Perussuomalaiset

• 6 061 094
  • 47 186

Ronikki73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Luulin, että sekoilu olisi nyt seis, vaan ei. Melkoinen ajojahti käynnissä, nimittäin kasvisruokia kohtaan. En tiennytkään, että kasvisruoka-annokset ei sovi lihaa syövälle ihmiselle.

Sebu haistaa kyllä hienosti nämä mahdollisuudet olla eri mieltä ja hakea näkyvyyttä omalle erinomaisuudelleen. Muistuttaa tässä erästä toista oululaista, joka palstallekin kirjoitteli hetki sitten.
Olen äärimmäisen nirso ruuan suhteen, eli kasvisruoka on ei minulle.
Sen jälkeen kun ala-asteella minut pakotettiin syömään ruokia joista en pitänyt, niin päätin että vanhempana en laita mitään suuhun mitä en halua.
En kyllä tajua tätä, miksi lihansyöjille ei ole omaa tarjontaa näissä?
Vegaaneille on omat tarjoilut, mutta ei lihansyöjille?

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
En kyllä tajua tätä, miksi lihansyöjille ei ole omaa tarjontaa näissä?

Varmaan, koska lähtökohtaisesti jokainen aikuinen syö kasviksia. Paitsi ehkä aikuisvauvat, jollaisia olen itse tavannut tasan yhden aiemmin. Kaveri ei todella pystynyt syömään lainkaan esim. parsaa, jota oli aivan uskomattoman maukkaana tarjolla eräässä japanilaisessa ravintolassa. Näkisin, että ongelma tuossa ei ole tarjolla oleva kasvis, vaan aikuinen ihminen, joka ei kasvista pysty syömään.

Edelleenkin lähtökohtana lienee, että kasviksia voi jokainen syödä. Vakaumuksellisia lihansyöjiä ei liene niin paljoa, että tarvitsisivat erityisesti annoksia, joista kaikki kasviperäinen on poistettu.

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Harmittaahan tuo nyt, kun olisi joutunut Brysselin lihapatojen äärestä Ouluun heiniä syömään.

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Vakaumuksellisia lihansyöjiä ei liene niin paljoa, että tarvitsisivat erityisesti annoksia, joista kaikki kasviperäinen on poistettu.
Ja siis jos on vakaumuksillinen, siis todella vakaumuksellinen, lihansyöjä, niin sillä on myös omat vaikutuksensa:

(thumbnail artikkelista ei kerro koko totuutta, kannattaa avata artikkeli että näkee oikean kuvan)

Ronikki73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Varmaan, koska lähtökohtaisesti jokainen aikuinen syö kasviksia. Paitsi ehkä aikuisvauvat, jollaisia olen itse tavannut tasan yhden aiemmin. Kaveri ei todella pystynyt syömään lainkaan esim. parsaa, jota oli aivan uskomattoman maukkaana tarjolla eräässä japanilaisessa ravintolassa. Näkisin, että ongelma tuossa ei ole tarjolla oleva kasvis, vaan aikuinen ihminen, joka ei kasvista pysty syömään.

Edelleenkin lähtökohtana lienee, että kasviksia voi jokainen syödä. Vakaumuksellisia lihansyöjiä ei liene niin paljoa, että tarvitsisivat erityisesti annoksia, joista kaikki kasviperäinen on poistettu.
Voi sitä lihaakin lähtökohtaisesti jokainen syödä.
Olenko minä ihmisvauva, koska en syö kasvisruokaa?
Pitääkö minun syödä ruokaa, josta en pidä, ja joka saa minut oksentamaan?
Kaikki eivät pidä kaikesta.
Minulle on ihan sama mitä kukin syö, mutta sitä tasapuolisuutta näissä jutuissa ei välillä ole.

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari

Sebu pahoitti pöperöstä mielensä:

Tynkkyselle toki helppo naureskella ja kerätä peukkuja, mutta kyllä tässäkin asiassa hänellä on oma pointtinsa eli se että pienen vähemmistön mukaan menty tässä asiassa. Toki tämä on yksittäisen ainejärjestön juhla, ioten isossa kuvassa ei mitenkään merkityksellinen.

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu

Ensimmäiseen: erikoisruokavalioinen ei voi. Sellaista ruokavaliota ei taida olla, jossa kasviksia ei pysty syödä. Tai no vakaumuksellinen lihansyöjä lienee ihan todellinen ilmiö, mutta varmaankin huomattavan marginaalinen.

Toiseen: jos et aikuisena pysty lainkaan syömään kasviksia, sanoisin, että olet.

Kulttuurisotaa nähdään nykyään kaikkialla. Ei tulisi itsellä pieneen mieleenkään alkaa mesoamaan juhlien tarjonnasta missään ainejärjestöbileissä, häissä tai muuallakaan.

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minulle on ihan sama mitä kukin syö, mutta sitä tasapuolisuutta näissä jutuissa ei välillä ole.
Niin, ihminenhän on sekasyöjä. Esimerkiksi minä en syö punaista lihaa kuin poikkeustapauksessa. Sellainen tilanne on viimeksi tullut eteen, kun menin kyläilemään paikkaan, jossa tarjottiin lihamakaronilaatikkoa. Minä söin sitä pitämättä asiasta meteliä. Noita tapauksia tulee kerran vuoteen, joskus pari kertaa ja joskus ei kertaakaan. Kyllä niistä yli pääsee.
Sen sijaan kanaa en ole syönyt sen jälkeen, kun aloin pitämään pientä harrastekanalaa ja tutustuin siinä sivussa broilerikasvattamoiden käytänteisiin. Kananmunia kyllä menee.

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Ensimmäiseen: erikoisruokavalioinen ei voi. Sellaista ruokavaliota ei taida olla, jossa kasviksia ei pysty syödä. Tai no vakaumuksellinen lihansyöjä lienee ihan todellinen ilmiö, mutta varmaankin huomattavan marginaalinen.
Eikä tarvitse edes olla vakumuksellinen lihansyöjä ettei punainen liha käy:

Oireyhtymä on punkkien levittämä. Ne leviää yhä pohjoisemmaksi, kun samalla keskimääräinen lämpötila nousee. Joten, jos haluaa puolustaa pelkkää lihadieettiä (sitten pitäisi syödä myös paljon sisäelimiä, sekä omata geenit että voi tuon käyttää hyödyksi, toivottavasti löytyy inuiittejä suvusta), niin kannattaisi myös myös tukea toimia ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi.

Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Olet aikuisvauva, ei kahta sanaa. Kun kerran kysyit.

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Tynkkyselle toki helppo naureskella ja kerätä peukkuja, mutta kyllä tässäkin asiassa hänellä on oma pointtinsa eli se että pienen vähemmistön mukaan menty tässä asiassa.
En usko, että ylioppilaskunnan juhlissa kasvissyöjät ovat mikään pieni vähemmistö.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Tynkkynen tekee tuossa mielestäni oikein. Jos satasen illallislipulla ei saa itselleen mieluisaa ruokaa, niin kannattaa jättää tilaisuus väliin. Ja jos oppilaskunta olisi halunnut, että tarjolla on myös lihaa, niin se olisi onnistunut helposti. Oma astia vaikka paikalliselta metsästysseuralta ostetusta riistalihasta tehdylle muhennokselle, niin asia kunnossa. Oppilaskunta teki valinnan, samoin Tynkkynen.

(1)
  • Tykkää
Reactions: zet

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs

No jaa, itselläni on melkoinen inho kasviksia kohtaan (toki ruuanlaitossa tulee paprikaa ja sipulia tungettua sekaan), ja olen mieluummin sitten syömättä kokonaan (jos siis tarjolla vain kasvismättöä). Ei se mielestäni tee minusta tai kenestäkään muustakaan ihmisestä aikuisvauvaa, jos hänellä on erilaisia mieltymyksiä kuin muilla.

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
En usko, että ylioppilaskunnan juhlissa kasvissyöjät ovat mikään pieni vähemmistö.
Vaikka tässä viimeiset vuodet on hehkutettu ja markkinoitu kasvisruokavaliota ja peloteltu lihansyönnin vaaroista, niin silti edelleen hyvin pieni vähemmistö suomalaisista on oikeasti vegaaneja tai edes kasvissyöjiä. Voi toki olla, että tuossa ainejärjestössä on hyvin suuri tilastollinen vääristymä, mutta en jaksa millään uskoa että enemmistöksi nousevat missään tapauksessa.

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No jaa, itselläni on melkoinen inho kasviksia kohtaan (toki ruuanlaitossa tulee paprikaa ja sipulia tungettua sekaan), ja olen mieluummin sitten syömättä kokonaan (jos siis tarjolla vain kasvismättöä). Ei se mielestäni tee minusta tai kenestäkään muustakaan ihmisestä aikuisvauvaa, jos hänellä on erilaisia mieltymyksiä kuin muilla.

Tässähän tää keskustelu menee vituilleen, kun jokainen tuntuu määrittelevän kasviksen omalla tavallaan.

Jos sä ja tää toinen sankari oikeasti inhoaisitte kasviksia niin silloin jäisi syömättä esim peruna tai pasta. Leipään ette oletettavasti myöskään koske.

Ronikki73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks

Toiseen: jos et aikuisena pysty lainkaan syömään kasviksia, sanoisin, että olet.

Kulttuurisotaa nähdään nykyään kaikkialla. Ei tulisi itsellä pieneen mieleenkään alkaa mesoamaan juhlien tarjonnasta missään ainejärjestöbileissä, häissä tai muuallakaan.

Minä en ole mitään vatun kulttuurisotaa käymässä täällä, puhun ihmisten ruokatottumuksista.
Olet aikuisvauva, ei kahta sanaa. Kun kerran kysyit.
Kiitos, se ettei syö kasviruokaa, tekee ihmisestä ihmisvauvan.
Minun siis pitää syödä ruokaa, mikä saa minut voimaan pahoin?
Kiesus, mitä ihmisiä.
Kyllä minäkin tänään spagettikastikkeen tomaattimurskasta tein ja sipuliakin sinne laitoin, jauhelihan kera toki.
Tämä ketju on kyllä täynnä ihme vänkyröitä. Nähdään kulttuurisotaa joka puolella. Pysyn poissa täältä.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tässähän tää keskustelu menee vituilleen, kun jokainen tuntuu määrittelevän kasviksen omalla tavallaan.

En minä vissiin määritellyt kasviksia millään lailla..?

Jos sä ja tää toinen sankari oikeasti inhoaisitte kasviksia niin silloin jäisi syömättä esim peruna tai pasta. Leipään ette oletettavasti myöskään koske.

No joo, peruna ja leipä kieltämättä harvoin ruokavaliostani löytyy. Pastaa tosin tulee käytettyä. Mutta mitä merkitystä sillä on kenellekään muulle, vaikka noita söisinkin, mutta muu kasvispuoli ei uppoa?

...

@Timbit osui tuossa naulankantaan, että Sebuhan teki ihan oikean valinnan tässä. Olisi toki voinut tehdä sen vähän pienemmällä volyymilla, mutta silti.

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Vaikka tässä viimeiset vuodet on hehkutettu ja markkinoitu kasvisruokavaliota ja peloteltu lihansyönnin vaaroista, niin silti edelleen hyvin pieni vähemmistö suomalaisista on oikeasti vegaaneja tai edes kasvissyöjiä. Voi toki olla, että tuossa ainejärjestössä on hyvin suuri tilastollinen vääristymä, mutta en jaksa millään uskoa että enemmistöksi nousevat missään tapauksessa.
Meillä on selvästi eriävä käsitys siitä, millainen on hyvin pieni vähemmistö. Kasvissyöjien kanssa samaa kokoluokkaa olevia vähemmistöjä Suomessa ovat esimerkiksi suomenruotsalaiset ja maahanmuuttajat. Heitä – varsinkaan jälkimmäisiä – kuitenkin hyvin harvoin kutsutaan "hyvin pieneksi vähemmistöksi". En kutsuisi heitä "hyvin pieneksi vähemmistöksi" enkä edes "pieneksi vähemmistöksi" vaan vain "vähemmistöksi".

Ainejärjestössä epäilemättä lienee suuri tilastollinen vääristymä, koska ainejärjestöissä enemmistönä useimmiten ovat nuoret naiset eli juuri se ryhmä, jossa kasvissyöjien ja vegaanien osuus on huomattavasti keskimääräistä suurempi.

Edit. lisäys

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kärpäsestä härkästä taas. Itse en ole kasvissyöjä enkä sellaiseksi muutu kuin totaalisen pakon(lihan tuotannon lopetus) tai massiivisen järkisyyn(lihan hulppea hinta joskus tulevaisuudessa) edessä. Ei ole silti mikään juttu minulle syödä useinkin ihan kasvisateria. Ja varsinkin erilaisilla vastaanotoilla voi kyllä sopeutua tarjontaan ja kunnioittaa isäntäväen valintoja ja ehkä arvojakin.

Sanottakoon silti, että pikkuisen erikoinen valinta kyllä myös tuolta juhlatoimikunnalta. Ei minusta ehkä sellainen tilaisuus, johon tuo luontevasti sopii.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Meillä on selvästi eriävä käsitys siitä, millainen on hyvin pieni vähemmistö. Kasvissyöjien kanssa samaa kokoluokkaa olevia vähemmistöjä Suomessa ovat esimerkiksi suomenruotsalaiset ja maahanmuuttajat. Heitä – varsinkaan jälkimmäisiä – kuitenkin hyvin harvoin kutsutaan "hyvin pieneksi vähemmistöksi".

Niin, tässähän se jutun pointti onkin. Todennäköisesti Sebullakin. Ei noiden vähemmistöjen takia olla rajattu enemmistöltä mitään pois, vaikka nuokin (vähemmistöryhmät) otetaan huomioon erilaisissa asioissa.

On se jännä, että jos jossain bileissä ei ole tarjolla kasvisvaihtoehtoa, niin koko internet täynnä pöyristelijöitä, mutta kun joku pöyristyy lihavaihtoehdon puutteesta, se on aikuisvauvailua ja naurettavaa...

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
On se jännä, että jos jossain bileissä ei ole tarjolla kasvisvaihtoehtoa, niin koko internet täynnä pöyristelijöitä
On. Se ois oikeasti jännää. Onko tästä tarjolla jotain esimerkkiä, ihan europarlamenttia myöten? Otetaan mielellään vastaan. Yksittäinen huutelija netissä ei kelpaa. Yleensä ollaan sitten vain menemättä jos meininki ei tunnu omalta, näin ainakin itse toimin.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Alba

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Meillä on selvästi eriävä käsitys siitä, millainen on hyvin pieni vähemmistö. Kasvissyöjien kanssa samaa kokoluokkaa olevia vähemmistöjä Suomessa ovat esimerkiksi suomenruotsalaiset ja maahanmuuttajat. Heitä – varsinkaan jälkimmäisiä – kuitenkin hyvin harvoin kutsutaan "hyvin pieneksi vähemmistöksi". En kutsuisi heitä "hyvin pieneksi vähemmistöksi" enkä edes "pieneksi vähemmistöksi" vaan vain "vähemmistöksi".

Ainejärjestössä epäilemättä lienee suuri tilastollinen vääristymä, koska ainejärjestöissä enemmistönä useimmiten ovat nuoret naiset eli juuri se ryhmä, jossa kasvissyöjien ja vegaanien osuus on huomattavasti keskimääräistä suurempi.

Edit. lisäys
Asia kunnossa. Joka tapauksessa kuvasit itsekin kasvissyöjien määräksi noin 5%. Se on joka tapauksessa pieni määrä suomalaisia, vaikka kääntelisit miten päin. Minun on joka tapauksessa hankala kuvitella montaa muuta asiaa missä mentäisiin tuon 5% mukaan ja jätettäisiin tuo loppuosa huomioimatta. Ja se oli se Tynkkysen (ja minun) pointti. Vähemmistön mukaan mentiin tässä asiassa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy