Minusta ei helvetissä. Eikös Rasmus ole jo käytännössä voittaneet koko paskan?Voisi tuon Euroviisuihin lähettää.
Aika pitkälti Halla-aho ja hänen kanssaan samanmieliset ovat tuoneet tuota termiä mukaan keskuteluun viimeiset 15 vuotta. Halla-aho toki kärkenä ja sinä suurimpana nimenä. Samalla on kuitenkin päätynyt näitä Ano Turtiaisia mukaan valtiolliseen keskusteluun. Voisi puhua ainakin onnistuneesta Overtonin ikkunan siirtymisestä. Halla-ahon PS oli hyvin vahvasti maahanmuuttovastainen puolue ja siinä olivat melko onnistuneita kun ratsastettiin vuoden 2015 virheillä.Uudelleen tämä, Hallis sai aikanaan jokaikisen puolueen kiinnittämään huomion maahanmuuttoon, mikä hänen tarkoituksensa olikin. Yhtäkkiä olikin joka puolueen ohjelmassa haittamaahanmuutto, aiemmin vain naureskeltiin siitä. Eli vaikutti oppositiosta enemmän kuin hallituspuolueet. Purralla jo enemmän haastetta, lisäksi menee liikaa tunteella mukaan väittelyihin.
Purra tekee välikysymyksen bensan hinnasta. Ilmeisesti tällä teemalla hän aikoo jatkaa eduskuntavaaleihin asti. Eikö hän oppinut mitään yhdestä vaalitappiosta vai onko Purran keinot puolueensa kannatuksen nostamiseen näin vähissä.
Mikä osuus tuosta noususta on hallituksen ja eduskunnan tekosia ja mikä osuus raaka-aineen eli öljyn maailmanmarkkinahintojen tekosia? Minusta hallitukselta kannattaa välikysellä asioista, joihin hallitus on kovasti itse vaikuttanut.Jos polttoaineen hinnan nousu 50 % reilussa vuodessa ei ole hyvä välikysymyksen aihe, niin mikä sitten on.
Mikä osuus tuosta noususta on hallituksen ja eduskunnan tekosia ja mikä osuus raaka-aineen eli öljyn maailmanmarkkinahintojen tekosia? Minusta hallitukselta kannattaa välikysellä asioista, joihin hallitus on kovasti itse vaikuttanut.
Varsinkin kun tuo nousu saadaan näyttämään korkealta sillä, kun otetaan vertailukohdaksi koronan alkuvaihe, jolloin öljyn maailmanmarkkinahinta ja sitä kautta polttoaineen hinta romahti.
Romahdushetkeen vertaamalla saa aina toki raflaavia prosentteja joilla voi tehdä populistista politiikkaa.
Uskottavuus olisi aina hitusen kovempi näissä avauksissa kun ei lähdettäisi kusettamaan.
Polttoaineen osuus kotitalouksien menoista on pienempi kuin koskaan ja nousu on ylipäätään ollut melko kohtuullista.
Jos otetaan edellinen huippuhinta vuodelta 2012, niin nähdään että tästä hinta on noussut alle 20snt, nähdäkseni 12 % nousu kymmenessä vuodessa ei ole mikään erityisen kova, varsinkaan kun samassa ajassa ansiotaso on noussut keskimäärin yli 15%.
![]()
Perussuomalaiset
Polttoaineiden hinnat vaikuttavat suoraan vaikkapa hälytusajoneuvojen ja poliisiviranomaisten kuluihin. Eivätkö nämä liity mitenkään soteen ja jos eivät, niin kerro miksi ei. Ja mistä otetaan tämä polttoaineen järjetön hinnan korotus. Eli vuodessa lisäystä noin 40 senttiä litralta vähintään...keskustelu.jatkoaika.com
Toki, mutta ihan en ymmärrä miksi polttoaineen nimellishinnan pitäisi pysyä samalla tai edes suunnilleen samalla tasolla, kun kuitenkin ansiotaso nousee ja on noussut ja keskimääräinen autojen kulutus laskee ja on laskenut?V. 2012 raakaöljyn maailmanmarkkinahinta taisi käydä lähellä 150 €, nyt se kai on vielä reilusti alle 100 €. Muistaakseni aikaisemmin raakaöljyn hinnan ollessa samaa tasoa kuin nyt, bensan hinta oli n. 1,5 €/l. Tuote, jonka hinnasta käytännössä n. puolet on erilaisia veroja, niin, jos hallituksella ei ole mahdollisuutta asiaan puuttua, niin kenellä sitten.
Itse en oikein osta tuota, että olisi jotenkin erityisen kamalaa, että polttoaineiden hinnan nouseminen tuntuu eniten maaseudulla. Maaseudulla elinkustannukset ovat muuten kaupunkeja edullisemmat, ja nyt tämä yksi kuluerä nostetaan tikun nokkaan, ja se muka on niin äärettömän epäreilua. Juu, kirpaisee varmasti, mutta edelleen asumiskustannukset edullisemmat kokonaisuudessaan.Ymmärtääkseni PS:n (ja osin Kok:n) suunnalla on huolestuttu seuraavista asioista:
1. Nykyinen inflaatio syö reaaliansioita, inflaatio korkeampi maaseudulla
2. Dieselin hinta on ammattiautoilijoille kallis, nousuvauhtia on riittänyt viime ajat
3. Bensan hintaan on tulossa mm. Harakan mukaan ainakin 40 sentin korotus ennen 2030
4. Maaseudulla auto on välttämätön, samoin kaupungeissa monilla työ- ja kuljetusvälineenä
5. Kaikilla ei ole varaa sähköautoon
Minusta hyviä pointteja kaikki. Ehkä oikeistohallitus löytää ratkaisuja. Pyörääkään ei tarvitse keksiä uudelleen, sillä yllä olevista monet on ratkaistu 10-15 EU-valtiossa. Fossiilisista tulee luopua asap, mutta se ei tapahdu Marinin hallituksen tavalla. Kok + PS pääsisivät arvatakseni ratkaisuun.
Totta. Näin voi hyvin olla polttoaineiden hinnan vuoksi kun tarkastellaan suoraa vaikutusta. Tuttavieni (maatalousyrittäjiä) mukaan polttoaineiden kulut vaikuttavat välillisesti myös kulunousuun, ja tämä siis näkyvämmin uutena jotain 2021 alkaen. Maataloudessa pörrää kaikenlaista konetta, pääosin fossiilisten voimin. Osa toki sähköllä.Itse en oikein osta tuota, että olisi jotenkin erityisen kamalaa, että polttoaineiden hinnan nouseminen tuntuu eniten maaseudulla. Maaseudulla elinkustannukset ovat muuten kaupunkeja edullisemmat, ja nyt tämä yksi kuluerä nostetaan tikun nokkaan, ja se muka on niin äärettömän epäreilua. Juu, kirpaisee varmasti, mutta edelleen asumiskustannukset edullisemmat kokonaisuudessaan.
Muuten samaa mieltä, ja talouden rattaisiin ja inflaatioon tuo aina vaikuttaa ja kovaa. Sähköautot ovat toistaiseksi ihan liian kalliita ja huonoja, sekä myös latausverkko ihan riittämätön noiden ylestymisen näkökulmasta.
Pidän itse autoilun hinnan korostumista maaseudulla ja myös esim. pääkaupunkiseudun kehyskunnissa merkittävänä asiana. Se on syönyt kaiken reaalikasvun ansioista tänä vuonna ja tilanne on etenkin matalapalkka-aloille haaste, kun samaan aikaan on kova pula työntekijöistä. Maakunnissa(kin) välimatkat ovat usein pitkiä ja julkinen liikenne ei ole toimiva vaihtoehto.
Itse en tuota asumista oikein haluaisi verrata autoiluun, koska omistuasunnoissa asunnon arvo säilyy ja etenkin tietyillä alueilla jopa kasvaa. Maakunnissa se on juuri päinvastoin, pitäisikö siis kaikkien muuttaa esim. pääkaupunkiseudulle, jokainen tietää vastauksen. Kun muutetaan Helsingin keskustan alueelle, ei sinne muuteta sen vuoksi, että ei tarvitsisi autoa, pääsääntöisesti vaikuttimet ovat täysin muut, samoin kuin poismuutto sieltä, kuten itselläni oli.
Maatalous on nyt ahdingossa, kulujen kasvu on sitä luokkaa, että yrittäjiä tulee poistumaan vauhdilla elleivät he saa kompensaatiota energiakustannuksissa, lisää hintaa alkutuotteestaan (valitettavasti se vie usein liikaa aikaa) tai sitten löydä vaihtoehtoisia tulonlähteitä. Vaikka meidän maataloutta parjataan, niin näen sen olevan välttämätöntä Suomelle.
Energian hintojen nousu luo tällä hetkellämerkittävän uhan myös muualla kuin Suomessa talouskasvuun, mutta Suomessa se korostuu moniin muihin maihin verrattuna. Kaikki me ymmärretään, että kun talouden reaaliset käytettävissä olevat tulot laskevat, niin se näkyy talouden kasvussa negatiivisenä kierteenä.
Korkea inflaatio syölainat pois, niiden reaaliarvo alenee. On myös tämä puoli. Toki häviää keskiluokan säästöt samalla.Velkarahalla rakennettu talousjärjestelmä ei yksinkertaisesti kestä korkeaa inflaatiota ja siitä todennäköisesti seuraavaa korkojen nousua.
Joo, mutta kun lainojen maksukyky on nyt jo tapissa. Monilla ei ole varaa selvästi korkeampaan korkotasoon. Sitten on paljon velkarahalla toimivia sijoittajia ja yrittäjiä. Se voi johtaa esim. pakkomyynteihin, kiinteistöjen hintojen romahduksiin, lainojen vaikuusarvojen menetyksiin, pankkikriisiin ja kun pankit toimivat globaalisti ja sitoumuksia on sinne ja tänne niin dominoilmiöön... Tässä ollaan todella ison riskin äärellä. Toki en ole ennustaja, joten varmaa en voi sanoa tämän toteutumisesta, mutta ehkä kuitenkin olisi vain järkevämpää torjua inflaatiota ja laskea sitä polttoaineiden verotusta.Korkea inflaatio syölainat pois, niiden reaaliarvo alenee. On myös tämä puoli. Toki häviää keskiluokan säästöt samalla.
Korkotaso on ollut ennätyksellisen alhaalla pitkään. Kaikki ei tätä riskiä ole huomioineet ja ikävä juttu. Pitäisi olla selvää, että EKK:n korko ei tule olemaan miinuksella tai nollassa täältä ikuisuuteen. Uhkakuvista korkojen nousun myötä olet oikeassa. Euroalueella on inflaatio ollut jopa liian pientä, kun muistelee uutisointeja. Deflaatio on myös haitallista. Toivottavasti inflaatio ei lähde laukalla, vaan on vain sopivaa. Mutta korkotaso tulee nousemaan, se lienee tässä kohtaa selvää.Tässä ollaan todella ison riskin äärellä.
Ihan sivuhuomautuksena, mutta historiallisesti ja tiettyyn mittaan saakka inflaatio on ollut lähinnä kätevä velkojen syömisessä (etenkin yksityistalouksien kohdalla), korot eivät ole pysyneet perässä. Etenkin sodanjälkeisten sukupolvien asuntovelkataakat olivat aika pienet verrattuna meidän aikakautemme pysyvästi matalan inflaation aikaan. "Velkarahalla rakennettu talousjärjestelmä" on varmaan niin syöpynyt suurimman osan selkäytimeen, ettei hyödytä tässä yrittää mitään keynesiläisiä nyansseja ulottaa keskusteluun. (Ja toki, ja edelleen, ja miljoonannen kerran, pysyvä rakenteellinen vaje ei ole keynesiläistä elvytystä eikä viisasta talouspolitiikkaa.)Hyvä että edes yksi puolue yrittää tehdä jotain polttoaineiden ja energian hinnalle.
Tämä olisi todella tärkeä viesti koko euroalueen laajuisesti, koska kallis polttoaineiden ja energian hinta kiihdyttävät inflaatiota. Velkarahalla rakennettu talousjärjestelmä ei yksinkertaisesti kestä korkeaa inflaatiota ja siitä todennäköisesti seuraavaa korkojen nousua.
Hyvä että edes yksi puolue yrittää tehdä jotain polttoaineiden ja energian hinnalle.
Tämä olisi todella tärkeä viesti koko euroalueen laajuisesti, koska kallis polttoaineiden ja energian hinta kiihdyttävät inflaatiota. Velkarahalla rakennettu talousjärjestelmä ei yksinkertaisesti kestä korkeaa inflaatiota ja siitä todennäköisesti seuraavaa korkojen nousua.
Korkotaso olisi mahdollista pitää alhaalla mikäli inflaation saisi pidettyä kurissa. Se toki on toiveajattelua näiden ilmastohörhöjen päättäjien toimesta. Eihän korot toki siksi nouse että ovat olleet pitkään alhaalla vaan tosiaan todennäköisesti tuon infaation takia. Deflaatiopelkoa ei tällä hetkellä ole.Korkotaso on ollut ennätyksellisen alhaalla pitkään. Kaikki ei tätä riskiä ole huomioineet ja ikävä juttu. Pitäisi olla selvää, että EKK:n korko ei tule olemaan miinuksella tai nollassa täältä ikuisuuteen. Uhkakuvista korkojen nousun myötä olet oikeassa. Euroalueella on inflaatio ollut jopa liian pientä, kun muistelee uutisointeja. Deflaatio on myös haitallista. Toivottavasti inflaatio ei lähde laukalla, vaan on vain sopivaa. Mutta korkotaso tulee nousemaan, se lienee tässä kohtaa selvää.
Tuossa on se oleellinen ero että maksukyky oli silloin jo alunperin ruuvattu korkeammalle korkotasolle. Järkeenpäin sitä ruuvia on aika hankala kiristää. Homma toimis jos korot olisi varaa maksaa, mutta tässä maailmassa niin ei tule valitettavasti niin olemaan monenkaan toimijan kohdalla mikäli korkotaso nousee tuntuvasti.Ihan sivuhuomautuksena, mutta historiallisesti ja tiettyyn mittaan saakka inflaatio on ollut lähinnä kätevä velkojen syömisessä (etenkin yksityistalouksien kohdalla), korot eivät ole pysyneet perässä. Etenkin sodanjälkeisten sukupolvien asuntovelkataakat olivat aika pienet verrattuna meidän aikakautemme pysyvästi matalan inflaation aikaan. "Velkarahalla rakennettu talousjärjestelmä" on varmaan niin syöpynyt suurimman osan selkäytimeen, ettei hyödytä tässä yrittää mitään keynesiläisiä nyansseja ulottaa keskusteluun. (Ja toki, ja edelleen, ja miljoonannen kerran, pysyvä rakenteellinen vaje ei ole keynesiläistä elvytystä eikä viisasta talouspolitiikkaa.)