Petteri Orpon hallitus

  • 1 306 181
  • 16 202

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eiköhän tuo olisi ollut myös Espoon ja Lohjan välillä asuvien ja Salo-Turku välillä olevien suosiossa kun lähijunalla pääsisi kulkemaan muualtakin radan varresta.

Samaan aikaan valtio kyllä maksaa pääradalla, että siellä on vieläkin enemmän henkilöliikennettä kun ostoliikenteen lähijunat palvelee Parolaa, Viialaa, Turenkia, Iittalaa, Lempäälää tms. Jostain lisävuoroista sentään taisivat kunnatkin maksaa..

"Varsinais-Suomen maakuntajohtaja Kari Häkämiehen mukaan yksi syy rahoituksen ulkopuolelle jäämiseen on Länsiradan osalta myöhästynyt aikataulu. Häkämiehen mukaan liikenne- ja viestintäministeriö myönsi luvan EU-rahoituksen hakemuksen tekemiselle liian myöhään, ja tästä syystä hakemuksen tekemiselle perusteellisesti ei jäänyt aikaa.

– Kiireen vuoksi hakemusta ei tehty perusteellisesti, Häkämies sanoo"

Espoo-Lohja-osuushan sinänsä on kohtalaisen kannattava, ja miksei sen nyt voi rakentaakin, jos lähijunaliikennettä halutaan kasvattaa siihen suuntaan ja jos kunnat haluavat sen pääosin rahoittaa. Siitä eteenpäin radan rakentamisessa ei ole käytännössä mitään järkeä, sillä ei luoda kuin kustannuksia. Lohjalle rakentaminenkin tosin vaatisi sitä, että linjaus tehtäisiin järkevämmin, työmatkaliikenteen kannalta se, että asema tehtäisiin jonnekin 6-7 km päähän keskustasta on lähinnä idioottimainen.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Lainaus jutusta:

"Euroopan unioni myönsi 16. heinäkuuta yhteensä 7 miljardia euroa eurooppalaisille hankkeille. Suomeen myönnettiin tukea yhteensä 39,11 miljoonaa euroa."

Eli jaossa on 7000 miljoonaa ja Suomi onnistuu saamaan siitä 39 miljoonaa. Ollaan joo pieni maa väkiluvultaan, mutta että reilu puoli prosenttia koko jaettavasta rahasta. No ehkä se joidenkin mielestä menee juuri kuten pitääkin.

Lulu Ranteelta jäätävä piikki Orpon suuntaan:

"Kun ihan faktoihin perustaa mielipiteensä, hyöty-kustannus-suhde ei näytä kovin mairittelevalta. Ei näytä siltä, että hanke maksaisi kovin hyvin itseään takaisin."


Olisiko hanke pitänyt toteuttaa Väyläviraston kautta?

"Kyllä. Ehdottomasti.

– Nähdäkseni EU-rahoituksen saaminen tätä kautta on helpompaa. Kun Euroopan unionista haetaan rahaa, on tärkeätä, että kansallinen rahoitus on vakaata".


Orpon hallitus hoiti heikosti EU-rahoituksen valvonnan suomalaisille hankkeille. Aikanaan olin tekemisissä tätä toki pienempien EU-hankkeiden ja rahojen kanssa. Rahaa sai kun teki hakemuksen viimeisen päälle ja kohde on järkevä. Tuskin tämä on muuttunut.

Tuossa on kyllä yksi paha epäonnistuminen Orpon hallitukselta, joka taitaa mennä kokolailla Petterin omaan vihkoon.

Olisiko meillä ollut kannattavia hankkeita, joille olisi voinut tuon 176M€ saada? Luulen että olisi ollut.

Muutenkin melko huonosti lobattu jos 7 miljardista saatiin kotiutettua 34 miljoonaa. Onko aika mennyt leikkauslistoihin ja kaikkien kohujen selvittelyihin, eikä olla ehditty hoitamaan tulopuolta? Lisäksi voi päästöoikeuksista tulla vielä mukavaa lisälaskua nykyisellä politiikalla.
 
Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Niin minäkin tarkoitin ja juuri noita kuvailemasi kaltaisia hankkeita riittää enemmän kuin kylliksi esim. Etelä-Euroopassa ja siellä niitä pohjattomia kaivoja on edelleen, joihin EU syytää rahaa milloin milläkin verukkeella. Tämä tunnin juna kuuluu samaan kastiin, mutta ei vaan saanut rahoitusta.
Enemmän ehkä mietin sitä, että kuinka huono täytyy hankkeen olla että edes EU ei katso järkeväksi tukea sitä. Tai kuinka huonosti se rahoituspyyntö on esitetty.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös