Perussuomalaiset

• 6 063 059
  • 47 209

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
En oikein ymmärrä että miksi periaatteellinen kasvissyönti on ok, mutta periaatteellinen lihansyönti ei? Argumenteissa vedotaan usein siihen että kasvisruokaa pystyvät kaikki syömään, mutta eipä kai kasvisruokavaliotakaan noudattavien lihan syömistä estä mikään muu kuin periaatteelliset syyt.
Ei kai tässä kovinkaan moni, jos kukaan, ole väittänyt periaatteellisen lihansyönnin olevan väärin. Pointtihan on siinä, että normaali sekasyöjä pystyy kyllä syömään kasviksia, joita tuollakin tapahtumassa on ollut tarjolla. Lihan puuttuminen tarjonnasta ei nähdäkseni ole yhtään sen ihmeellisempi asia kuin vaikka pirtun puuttuminen juomapöydästä.

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minua sattuu sydämeen aina kun huomaan, että olen juhlissa, joissa ei tarjotakaan alkoholia. En ymmärrä miten voidaan meidät alkoholin käyttäjät niin pahasti työntää marginaaliin.
Alkoholiin liittyy muuten suurtakin suurempikin tabu, josta vaietaan, koska ollaan niin pahasti viherpiipertäjien tossun alla. Nimittäin tarjolla on aina ja poikkeuksetta vain kasvisperäisiä alkoholituotteita. Esitetään, että olisi muka laaja valikoima, kun on oluita ja siidereitä, viinejä ja viinoja, mutta nuohan ovat siis tosiaan kaikki kasviksista valmistettuja. Oikein tekee pahaa aina, kun tähän törmää. Missä on kunnollinen eläinperäinen tamman maidosta tehty kumissi, kysynpähän vain. En ole koskaan päässyt kokeilemaan, mutta varmasti olisi parempaa kuin nuo yököttävät kasvispohjaiset alkoholit. Ja tiedoksi epäilijöille, että olen kyllä paljonkin kokeillut noita kasvispohjaisia alkoholeja, mutta monet niistä ovat aiheuttaneet minulle huomattavaa pahoinvointia, jopa suoranaista oksentelua.

Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Tynkkyseltä tyylikäs "kato, Woke orava" spinnaus. Justhan siellä oli aikaisemmin juttua perussuomalaisten edustajan ahdistelusyytteistä. Se ei enää kiinnosta ketään koska woke ja miksi lihansyöjiä syrjitään! Eiköhän Sanna Ukkola kohtapuoliin kirjoita kolumnin siitä, miten Oulun yliopisto syrjii lihansyöjiä ja kasvattaa pojista tyttöjä jne.

Hyvin on perussuomalaiset omaksunut tän uuden taktiikan. Aina kun on jotain ikävää otsikoissa (leikkaukset, omien töhöily yms), niin äkkiä vaan joku wokejuttu someen.

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Oululaisten olisi pitänyt ymmärtää pitää perinteistä kiinni ja tarjota vaihtoehtona rössypottua!

En ole vielä lukenut persujen kunta- ja aluevaaliohjelmaa kokonaan läpi, mutta ingressi kuulostaa järkevältä:

Kunta- ja aluevaalit ovat Suomen lähivaalit. Koulutus, liikenne, maankäyttö, terveydenhuolto, kulttuuri, liikuntapalvelut, sosiaalitoimi ja lähes kaikki muukin monen kansalaisen jokapäiväiseen elämään liittyvä julkisen vallan toiminta on joko kunnan tai hyvinvointialueen vastuulla. Siksi ei voi puhua vain yksistä kunta- tai aluevaaleista. Jokainen kunta on omansa, jokaisella hyvinvointialueella on omat vahvuutensa ja ongelmansa. Näitä yhdistää se, että nyt äänestetään suomalaisen elämän jokapäiväisestä sujumisesta. Siksi nämä ovat Suomen lähivaalit. (ym.)

Sitten julkisuuteen tullaan kuitenkin peruspersumaisilla teemoilla ja vastakkainasettelulla, wokesta saa hyvän vihollisen jota piestä jne.

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Mikä terveydellinen seikka vaikuttaa erityisesti sianlihaan?

Että silleen...
Jos joku sairastaa (esimerkiksi diabetes ja nivelpsoriaasi) on hyvin tärkeää syödä terveellistä ruokaa oman hyvinvoinnin vuoksi. Itse olen jättänyt punaisen lihan lähes tulkoon kokonaan pois ruokavaliostani. Syön paljon kalasta valmistettua ruokaa ja kanaa/kalkkunaa. Hedelmät, vihannekset, kasvikset ja marjat kuuluvat ehdottomasti ruokavaliooni. Täysjyvä leipää syön ehkä vähän liikaa vaikka se se maistuu hyvältä.

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Jos joku sairastaa (esimerkiksi diabetes ja nivelpsoriaasi) on hyvin tärkeää syödä terveellistä ruokaa oman hyvinvoinnin vuoksi. Itse olen jättänyt punaisen lihan lähes tulkoon kokonaan pois ruokavaliostani. Syön paljon kalasta valmistettua ruokaa ja kanaa/kalkkunaa. Hedelmät, vihannekset, kasvikset ja marjat kuuluvat ehdottomasti ruokavaliooni. Täysjyvä leipää syön ehkä vähän liikaa vaikka se se maistuu hyvältä.
Ja liha-allergia (joskaan ei kai suoraan pelkästään possua koskettava) on ihan oikea juttu:

Tästä keskustelusta inspiroituneena taidankin tehdä kohta linssikeittoa, vaikka sekäsyöjä nykyään olenkin. Koska se on hyvää.

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Mikä terveydellinen seikka vaikuttaa erityisesti sianlihaan?

Että silleen...
Sulla on hassunhauska tapa laittaa loppukaneetiksi "että silleen". Oletuksena ilmeisesti ettei toisella ole mitään lisäargumenttia asiaan liittyen.

No tälläkin kertaa on, niinkuin yleensä kun sun kanssa keskustelee. Varmistin kaverilta just, että selkärankareuma on hänen taudinkuvansa. Sianliha eritoten on pahaksi, koska se saa aikaan selkärangassa kivuliaan tulehdustilan. Mutta mikään liha ei ole hyväksi hänen kohdalla, koska se tahtoo ylläpitää tulehdustilaa jollain tasolla.

Että silleen..

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu

Ja liha-allergia (joskaan ei kai suoraan pelkästään possua koskettava) on ihan oikea juttu:

Tästä keskustelusta inspiroituneena taidankin tehdä kohta linssikeittoa, vaikka sekäsyöjä nykyään olenkin. Koska se on hyvää.

Sulla on hassunhauska tapa laittaa loppukaneetiksi "että silleen". Oletuksena ilmeisesti ettei toisella ole mitään lisäargumenttia asiaan liittyen.

No tälläkin kertaa on, niinkuin yleensä kun sun kanssa keskustelee. Varmistin kaverilta just, että selkärankareuma on hänen taudinkuvansa. Sianliha eritoten on pahaksi, koska se saa aikaan selkärangassa kivuliaan tulehdustilan. Mutta mikään liha ei ole hyväksi hänen kohdalla, koska se tahtoo ylläpitää tulehdustilaa jollain tasolla.

Että silleen..

Noniin, eli alkuperäiseen @Andromeda n esittämään seikkaan "Kaikki eivät voi esim. terveydellisten seikkojen vuoksi syödä sianlihaa." löytyi muutamia erityisesti sianlihaa koskettavia syitä. Joista lähimpänä on kaverinsa tilaan vaikuttava (muutkin lihat vaikuttavat). @TosiFani n kolesteroli myös aika lähellä.

Mutta eihän tuossa nyt silti ollut varsinaista, erityisesti, sianlihan syöntiä estävää terveydellistä syytä. Kuten kysymys kuului. Enemmän sellaista määrällistä ja yleisesti terveellisempiin ruokiin viittaavia. Kiitoksia toki vastauksista, selvensi asioita kuitenkin.

Että silleen...

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Noniin, eli alkuperäiseen @Andromeda n esittämään seikkaan "Kaikki eivät voi esim. terveydellisten seikkojen vuoksi syödä sianlihaa." löytyi muutamia erityisesti sianlihaa koskettavia syitä. Joista lähimpänä on kaverinsa tilaan vaikuttava (muutkin lihat vaikuttavat). @TosiFani n kolesteroli myös aika lähellä.

Mutta eihän tuossa nyt silti ollut varsinaista, erityisesti, sianlihan syöntiä estävää terveydellistä syytä. Kuten kysymys kuului. Enemmän sellaista määrällistä ja yleisesti terveellisempiin ruokiin viittaavia. Kiitoksia toki vastauksista, selvensi asioita kuitenkin.

Että silleen...
Olet kyllä melkoinen jankkaaja. Onko vaikea antaa periksi, kun huomaa olleensa väärässsä?

Kaverilla tulee sellainen kivulias tulehdus sianlihasta päälle, että joutuu kävelemään ja istumaan kumarassa. Eikö voi katsoa, että hänen kohdalla on perusteltu terveydellinen syy olla syömättä sianlihaa? Ei tästä enempää tässä osiossa.

Että silleen..

Edit; ylimääräinen kirjain poistettu.

Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mites @Jerry100 ja muut: jos ruokavaliot pitää huomioida paremmin kuin nyt on huomioitu, niin pitääkö kasvissyöjienkin kohdalla huomioida nämä mieltymykset paremmin? Jos tarjolla on tofua, niin miten käy niiden, jotka tykkäisivät enemmän härkiksestä?

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Tämä on väärä ketju, mutta oikeasti mua vituttaa suuresti kun ihmisiä aletaan syyttämään ja solvaamaan ruokavaliostaan. Oli se sitten vegaaninen tai lihapainotteinen. Se täysin jokaisen oma asia ja siihen ei toisten pidä puuttuvan.

Täälläkin on sanottu aikuisvauvaksi kun ei kasvikset maistu. On sitä paitsi olemassa ihmisiä, jotka ei allergian tai yliherkkyyden takia voi yksinkertaisesti kasviksia syödä - tai lihaa. Kasvisten koostumus ja maku voi hyvinkin alkaa oksettaa, vaikka olisi ihan järkevä ja menestyvä aikuinen.

Antakaa ihmisille ruokarauha!

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä on väärä ketju, mutta oikeasti mua vituttaa suuresti kun ihmisiä aletaan syyttämään ja solvaamaan ruokavaliostaan. Oli se sitten vegaaninen tai lihapainotteinen. Se täysin jokaisen oma asia ja siihen ei toisten pidä puuttuvan.

Täälläkin on sanottu aikuisvauvaksi kun ei kasvikset maistu. On sitä paitsi olemassa ihmisiä, jotka ei allergian tai yliherkkyyden takia voi yksinkertaisesti kasviksia syödä - tai lihaa. Kasvisten koostumus ja maku voi hyvinkin alkaa oksettaa, vaikka olisi ihan järkevä ja menestyvä aikuinen.

Antakaa ihmisille ruokarauha!
Yritin pari minuuttia googlata, että voiko olla kaikille kasviksille allerginen, niin löysin lopulta tämän:
Kasvisten laajasta joukosta löytyy aina vaihtoehtoja myös allergikoille.

Tuomitsen ja solvaan yhtälailla myös röökaajat, alkoholistit ja läskit tai Venäjälle matkustavat. Jos se sinua loukkaa, niin voivoi. Voit tuomita minun käytökseni.

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Tuomitsen ja solvaan yhtälailla myös röökaajat, alkoholistit ja läskit tai Venäjälle matkustavat. Jos se sinua loukkaa, niin voivoi. Voit tuomita minun käytökseni.
Ei se ole minulta pois. En minäkään yo. juttuja arvosta. Mutta kun puhutaan ruosta, joka on kaikille pakollista pysyäkseen hengissä, niin näitä mainitsemisiasi asioita ei voi ruokaan rinnastaa. Ei sanomisesi minua loukkaa, mutta toisten ruokailuun puuttuminen vituttaa.

Niin ja vaikka kasvisallergikoille löytyisikin jotain niin edelleen koostumus ja maku ei välttämättä sovi yliherkille.

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Mites @Jerry100 ja muut: jos ruokavaliot pitää huomioida paremmin kuin nyt on huomioitu, niin pitääkö kasvissyöjienkin kohdalla huomioida nämä mieltymykset paremmin? Jos tarjolla on tofua, niin miten käy niiden, jotka tykkäisivät enemmän härkiksestä?

Ja suoraan äärilaitaan.

Muotoillaan toisinpäin: Miten hyvän kokemuksen ja huomioidun tunteen haluat tarjota vieraillesi?

Jos sinulla on mahdollisuus tehdä vieraittesi illasta paras mahdollinen niin miksi et tekisi sitä?

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Jos sinulla on mahdollisuus tehdä vieraittesi illasta paras mahdollinen niin miksi et tekisi sitä?
Ei ylioppilaskunnalla välttämättä ole resursseja tehdä parhain mahdollinen ilta kaikille, vaikka lippujen hinnat olisivatkin kallihkoja. Kaikki maksaa nykyään.

Joten, eikö silloin mennä sillä linjalla, että sopii varmasti mahdollisimman monelle?

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja suoraan äärilaitaan.

Muotoillaan toisinpäin: Miten hyvän kokemuksen ja huomioidun tunteen haluat tarjota vieraillesi?

Mm siksi, että haluan itse järjestämissäni juhlissa ja tilaisuuksissa huomioida oman arvomaailmani silläkin uhalla, että joku vieraista joutuu katkerasti pettymään. Esimerkiksi tuossa viime vuonna pyöreitä täyttäessäni järkkäsin yhteiset synttärit kahden kaverini kanssa. Meistä kolmesta kaksi on kasvissyöjiä ja yksi syö mitä vaan. Varmasti ylivoimianen enemmistö vieraista sekasyöjiä, joille myös liha maistuu. Tarjottu ruoka oli pelkkää kasvisruokaa, eikä tietääkseni kukaan jättänyt tämän takia tulematta, eikä ruoasta tullut keneltäkään negatiivisia kommentteja. Ja ihan kuulemma mukavat juhlat oli kaikilta osin.

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Ei ylioppilaskunnalla välttämättä ole resursseja tehdä parhain mahdollinen ilta kaikille, vaikka lippujen hinnat olisivatkin kallihkoja. Kaikki maksaa nykyään.

Joten, eikö silloin mennä sillä linjalla, että sopii varmasti mahdollisimman monelle?

Jos, illallinen on yli satasen hintainen ja siellä tarjoillaan kuitenkin myös vegaanisia tuotteita niin tämä ei varmaan ole nyt taloudellinen asia?

Ja mikäli linja olisi ollut tuo "sopii varmasti mahdollisimman monelle" niin miksi siellä on sitten huomattavasti pienemmälle porukalle vegaanisia tuotteita mutta ei lihaa?

@Snakster mitä jos sinut kutsutaan kasvissyöjänä juhliin jossa käytännössä et voi syödä mitään koska sinun toiveita ja ruokavaliota ei ole huomioitu mitenkään. Onko se ihan ok?

Millä tavalla se on sinulta pois että huomioit itse järkkäämissä juhlissa illan hostina myös lihansyöjiä?

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Snakster mitä jos sinut kutsutaan kasvissyöjänä juhliin jossa käytännössä et voi syödä mitään koska sinun toiveita ja ruokavaliota ei ole huomioitu mitenkään. Onko se ihan ok?

Millä tavalla se on sinulta pois että huomioit itse järkkäämissä juhlissa illan hostina myös lihansyöjiä?

No vähän ihmettelisin, jos jossain juhlissa olisi tarjolla pelkkää lihaa. Ainakin tähän asti kaikissa elämäni aikana olleissa tilaisuuksissa on ollut myös jotain lisukkeita ja kasviksia, joita olen pystynyt syömään. Proteiinia saan kyllä muuten riittävästi, joten terveyteni ja hyvinvointini ei ole pahasti vaakalaudalla, jos yksittäisissä juhlissa söisin pelkkää perunaa ja salaattia.

Ja minulta lihasyöjien huomioiminen on pois sillä tavalla, että en halua tai suostu tukemaan lihan tuottamiseen liittyviä asioita. En hommaa juhliini myöskään maksullisia naisia tai edes cheer-leadereita, vaikka ne varmasti jonkun vieraan mielestä voisi olla kiva lisä. En myöskään järjestä juhliani arabimaissa tai muissa maissa, joissa ihmisoikeudet on huonosti huomioitu.

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mm siksi, että haluan itse järjestämissäni juhlissa ja tilaisuuksissa huomioida oman arvomaailmani silläkin uhalla, että joku vieraista joutuu katkerasti pettymään. Esimerkiksi tuossa viime vuonna pyöreitä täyttäessäni järkkäsin yhteiset synttärit kahden kaverini kanssa. Meistä kolmesta kaksi on kasvissyöjiä ja yksi syö mitä vaan. Varmasti ylivoimianen enemmistö vieraista sekasyöjiä, joille myös liha maistuu. Tarjottu ruoka oli pelkkää kasvisruokaa, eikä tietääkseni kukaan jättänyt tämän takia tulematta, eikä ruoasta tullut keneltäkään negatiivisia kommentteja. Ja ihan kuulemma mukavat juhlat oli kaikilta osin.

Tuohan on ihan järkevää ja suositeltavaa jos pidät juhlat itsellesi? En itse ainakaan ole missään juhlissa mitä itse olen järjestänyt, vieraiden suuntaan jos toiseen antanut vaikuttaa juoma tai ruokapuoleen. Syökööt tai olkoonsa syömättä jos ei kelpaa.

Voin taata että myöskään vaikka tarjoaisit halvimpia lihapiirakoita sun kasvisruuan sijasta kukaan ei tule juhlakalulle kertomaan negatiivisia kommentteja ruuasta, se kuuluu jo ihan käytöstapoihin. Mutta otappa satasen hinta noista juhlista niin asia saattaapi olla eri.

Meikäläisen rouva ainakin on virallisesti allerginen niin monelle hedelmälle, kasvikselle ja vihannekselle että pelkkä kasvisruokavalio on yksinkertaisesti mahdoton jos ihan lääketieteellisesti ja ruuan monipuolisuuden kannalta asiaa katsottaisiin. Toki mukava olisi nähdä minkälaista ruokaa taikoisivat jos allergialistan sellaisenaan järjestäjälle laittaisi.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja pakotat vieraasi samaan muottiin kun olet illan isäntä mikäli eivät itse tuo omia syötäviä. Halusi tai ei.

Kyllä, juuri näin asia on. Ja jos joku toisi paketin kyljyksiä järjestämiini juhliin, niin pitäisin kyllä pahimman luokan moukkana ja juuri tällaisena aikuisvauvana, että en varmaan toiste tällaista tyyppiä kutsuisi.

Jani.S.Petke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tilliliha
Ja pakotat vieraasi samaan muottiin kun olet illan isäntä mikäli eivät itse tuo omia syötäviä. Halusi tai ei.
Eikö kaikki juhlat olisi selkeintä pitää ilman minkäänlaista
Kyllä, juuri näin asia on. Ja jos joku toisi paketin kyljyksiä järjestämiini juhliin, niin pitäisin kyllä pahimman luokan moukkana ja juuri tällaisena aikuisvauvana, että en varmaan toiste tällaista tyyppiä kutsuisi.
Taidat olla melko suora esimerkki kaverista, joka ei ainakaan millään tavoin lisää kasvisruokavalion suosiota.

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi

Tätä tämä surullinen nykyaika on.
"minä itte" ensin ja vitut muiden huomioimisesta.

Itse en todellakaan kehtaisi olla huomioimatta vaikka vegaanien ruokavaliota omien juhlieni tarjottavissa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy