Perussuomalaiset

• 6 061 094
  • 47 186

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Mulle on ihan sama mitä kukakin syö, ei siitä tarvitse tehdä ongelmaa.

Sinä et tee ongelmaa, mutta Sebastian teki. Siksi tästä keskustellaankin perussuomalaisten ketjussa, eikä Sinun ketjussa.

Ruoka on hyvä identititeettipolitiikan aihe. Saa erottauduttua. Toiset äänestää niitä, jotka pyrkii vähentämään lihantuotantoa eettisistä syistä ja ilmastosyistä eli wokettaa. Toiset äänestää niitä, joille on tärkeää korostaa lihansyöntiä eli vastustaa woketusta. Ja mikä parasta, molemmat saavat kokea olevansa oikeassa.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ja mikä parasta, molemmat saavat kokea olevansa oikeassa.
Mutta vain toiset ovat, siis noin empiirisesti. Sanon siis tämän iloisena sekasyöjänä, näin körttiläisestä perinteestä tulevana sitä voi helposti olla yhtaikaa sekä syntinen että vanhurskas. Simul iustus et peccator. Hymiö.

Mutta en lähtisi yhtään vastustamaan, jos yhteiskuntapoliittisilla toimilla lähdettäisiin ohjaamaan lihankulutusta alas ja lisäämään kasvisten osuutta ruokavaliossa. Se yksinkertaisesti on se rationaalinen vaihtoehto, mikä säästäisi rahaa ja ympäristöä sekä samalla parantaisi sekä kansanterveyttä että tuotantoeläinten asemaa (yksi lihan kulutusta tehokkaasti vähentävä keino olisi aidosti vaatia eettisempiä olosuhteita teolliseen lihantuotantoon).

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Vastaas nyt siihen jo aiemmin kysyttyyn, miksi juuri lihaa pitää olla tarjolla? Kaikenlaisia syöjiä on varmasti aivan helvetin montaa muunkinlaista, eikä edes vegaaninen versio kelpaa kaikille kasvissyöjille.

Esimerkiksi siksi että sillä otetaan huomioon myös ne vieraat ketkä syövät lihaa. Ei ole oikein että liha jätetään pois tarjottavista ideologisista syistä koska tällöin jokin muu tekee päätöksiä toisen puolesta.

Olen järjestänyt juhlia paljon isolle porukalla josta osa on lihansyöjiä, osa kasvissyöjiä ja osa vegaaneja.
Ei mitään ongelmaa. Vegaaneille tarjolla vegaanisia liha eroteltuna erilliseen lautaseen jne. Kyse on vain toisen ihmisen huomioimisesta.

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Esimerkiksi siksi että sillä otetaan huomioon myös ne vieraat ketkä syövät lihaa. Ei ole oikein että liha jätetään pois tarjottavista ideologisista syistä koska tällöin jokin muu tekee päätöksiä toisen puolesta.

Ja miksi se lihansyönti poissulkee kasvisten syömisen? Tuolla logiikalla tuossa Sebun keississä jää huomiotta kymmenet muutkin ruokamieltymykset. Miksi juuri liha on tässä se tärkeä esiinnostettava ainesosa, eikä esimerkiksi kala tai vaikka palkokasvit, jos niitä ei ollut tarjolla?

Täysin absurdi ajatus, että kasvisten tarjoaminen tarkoittaisi, ettei lihansyöjiä oteta huomioon. Eihän mehunkaan tarjoaminen tarkoita, ettei alkoholin suurkuluttajaa huomioida.

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Ja miksi se lihansyönti poissulkee kasvisten syömisen? Tuolla logiikalla tuossa Sebun keississä jää huomiotta kymmenet muutkin ruokamieltymykset. Miksi juuri liha on tässä se tärkeä esiinnostettava ainesosa, eikä esimerkiksi kala tai vaikka palkokasvit, jos niitä ei ollut tarjolla?

Täysin absurdi ajatus, että kasvisten tarjoaminen tarkoittaisi, ettei lihansyöjiä oteta huomioon. Eihän mehunkaan tarjoaminen tarkoita, ettei alkoholin suurkuluttajaa huomioida.

Joo ei tietenkään sulje pois.

