Perussuomalaiset

• 6 153 751
  • 47 688

Ronikki73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Mulla on vähän sama asia. Olen erittäin konservatiivinen kokeilemaan uusia ruokia ja makuja.

Mutta toisin kuin sinä, niin tämä on mielestäni ihan yksin omaan oma ongelmani, eikä sen pidä rajoittaa millään tavoin kenenkään muun elämää. En pyydä keneltäkään itselleni mitään erityiskohtelua, tai pakota seuruetta valitsemaan sellaista ravintolaa, mistä saisi juuri minulle mieluista ruokaa. Menen mukana vaikka mihin etniseen ja se on ihan niin yksinkertaista, että syön jos siltä tuntuu, mutta usein jätän kokonaan syömättä.

Kyllä aikuinen ihminen selviää hengissä, vaikka jättäisi aterian tai pari joskus välistä.

Toki olen itsekin saanut osakseni ihan tarpeeksi vauvakohtelua, eli sosiaalinen paine olla normaali ja kaikkiruokainen on kyllä edelleen vahva. Ei ole kyllä enää vuosikymmeniin jaksanut oikeastaan edes vituttaa se, kun joku puolituntematon ihminen kokee aiheelliseksi lässyttää siitä mitä ja miten aikuinen ihminen syö. Että "ota nyt vaikka vähän, tää on tosi hyvää" ja "mikset muka syö", niin kuin pikkulapselle. Moni pystynee samaistumaan tuohon, kun muistelee kuinka vaivaannuttavaa on, kun joku tyrkyttää alkoholia väkisin samalla tavalla.
Mitä? En minä ole mitään erikoiskohtelua vaatimassa. Kyllä minä tiedän, että olen erittäin valitsevainen ruuan suhteen, mutta en minä toisia pakota mihinkään, minä se olen lähes aina, joka jää sitten vaikka täysin syömättä, ja se ei minua haittaa yhtään, syödä voi aina sitten myöhemmin.
Olen välillä jopa liian periksiantavainen jossain asioissa, mutta eipä siinä mitään.

Ei kai se nyt keneltäkään ole pois, jos niitä ruokavaihtoehtoja on kaikenlaisille syöjille?
En minä ole sulkemassa kasvissyöntiä mihinkään pois, jos joku niin luulee?
Vaihtoehtoja, niiden perään minä kyselen.

Tämä ketju on välillä vaan niin kummallinen, että jos vähänkin olet eri mieltä, niin olet persu, antiwoke tai fasisti tai jotain.

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Ei kai se nyt keneltäkään ole pois, jos niitä ruokavaihtoehtoja on kaikenlaisille syöjille?

Vastaas nyt siihen jo aiemmin kysyttyyn, miksi juuri lihaa pitää olla tarjolla? Kaikenlaisia syöjiä on varmasti aivan helvetin montaa muunkinlaista, eikä edes vegaaninen versio kelpaa kaikille kasvissyöjille.

Ymmärtäisin paremmin, jos keskustelu liittyisi peruskoulun tai päiväkodin ruokatarjoiluihin, mutta nyt on kyse vapaaehtoisesta yksityisestä tilaisuudesta.

Edit: lisättäköön vielä, että pyydän anteeksi käyttämääni termiä "aikuisvauva". Asian olisi voinut kuvata vähemmän provosoivallakin tavalla.

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Sepä se. Jos tarjolla olisikin vain liha- ja kalamenu, varmasti joku nostaisi äläkän.
Kylläpä on taas mustavalkoista ajattelua. Et tainnut olla persu, mutta hyvin persutyylisesti kommentoit.
Ymmärrät varmaan, että joillekkin lihan syönti voi olla niin periaattellisesti iso asia, jotta se on este syönnille. Eläviä olentoja jne.

Harvemmin kuitenkaan kasviksista kukaan äläkkää nostaa. Toki persuilta onnistuu sekin ääniä kalastellessa "Esso tyypeiltä".

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tämä ketju on välillä vaan niin kummallinen, että jos vähänkin olet eri mieltä, niin olet persu, antiwoke tai fasisti tai jotain.
Niin, Tynkkynen aloitti tämän kertomalla kuinka tuo pelkkä kasvisruoan tarjoaminen on wokea ja hän ei siihen alistu. Kai se vähän värittää muuta keskustelua.

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
No kyllä minä ajattelen, että lihan syöminen on ennen kaikkea junttia ja aina vähän säälittää ihmiset, jotka kaipaavat färssiä lautaselleen. Eniten toki säälittävät juuri nämä aikuisvauvat, jotka vielä jaksavat itkeä siitä, jos joku kerta ei lautasella olekaan raatoa. Kokoussämpyläkin ilman kinkkua on katastrofi, voi jumalauta, pellet.
Tässä oikein hyvä esimerkki, kun itse kokee aina olevansa oikeassa ja se oma mielipide on ainoa oikea.

Mulle on ihan sama mitä kukakin syö, ei siitä tarvitse tehdä ongelmaa. Itse olen aikalailla kaikkiruokainen ja syönyt tarjottavat tyytyväisenä ja kiitollisena. Rotasta aikoinaan kieltäydyin, esim. koiran kanssa toimisin samoin. Joku käärmekin oli ihan hyvää, maistui lähinnä kanalta.

Melko monta kertaa on tullut vastaan niitä nurisijoitakin, kun ei ole kasvisruokaa tarjolla syystä tai toisesta. Ainahan voi jättää syömättä, mutta en minä sitä ylimielistä naaman vääntelyä pidä mitenkään kohteliaana isäntää/emäntää kohtaan.

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mulla on vähän sama asia. Olen erittäin konservatiivinen kokeilemaan uusia ruokia ja makuja.

Mutta toisin kuin sinä, niin tämä on mielestäni ihan yksin omaan oma ongelmani, eikä sen pidä rajoittaa millään tavoin kenenkään muun elämää. En pyydä keneltäkään itselleni mitään erityiskohtelua, tai pakota seuruetta valitsemaan sellaista ravintolaa, mistä saisi juuri minulle mieluista ruokaa. Menen mukana vaikka mihin etniseen ja se on ihan niin yksinkertaista, että syön jos siltä tuntuu, mutta usein jätän kokonaan syömättä.
Oltiin joskus vaimon kanssa ulkomailla, pongattiin cocktailbaari, missä oli paljon paikallisia. Saatanan komiaa ja valtavaa hedelmäkoridrinksua kaikilla joten vaimo halusi sellasen. Tiskillä tilatessa kävi ilmi ettei olutta ole tarjolla ja piti "tyytyä" rommikolaan. Tarinan opetus: Otetaan mitä saadaan tai vaihdetaan paikkaa/ollaan ilman. Pätee mielestäni myös ruokakeskusteluun.

Tuamas

Jäsen
Nopeasti siitä Oulun kansanmiehestä kuoriutui eliittiin kuuluva rysselin herra, joka valittaa elitistisesti siitä mitä juhlien järjestäjä tarjoaa.

Sinänsä tämä on vähän ristiriitaista, kun ensin persut avaavat peliä sen suhteen, että terveellisistä elintavoista pitäisi palkita ja/tai huonoista rangaista, sitten kun ylioppilaskunta tekee tätä tukevan käytännön ratkaisun, onkin se sitten 24h myöhemmin yhtäkkiä wokea ja väärin.

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mitä? En minä ole mitään erikoiskohtelua vaatimassa.

Olen pahoillani, jos ymmärsin väärin, mutta näistä viesteistäsi sai kyllä helposti tuollaisen käsityksen:

En kyllä tajua tätä, miksi lihansyöjille ei ole omaa tarjontaa näissä?

Pitääkö minun syödä ruokaa, josta en pidä, ja joka saa minut oksentamaan?

Minun siis pitää syödä ruokaa, mikä saa minut voimaan pahoin?

Pakkosyöttöä ei taideta harrastaa muualla kuin sairaalassa ja vanhainkodissa. Toivottavasti ei ainakaan enää yhdessäkään koulussa. Mutta ihan varmuudella voin luvata, että sitä ei harrasteta ylioppilaskunnan vuosijuhlissa. Mulla on ollut koko aikuiselämäni täysi päätösvalta sen suhteen syönkö jotain vai enkö syö. Valinnoilla voi toki olla seuraamuksia, kuten hetkellinen nälkä, mutta vapaudella on aina vastuunsa.

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Pakkosyöttöä ei taideta harrastaa muualla kuin sairaalassa ja vanhainkodissa.
(Pientä lisäystä ja jopa off-topiccia. Vanhukset voivat kieltäytyä ruuasta nykyään, ihan vaan jättämällä syömättä. Itsemääräämisoikeus, nääs. Ihan kuin hoidoistakin voi kieltäytyä.

Joissain psykiatrisissa tilanteissa voi jonkin tason pakkoruokinta olla paikallaan tai tilanteissa, joissa ihminen ei vaan pysty/kykene itse syömään.

Toki tilanteet vaihtelee ja ovat yksilökohtaisia. Enää hyvin harvoin on tullut vastaan edes jonkin tason pakkosyöttötilanne. Nämäkään eivät kestä loputtomiin.)

Ketjun aiheeseen sen sijaan, niin kyllä minä ihmettelen kovasti tätä asenteellista periaatteiden läpiajoa vaaliteemoissa. Jos jokin asia ei ole oman ymmärryksen sisällä, niin ei se välittömästi voi olla oitis "Pervoa" tai muuta sanallisesti alas painettavaa. Kouluissa varsinkin toteutetaan ihan opetussuunnitelman mukaista linjaa. Jos siihen haluaa muutoksia ajaa, niin ei niitä paikallisvaaleissa tai aluevaaleissa muutella. Eduskuntaan tarttis päästä vaikuttamaan.

Ronikki73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Vastaas nyt siihen jo aiemmin kysyttyyn, miksi juuri lihaa pitää olla tarjolla? Kaikenlaisia syöjiä on varmasti aivan helvetin montaa muunkinlaista, eikä edes vegaaninen versio kelpaa kaikille kasvissyöjille.

Ymmärtäisin paremmin, jos keskustelu liittyisi peruskoulun tai päiväkodin ruokatarjoiluihin, mutta nyt on kyse vapaaehtoisesta yksityisestä tilaisuudesta.

Edit: lisättäköön vielä, että pyydän anteeksi käyttämääni termiä "aikuisvauva". Asian olisi voinut kuvata vähemmän provosoivallakin tavalla.

Puhun yleisellä tasolla vaihtoehdoista, en mistään yksittäisestä tapahtumasta.
Ja miksi sitä lihaa ei voisi olla tarjolla? Mikä sen estää? Vaihtoehtojen perään minä huudan, en minkään poissulkemisen puolesta. Jos jossain on lihakekkerit, niin kyllä minä sinnekin haluan vaihtoehtoja niille, ketkä eivät syö lihaa.
En minä ole mitään kieltämässä, päinvastoin.

Niin, Tynkkynen aloitti tämän kertomalla kuinka tuo pelkkä kasvisruoan tarjoaminen on wokea ja hän ei siihen alistu. Kai se vähän värittää muuta keskustelua.

Tarkoitin yleistä menoa tässä ketjussa, en tätä kyseistä juttua.

Olen pahoillani, jos ymmärsin väärin, mutta näistä viesteistäsi sai kyllä helposti tuollaisen käsityksen:

Pakkosyöttöä ei taideta harrastaa muualla kuin sairaalassa ja vanhainkodissa. Toivottavasti ei ainakaan enää yhdessäkään koulussa. Mutta ihan varmuudella voin luvata, että sitä ei harrasteta ylioppilaskunnan vuosijuhlissa. Mulla on ollut koko aikuiselämäni täysi päätösvalta sen suhteen syönkö jotain vai enkö syö. Valinnoilla voi toki olla seuraamuksia, kuten hetkellinen nälkä, mutta vapaudella on aina vastuunsa.

Minua nyt satuttiin vauvoittelemaan, koska en syö kasvisruokaa, ja jotkut niistä saa minut pahoinvoimaan, pelkkä hajukin riittää toisinaan, mutta en minä mitään erikoiskohtelua ole edelleenkään keneltäkään pyytämässä.
Enkä minä ole väittänyt, että missään pakkosyötetään enään, se oli kultaista 80-lukua kun minulle sitä tehtiin.

Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä oikein hyvä esimerkki, kun itse kokee aina olevansa oikeassa ja se oma mielipide on ainoa oikea.

Mulle on ihan sama mitä kukakin syö, ei siitä tarvitse tehdä ongelmaa. Itse olen aikalailla kaikkiruokainen ja syönyt tarjottavat tyytyväisenä ja kiitollisena. Rotasta aikoinaan kieltäydyin, esim. koiran kanssa toimisin samoin. Joku käärmekin oli ihan hyvää, maistui lähinnä kanalta.

Melko monta kertaa on tullut vastaan niitä nurisijoitakin, kun ei ole kasvisruokaa tarjolla syystä tai toisesta. Ainahan voi jättää syömättä, mutta en minä sitä ylimielistä naaman vääntelyä pidä mitenkään kohteliaana isäntää/emäntää kohtaan.

Selvyyden vuoksi todettakoon, että en minä näistä asioista tai ajatuksista tosielämässä mitään numeroa tee. En myöskään vaadi mitään erityiskohtelua, vaan syön pelkät lisukkeet, jos kasvisruokaa ei ole tarjolla. Saan sen kinkun myös otettua pois kokoussämpylän välistä.

Mutta koska tämä on keskustelupalsta, voin nimimerkin suojista turvallisesti kertoa, mitä asiasta oikeasti ajattelen. Poliittisen tästä asiasta toki sitten tekee se, että nämä asiat ovat yhteydessä sellaisiin asioihin kuin ilmastonmuutos, maapallon kantokyky, eläinten riisto ja muu kohtelu sekä ihmisten terveys. Ja onneksi olen asemassa, jossa jonkin verran pystyn vaikuttamaan myös siihen, mitä erilaisissa tilaisuuksissa tarjotaan, eikä minun isännöimissäni kokouksissa valitettavasti ole sämpylän välissä kinkkua, vaikka en siitä mitään numeroa teekään.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tynkkynen tekee tuossa mielestäni oikein. Jos satasen illallislipulla ei saa itselleen mieluisaa ruokaa, niin kannattaa jättää tilaisuus väliin. Ja jos oppilaskunta olisi halunnut, että tarjolla on myös lihaa, niin se olisi onnistunut helposti. Oma astia vaikka paikalliselta metsästysseuralta ostetusta riistalihasta tehdylle muhennokselle, niin asia kunnossa. Oppilaskunta teki valinnan, samoin Tynkkynen.
Ja jos joku vegetariaani tai vegaani valittaisi samasta asiasta niin olisi sitten yliherkkä lumihiutale?

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Ja miksi sitä lihaa ei voisi olla tarjolla? Mikä sen estää? Vaihtoehtojen perään minä huudan, en minkään poissulkemisen puolesta. Jos jossain on lihakekkerit, niin kyllä minä sinnekin haluan vaihtoehtoja niille, ketkä eivät syö lihaa.
En minä ole mitään kieltämässä, päinvastoin.

Jos vaikkapa halutaan tehdä lähtökohtaisesti kaikille sopiva menu helpottamaan cateringin tekemistä? Jos eettisistä syistä lihaa ei haluta tarjota? Edelleenkin se kasviksista valmistettu ruoka, oli se tehty vegaanisesti tai ei, sopii lähtökohtaisesti kaikille ruokailijoille. Se, että jonkun yksittäisen nirsoilijan mieltymyksissä salaatti on saatanasta ja lihhaa pittää saada, ei välttämättä ihan riitä perusteeksi laatia kokonaista vaihtoehtoista tarjottavaa.

Melko absurdia vänkäämistä asioista, jotka on yksilölle vapaaehtoista. Vai missä olet kokenut oikeasti tilanteita, jossa sinut pakotetaan syömään jotain, mitä et halua? Tai osallistumaan ja maksamaan menusta, jossa olevaa ruokaa et pysty syömään?

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tuskin siihen enää isommin kukaan kiinnittäisi huomiota.
Niin, ja onhan kasvisruoka tosiaan siitä turvallinen vaihtoehto isoissa kokoontumisissa että sitä voivat käytännössä kaikki syödä, säästää kuluja - esim valtionhallinnon kannatttaisi pohtia tätä aspektia. Mutta tietysti tässä nyt itsenkin lähdin tähän Tynkkysen täkyyn, on se vaan taitava, kulttuurisota on hänelle ah niin autuasta. Tunnustan että olisi kyllä surkuhupaisa spektaakkeli jos @Analyzerin skenaario toteutuisi ja tästä sketsihahmosta tulisi vielä PS:n pj. Dekadenttia aikaa tämä.

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Mulle on ihan sama mitä kukakin syö, ei siitä tarvitse tehdä ongelmaa.

Sinä et tee ongelmaa, mutta Sebastian teki. Siksi tästä keskustellaankin perussuomalaisten ketjussa, eikä Sinun ketjussa.

Ruoka on hyvä identititeettipolitiikan aihe. Saa erottauduttua. Toiset äänestää niitä, jotka pyrkii vähentämään lihantuotantoa eettisistä syistä ja ilmastosyistä eli wokettaa. Toiset äänestää niitä, joille on tärkeää korostaa lihansyöntiä eli vastustaa woketusta. Ja mikä parasta, molemmat saavat kokea olevansa oikeassa.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ja mikä parasta, molemmat saavat kokea olevansa oikeassa.
Mutta vain toiset ovat, siis noin empiirisesti. Sanon siis tämän iloisena sekasyöjänä, näin körttiläisestä perinteestä tulevana sitä voi helposti olla yhtaikaa sekä syntinen että vanhurskas. Simul iustus et peccator. Hymiö.

Mutta en lähtisi yhtään vastustamaan, jos yhteiskuntapoliittisilla toimilla lähdettäisiin ohjaamaan lihankulutusta alas ja lisäämään kasvisten osuutta ruokavaliossa. Se yksinkertaisesti on se rationaalinen vaihtoehto, mikä säästäisi rahaa ja ympäristöä sekä samalla parantaisi sekä kansanterveyttä että tuotantoeläinten asemaa (yksi lihan kulutusta tehokkaasti vähentävä keino olisi aidosti vaatia eettisempiä olosuhteita teolliseen lihantuotantoon).

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi

Esimerkiksi siksi että sillä otetaan huomioon myös ne vieraat ketkä syövät lihaa. Ei ole oikein että liha jätetään pois tarjottavista ideologisista syistä koska tällöin jokin muu tekee päätöksiä toisen puolesta.

Olen järjestänyt juhlia paljon isolle porukalla josta osa on lihansyöjiä, osa kasvissyöjiä ja osa vegaaneja.
Ei mitään ongelmaa. Vegaaneille tarjolla vegaanisia liha eroteltuna erilliseen lautaseen jne. Kyse on vain toisen ihmisen huomioimisesta.

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Esimerkiksi siksi että sillä otetaan huomioon myös ne vieraat ketkä syövät lihaa. Ei ole oikein että liha jätetään pois tarjottavista ideologisista syistä koska tällöin jokin muu tekee päätöksiä toisen puolesta.

Ja miksi se lihansyönti poissulkee kasvisten syömisen? Tuolla logiikalla tuossa Sebun keississä jää huomiotta kymmenet muutkin ruokamieltymykset. Miksi juuri liha on tässä se tärkeä esiinnostettava ainesosa, eikä esimerkiksi kala tai vaikka palkokasvit, jos niitä ei ollut tarjolla?

Täysin absurdi ajatus, että kasvisten tarjoaminen tarkoittaisi, ettei lihansyöjiä oteta huomioon. Eihän mehunkaan tarjoaminen tarkoita, ettei alkoholin suurkuluttajaa huomioida.

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Ja miksi se lihansyönti poissulkee kasvisten syömisen? Tuolla logiikalla tuossa Sebun keississä jää huomiotta kymmenet muutkin ruokamieltymykset. Miksi juuri liha on tässä se tärkeä esiinnostettava ainesosa, eikä esimerkiksi kala tai vaikka palkokasvit, jos niitä ei ollut tarjolla?

Täysin absurdi ajatus, että kasvisten tarjoaminen tarkoittaisi, ettei lihansyöjiä oteta huomioon. Eihän mehunkaan tarjoaminen tarkoita, ettei alkoholin suurkuluttajaa huomioida.

Joo ei tietenkään sulje pois.

Ja kuu, niin varmasti jää. Siksi onkin aiheellista kysyä miksi vieraiden ruokavaliota ei otettu kun huomioon kun heidät on kuitenkin haluttu kutsua juhliin vieraaksi?

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Joo ei tietenkään sulje pois.

Ja kuu, niin varmasti jää. Siksi onkin aiheellista kysyä miksi vieraiden ruokavaliota ei otettu kun huomioon kun heidät on kuitenkin haluttu kutsua juhliin vieraaksi?

Varmaan, koska jotakuinkin kaikki voivat syödä kasviksia, vakaumuksesta riippumatta? Tämä keskustelu kiertää kehää, kun näin yksinkertaista asiaa ei suostuta ymmärtämään.

Sebukaan tuskin on täysin ehdoton carnivore. Miten ihmeessä kasvikset eivät kuuluisi sekasyöjien ruokavalioon?

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Varmaan, koska jotakuinkin kaikki voivat syödä kasviksia, vakaumuksesta riippumatta? Tämä keskustelu kiertää kehää, kun näin yksinkertaista asiaa ei suostuta ymmärtämään.

Sebukaan tuskin on täysin ehdoton carnivore. Miten ihmeessä kasvikset eivät kuuluisi sekasyöjien ruokavalioon?

Kaikki voi syödä kasviksia vakaumuksesta riippumatta. Ja mielestäni kasvikset tietenkin kuuluu sekasyöjien lautaselle myös.

Mutta millä oikeudella juhlien järjestäjä tekee päätöksen että haluan kutsua lihaa syöviä vieraita juhliini mutta näissä juhlissa kaikki onkin tänään kasvissyöjiä?
Olisiko kuitenkin tyylikkäämpää huomioida vieraat?

Miksi järjestää juhlia ylipäätään jos vieraiden ruokavalio ei enempää kiinnosta.

Tuo on oman ideologian piilotuputtamista joka paistaa läpi mutta kukaan ei hienotunteisista syistä sano asiasta.

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Mutta millä oikeudella juhlien järjestäjä tekee päätöksen että haluan kutsua lihaa syöviä vieraita juhliini mutta näissä juhlissa kaikki onkin tänään kasvissyöjiä?
Olisiko kuitenkin tyylikkäämpää huomioida vieraat?

Kuten itsekin totesit, kasvikset kuuluvat myös lihansyöjän lautaselle. Täten tässä on myös heidän ruokkimisensa hoidettu.

Se, että joku uuvatti heittäytyy nirsoksi, on aika lailla eri asia kuin joku ideologian piilotuputus. Itse ainakin ajattelen, että juhlien järjestäjä valitsee tarjottavat ja itse sopeudun siihen. Ei tulisi mieleenkään alkaa vollottaa tarjoilusta, varsinkaan tapahtumassa, johon kukaan ei pakota osallistumaan.

Tungin juuri kolmea eri lihaa aamusämpyläni väliin, kurkun ja salaatin kaveriksi. Olisi se mennyt ilman niitä lihojakin, koska olen sekasyöjä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy