No miltäs sellainen toimintamalli kuulostaisi, että ne penkillä istujat ottaisivat itseään niskasta kiinni, ja alkaisivat treenaamaan?
Ai se on noin yksinkertaista? Miksiköhän Liigassa nämä nelosketjun äijät ota itseään niskasta kiinni ja ala reenata?
Tason noustessa näitä parempia ei vituttaisi niin paljoa luovuttaa peliaikaa muille, koska tasoerot joukkueen sisällä olisivat pienemmät.
Niin tai vastaavasti jollekin kiukuttelevalle pelaajalle voi sanoa, että lähtee itse isompiin ympyröihin. Sinne, missä on parempia pelaajia. Jollain pikkukylällä on pääasia itse harrastamisessa.
Jos lahjakkaat ja motivoituneet pelaajat joutuvat jakamaan peliajan tasapuolisesti lahjattomien ja laiskojen pelaajien kanssa, niin nämä lahjakkaat ja motivoituneet pelaajat joko jäävät seuraan ja taantuvat, tai vaihtavat parempaan seuraan. Joko tai.
Nyt pitää muistaa, ettei näillä pikkukylillä pelata mitään kovia sarjoja. Jos oikeasti haluaa urallaan eteenpäin, on syytä lähteä todella nopeasti.
Selkeästi huomaa, ettei sinulla ole minkäänlaista käsitystä siitä mitä jääkiekko on jossain 10 000 ihmisen pitäjässä, jossa pelitkin pelataan ulkojäillä. Joskus ehkä jopa hallissa.
Ajatuksenakin täysin naurettava, että peliaika tulee jakaa tasapuolisesti kaikkien kanssa. Kaikilla mahdollisilla mittareilla mitattuna täysin naurettava ajatus. Iltapäiväkerhot sun muut höntsäilyt ovat sitten erikseen.
Se tuli Saarijärvellä nähtyä. Oli niin naurettava ajatus, että muutaman valmentajan ajattelemattomuus tappio jääkiekon koko kylältä useiksi vuosiksi. Nyt siellä on saatu seuratoiminta jälleen pystyyn. Ideologia on muuten sitten aivan toinen kun vertaa 90-luvun loppuun. Pääpaino on harrastajamäärissä. Näin turvataan ikäkausijoukkueet mahdollisimman pitkälle.
Draftissakin on aina vaihteluakin, mutta eiköhän noista tilastoista voi jotain päätellä. Nimittäin sen, että onhan siellä pieni notkahdus välissä ja ollaan isossa kuvassa Ruotsia jäljessä. Sitä en osaa varmaksi sanoa, onko Nuori Suomi tähän syyllinen. Sihvosen lisäksi moni muukin on tämän näin kuitenkin taitellut.
Tämän asian suhteen ollaan viisaampia tulevaisuudessa. Seurataan, seurataan.
edit: Ensi vuosi näyttäisi olevan hyvä. Sitten ennustetaankin vaisumpaa vuotta.
Muuten olen kanssasi samaa mieltä. Jääkiekkoliitto uudisti järjestelmää vuodesta 2008 / 2009 eteenpäin ja sinä olet ollut tuomarina vuodesta 2010 eteenpäin. Taso joukkueet E-junnuista eteenpäin riittävät.
OK. Mun mielestä tuo on juuri hyvä systeemi. Jokaiselle löytyy tasoistaan seuraa, jossa kasvaa ja kehittyy. Sieltä voi sitten nousta ylöspäin tai pysyä samassa. Tuo malli kuitenkin mahdollistaa sen, että kaikki saavat harrastaa. Se on tärkeintä.
Toiset haluavat kilpaurheilua, toiset pitkään jatkuvaa ja terveellistä harrastusta. Tämä asia on tietysti myös poliittinen: onko meillä prioriteettina urheilu vai kansanterveys? Mutta se on arvokysymys, eikä tämän topicin aiheena.
Luonnollisesti molemmat. Mahdollisimman moni pitäisi pitää harrastuksessa mukana mahdollisimman kauan. Kilpailutoimintaa on tarjottava niille ketkä sitä haluavat.