Mitä. Eikö Satonen olekaan parasta, mitä tämä maa saattoi toivoa? Kun kerrankin meillä piti olla niin hyvä ministeri ja niin hyvä hallitusohjelma, jossa tehdään niitä oikeita asioita työllisyyden korjaamiseksi. Enpä olisi uskonut, kun muistelen vuoden takaisia kirjoituksia tältä palstalta.
En olisi itsekään uskonut. Jälkikäteen minun on helppo sanoa, että hallituksen talous-, työllisyys-, yritys-, vero-, maahanmuuttopolitiikassa tehtiin kaikissa enemmän tai vähemmän virheitä. Yhdessä heikon perimän + jo näkyvillä olleen taantuman kanssa olisi tullut tehdä osin päinvastaisia toimia.
Kuten luoda luottamusta talouteen kuluttajille ja yrityksille useilla eri tavoilla, joista viimeksi @Hermes#41 kirjoitti toisessa ketjussa. Raskaan sarjan ongelmat (kuten tuottavuus) vaativat kovempia toimia, mutta niitähän hallitus ei ole ilmeisesti teekään riittävässä määrin suuntaa kääntääkseen. Tämä yllätti myös.
Kyse on mm. Suomen kilpailukyvyn parantamisesta, investointiympäristön kehittämisestä sis. myös resurssit sekä ns. vihreän verotuen (mikä on Orpoilta hyvä päätös) edelleen laajentamisesta Orpojen esityksestä. Ja tietenkin tavalla tai toisella EU:n yhteisvelasta Ukrainan jälleenrakentamiseen ja aseistamiseen samaan aikaan. Tätä tulisi jalostaen ajaa, ei vastustaa.
Hassua on huomata, että isoissa asioissa EK ja SDP ovat osin lähempänä toisiaan kuin Orpon hallitus. Pitkälti PS:stä kiinni, mutta pääministeri johtaa ja vastaa. Tämäkin on ollut yllätys, että Kokoomus ja EK erosivat isoissa asioissa (kuten vihreä siirtymä ja yhteisvelka).
Toki olen keväästä saakka yllä olevia kriittisesti arvioinut, mutta olen olettanut että linja korjataan. Ei näytä siltä enkä enää odota.