Minä arvioin jonkun esittämää tekstiä siinä tekstissa olevan sisällön perusteella. Jos sisältö antaa väärän kuvan, se voisi olla esittäjän, ei välttämättä minun, ongelma. Ne jotka lukevat tuon linkittämäni Sihvosen tekstin, voivat päätyä erilaiseen arvioon kuin minä.
Sihvonen on muistaakseni filosofian maisteri pääaineenaan kirjallisuus, joten lukijana oletan suomen kielen olevan sen verran Sihvosella hallussa, että hän tietää mitä esimerkiksi "
ylivalmentaminen" tarkoittaa tai kun Sihvonen kertoo tammikuun 2019 kolumnissaan jääkiekon erilaisista linjoista "
oppositio ikään kuin viimeisenä kuolinkorahduksenaan ehti vielä viime syksynä ilkkua", niin Stalinkin olisi hänestä rakentavasta tavastaan todella ylpeä. Käytän tässä Stalinia en siksi, että Sihvonen olisi samanlainen murhaaja, vaan siksi, että SIhvonen kirjoitti yhden kuuluisimmista ja törkeimmistä koskaan suomalaisessa jääkiekossa julkaistuista ison median henkilöhyökkäyksistä Erkka Westerlundia kohtaan nimeämällä jo otsikossa Erkan Staliniksi. Teksti vastasi otsikkoa.
Se kirjoitus tuhosi paljon, joten kyllä Sihvonen sanaa osaa käyttää. Sihvonen toki tietää, mitä kaikkea sai jutullaan ja huomiohakuisuudellaan aikaan. Rumaa jälkeä ja itse olen siitä asti suhtautunut häneen kriittisesti. Se ei kuitenkaan estä näkemästä tilanteita, joissa Sihvonen on argumenttien tasolla oikeassa (kuten vs THF). Usein hän ei ole silloinkaan niiden esittäjänä kummoinen, vaan sortuu henkilöhyökkäyksiin, kuten moni on jo tässä ketjussa esille tuonut.
Mutta takaisin varsinaiseen asiaan.
SIhvonen kutsui Marjamäen valmentamista useamman kerran ja hartaasti ylivalmentamiseksi, vaikka kyse oli todellisuudessa laajemmasta asiasta kuin ylivalmentamisesta. Sihvonen ei siis ymmärtänyt aluksi Marjamäen valmennuksesta oikestaan yhtään mitään, sillä Marjamäen esittämät pelitavalliset varioinnit eivät olleet ylivalmentamista***. Avasit sen hyvin tekstissäsi ja itse avasin sitä viime olympia- ja MM-kisojen aikaan ja niiden päätyttyä. Löytyy ao. ketjuista. Marjamäen Suomi ei suinkaan ollut ylivalmennettu, vaan jostain kumman syystä Marjamäki otti esimerkiksi ratkaisevaan playoff-otteluun hauen, josta enemmän Jatkoajan maajoukkueosion tekstissäni
tässä.
Anomus sisään vaan! Jos sen teet, pidä kuitenkin huoli siitä, ettet jää käännöksissä jälkeen.
*** e: on varmasti oleellista todeta, mitä ylivalmentaminen tarkoittaa. Yleensä sillä tarkoitetaan ottelutasolla liian pieniin yksityiskohtiin takertumista, jolloin iso kuva katoaa. Marjamäki sen sijaan muutti lähes koko ison kuvan eli kiekottoman ja kiekollisen pelitavan, jos sikseen päätti.