Olen pitkälti samaa mieltä. Sen jälkeen kun PS:n johtopaikkoihin kuuluvat jatkoivat 2024 erilaisia rasistisia ulostuloja, minusta Kokoomuksen olisi tullut viheltää peli poikki. Ei yhtään lisää tai Orpo hajottaa hallituksen. Ja teinkin tästä esityksen Kokoomuksen eri kanavissa. Rasismin arkipäiväistäminen monen (myös minun) poimimilla suorilla lainauksilla mm. Purralta ylitti rajan sen jälkeen kun sellaista ei enää pitänyt kuulua.
Mutta Kokoomus katsoo puolueena, että hallituksen tulee kaikesta huolimatta jatkaa, koska hallituksen mahdollinen kaataminen tässä vaiheessa hyödyttää oppositiota ja persuja. Olisi vaarassa, että Kokoomus putoaisi vaalien jälkeen sijalle kolme.
Tärkein syy taitaa olla se, että Kokoomuksen jäsenet ja kannattajat ovat pääosin hyvin tyytyväisiä tai tyytyväisiä hallituspolitiikkaan. Viimeisin kysely 7/2024, jossa Kokoomuksen kannattajista 80 prosenttia on tyytyväisiä hallituksen toimiin.
HS-gallup | Tyytymättömyys pääministeri Orpoon ja hallitukseen on lisääntynyt
Siirsin lainaukseen Yle-ketjusta sopivampaan.
Arvostan erittäin paljon nimimerkki
@Cobol rehellisyyttä ja analyyttisyyttä, vaikka en läheskään kaikesta ole itse samaa mieltä, niin monesta asiasta olen. On tullut tätä hallistusta melko näkyvästi kritisoitua ja toivoin, että ei olisi niin paljon sitä tarvinnut tehdä.
Tässä lainauksessa piilee juuri tuo ongelman ydin. Persut venyttävät rajoja jatkuvasti ja Orpon johtama Kokoomus vikisee. Orpo on menettänyt täysin uskottavuutensa. Hallituksen kaataminen näillä asiallisilla perusteilla: arvot, hallituskumppanin sitoutuminen yhteiseen asiaan, rasistiset ulostulot, ei heiluttaisi Kokoomuksen kannatusta, päin vastoin. Uskon, että moni Kokoomuksesta muualle siirtynyt palaisi äänestäjäksi.
Persut taas ovat antaneet tämän hallitustaipaleen aikana vastustajilleen vettä niin paljon myllyyn, että tulevat kannatustaan menettämään varmasti. En usko, että kukaan varteenotettava uusi kyky haluaa puolueeseen liittyä ehdokkaaksi ja olemassaolevat hörhöt ovat osaamisensa näyttäneet.
Mikä hallituksen (jos näi kävisi) kaatuessa tulisi todennäköisesti muuttumaan, olisi pääministeri. Orpon asema kävisi todella tukalaksi ja Kokoomuksesta löytyy kyvykkäämpiä johtajia luotsaamaan puoluetta. Kokoomuksella ei uusissa vaaleissa olisi hävittävää, mutta Orpolla on. Orpo on osoittanut pienuutensa pääministerinä antamalla Purran ja persujen viedä itseään kuin kuoriämpäriä. Paperit ja julkilausumat ei paljoa paina. Orpo on Kokoomukselle rasite.
Persuilla on uusissa vaaleissa paljon enemmän hävittävää, kuten eurovaalitja Ranskan vaalit näyttivät. Laitaoikeiston uhka on tiedostettu ja liberaali oikeisto, keskusta sekä etenkin vasemman laidan puolueet ottavat sen päävastustajakseen ja tarvittaessa vaikka yhdistävät voimia laitaoikeiston valtaanpääsyn estämiseksi.