Ja kuu, niin varmasti jää. Siksi onkin aiheellista kysyä miksi vieraiden ruokavaliota ei otettu kun huomioon kun heidät on kuitenkin haluttu kutsua juhliin vieraaksi?

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Joo ei tietenkään sulje pois.

Ja kuu, niin varmasti jää. Siksi onkin aiheellista kysyä miksi vieraiden ruokavaliota ei otettu kun huomioon kun heidät on kuitenkin haluttu kutsua juhliin vieraaksi?

Varmaan, koska jotakuinkin kaikki voivat syödä kasviksia, vakaumuksesta riippumatta? Tämä keskustelu kiertää kehää, kun näin yksinkertaista asiaa ei suostuta ymmärtämään.

Sebukaan tuskin on täysin ehdoton carnivore. Miten ihmeessä kasvikset eivät kuuluisi sekasyöjien ruokavalioon?

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Varmaan, koska jotakuinkin kaikki voivat syödä kasviksia, vakaumuksesta riippumatta? Tämä keskustelu kiertää kehää, kun näin yksinkertaista asiaa ei suostuta ymmärtämään.

Sebukaan tuskin on täysin ehdoton carnivore. Miten ihmeessä kasvikset eivät kuuluisi sekasyöjien ruokavalioon?

Kaikki voi syödä kasviksia vakaumuksesta riippumatta. Ja mielestäni kasvikset tietenkin kuuluu sekasyöjien lautaselle myös.

Mutta millä oikeudella juhlien järjestäjä tekee päätöksen että haluan kutsua lihaa syöviä vieraita juhliini mutta näissä juhlissa kaikki onkin tänään kasvissyöjiä?
Olisiko kuitenkin tyylikkäämpää huomioida vieraat?

Miksi järjestää juhlia ylipäätään jos vieraiden ruokavalio ei enempää kiinnosta.

Tuo on oman ideologian piilotuputtamista joka paistaa läpi mutta kukaan ei hienotunteisista syistä sano asiasta.

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Mutta millä oikeudella juhlien järjestäjä tekee päätöksen että haluan kutsua lihaa syöviä vieraita juhliini mutta näissä juhlissa kaikki onkin tänään kasvissyöjiä?
Olisiko kuitenkin tyylikkäämpää huomioida vieraat?

Kuten itsekin totesit, kasvikset kuuluvat myös lihansyöjän lautaselle. Täten tässä on myös heidän ruokkimisensa hoidettu.

Se, että joku uuvatti heittäytyy nirsoksi, on aika lailla eri asia kuin joku ideologian piilotuputus. Itse ainakin ajattelen, että juhlien järjestäjä valitsee tarjottavat ja itse sopeudun siihen. Ei tulisi mieleenkään alkaa vollottaa tarjoilusta, varsinkaan tapahtumassa, johon kukaan ei pakota osallistumaan.

Tungin juuri kolmea eri lihaa aamusämpyläni väliin, kurkun ja salaatin kaveriksi. Olisi se mennyt ilman niitä lihojakin, koska olen sekasyöjä.

axe

Jäsen
Ettekö ymmärrä että tämä lihattomuuden ideologia on tarkoitettu tyhmentämään ihmiskuntaa. Meillähän oli pitkään täysin kiistämätön fakta, että lihansyönti, lihan kypsentäminen ja lihasta saadut proteiinit, kasvatti ihmislajista niin älykkään kuin siitä tuli (toki tässä viime aikoina on pyritty kiistämään liharuuan ansioita tässä seikassa -- arvaatte kyllä miksi!) Nyt pitää saada kansa aisoihin ettei se haasta päättäjiä niin kovasti, joten tehdään kansasta tyhmempiä, syötetään niille kikhernettä ja jotain sienikasvatteita samalla kun päättäjät itse kekkeröi edelleen tiikeripihveillä ja lampaanpotkalla ja pystyy hallitsemaan maailmaa. Kohta varmaan laittavat mikrosiruja rokotteisiin ja pakottavat kaikki ottamaan sellaisen kansaa alistaakseen.

Tämä on juuri tätä kirjoittaessani keksimäni teoria, jonka todenperäisyyden tutkimiseen olen käyttänyt koko elämäni viimeisimmät kaksi minuuttia.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä syön karkkeja, mutta en mä oleta, että mulle tarjotaan tilaisuuksissa karkkeja.

Edit: @Hermes#41 olikin samalla asialla yllä.

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Kuten itsekin totesit, kasvikset kuuluvat myös lihansyöjän lautaselle. Täten tässä on myös heidän ruokkimisensa hoidettu.

Se, että joku uuvatti heittäytyy nirsoksi, on aika lailla eri asia kuin joku ideologian piilotuputus. Itse ainakin ajattelen, että juhlien järjestäjä valitsee tarjottavat ja itse sopeudun siihen. Ei tulisi mieleenkään alkaa vollottaa tarjoilusta, varsinkaan tapahtumassa, johon kukaan ei pakota osallistumaan.

Ei pakota mutta toivoo vieraansa tulevan ja viihtyvän. Miksi siis juhlien järjestäjä ei huomioi vieraiden ruokavaliota?

No nyt tämä kiertää kehää. Se että kasvikset kuuluu myös sekasyöntiin ei sulje pois sitä että tuo on hyvin, hyvin usein ideologista tuputtamista. Tai vaihtoehtoisesti huonosti järjestetty kattaus.

Millä oikeudella juhlien järjestäjä päättää että tänään kaikki onkin kasvissyöjiä jos hyvin tietää että vieraat joita hän itse kutsuu syövät myös lihaa? Mitä tämä on jos ei ideologista tuputtamista tai vasemmalla kädellä huonosti organisoitua juhlan järjestämistä?

Kyse ei ole nirsoilusta kuten varmasti tiedät vaan ne vieraat käytännössä aina sopeutuu (paitsi Tynkkynen nyt, en tiedä asiasta enempää) ja syö tarjolla olevia.

Rauman Peksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vai että tupakoimattomuuteen ja raittiuteen kannustettaisiin. Mitä nämä persut oikein luulevat olevansa? Onko muka kansanterveydellisesti tai millään mittarilla nuo muka ongelmia?

Ja liikuntaankin vielä. En ainakaan ole havainnut mitään ongelmia kansanterveydellisesti jos ihmiset ei liiku ja syövät epäterveellisesti.

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Mä syön karkkeja, mutta en mä oleta, että mulle tarjotaan tilaisuuksissa karkkeja.

Mutta jos juhlien järjestäjä tietää että syöt karkkia, vaikka muutaman palan suklaata kahvin kanssa niin eikö se olisi tyylikästä jos vieraana huomaisit että sinun mieltymykset on huomioitu?

Mitä tämä kertoisi juhlien järjestäjästä? Se kertoisi sen että sinut on huomioitu ja sinun toivotaan viihtyvän juhlissa.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta jos juhlien järjestäjä tietää että syöt karkkia, vaikka muutaman palan suklaata kahvin kanssa niin eikö se olisi tyylikästä jos vieraana huomaisit että sinun mieltymykset on huomioitu?

Mitä tämä kertoisi juhlien järjestäjästä? Se kertoisi sen että sinut on huomioitu ja sinun toivotaan viihtyvän juhlissa.
Tottakai olisi tyylikästä jos jokaiselle juhlissa tarjotaan heidän omia lempiruokiaan, mutta ymmärrettävästi se aiheuttaa aika paljon työtä ja kustannuksia.

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos vaikkapa halutaan tehdä lähtökohtaisesti kaikille sopiva menu helpottamaan cateringin tekemistä? Jos eettisistä syistä lihaa ei haluta tarjota? Edelleenkin se kasviksista valmistettu ruoka, oli se tehty vegaanisesti tai ei, sopii lähtökohtaisesti kaikille ruokailijoille. Se, että jonkun yksittäisen nirsoilijan mieltymyksissä salaatti on saatanasta ja lihhaa pittää saada, ei välttämättä ihan riitä perusteeksi laatia kokonaista vaihtoehtoista tarjottavaa.

Melko absurdia vänkäämistä asioista, jotka on yksilölle vapaaehtoista. Vai missä olet kokenut oikeasti tilanteita, jossa sinut pakotetaan syömään jotain, mitä et halua? Tai osallistumaan ja maksamaan menusta, jossa olevaa ruokaa et pysty syömään?
Mieti mikä möyhötys olisi tullut jos lihavaihtoehtona olisi ollut vaikka nauravat nakit?

Jani.S.Petke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tilliliha
Tässä jotain ihanan syntistä! Sieluni silmin näen, kun välillä rouhaistaan ronskisti makkaraa, aijai! Tost noi vaa.
No syntisenä sekasyömärinä eilinen iltapani koostui yhdestä kappaleesta HK;n sininen höystettynä sinapilla, sekä pähkinöistä&hedelmistä, koko komeus tietysti huuhdeltiin alas yhdellä a-oluella

Jos olisin järjestäjä noissa ylioppilaspippaloissa, niin varaisin aikuisvauvoille vaikka paketillisen sianlihasuikaleita. Ihan raakana vaan, sillä ajatuksella että raavaan lihansyöjän elimistö ja makuhermot kyllä varmasti kestää.

Tuosta prysselinherra tynkkysestä, niin en nyt ihan ymmärtänyt, että jos hänet oli sinne kutsuttu, niin miksi hänen olisi muka pitänyt maksaa ruoasta?

Ronikki73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Jos kasvisruoka saa voimaan pahoin, mutta kasvikset maistuvat lihan kanssa, niin vika ei ole silloin kasviksissa.

Valmistapa ym. muutkin asiatkin vaikuttaa asiaan kuin pelkästään vihannekset. En pidä kaikista liharuuistakaan.
Turhaa viisastelua, kuten usein tässä ketjussa.

Olen järjestänyt juhlia paljon isolle porukalla josta osa on lihansyöjiä, osa kasvissyöjiä ja osa vegaaneja.
Ei mitään ongelmaa. Vegaaneille tarjolla vegaanisia liha eroteltuna erilliseen lautaseen jne. Kyse on vain toisen ihmisen huomioimisesta.

Tätä minä olen yrittänyt sanoa, kaikkien huomioon ottamisesta tarjoamalla vaihtoehtoja, oli ne sitten mitä hyvänsä.

Jos olisin järjestäjä noissa ylioppilaspippaloissa, niin varaisin aikuisvauvoille vaikka paketillisen sianlihasuikaleita. Ihan raakana vaan, sillä ajatuksella että raavaan lihansyöjän elimistö ja makuhermot kyllä varmasti kestää.

Tuosta prysselinherra tynkkysestä, niin en nyt ihan ymmärtänyt, että jos hänet oli sinne kutsuttu, niin miksi hänen olisi muka pitänyt maksaa ruoasta?
Hienoa keskustelua kuten aina tässä ketjussa.

Välillä ei kyllä usko, että tässä ketjussa on aikuisia ihmisiä.

Jani.S.Petke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tilliliha
En oikein ymmärrä että miksi periaatteellinen kasvissyönti on ok, mutta periaatteellinen lihansyönti ei? Argumenteissa vedotaan usein siihen että kasvisruokaa pystyvät kaikki syömään, mutta eipä kai kasvisruokavaliotakaan noudattavien lihan syömistä estä mikään muu kuin periaatteelliset syyt.

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Tässä tapauksessa voi olla kyse puhtaasti rahasta. Kun on paljon väkeä, niin lihan tuominen tarjolle on iso kuluerä.

Ja jos lihaa tarjotaan, siinäkin on sitten oma haasteensa valita mitä lihaa tarjotaan. Kaikki eivät voi esim. terveydellisten seikkojen vuoksi syödä sianlihaa.

Fiksua siis jättää liha kokonaan pois, koska kasvikset normaalisti maistuu jollain tapaa kaikille.

Mutta persu näkee tässäkin salaliiton toki.

Asiaan sopivasti liittyen kerron, että tuttavani oli viime viikonloppuna jonkun firman järjestämässä juhlassa. He olivat antaneet ymmärtää, että juhlat on pienellä budjetilla järjestetty. Tuttavani aatteli, että siitä syystä lihaakaan ei ollut tarjolla vaan syömiset oli kasvispitoista, kun puhuttiin tarjoiluista.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy