Perussuomalaiset

  • 6 037 879
  • 46 896

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Korkotaso on ollut ennätyksellisen alhaalla pitkään. Kaikki ei tätä riskiä ole huomioineet ja ikävä juttu. Pitäisi olla selvää, että EKK:n korko ei tule olemaan miinuksella tai nollassa täältä ikuisuuteen. Uhkakuvista korkojen nousun myötä olet oikeassa. Euroalueella on inflaatio ollut jopa liian pientä, kun muistelee uutisointeja. Deflaatio on myös haitallista. Toivottavasti inflaatio ei lähde laukalla, vaan on vain sopivaa. Mutta korkotaso tulee nousemaan, se lienee tässä kohtaa selvää.
Korkotaso olisi mahdollista pitää alhaalla mikäli inflaation saisi pidettyä kurissa. Se toki on toiveajattelua näiden ilmastohörhöjen päättäjien toimesta. Eihän korot toki siksi nouse että ovat olleet pitkään alhaalla vaan tosiaan todennäköisesti tuon infaation takia. Deflaatiopelkoa ei tällä hetkellä ole.

Ihan sivuhuomautuksena, mutta historiallisesti ja tiettyyn mittaan saakka inflaatio on ollut lähinnä kätevä velkojen syömisessä (etenkin yksityistalouksien kohdalla), korot eivät ole pysyneet perässä. Etenkin sodanjälkeisten sukupolvien asuntovelkataakat olivat aika pienet verrattuna meidän aikakautemme pysyvästi matalan inflaation aikaan. "Velkarahalla rakennettu talousjärjestelmä" on varmaan niin syöpynyt suurimman osan selkäytimeen, ettei hyödytä tässä yrittää mitään keynesiläisiä nyansseja ulottaa keskusteluun. (Ja toki, ja edelleen, ja miljoonannen kerran, pysyvä rakenteellinen vaje ei ole keynesiläistä elvytystä eikä viisasta talouspolitiikkaa.)
Tuossa on se oleellinen ero että maksukyky oli silloin jo alunperin ruuvattu korkeammalle korkotasolle. Järkeenpäin sitä ruuvia on aika hankala kiristää. Homma toimis jos korot olisi varaa maksaa, mutta tässä maailmassa niin ei tule valitettavasti niin olemaan monenkaan toimijan kohdalla mikäli korkotaso nousee tuntuvasti.
 

Tuamas

Jäsen
Pankkien lainanottajille tekemät stressitestit (velanhoitokyky kestää esim. 5-8% korkotason) on siis lopetettu sen jälkeen kun itse olen viimeksi hakenut asunto- ja yritysrahoitusta?

Melko mielenkiintoinen uutinen ja jännästi jäänyt tutkan alle, vaikka pankkialan säätelyä on jatkuvasti kiristetty.

Nollakorkomaailma ei ole pitkällä tähtäimellä tervettä, koska silloin luova tuho viivästyy merkittävästi.
 

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Esimerkiksi Italia kuuluu euroon, mutta pandemian alussa Italian korot karkasivat 16 prosenttiin.

Eiköhän sieltä vielä tule ainutkertainen avustuspaketti2, avustuspaketti3 ja avustuspaketti4 jne... Toki halvempaa ja järkevämpää olisi mielestäni alentaa polttoaineiden verotusta kuin lahjoittaa miljardikaupalla rahaa Suomen kilpailijamaihin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tuossa on se oleellinen ero että maksukyky oli silloin jo alunperin ruuvattu korkeammalle korkotasolle. Järkeenpäin sitä ruuvia on aika hankala kiristää. Homma toimis jos korot olisi varaa maksaa, mutta tässä maailmassa niin ei tule valitettavasti niin olemaan monenkaan toimijan kohdalla mikäli korkotaso nousee tuntuvasti.
Jep, on kyllä iso riski, että juuri tästä tulevasta korkopiikistä tulee se tapahtuma, mikä voi syöstä esim pörssikurssit pahaankin tantumaan. On pumpattu vähän joka suuntaan keskuspankkirahaa ja löysän talouspolitiikan aikana investoitu ties mihin utopistisiin hankkeisiin - ja voi käydä, kun hanat sulkeutuvat ehkä nopeastikin että sitten alkaa negatiivinen ketjureaktio markkinoilla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eiköhän sieltä vielä tule ainutkertainen avustuspaketti2, avustuspaketti3 ja avustuspaketti4 jne... Toki halvempaa ja järkevämpää olisi mielestäni alentaa polttoaineiden verotusta kuin lahjoittaa miljardikaupalla rahaa Suomen kilpailijamaihin.
Avustuspaketteja tulee piisaamaan ja monella tavalla. Suurin huijaus on Saksan (ja mm. Itävallan) maakaasun keinottelu vihreäksi energiaksi. Sitä se ei todellakaan ole, mutta nyt maakaasu saa vihreää investointirahoitusta.

Jos saan arvata, PS nostaa tästä isohkon teeman EK 2023. Jos saksalaiset huijaavat edukseen, miksi Suomen tulisi olla rehellinen tappiokseen? Tähän suuntaan uskoisin tämä sloganin menevän. Samalla Suomen omilta ilmastotoimilta putoaa pohjaa pois. Ei siksi, etteikö niille olisi tarvetta. Vaan siksi, että eihän tässä isot EU-valtiot pelaa rehellisesti, vaan oma fossiilinen etu edellä.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Mites haja-asutusalueiden jengi, onko missä määrin tullut harkittua muita voimanlähteitä välttämättömään autoon kuin ylikallis bensa? Ymmärrän kyllä, että jos aikoo ajella ilman taukoja Lappiin, ei sähköauto tule kyseeseen, mutta onko noin muuten ollut ajatuksissa?
Juuri vaihdoin ja bensalla menen ainakin n. 2026 asti. Katsellaan sitten miten on autot ja infra kehittynyt. Harrastukset on sen laatuisia, ettei sähköön ollut vielä järkevää siirtyä. Työmatkan kävelen. Harrasteauton V8 hyrrää toki jatkossakin, mutta se saakin maksaa minkä maksaa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Mites haja-asutusalueiden jengi, onko missä määrin tullut harkittua muita voimanlähteitä välttämättömään autoon kuin ylikallis bensa? Ymmärrän kyllä, että jos aikoo ajella ilman taukoja Lappiin, ei sähköauto tule kyseeseen, mutta onko noin muuten ollut ajatuksissa?
Minun ymmärtääkseni yllättävän harvalla on oikeasti mitään sähköautoja vastaan. Niiden ostaminen vaan ei ihan ole realistista kaikille. Se tonnin Corolla kun on Tom Lindholmin sanoin "rämä mutta maksettu". Pirstaloituneissa työsuhteissa ja matalapalkka-aloilla työskenteleville varsinkin iso kynnys ottaa lötkyä, kun rahat eivät tahdo riittää nytkään. Osa taas priorisoi muita seikkoja kuin autoilua kulutuksessaan, esim. omat vanhempani ovat tällaisia.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minun ymmärtääkseni yllättävän harvalla on oikeasti mitään sähköautoja vastaan. Niiden ostaminen vaan ei ihan ole realistista kaikille.
Sama se on useimmille, että millä laite kulkee, kunhan kulkee. Sähköautot on uusia eli kalliita ja vanhoihin ei taida olla älyä akkuja vaihtaa. Lisäksi tulee käytännöllisyys. Lataus on hidasta ja ajomatkat yhdellä lataukselle ei välttämättä riitä maaseudulla. Akkuteknologian pitäis ottaa vielä ainakin yksi harppaus eli kapasiteettia kasvattaa ja akkujen hintojen halventua. Pitäisi keksiä miten parempia akkuja tehdään halvemmista materiaaleista. Eikä painoa saisi olla järjettömästi. Haastetta on.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sama se on useimmille, että millä laite kulkee, kunhan kulkee. Sähköautot on uusia eli kalliita ja vanhoihin ei taida olla älyä akkuja vaihtaa. Lisäksi tulee käytännöllisyys. Lataus on hidasta ja ajomatkat yhdellä lataukselle ei välttämättä riitä maaseudulla. Akkuteknologian pitäis ottaa vielä ainakin yksi harppaus eli kapasiteettia kasvattaa ja akkujen hintojen halventua. Pitäisi keksiä miten parempia akkuja tehdään halvemmista materiaaleista. Eikä painoa saisi olla järjettömästi. Haastetta on.

Kuinkas monta sataa kilometriä ne yhdellä istumalla tehtävät ajomatkat maaseudulla sitten on? Ja tehdään nyt vaikka sellainen rajaus, että puhutaan alueesta napapiirin eteläpuolella.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuinkas monta sataa kilometriä ne yhdellä istumalla tehtävät ajomatkat maaseudulla sitten on? Ja tehdään nyt vaikka sellainen rajaus, että puhutaan alueesta napapiirin eteläpuolella.
Kuinka paljon on range 10-15 vuotiaalla sähköautolla pakkaskelillä, kun lämmitys vaatii omansa? Kun on kesäisin mopoillut syrjäseuduilla, niin autokanta on selvästi vanhempaa kuin etelän keskuksissa. Tarkkaa km keskiarvoa ei ole antaa.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sama se on useimmille, että millä laite kulkee, kunhan kulkee. Sähköautot on uusia eli kalliita ja vanhoihin ei taida olla älyä akkuja vaihtaa. Lisäksi tulee käytännöllisyys. Lataus on hidasta ja ajomatkat yhdellä lataukselle ei välttämättä riitä maaseudulla. Akkuteknologian pitäis ottaa vielä ainakin yksi harppaus eli kapasiteettia kasvattaa ja akkujen hintojen halventua. Pitäisi keksiä miten parempia akkuja tehdään halvemmista materiaaleista. Eikä painoa saisi olla järjettömästi. Haastetta on.

Tämähän se on, käytännöllisyys ja hinta.

Itsellä on taloudessa kaksi autoa, diesel ja bensa. Bensavehkeen voisin hyvinkin vaihtaa sähköautoon, jos siinä olisi jotain järkeä. Pitäisi saada tilava vetokoukullinen auto joka jaksaa tarvittaessa vedellä pikkuvenettä perässä.

Dieseliä ei voi vaihtaa pois, kun perässä kulkee vuodessa sen +1tkm matkan verran vene perässä. Ei riitä sähkövekottimissa range kun tulee painava paketti takana. Nostoihin helvetin hyviä, mutta siihen se jääkin. Siihen päälle se hinta.

Samaan aikaan kämppää kun lämmittää, niin pakko se on puita laittaa takkaan entistä enemmän jotta pysyy lämpö. Sähkön hintakin on sen verran mukavalla tasolla ettei pelkällä sähköllä ole järkeä lämmittää.

Eli olen nykymaailmaan kamala ihminen, syön lihaa, ajan bensa sekä diesel vehkeillä ja poltan useamman motin puita takassa.

Hyvä vaan, että joku edes yrittää reagoida näihin kasvaviin polttoaineen ja energian hintoihin. Läheltä putoaa jo yksi maatila pois kun ei enää kannata.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kuinkas monta sataa kilometriä ne yhdellä istumalla tehtävät ajomatkat maaseudulla sitten on? Ja tehdään nyt vaikka sellainen rajaus, että puhutaan alueesta napapiirin eteläpuolella.
Omat tuttuni maaseudulla ajavat keskimäärin hyvin lyhyttä matkaa muuten, paitsi kaksi heistä käy työssä jotain 65 km päässä. Eihän matka siis ole ongelma. Se mitä vierastetaan, on huolto. Iso osa huolloista tehdään itse. Tai sen tekee kylän huoltamo, ei kovin kaukana. Siksi autotkin ovat vanhempaa mallia.
 

Tuamas

Jäsen
Se mitä vierastetaan, on huolto. Iso osa huolloista tehdään itse. Tai sen tekee kylän huoltamo, ei kovin kaukana. Siksi autotkin ovat vanhempaa mallia.

Joista putoaa suurin osa sähköautoon siirtyessä.

Periaatteessa raitisilmasuodatin ja jarrunesteet ovat ainoat säännöllisesti huollettavat jutut sähköautoissa ja hajoavia osia on merkittävästi vähemmän, jolloin huoltoja sekä korjauksia on todella merkittävästi vähemmän kuin bensa-autoissa (ja ne huollot joita pääsääntöisesti noihin tulee, eli alustan palikoiden vaihdot ja jarruremontit, ovat sellaisia joita se kylän huoltamo voi jatkossakin tehdä).

Yhden autokorjaamon kanssa tuota hiukan laskettiin kolmen edellisen kuukauden datalla aikanaan ja todettiin, että noin 75% huolloista ja korjauksista putoaa pois sähköautojen myötä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Joista putoaa suurin osa sähköautoon siirtyessä.

Periaatteessa raitisilmasuodatin ja jarrunesteet ovat ainoat säännöllisesti huollettavat jutut sähköautoissa ja hajoavia osia on merkittävästi vähemmän, jolloin huoltoja sekä korjauksia on todella merkittävästi vähemmän kuin bensa-autoissa.

Yhden autokorjaamon kanssa tuota hiukan laskettiin kolmen edellisen kuukauden datalla aikanaan ja todettiin, että noin 75% huolloista ja korjauksista putoaa pois sähköautojen myötä.
Toivottavasti juuri näin. Epäily on käsittääkseni silti kovaa luokkaa maaseudulla, ja hybridejä menee jonkin verran, sähköautoja erittäin vähän vrt vaikkapa Helsinkiin. Homma koetaan vaikeaksi lataamisesta lähtien. Ja tämä siis sekä hybridi/sähköautojen osuuden tuntien maaseudulla ja siellä asuvien tuttujen puheiden perusteella.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Jos asuu maalla, pitää äänestää perussuomalaisia tai kokoomusta. Kapungissa voi valita myös muita puolueita. Politiikka on lopulta aika simppeliä näemmä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Unohdetaan range: Sähköautoissa on joissain "pikkupräntti" että alle 25 asteen pakkasessa autolla ei saa ajaa. Vakuutus tai valmistaja ei korvaa, joten miten sitten suu pannaan?
Valhe.

Varmaan jatkot sitten oikeassa ketjussa, jos sinulla on jotain faktaakin väitteesi tueksi.
 

JTK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Kama
Unohdetaan range: Sähköautoissa on joissain "pikkupräntti" että alle 25 asteen pakkasessa autolla ei saa ajaa. Vakuutus tai valmistaja ei korvaa, joten miten sitten suu pannaan?
Suu taitaa mennä samoin kuin nykydieselin omistajalla. Suurin osa niistäkin taitaa jäädä pihaan, kun on pakkasta enemmän kuin -25 astetta.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Lataus on hidasta ja ajomatkat yhdellä lataukselle ei välttämättä riitä maaseudulla.
Eikö muka oikeasti riitä? Suomalainen ajaa keskimäärin päivässä n. 50 kilometriä, kait nyt paskimmallakin sähköllä tuohon pääsee. Toki kärry on perässä ja lastattu mönkijällä.

Siinä vaiheessa voisi toisaalta myös miettiä, kannattaisiko asuinpaikkaa ehkä vaihtaa. Eihän tätä ääneen saisi sanoa, mutta minua jaksaa aina naurattaa jonnekin käpykylään muuttaneet lapsiperheet, jotka huomaavat "yllättäen" että 20 lapsen kyläkoulu meneekin kiinni. Kukapa olisikaan voinut ennustaa sitä!

(En varsinaisesti itse ole bensan hinnan korottaja, en todellakaan.)
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Joista putoaa suurin osa sähköautoon siirtyessä.

Periaatteessa raitisilmasuodatin ja jarrunesteet ovat ainoat säännöllisesti huollettavat jutut sähköautoissa ja hajoavia osia on merkittävästi vähemmän, jolloin huoltoja sekä korjauksia on todella merkittävästi vähemmän kuin bensa-autoissa (ja ne huollot joita pääsääntöisesti noihin tulee, eli alustan palikoiden vaihdot ja jarruremontit, ovat sellaisia joita se kylän huoltamo voi jatkossakin tehdä).

Yhden autokorjaamon kanssa tuota hiukan laskettiin kolmen edellisen kuukauden datalla aikanaan ja todettiin, että noin 75% huolloista ja korjauksista putoaa pois sähköautojen myötä.

Mitenkäs takuuasiat jos huollot toteuttaa jollain tutulla, pienellä korjaamolla tai vaikka itse?

Sähköautot ovat paikassaan hyviä.

Jokaiselle ihmiselle ne ei sovellu, hintansa tai käyttömahdollisuuksiensa mukaan. Toivottavasti ne ostavat sähköauton joilla pinkka kestää ja joiden ajot on sellaisia, että ne on sähkäreillä toteutettavissa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko varma asia? Koska pääsen toteamaan huomenna esimiehelle että valhe, mikäli näin on.

Itsestäni kuulosti myös erikoiselta, varsinkaan kun tästä ei puhuttaisi enemmän. Liekö kenties jotain Korealaista alkuperää oleva sähköauto, tiedä häntä.

Otan selvää ja palaan asiaan.
Oletan, että liittyy tähän, mutta toki varma en ole mihin esimiehesi viittaa:


Suomeen maahantuotua autoa saa käyttää ihan tavanomaisessa käytössä eikä se takuu siitä mene.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Mitenkäs takuuasiat jos huollot toteuttaa jollain tutulla, pienellä korjaamolla tai vaikka itse?

Sähköautot ovat paikassaan hyviä.

Jokaiselle ihmiselle ne ei sovellu, hintansa tai käyttömahdollisuuksiensa mukaan. Toivottavasti ne ostavat sähköauton joilla pinkka kestää ja joiden ajot on sellaisia, että ne on sähkäreillä toteutettavissa.
Eikös takuuehdot vaadi millä tahansa uudella (toki vanhoissa takuut on jo ummessa) autolla merkkihuoltamon käyttöä, riippumatta voimanlähteestä?
 

Tuamas

Jäsen
Eikös takuuehdot vaadi millä tahansa uudella (toki vanhoissa takuut on jo ummessa) autolla merkkihuoltamon käyttöä, riippumatta voimanlähteestä?

Ei, EU vapautti kansan merkkihuoltojen ikeestä (vaikkei kansa sitä tiedäkään kunnolla).

Ainoastaan takuukorjaukset tulee hoitaa merkkiliikkeissä, muuten ne voi teettää missä vain, kunhan valmistajan huolto-ohjelmaa noudatetaan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ei, EU vapautti kansan merkkihuoltojen ikeestä (vaikkei kansa sitä tiedäkään kunnolla).

Ainoastaan takuukorjaukset tulee hoitaa merkkiliikkeissä, muuten ne voi teettää missä vain, kunhan valmistajan huolto-ohjelmaa noudatetaan.
Taas on EU pilaamassa ihmisten vapautta.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitos tästä, ihan loogista ettei näillä leveysasteilla pakkasen takia voida ihan kaikesta vastuusta livetä.. ellet ole Apple.

No mutta tämä oli hyvä tarkennus. Tosin toinen asia mistä kyseinen herrasmies valitti oli Suomen latausinfra joka on vahvasti lapsenkengissä mitä tulee sähköautoiluun. Eli vaikka jokin ajoreissu Tampere - Rovaniemi on teoriassa mahdollinen sähköautolla niin matkavalinta täytyy tehdä latauspisteiden pakottamana. Mikäli tuo latausinfra ja nopeus saadaan kuntoon, niin sähköauto saa tulla talouteeni ilman jupinaa.

No tämähän se on sähköautoilussa ainainen riesa, ja samasta syystä ymmärrän hyvin, että bensan hinta ei paljon haja-asutusalueilla naurata, kun alvariinsa pitää ajella Tampereelta Lappiin tai muita vastaavia välimatkoja.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 444
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös