Lohdullista tietää tämäkin, että ei sitä rahaa EU:ssa kankkulan kaivoon kuitenkaan syydetä.Erinomainen hanke ei EU:n rimppakinttujen mielestä ole kannattava, mutta pitäähän Orpon saada oma Raippaluodon siltansa vaikka sitten velkarahalla?
Lohdullista tietää tämäkin, että ei sitä rahaa EU:ssa kankkulan kaivoon kuitenkaan syydetä.Erinomainen hanke ei EU:n rimppakinttujen mielestä ole kannattava, mutta pitäähän Orpon saada oma Raippaluodon siltansa vaikka sitten velkarahalla?
Noin yleisellä tasolla tästä voisi olla aika moneen asiaan liittyen eri mieltä.Lohdullista tietää tämäkin, että ei sitä rahaa EU:ssa kankkulan kaivoon kuitenkaan syydetä.
Tarkoitinkin tällaisia täysin älyvapaita ja kalliita hankkeita. Olisi jo rikollista laittaa rahaa hankkeeseen joka ei koskaan maksa itseään takaisin, eikä siitä olisi mitään konkreettista hyötyä juuri kenellekkään.Noin yleisellä tasolla tästä voisi olla aika moneen asiaan liittyen eri mieltä.
Niin minäkin tarkoitin ja juuri noita kuvailemasi kaltaisia hankkeita riittää enemmän kuin kylliksi esim. Etelä-Euroopassa ja siellä niitä pohjattomia kaivoja on edelleen, joihin EU syytää rahaa milloin milläkin verukkeella. Tämä tunnin juna kuuluu samaan kastiin, mutta ei vaan saanut rahoitusta.Tarkoitinkin tällaisia täysin älyvapaita ja kalliita hankkeita. Olisi jo rikollista laittaa rahaa hankkeeseen joka ei koskaan maksa itseään takaisin, eikä siitä olisi mitään konkreettista hyötyä juuri kenellekkään.
Niin minäkin tarkoitin ja juuri noita kuvailemasi kaltaisia hankkeita riittää enemmän kuin kylliksi esim. Etelä-Euroopassa ja siellä niitä pohjattomia kaivoja on edelleen, joihin EU syytää rahaa milloin milläkin verukkeella. Tämä tunnin juna kuuluu samaan kastiin, mutta ei vaan saanut rahoitusta.
Tämä oli kyllä tyylipuhdas pekkarointiyritys, joka nyt EU-rahan osalta onneksi kaatui. Hankkeessa ei ole kerrassaan mitään järkeä kenenkään muun paitsi turkulaisten mielestä.
Eiköhän tuo olisi ollut myös Espoon ja Lohjan välillä asuvien ja Salo-Turku välillä olevien suosiossa kun lähijunalla pääsisi kulkemaan muualtakin radan varresta.
Samaan aikaan valtio kyllä maksaa pääradalla, että siellä on vieläkin enemmän henkilöliikennettä kun ostoliikenteen lähijunat palvelee Parolaa, Viialaa, Turenkia, Iittalaa, Lempäälää tms. Jostain lisävuoroista sentään taisivat kunnatkin maksaa..
"Varsinais-Suomen maakuntajohtaja Kari Häkämiehen mukaan yksi syy rahoituksen ulkopuolelle jäämiseen on Länsiradan osalta myöhästynyt aikataulu. Häkämiehen mukaan liikenne- ja viestintäministeriö myönsi luvan EU-rahoituksen hakemuksen tekemiselle liian myöhään, ja tästä syystä hakemuksen tekemiselle perusteellisesti ei jäänyt aikaa.
– Kiireen vuoksi hakemusta ei tehty perusteellisesti, Häkämies sanoo"
Lainaus jutusta:
"Euroopan unioni myönsi 16. heinäkuuta yhteensä 7 miljardia euroa eurooppalaisille hankkeille. Suomeen myönnettiin tukea yhteensä 39,11 miljoonaa euroa."
Eli jaossa on 7000 miljoonaa ja Suomi onnistuu saamaan siitä 39 miljoonaa. Ollaan joo pieni maa väkiluvultaan, mutta että reilu puoli prosenttia koko jaettavasta rahasta. No ehkä se joidenkin mielestä menee juuri kuten pitääkin.
Lulu Ranteelta jäätävä piikki Orpon suuntaan:
"Kun ihan faktoihin perustaa mielipiteensä, hyöty-kustannus-suhde ei näytä kovin mairittelevalta. Ei näytä siltä, että hanke maksaisi kovin hyvin itseään takaisin."
Olisiko hanke pitänyt toteuttaa Väyläviraston kautta?
"Kyllä. Ehdottomasti.
– Nähdäkseni EU-rahoituksen saaminen tätä kautta on helpompaa. Kun Euroopan unionista haetaan rahaa, on tärkeätä, että kansallinen rahoitus on vakaata".
Orpon hallitus hoiti heikosti EU-rahoituksen valvonnan suomalaisille hankkeille. Aikanaan olin tekemisissä tätä toki pienempien EU-hankkeiden ja rahojen kanssa. Rahaa sai kun teki hakemuksen viimeisen päälle ja kohde on järkevä. Tuskin tämä on muuttunut.
Enemmän ehkä mietin sitä, että kuinka huono täytyy hankkeen olla että edes EU ei katso järkeväksi tukea sitä. Tai kuinka huonosti se rahoituspyyntö on esitetty.Niin minäkin tarkoitin ja juuri noita kuvailemasi kaltaisia hankkeita riittää enemmän kuin kylliksi esim. Etelä-Euroopassa ja siellä niitä pohjattomia kaivoja on edelleen, joihin EU syytää rahaa milloin milläkin verukkeella. Tämä tunnin juna kuuluu samaan kastiin, mutta ei vaan saanut rahoitusta.
Suomen maakuva romahti dramaattisesti työn perässä maahan muuttaneiden silmissä – Startup-yhteisön toimitusjohtaja soittaa hälytyskelloja - Suomenmaa.fi
Suomen maakuvan totaalinen romahtaminen työn perässä maahan muuttaneiden keskuudessa edellyttää nopeita ja konkreettisia...www.suomenmaa.fi
”Suomen maakuvan totaalinen romahtaminen työn perässä maahan muuttaneiden keskuudessa edellyttää nopeita ja konkreettisia toimia, vaatii Suomen startup-yhteisön toimitusjohtaja Riikka Pakarinen.
SUOMI romahti tuoreimmassa Expat Insider 2024 -kyselytutkimuksessa sijalle 51, kun viime vuona sijoitus oli vielä 16. Suomen taakse jäi vertailussa vain kaksi maata.
Pakarisen mukaan Suomen hallituksen viimeaikaiset tiukennukset kansalaisuuden saamisen osalta sekä paljon puhuttu hallituksen suunnitelmissa elänyt 3-6 kuukauden maastapoistumissääntö ovat herättäneet runsaasti keskustelua niin yrityksissä, ulkomaalaisten keskuudessa kuin ulkomaisessa lehdistössä.
– Maahanmuuton ympärillä viimeisen vuoden aikana käyty negatiivissävytteinen keskustelu ei voi olla näkymättä tässä tutkimuksessa ja näin ollen myös työperäisen maahanmuuton sektorissa. Mielikuvat syntyvät helposti ja niitä on vaikea muuttaa. Hallituksen tulisi ryhtyä välittömästi sellaisiin toimiin, jolla mielikuvaa muutetaan, Pakarinen sanoo.”
Orpon Peran hallitus, the gift that just keeps on giving. Kaikella vakavuudella, tuleekohan historia tuntemaan tämän nykyisen porukan kaikkien aikojen vihamielisimmin Suomen talouteen suhtautuneena sekä taloutta eniten alas ajaneena, mutta myös talouskasvun edellytyksiä pahiten tuhonneena hallituksena?
Persujahan tästä voi onnitella. Heidän tavoitteenaan on ollut Suomen vetovoimatekijöiden romauttaminen, ja tämä tutkimus tukee sitä, että ovat onnistuneet siinä täydellisesti.
Persujahan tästä voi onnitella. Heidän tavoitteenaan on ollut Suomen vetovoimatekijöiden romauttaminen, ja tämä tutkimus tukee sitä, että ovat onnistuneet siinä täydellisesti.
Kokoomusta on kyllä viety kuin mätää kukkoa.
Turun tunnin junaan osaltaan kytkeytyvä jo rakenteilla oleva Leppävaarasta Kauklahteen ulottuva kaupunkirata, mikä parantaa PK-seudun lähiliikenteen ohella myös Turun liikenteen vetokykyä on hankkeena erinomainen, mutta mikäli pitäisi valita, Lohja-Salo-rataosuuden sijaan näkisin mielelläni panostettavan Helsingin joukkoliikenteeseen kunnolla.
Pisararadan suunnitelmat ovat ymmärtääkseni käytännössä niin pitkällä, että kaivinkone voitaisiin iskeä miltei jo maahan.Pisararata – Wikipedia
fi.wikipedia.org
Helsinkiin piti rakentaa toinen metrolinja nykyisen pitkän haarukkamaisen itä-länsi-linjan lisäksi jo vuosikymmeniä sitten.Helsingin toinen metrolinja – Wikipedia
fi.wikipedia.org
Vaikka Kokoomus on saanut monia talouspoliittisia ja työmarkkinoihin liittyviä tavoitteitaan läpi, kyllähän Persut ovat vähintään "showta" vieneet lähes mielin määrin, siinä missä Kokoomukselle on jäänyt hiljaisen myötäilijän rooli.Persujahan tästä voi onnitella. Heidän tavoitteenaan on ollut Suomen vetovoimatekijöiden romauttaminen, ja tämä tutkimus tukee sitä, että ovat onnistuneet siinä täydellisesti.
Kokoomusta on kyllä viety kuin mätää kukkoa. Muistan nimim. @Ann Arbor tästä kirjoittaneen jo nykyisen hallituksen alkumetreillä. Minä olin toista mieltä, ja uskoin, että lopulta Kokoomus vie ja PS vikisee. Valitettavasti @Ann Arbor oli oikeassa ja minä väärässä.
Vaikka Kokoomus on saanut monia talouspoliittisia ja työmarkkinoihin liittyviä tavoitteitaan läpi, kyllähän Persut ovat vähintään "showta" vieneet lähes mielin määrin, siinä missä Kokoomukselle on jäänyt hiljaisen myötäilijän rooli.
Onhan se kieltämättä surullista, että yhdessä maailman ikääntyneimmissä maista maahanmuuttajamyönteiset näkökulmat on sysätty, jos ei täysin marginaaliin, niin ainakin melkein.
Vaikka lieneekin hyvin mahdollista, että Persut viettävät vaalikauden 2027-2031 oppositiossa, tulevat he tällä hallituskaudella jättämään todella syvän jalanjäljen suomalaiseen yhteiskuntaan. Suomi on ottanut askeleita kohti impivaaraa.
Kaikilla hallituksilla on hetkensä ja niin toki myös nykyisellä. Puolustus- ja ulkopolitiikka on hoidettu pääosin hyvin, eikä menoleikkauksia ole kammoksuttu liikaa.Ainakin itse oon tähän mennessä ihan tyytyväinen nykyiseen hallituksemme ja oon koko ajan tykännyt enemmän tästä nykyisestä hallituksesta ja sen ministereistä, kun mitä ollenkaan tästä aikaisemmasta hallituksesta ja sen ministereistä.
Nykyinen hallitus on kuitenkin saanut myös paljon hyviä asioita aikaan, joita aikaisempi hallitus ei olisi varmasti saanut tai edes halunnut, kuten nyt tuoreipana vaikka tämä Rajalaki.
Mielenkiinnosta kuulisin perusteita, mitä hyvää rajalain lisäksi hallitus on saanut aikaan ja miten ne aikaansaannokset parantavat suomalaisten elämää?Ainakin itse oon tähän mennessä ihan tyytyväinen nykyiseen hallituksemme ja oon koko ajan tykännyt enemmän tästä nykyisestä hallituksesta ja sen ministereistä, kun mitä ollenkaan tästä aikaisemmasta hallituksesta ja sen ministereistä.
Nykyinen hallitus on kuitenkin saanut myös paljon hyviä asioita aikaan, joita aikaisempi hallitus ei olisi varmasti saanut tai edes halunnut, kuten nyt tuoreipana vaikka tämä Rajalaki.
Mielenkiinnosta kuulisin perusteita, mitä hyvää rajalain lisäksi hallitus on saanut aikaan ja miten ne aikaansaannokset parantavat suomalaisten elämää?
Kaikilla hallituksilla on hetkensä ja niin toki myös nykyisellä. Puolustus- ja ulkopolitiikka on hoidettu pääosin hyvin, eikä menoleikkauksia ole kammoksuttu liikaa.
Yhtä lailla omasta maahanmuuttomyönteisestä näkökulmasta Orpon hallitus vie Suomea nyt täysin väärään suuntaan ja vaikkeivat hallituskohut ole tainneet maamme kansainvälistä mainetta kolhia vielä niin paljoa, onhan esim. rasismin normalisoituminen, minkä suitsimisessa hallitus on epäonnistunut pahasti.
Se millainen on itse kunkin "ihanneyhteiskunta" toki vaihtelee, mutta nykyhallituksen johdolla Suomi ei ole ottanut askelia kohti omaani, pois lukien alkoholipolitiikan hienoinen liberalisaatio. Tiedostan toki sen, että isolle osalle meistä yhteiskunnallinen taantumus, epäluuloinen suhtautuminen innovaatioihin ja työperäiseen maahanmuuttoon kelpaa vallan mainiosti. Suomen oikeistoliberaalit taitavat tätä nykyä mahtua pariin linja-autoon.
Pia Kauma on kesän kunniaksi jämäkällä asenteella liikkeellä. Ensin saivat kuulla kunniansa terveystalot, jotka kuittasivat nostetut Kela-korvaukset suoraan liiveihinsä (ullatus, ullatus!).
Sitten Rydman, joka havittelee Business Finlandin johtoon omaa avustajaansa.
Elinkeinoministeri Wille Rydman (ps) esittää erityisavustajaansa Lassi Noposta Business Finlandin johtoon, kertovat lähteet IS:lle.
Business Finland toimii Rydmanin oman ministeriön ohjauksessa.
Nimitys herättää jyrkkää arvostelua hallituskumppani kokoomuksessa. Nimitystä on määrä käsitellä torstaina valtioneuvoston yleisistunnossa.
Kokoomuksen kansanedustajan ja eduskuntaryhmän ensimmäisen varapuheenjohtajan Pia Kauman mukaan tiedot Rydmanin avustajan nimityksestä ovat hyvin valitettavia, vaikka kyseessä ei ole ”aivan pätemätön henkilö”.
– Tämä ei yksinkertaisesti näytä hyvältä. Silloin kun poliitikko nimittää henkilön näin mittavaan tehtävään, siihen pitäisi olla ylivertaiset perustelut. Se ei riitä, että juuri ja juuri rimaa hipoen ylittää kriteerit. Jos nimitetään kaveri, silloin hänen pitää olla todella selkeästi parempi, että asia kestää tarkastelun, Kauma sanoo.
Rydman on nimittämässä avustajansa huippupestiin – kokoomus suuttui
Valtionyhtiö Business Finlandin johtajanimitys saa tiukkaa arvostelua elinkeinoministeri Rydmanin hallituskumppanin riveistä.www.is.fi
Kaksi pistettä Kaumalle jämäkkyydestä!
Kakkaa. Jo viimehallituskaudella rajalakia korjattiin. Toki mitään poikkeuslakia ei silloin tehty. Kansainvälisestä suojelusta sen verran, että sen volyymi on laskenut siitä syystä, että Ukrainasta ei enään pääse niin helposti rajanyli tietyn ikäiset miehet. Tästä syystä ainut piikki (joka oli kieltämättä todella iso) kansainvälisen suojelun haussa oli ukrainan sodan alku edellisellä hallituskaudella. Olisiko näiltä ihmistä pitänyt evätä tänne tulo?En sanoisi itseäni maahanmuuttovastaiseksi, mutta kyllä vaan se viime hallituksen toiminta nykyiseen hallituslinjaan verrattuna oli aika edesvastuutonta, kun heille käytännössä ihan jokainen Suomen rajan ylittänyt henkilö oli aina automaattisesti tänne tervetullut, riippumatta yhtään siitä, että mitkä olivat ne henkilön taustat ja todelliset tarkoitusperät. Juuri tätä se itänaapurin diktaattori osasi käyttää ja osaa edelleenkin käyttää omana aseenaan Suomea ja länsimaita vastaan, kun lähetti tänne aina niitä maahantulijoita itärajan kautta ja heidät sitten otettiin täällä aina vaan vastaan, kun hallituksen mielestä niitä "kansainvälisiä ihmisoikeuksia pitää noudattaa". Joten ei varmasti olisi ne Marin, Ohisalo, Haavisto ja Li Andersson saaneet tai edes halunneet saada tällaista uudenlaista pikakäännytyslakia voimaan Suomen rajalaissa.
Paskaa myös tämä. Suomi elättää tälläkin hetkellä tämän hallituksen aikana kymmeniä tuhansia kansainvälistä suojelua hakeneita, joista suurin osa on Ukrainalaisia.Suomella ei myöskään ole varaa elättää täällä kymmeniä tai satoja tuhansia turvapaikanhakijoita, kun se maamme taloustilanne on jo valmiiksi heikko ja sitä oman maan kansalaisten sosiaaliturvaa jouduttiin myös ihan ymmärrettävistä syistä leikkaamaan.
Kakkaa. Jo viimehallituskaudella rajalakia korjattiin. Toki mitään poikkeuslakia ei silloin tehty. Kansainvälisestä suojelusta sen verran, että sen volyymi on laskenut siitä syystä, että Ukrainasta ei enään pääse niin helposti rajanyli tietyn ikäiset miehet. Tästä syystä ainut piikki (joka oli kieltämättä todella iso) kansainvälisen suojelun haussa oli ukrainan sodan alku edellisellä hallituskaudella. Olisiko näiltä ihmistä pitänyt evätä tänne tulo?
Paskaa myös tämä. Suomi elättää tälläkin hetkellä tämän hallituksen aikana kymmeniä tuhansia kansainvälistä suojelua hakeneita, joista suurin osa on Ukrainalaisia.