Mainos

Petteri Orpon hallitus

  • 1 652 062
  • 18 959

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mitä. Eikö Satonen olekaan parasta, mitä tämä maa saattoi toivoa? Kun kerrankin meillä piti olla niin hyvä ministeri ja niin hyvä hallitusohjelma, jossa tehdään niitä oikeita asioita työllisyyden korjaamiseksi. Enpä olisi uskonut, kun muistelen vuoden takaisia kirjoituksia tältä palstalta.

En olisi itsekään uskonut. Jälkikäteen minun on helppo sanoa, että hallituksen talous-, työllisyys-, yritys-, vero-, maahanmuuttopolitiikassa tehtiin kaikissa enemmän tai vähemmän virheitä. Yhdessä heikon perimän + jo näkyvillä olleen taantuman kanssa olisi tullut tehdä osin päinvastaisia toimia.

Kuten luoda luottamusta talouteen kuluttajille ja yrityksille useilla eri tavoilla, joista viimeksi @Hermes#41 kirjoitti toisessa ketjussa. Raskaan sarjan ongelmat (kuten tuottavuus) vaativat kovempia toimia, mutta niitähän hallitus ei ole ilmeisesti teekään riittävässä määrin suuntaa kääntääkseen. Tämä yllätti myös.

Kyse on mm. Suomen kilpailukyvyn parantamisesta, investointiympäristön kehittämisestä sis. myös resurssit sekä ns. vihreän verotuen (mikä on Orpoilta hyvä päätös) edelleen laajentamisesta Orpojen esityksestä. Ja tietenkin tavalla tai toisella EU:n yhteisvelasta Ukrainan jälleenrakentamiseen ja aseistamiseen samaan aikaan. Tätä tulisi jalostaen ajaa, ei vastustaa.

Hassua on huomata, että isoissa asioissa EK ja SDP ovat osin lähempänä toisiaan kuin Orpon hallitus. Pitkälti PS:stä kiinni, mutta pääministeri johtaa ja vastaa. Tämäkin on ollut yllätys, että Kokoomus ja EK erosivat isoissa asioissa (kuten vihreä siirtymä ja yhteisvelka).

Toki olen keväästä saakka yllä olevia kriittisesti arvioinut, mutta olen olettanut että linja korjataan. Ei näytä siltä enkä enää odota.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tietenkin työllisyys laskee kun valtion menoja vähennetään. Toinen mahdollisuus olisi ollut jatkaa eteenpäin samalla tavalla ottamalla vielä enemmän velkarahaa ja esittämällä asioiden olevan hyvin. Nyt tehtiin Valtiovarainministeriön asiantuntijoiden vaatimat sopeutukset.

Toki jotkut sopeutukset olisi kannattanut kohdistaa eri tavalla, mutta sellaisia sopeutuksia ei olekaan, joilla ei olisi myös negatiivisia vaikutuksia. Paitsi isompi leikkaus yli keskitason oleviin työeläkkeisiin työeläkkeiden verotusta nostamalla, joka ei olisi vaikuttanut kenenkään elämään yhtään, mutta se nyt on täysin mahdotonta.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Tietenkin työllisyys laskee kun valtion menoja vähennetään. Toinen mahdollisuus olisi ollut jatkaa eteenpäin samalla tavalla ottamalla vielä enemmän velkarahaa ja esittämällä asioiden olevan hyvin. Nyt tehtiin Valtiovarainministeriön asiantuntijoiden vaatimat sopeutukset.

Toki jotkut sopeutukset olisi kannattanut kohdistaa eri tavalla, mutta sellaisia sopeutuksia ei olekaan, joilla ei olisi myös negatiivisia vaikutuksia. Paitsi isompi leikkaus yli keskitason oleviin työeläkkeisiin työeläkkeiden verotusta nostamalla, joka ei olisi vaikuttanut kenenkään elämään yhtään, mutta se nyt on täysin mahdotonta.

Ei ongelma ole niinkään leikkaukset ja kulujen karsiminen vaan johtaminen. Huonolla johtamisella on murennettu luottamus niin yrityksiltä investoida ja palkata, työmarkkinoilta tehdä yhteistyötä, kuluttajilta ostaa mitään muuta kuin välttämättömät. Tuo luottamuksen murentaminen johtuu poukkoilevasta politiikasta. Se johtuu ihmisten eriarvoistamisesta ja vastakkainasettelun sekä viholliskuvien luomisesta.

Tähän on syynä perussuomalainen maailmankatsomus, jonka Kokoomus on hiljaisesti hyväksynyt. Ei riitä paperit, ei riitä hiljaiset tuomitsemiset.

Tästä syystä tuo sopeutus ja heikommilta leikkaaminen ei tuota mitään tulosta vaan velkaantuminen lisääntyy ja työttömiä sekä toimeentulotukea saavia on vain enemmän, eli nuo menot leikkauksista huolimatta kasvaa ja yhä isommalla joukolla ei ole varaa kuluttaa yhtään, joka heikentää entisestään sisämarkkinaa.

Kasvutoimet on laiminlyöty lähes täysin. Suhdanne on ollut huono, mutta ei niin huono, miltä se nyt näyttää.

Tällaista tulosta pelkäsin jo yli vuosi sitten kun hallitusta muodostettiin ja ikävä kyllä pelot on osoittautumassa juuri oikeiksi. Persut tosin ovat onnistuneet alittamaan matalalle asettamani riman ja toivoin Kokoomuksen tuovan jotain ryhtiä, mutta tuntuu olevan turha toivo. Kipeät leikkaukset valuvat hukkaan ja haavat, jotka on viilletty, muistetaan pitkään.

Toivottavasti äänestäjät ymmärtävät edes hetken aikaa, mihin populismi johtaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mainitsin @Tadu raskaan sarjan asiat, joihin Orpon hallitus ei ole tarttunut tai tarttunut oikein. Kyse on siitä, miten ratkaista tilannetta, jossa olemme jääneet tasatilanteesta 10-15 vuotta sitten niin paljon jälkeen Ruotsista ja Tanskasta. Tuottavuudessa, julkisessa taloudessa, tuotannossa per asukas jne. Vahvuuksistamme huolimatta.

Useampi Suomen parhaista taloustutkijoista on päätynyt siihen, että

a) Koulutettujen työperäinen maahanmuutto ja pystyminen Suomessa mahdollisine perheineen on Suomen kehitykselle ratkaisevaa.

b) Väestön koulutustason kehitys on ratkaisevaa. Nuorten ikäluokkien koulutustaso on jämähtänyt, korkeakoulutettujen osuudella mitattuna 40 % tasolle, kun se verrokkimaissa on noussut selvästi korkeammaksi. Peruskoulun oppimistulokset ovat heikentyneet.

c) Vihreä siirtymä on Suomen kannalta ratkaisevaa. Meillä on jopa loistavat mahdollisuudet: tuuliolosuhteet, vahva sähköverkko ja digitaalinen ja energiateknologinen osaaminen ovat etuja vihreässä siirtymässä. Pidemmällä aikajänteellä runsaat puhtaan veden varastot ja tila ovat myös vahvuuksia.

d) Parlamentaarinen sitoutuminen vastuulliseen talouteen. Alkujaan oli muuten presidentti Niinistön esitys, mutta moni taloustutkija piti myönteisenä. Kyse on siitä, että eduskuntapuolueet laajasti löytäisivät yhteisymmärryksen tavoiteltavasta velkaurasta esimerkiksi 8-12 vuoden aikajänteellä. Vaalien jälkeen muodostettavan hallituksen olisi nykyistä vaikeampi toteuttaa politiikkaa, joka poikkeaisi tavoitteesta.

Näissä ei ole minusta sellaista näkymää, että mentäisiin voimalla eteenpäin. Osassa jopa mennään taaksepäin vrt vuoteen 2023, jolloin Orpon hallitus aloitti. Taistelu ay-liikettä vastaan meni ideologiseksi puolin ja toisin, mutta ministerit Satonen ja Rydman olivat näin jälkikäteen arvioiden vetäneet punaisen viivan jota eivät ylitä. Ja se oli neuvotteluratkaisu. Management by perkele oli erityisesti Rydmanin tulokulma.

Nyt ollaan monissa muissa asioissa tilanteessa, jossa hallituksen toimet hallituksen omien sanojensakin mukaan pitkittää taantumaa. Ymmärrän tietenkin ettei yksi hallitus käännä peruskoulun oppimistulosten suuntaa tai nosta koulutustasoa, mutta ei tähän voi vastata niinkään, että kokonaisuutena vähennetään varoja opiskelusta.

Lähteenä ja osin lainattuna mm. Vesa Vihriälän ja Sixten Korkmanin kirjoitukset.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mainitsin @Tadu raskaan sarjan asiat, joihin Orpon hallitus ei ole tarttunut tai tarttunut oikein. Kyse on siitä, miten ratkaista tilannetta, jossa olemme jääneet tasatilanteesta 10-15 vuotta sitten niin paljon jälkeen Ruotsista ja Tanskasta. Tuottavuudessa, julkisessa taloudessa, tuotannossa per asukas jne. Vahvuuksistamme huolimatta.

Useampi Suomen parhaista taloustutkijoista on päätynyt siihen, että

a) Koulutettujen työperäinen maahanmuutto ja pystyminen Suomessa mahdollisine perheineen on Suomen kehitykselle ratkaisevaa.

b) Väestön koulutustason kehitys on ratkaisevaa. Nuorten ikäluokkien koulutustaso on jämähtänyt, korkeakoulutettujen osuudella mitattuna 40 % tasolle, kun se verrokkimaissa on noussut selvästi korkeammaksi. Peruskoulun oppimistulokset ovat heikentyneet.

c) Vihreä siirtymä on Suomen kannalta ratkaisevaa. Meillä on jopa loistavat mahdollisuudet: tuuliolosuhteet, vahva sähköverkko ja digitaalinen ja energiateknologinen osaaminen ovat etuja vihreässä siirtymässä. Pidemmällä aikajänteellä runsaat puhtaan veden varastot ja tila ovat myös vahvuuksia.

d) Parlamentaarinen sitoutuminen vastuulliseen talouteen. Alkujaan oli muuten presidentti Niinistön esitys, mutta moni taloustutkija piti myönteisenä. Kyse on siitä, että eduskuntapuolueet laajasti löytäisivät yhteisymmärryksen tavoiteltavasta velkaurasta esimerkiksi 8-12 vuoden aikajänteellä. Vaalien jälkeen muodostettavan hallituksen olisi nykyistä vaikeampi toteuttaa politiikkaa, joka poikkeaisi tavoitteesta.

Näissä ei ole minusta sellaista näkymää, että mentäisiin voimalla eteenpäin. Osassa jopa mennään taaksepäin vrt vuoteen 2023, jolloin Orpon hallitus aloitti. Taistelu ay-liikettä vastaan meni ideologiseksi puolin ja toisin, mutta ministerit Satonen ja Rydman olivat näin jälkikäteen arvioiden vetäneet punaisen viivan jota eivät ylitä. Ja se oli neuvotteluratkaisu. Management by perkele oli erityisesti Rydmanin tulokulma.

Nyt ollaan monissa muissa asioissa tilanteessa, jossa hallituksen toimet hallituksen omien sanojensakin mukaan pitkittää taantumaa. Ymmärrän tietenkin ettei yksi hallitus käännä peruskoulun oppimistulosten suuntaa tai nosta koulutustasoa, mutta ei tähän voi vastata niinkään, että kokonaisuutena vähennetään varoja opiskelusta.

Lähteenä ja osin lainattuna mm. Vesa Vihriälän ja Sixten Korkmanin kirjoitukset.
A ja C ei toki tehdä mitään, mutta kyllähän se oli tiedossa jo kun hallitus aloitti. Niillä ostettiin perussuomalaiset mukaan sopeuttamaan valtion menot tasapainoon. Nyt nuo jäävät seuraavalle hallitukselle ilman persuja toteutettavaksi. Jännä ettei edellinen hallitus nähnyt tarpeelliseksi hoitaa kyseisiä asioita kuntoon. Heh.

B taasen on kyllä jotakin tehtykin mm. peruskoulutuksen osalta ja tehdäänkin. Liian vähän toki.

D taasen ei liity hallitukseen vaan on enemmänkin oppositiopuolueiden syytä, mutta ilman persuja ei valtion taloutta olisi päästy sopeuttamaan riittävästi tämän hallituksen aikana.
 

Hexa

Jäsen
Isossa kuvassa talouden ongelmia ovat mm. korot, inflaatio, etätyön yleistyminen listimään tiettyjä palvelualoja, Saksan talousongelmat näkyvät viennissä, teollisuuden ja sitä kautta viennin rakenne, palvelualojen vähäisyys erityisesti vientiin, kehnot palkat, korkea ansiotuloverotus, tukien konservatiivinen rakenne henkilö- ja yritystuissa...
Tämä. Vaikka hallitus ei olekaan onnistunut talouden osalta, niin myöskään nämä eivät voi olla vaikuttamatta. Varsinkin nuo viennin ongelmat. Silloin kun vienti vetää, niin se tavallaan vetää myös muuta taloutta perässään. Hallitus menee itsepintaisesti leikkauslinjallaan, mutta olisiko kannattanut kuunnella silloin hallitustaipaleen alussa enemmän Sixten Korkmanin kaltaisia talousajattelijoita ja harjoittaa laskusuhdanteessa osittain myös elvytyspolitiikkaa järkevällä tavalla toteutettuna.

Toinen ongelma on myös nykyinen liian kallis sote-malli ja siitä ei tietysti voi nykyistä hallitusta syyttää kuin omien ratkaisujensa osalta, eli tukien ohjaamisesta yksityiselle puolelle. Sotea pitäisi pystyä jotenkin uudistamaan ja järkeistämään, että säästyneet rahat voitaisiin sitten ohjata jonnekin muualle hyödylliseen tarkoitukseen. Mutta jokainen hallitus tuntuu tekevän asioita soten ympärille vain omasta näkökulmastaan. Perusongelma uudessa sotessa on tietysti liian kallis hallinto aluevaaleineen. Alueita on myös liikaa nykyisessä maakuntamallissa.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Ongelmat ovat niin moninaiset, että niihin ei yksi hopealuoti tehoa vaan nimen omaan parlamentaarinen yhteistyö yli vaalikausien. Koulutus, työperäinen maahanmuutto, innovaatiot, yhteistyö EU- nato ja muiden kumppaneiden sekä kehittyvien ja kasvavien markkinoiden kanssa.

Korjattavaa on paljon ja yksi tai kaksikaan hallitusta ei niitä yksin korjaa. Tilanne ei käsiltikään ole niin paha, etteikö se olisi vielä korjattavissa. Orpon hallituksella (toki myös kuilla) olisi ollut mahdollisuus tähän, mutta lähtivät osaamattomuuttaan ajamaan liiaksi omien eturyhmiensä etuja unohtaen, että tangoon tarvitaan kaksi ja joukkuepeliin koko joukkue ja vielä vastustajakin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
A ja C ei toki tehdä mitään, mutta kyllähän se oli tiedossa jo kun hallitus aloitti. Niillä ostettiin perussuomalaiset mukaan sopeuttamaan valtion menot tasapainoon. Nyt nuo jäävät seuraavalle hallitukselle ilman persuja toteutettavaksi. Jännä ettei edellinen hallitus nähnyt tarpeelliseksi hoitaa kyseisiä asioita kuntoon. Heh.

B taasen on kyllä jotakin tehtykin mm. peruskoulutuksen osalta ja tehdäänkin. Liian vähän toki.

D taasen ei liity hallitukseen vaan on enemmänkin oppositiopuolueiden syytä, mutta ilman persuja ei valtion taloutta olisi päästy sopeuttamaan riittävästi tämän hallituksen aikana.

Tuon D:n osalta, tavoite oli tukea työllisyyttä, talouskasvua, kilpailukykyä ja tuottavuuden kehitystä. Mukana oli myös työllistämisen esteiden purkamista ja erilaista syrjinnän ehkäisyn purkamista. Edelleen, työttömyysturvasta tehtiin kannustavampaa. Lakkolakeja muutettiin.

Akavalainen Insinööriliitto kokosi Orpojen esityksiä ja sisällä on osin mm. yllä olevaa https://www.ilry.fi/wp-content/uploads/2023/10/ilry-orpon-hallitus-muuttaa-tyoelamaa-1.pdf

Sixten Korkman osuu mielestäni aika hyvin. Lainaukset kirjoituksesta 4/2024 Kolumni | Suomen työmarkkinaselkkauksessa on monia kummallisuuksia

1. Työttömyysturvan heikennykset vahvistavat kannustimia työntekoon sekä työllisyyttä ja valtiontaloutta, joskin vähemmän kuin hallitus on toivonut.

2. Poliittisten lakko-oikeuksien rajoittamiseen on periaatteellisia syitä, vaikka takavuosina poliittisista lakoista ei ole käytännössä aiheutunut pulmia.

3. Vientialojen määrittämä palkkamalli on ollut vallitseva käytäntö jo pitkään. Siinä on kuitenkin oltava jokin varaventtiili, joka joskus sallii erityisen vaikeiden paineiden purkamisen.

4. Paikallisesta sopimisesta ovat osapuolten sukset pahasti ristissä.

5. Hyvä sopiminen vaatii yhteistyöhalua ja etenkin osapuolten välistä luottamusta. Se on kärsinyt kolauksen, joka vaikeuttaa ensi syksyn neuvottelukierrosta. Ay-liike esittänee kovia vaatimuksia palkkojen ja muiden työehtojen osalta. Toivottavasti edessä ei ole uusi lakkosuma.

6. Voisiko hallitus vielä hakea kompromissia? Menikö sen aika jo ohi?

Ei Korkman hallituksen tavoitteita tyrmännyt ja ymmärsi osin keinojakin. Mutta sopimisen aika meni...

Kun Rydman luukutti useilla tavoilla a-studiossa Hakaniemen ay-lakkoherroista ay-johtajia vastaan, minusta hallituksen ministerin tavoite oli lyödä toivo sopimiselta täysin poikki. Rydman oli työntekijöitä kohtaan ylimielinen ja halveksiva. Somessa, ay-liitoissa ja työntekijäiden keskuudessa Rydmanin puheisiin reagoitiin. Laitaoikeistolainen ministeri on väärässä tehtävässä ja Rydmanin tavoite olikin hajottaa.

Sanotaan nyt vain näin, että aivan väärä rooli elinkeinoministerille.
 

Redimor

Jäsen
Ilman korkeakoulututkintoakin voi sanoa, ettei yksikään maa ole veroja kiristämällä ja kansalaisten kustannustasoa nostamalla päässyt eteenpäin tuloksen tekemisessä.

Kokoomusta on aina kehuttu yrittäjämyönteiseksi, mutta miten nykyisen hallituksen toimet ovat parantaneet yrittäjyyttä, tuloksen tekemistä mikroyrityksillä, mahdollisuutta tehdä tulosta yrittäjänä tai edes mahdollistanut ajatusta siittä että ihmisiä kiinnostaisi yrittäminen?

Se että alkoholia voi myydä voimakkaampana ruokakaupassa ja alv nostetaan, eivät tuota mitään lisää kokonaiskuvaan rahan liikkumisesta.

Sitten vielä moititaan kuinka valtio ei voi omistaa isoja toimijoita. Kyllä menneessä ajassakin on tehty paljon työpaikkoja sillä, että valtion omistuksessa olevia yrityksiä on rakennettu suuremmiksi ja perusinfraan on sijoitettu omistusta enemmän jottei kustannukset lähde laukalle.

Meillä ei tulla kykenemään nykyisten puolueiden toimesta tämän kummempaan. Suorastaan odotan tilannetta missä talous otetaan EU:n toimesta haltuun ja kaikkia kyykytetään tasaisesti sen jälkeen. Nykyinen toiminta ja edellisen hallituksen toiminta eivät ole parantaneet millään tavalla olosuhteita sille, että tämä maa houkuttelisi köyhiä tekemään enempää rahaa.
Jos täällä joku perustaa yrityksen joka muutamassa vuodessa kasvaa sen kokoiseksi että siittä voi tehdä eläketilin myymällä ulkomaiselle sijoitusyhtiölle niin näin tapahtuu, koska ympäristö ei mahdollista kasvua ilman järjetöntä työmäärää byrokratiassa ja kustannuksissa. Ja näihin asioihin valtiovalta voisi vaikuttaa, mutta eipä kiinnosta kuin maassa asujien olosuhteiden kurjistaminen edelleen.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki

Sosiaaliturvan asiantuntijat eivät ole yllättyneitä käänteestä. Tämä on juuri se, mistä Orpon hallitusta varoitettiin kun leikkauksista tehtiin päätöksiä hallitusneuvotteluissa ja kehysriihessä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen arvion mukaan toimeentulotuen saajien määrä tulisi kasvamaan 100 000 henkilöllä vuoteen 2027 mennessä, ja tässä luvussa ei ole vielä mukana kevään kehysriihessä päätetyt lisäleikkaukset.

Kohti Amerikkaa ollaan menossa kovaa vauhtia. Tässä odottelen koska saan liikennevaloissa auton tuulilasin halvalla puhtaaksi ja kengät kiiltämään kadunkulmassa.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United



Kohti Amerikkaa ollaan menossa kovaa vauhtia. Tässä odottelen koska saan liikennevaloissa auton tuulilasin halvalla puhtaaksi ja kengät kiiltämään kadunkulmassa.
Sulla on enää vajaa kolme vuotta jäljellä kaikkea nykyhallituksen tekemisiä moittimassa.
Raskasta varmaan, mutta sittenhän kaikki muuttuu, usko ihmeessä!
Ehkä se marin taas kiinnostuu muusta kuin itsestään...
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Sulla on enää vajaa kolme vuotta jäljellä kaikkea nykyhallituksen tekemisiä moittimassa.
Raskasta varmaan, mutta sittenhän kaikki muuttuu, usko ihmeessä!
Ehkä se marin taas kiinnostuu muusta kuin itsestään...
Harvassa on täällä kehujat. Marin saa tehdä ihan mitä itse haluaa. Ihan hirveästi ei ole kehuttavaa ollut.

Tiedän, että nämä mun nostot tuntuu spämmäämiseltä, mutta haluan oikeasti että noiden päätösten seuraukset ymmärretään.

Helppoa on huudella että menkää töihin ja poimikaa marjoja tai muuta vastaavaa. Nuo raskaat leikkaukset koskettaa ihan oikeita ihmisiä ja seuraukset on juuri niitä, mistä on varoitettu.

Pitäisikö olla vaan hiljaa kun demokratia on tähän johtanut?

Onneksi minulla on muutakin elämää kuin hallitus, pärjään henkilökohtaisesti ihan hyvin, kiitos kysymästä. Mutta silti konkreettisia asioita haluan pitää esillä, että ei pääse totuus unohtumaan. Koita kestää sinäkin ja nauttia kesästä.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Helppoa on huudella että menkää töihin ja poimikaa marjoja tai muuta vastaavaa. Nuo raskaat leikkaukset koskettaa ihan oikeita ihmisiä ja seuraukset on juuri niitä, mistä on varoitettu.
Kyllähän kaikkea on ajettu alas jo vuosikymmenten ajan. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa julkinen terveydenhuolto. Ei se ole tämän hallituskauden aikana lähtenyt yllättävään luisuun, se on tehnyt sitä jo usean vuosikymmenen ajan. Tämän kehityksen olen valitettavasti saanut terveyspalveluita käyttävänä huomata.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Kyllähän kaikkea on ajettu alas jo vuosikymmenten ajan. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa julkinen terveydenhuolto. Ei se ole tämän hallituskauden aikana lähtenyt yllättävään luisuun, se on tehnyt sitä jo usean vuosikymmenen ajan. Tämän kehityksen olen valitettavasti saanut terveyspalveluita käyttävänä huomata.

Näin se on. Mutta kyllä se, että ajetaan 100000 ihmistä toimeentulotuelle on vielä bonus tuon päälle. Sieltä ei vaan nousta enää työelämään, varsinkin kun samaan aikaan osa-aikatyön vastaanottaminen on tehty käytännössä mahdottomaksi.

En ymmärrä miten 60-luvulla uskallettiin lanseerata lapsilisä, peruskoulu yms. jutut. Silloin talous ja vauraus olivat ihan eri tasolla nykypäivään nähden ja pressana Kekkonen.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En ymmärrä miten 60-luvulla uskallettiin lanseerata lapsilisä, peruskoulu yms. jutut. Silloin talous ja vauraus olivat ihan eri tasolla nykypäivään nähden ja pressana Kekkonen.
Maailma on täysin erilainen nyt kuin 60 vuotta sitten. Raha esimerkiksi pysyi aivan eri tavalla Suomessa, kun kotimaisten tuotteiden lisäksi ei ollut ulkomaisia halpisvaihtoehtoja. Ei ollut lähikaupassa ulkomaantuontina Rainbowia ja Xtraa, ei tilattu vaatteita Sheinistä ja tusinaturhakkeita Wishistä. Asenne työntekoon oli aivan toinen, sillä sotien jälkeen töitä oli yksinkertaisesti pakko tehdä. Ei ollut vaihtoehtoja.

Ongelmana on ennemminkin se, ettei Suomi ole muuttunut tarpeeksi ympäröivän maailman muuttuessa. Enää ei Kekkosen opeilla pärjätä ja se tämä suunta on valitettavasti konkretisoitunut esimerkiksi jos Suomen tilannetta vertaa muihin Pohjoismaihin. Me ollaan jääty hyvinvoinnissa selkeästi jälkeen. Suomessa on ollut liian suuri muutosvastarinta kaikkeen uuteen, täällä on haluttu pysytellä itsepintaisesti omalla mukavuusalueella ja hyvinvointia on pyritty pitämään yllä ainoastaan kasvattamalla jatkuvasti valtionvelkaa. Se ei ole kuitenkaan kestävä ratkaisu ja seuraukset alkavat näkymään pikku hiljaa. Ketään ei ole aiemmin kiinnostanut tehdä asioille mitään, seuraukset on aina vaan siirretty tuleville hallituksille.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Harvassa on täällä kehujat. Marin saa tehdä ihan mitä itse haluaa. Ihan hirveästi ei ole kehuttavaa ollut.

Tiedän, että nämä mun nostot tuntuu spämmäämiseltä, mutta haluan oikeasti että noiden päätösten seuraukset ymmärretään.

Helppoa on huudella että menkää töihin ja poimikaa marjoja tai muuta vastaavaa. Nuo raskaat leikkaukset koskettaa ihan oikeita ihmisiä ja seuraukset on juuri niitä, mistä on varoitettu.

Pitäisikö olla vaan hiljaa kun demokratia on tähän johtanut?

Onneksi minulla on muutakin elämää kuin hallitus, pärjään henkilökohtaisesti ihan hyvin, kiitos kysymästä. Mutta silti konkreettisia asioita haluan pitää esillä, että ei pääse totuus unohtumaan. Koita kestää sinäkin ja nauttia kesästä.


Ainakin itse olen tykännyt paljon enemmän tästä Suomen nykyisestä hallituksesta ja sen ministereistä, kun mitä tykkäsin yhtään edellisestä hallituksesta ja sen ministereistä. Mielestäni nykyinen hallitus on ollut oikein hyvä ja näitä pakollisia leikkauksia on vaan ollut valitettavasti pakko nyt tehdä, joten hieman herkästi on kyllä kansalaiset hallitusta aina kritisoineet, mutta toki demokratiassa täytyy siihenkin olla oikeus.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Sulla on enää vajaa kolme vuotta jäljellä kaikkea nykyhallituksen tekemisiä moittimassa.
Raskasta varmaan, mutta sittenhän kaikki muuttuu, usko ihmeessä!
Ehkä se marin taas kiinnostuu muusta kuin itsestään...
Luitko ton artikkelin? Mitä veikkaat miten noi leikkaukset tulee näkymään tilastoissa. Lisääntyykö esim. varkaudet, pahoinpitelyt tai itsemurhat? Mä ainakin oletan että noiden ihmisten paha olo ja epätoivoinen tilanne tulee noissa tilastoissa näkymään.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mä ainakin oletan että noiden ihmisten paha olo ja epätoivoinen tilanne tulee noissa tilastoissa näkymään.
Suomen ongelmat ovat pohjimmiltaan kertyneet (tai oikeaan niitä on kerätty tietoisesti) tikittävän aikapommin lailla jättimäiseksi möykyksi, joka räjähtää kosketuksesta. Jos nykyinen hallitus olisi jättänyt leikkaukset väliin ja jatkanut edellisten hallituksen malleista, olisi leikkaukset vielä pahempia.

Eli lyhyesti: Paras tulos: sopeutukset ja muutokset olisi tehty vuosikymmeniä sitten. Huono tulos: ne tehdään vasta nyt. Pahin tulos: ne olisi tehty vasta vuosikymmenten päästä.

Ruotsissa työelämää uudistettiin jo Olof Palmen aikaan. Täällä hangataan vastaan viimeiseen asti ja yritetään mennä vanhoilla käytännöillä eteenpäin ja kaikki ovat lakossa, jos jotain yritetään muuttaa. Suomi kaivaa koko ajan omaa hautaansa tällä tavalla ja yhteiskunnan näkyy pahana olona. Ei hyvä olo synny sillä, että jaetaan vuositolkulla velkarahaa ympäriinsä. Se on vain ongelmien siirtämistä eteenpäin niiden ratkaisun sijaan.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Suomen ongelmat ovat pohjimmiltaan kertyneet (tai oikeaan niitä on kerätty tietoisesti) tikittävän aikapommin lailla jättimäiseksi möykyksi, joka räjähtää kosketuksesta. Jos nykyinen hallitus olisi jättänyt leikkaukset väliin ja jatkanut edellisten hallituksen malleista, olisi leikkaukset vielä pahempia.

Eli lyhyesti: Paras tulos: sopeutukset ja muutokset olisi tehty vuosikymmeniä sitten. Huono tulos: ne tehdään vasta nyt. Pahin tulos: ne olisi tehty vasta vuosikymmenten päästä.

Ruotsissa työelämää uudistettiin jo Olof Palmen aikaan. Täällä hangataan vastaan viimeiseen asti ja yritetään mennä vanhoilla käytännöillä eteenpäin ja kaikki ovat lakossa, jos jotain yritetään muuttaa. Suomi kaivaa koko ajan omaa hautaansa tällä tavalla ja yhteiskunnan näkyy pahana olona. Ei hyvä olo synny sillä, että jaetaan vuositolkulla velkarahaa ympäriinsä. Se on vain ongelmien siirtämistä eteenpäin niiden ratkaisun sijaan.
Et kyllä vastannut kysmykseen vaan kirjottelit kaikkea muuta.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Suomen ongelmat ovat pohjimmiltaan kertyneet (tai oikeaan niitä on kerätty tietoisesti) tikittävän aikapommin lailla jättimäiseksi möykyksi, joka räjähtää kosketuksesta. Jos nykyinen hallitus olisi jättänyt leikkaukset väliin ja jatkanut edellisten hallituksen malleista, olisi leikkaukset vielä pahempia.

Eli lyhyesti: Paras tulos: sopeutukset ja muutokset olisi tehty vuosikymmeniä sitten. Huono tulos: ne tehdään vasta nyt. Pahin tulos: ne olisi tehty vasta vuosikymmenten päästä.

Ruotsissa työelämää uudistettiin jo Olof Palmen aikaan. Täällä hangataan vastaan viimeiseen asti ja yritetään mennä vanhoilla käytännöillä eteenpäin ja kaikki ovat lakossa, jos jotain yritetään muuttaa. Suomi kaivaa koko ajan omaa hautaansa tällä tavalla ja yhteiskunnan näkyy pahana olona. Ei hyvä olo synny sillä, että jaetaan vuositolkulla velkarahaa ympäriinsä. Se on vain ongelmien siirtämistä eteenpäin niiden ratkaisun sijaan.
Ruotsissa on tosiaan rakennettu syvä luottamus työmarkkinaosapuolten välille vuosikymmenten aikana. Se merkittävin ero Suomeen on tietenkin heikomman osapuolen- eli työntekijän myötämäärämisoikeus. Suomessa mennään yhä management by perkele vs perseet penkkiin konseptilla.

Ei Suomen työnantajapuoli ole halukas siirtymään oikeaa Ruotsin-mallia kohti. Se ei pysty joustamaan piiruakaan vallitsevasta 100% direktio-oikeudesta. Ei sillä ettäkö työntekijäpuolikaan olisi valmis luopumaan liittojen vallasta. Nyt kun sitä on kavennettu lakiteitse niin seuraava neuvottelukierros tullee olemaan repivän rumaa jälkeä.

Historiaa emme voi muuttaa. Reilu sata vuotta sitten työväestö ja ja työnantajat tappoivat toisiaan verenhimoisesti vihaten. 20 vuotta myöhemmin pakon edessä solmittu Tammikuun kihlaus kesti aina näihin päiviin asti. Sen jälkeen hukattuja vuosikymmeniä aikaa tehdä uudistuksia. Ruotsilla ei ole ollut tällaisia menneitä painolasteja niskassaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Suomen ongelmat ovat pohjimmiltaan kertyneet (tai oikeaan niitä on kerätty tietoisesti) tikittävän aikapommin lailla jättimäiseksi möykyksi, joka räjähtää kosketuksesta. Jos nykyinen hallitus olisi jättänyt leikkaukset väliin ja jatkanut edellisten hallituksen malleista, olisi leikkaukset vielä pahempia.

Eli lyhyesti: Paras tulos: sopeutukset ja muutokset olisi tehty vuosikymmeniä sitten. Huono tulos: ne tehdään vasta nyt. Pahin tulos: ne olisi tehty vasta vuosikymmenten päästä.

Ruotsissa työelämää uudistettiin jo Olof Palmen aikaan. Täällä hangataan vastaan viimeiseen asti ja yritetään mennä vanhoilla käytännöillä eteenpäin ja kaikki ovat lakossa, jos jotain yritetään muuttaa. Suomi kaivaa koko ajan omaa hautaansa tällä tavalla ja yhteiskunnan näkyy pahana olona. Ei hyvä olo synny sillä, että jaetaan vuositolkulla velkarahaa ympäriinsä. Se on vain ongelmien siirtämistä eteenpäin niiden ratkaisun sijaan.

Muutokset olisi tullut tehdä jo vuosikymmeniä sitten. Se on yksi ongelma. Toinen ongelma on Suomen ikärakenne. Kolmas ongelma on tuotannon ja vientirakenteen yksipuolisuus ja palveluviennin vähäisyys ilman riittävää määrää suuria digitaalisia brändejä. Neljäs ongelma on investointihaluttomuus, joka kotimaassa johtuu osin verotuksesta ja ulkomailta Suomen turvattomuudesta (ennen NATO-jäsenyyttä).

Työperäisen maahanmuuton lisääminen on merkittävimpiä ratkaisukeinoja yhdessä ns. vihreän siirtymän kanssa. Totta kai työelämässä sopiminen on tärkeää, mutta vaikka ay-liike ja hallitus halaisivat toisiaan päivästä toiseen, se ei ongelmia ratkaise. Toki parempi olla väleissä kuin väleittä.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei Suomen työnantajapuoli ole halukas siirtymään oikeaa Ruotsin-mallia kohti. Se ei pysty joustamaan piiruakaan vallitsevasta 100% direktio-oikeudesta. Ei sillä ettäkö työntekijäpuolikaan olisi valmis luopumaan liittojen vallasta. Nyt kun sitä on kavennettu lakiteitse niin seuraava neuvottelukierros tullee olemaan repivän rumaa jälkeä.
Tämä on se ratkaiseva ero Suomen ja Ruotsin välillä. Ruotsissa vietiin asiat yhteistyössä eteenpäin, täällä ei kumpikaan osapuoli suostu joustamaan sen vuoksi, että saataisiin tämänhetkinen vanha järjestelmä uusittua vastaamaan nykypäivän tarpeita. Täällä kiistellään uppoavassa veneessä siitä, tulisiko vesi äyskäröidä veneen vasemmalle vai oikealle puolelle. Kiistan aikana se vene täyttyy vedestä ja vajoaa pikku hiljaa kohti syvyyttä. Jatkuvalla vastakkainasettelulla ei saada mitään hyvää aikaiseksi, sillä jos toinen osapuoli on neuvottelukumppanin sijaan vihollinen, on ihan turha yrittääkään saada jotain rakentavaa aikaiseksi. Ainoa mitä tällä ajattelumallilla syntyy ovat jatkuvat riidat ja valtataistelut.
 

hege

Jäsen
Olisi mielenkiintoista tietää missä määrin Ruotsin työelämämuutokset, mitä mekin nyt haikallaan ymmärretävästi, ovat joutuneet työvoimapulasta ja missä määrin esim. valtiotalouden tarpeista. Oma epäilys on, että Ruotsissa muutoksia tehtiin paljon työvoimapulan takia ja se on ollut varmasti lähtökohtana parempi ja jos ja kun päätöksien tekijät olleet viisaita ja kaukonäköisiä niin on pystytty tekemään parannuksia jotka hyödyttävät osapuolia myös huonompina aikoina (työantajat tarjonneet vaikka oman direktio-oikeuden kaventamista pelkän tahansa sijaan ja työntekijät ymmärtäneet siinä kohtaa suostua).
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oma epäilys on, että Ruotsissa muutoksia tehtiin paljon työvoimapulan takia ja se on ollut varmasti lähtökohtana parempi ja jos ja kun päätöksien tekijät olleet viisaita ja kaukonäköisiä niin on pystytty tekemään parannuksia jotka hyödyttävät osapuolia myös huonompina aikoina (työantajat tarjonneet vaikka oman direktio-oikeuden kaventamista pelkän tahansa sijaan ja työntekijät ymmärtäneet siinä kohtaa suostua).
Oli taustalla mikä syy tahansa, niin joustamalla yhdessä asiassa ja saamalla takaisin toisessa kehittää toimintaa monta kertaa paremmin kuin linnoittumalla bunkkereihin, olla suostumatta minkäänlaisiin kompromisseihin ja olemalla tiukasti kiinni viime vuosituhannelta olevissa perinteissä. Täällä tuntuu kaikki sopimukset vaativan useita kierroksia uhkailuja, kiristämistä ja taisteluita hiekkalaatikon herruudesta. Ruotsissa todettiin, että uppoava vene voitiin pelastaa äyskäröimällä joka toinen kerta vasemmalle ja joka toinen oikealle ja siitä hyötyvät kaikki osapuolet. Se on fiksu tapa ajatella se. Ruotsi on mennyt eteenpäin ja järjestelmät mukautuneet sen aikaiseen tilanteeseen, Suomi nojaa asioissa liikaa menneeseen. Ei homma niin toimi, että vuoron perään oikeistohallituksessa mennään yksin EK:n mukaan ja vasemmistohallituksessa liittojen sanelun perusteella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös