Onko täällä lääkäriä?

  • 775 424
  • 2 641
K

Kiekkokatsoja

Paljon on aina puhuttu verenpaineesta ja riskeistä/vaaroista, ja hommasin tossa taannoin sen Omron laitteen himaan satunnaista seurantaa varten.

Mutta onkohan se laite nyt ihan kunnossa, kun kolmen peräkkäisen mittauksen tulos heittelee niin paljon. Eikös niiden pitäisi nyt suunnilleen samoissa olla toistensa suhteen.
Kyllä niissä on jonkinverran vaihtelua.
Tässä samalla kysyn, että mitkä lukemat ovat ovat liian matalan verenpaineen lukemia?
Ja mistä matalat lukemat johtuu, niinkuin pääsyyt? Onko suonet tukossa, pumppu liian hitaalla tyhjäkäynnillä vai merkki jostain muusta viasta.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Kyllä niissä on jonkinverran vaihtelua.
Tässä samalla kysyn, että mitkä lukemat ovat ovat liian matalan verenpaineen lukemia?
Ja mistä matalat lukemat johtuu, niinkuin pääsyyt? Onko suonet tukossa, pumppu liian hitaalla tyhjäkäynnillä vai merkki jostain muusta viasta.
Jos ei huimaa tai tuu muita oireita, niin ei ole liian matalia verenpaineita. Nuorilla voi olla hyvinkin matalia paineita ihan luonnostaan. Yleisimmät syyt matalille paineille (oireisille) lienevät huono nesteytys ja liian korkeat annokset verenpainelääkkeitä.
 
K

Kiekkokatsoja

Jos ei huimaa tai tuu muita oireita, niin ei ole liian matalia verenpaineita. Nuorilla voi olla hyvinkin matalia paineita ihan luonnostaan. Yleisimmät syyt matalille paineille (oireisille) lienevät huono nesteytys ja liian korkeat annokset verenpainelääkkeitä.
Entäpä jos on oireita, niin noita syitä voisi kysellä uudelleen.
Ja missähänvaiheessa tohtorille tulisi mennä? Suomalainen jäärä, kun ei helpolla sinne mene.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Entäpä jos on oireita, niin noita syitä voisi kysellä uudelleen.
Ja missähänvaiheessa tohtorille tulisi mennä? Suomalainen jäärä, kun ei helpolla sinne mene.
Riippuu paljon mitä oireita ja kuinka pitkään niitä on ollut. Ainahan voi soittaa terveyskeskuksen hoitajalle, joka osaa arvioida, onko lekurikäynnille tarvetta.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Olen niin tottunut siihen että oli ongelma lähes tulkoon mikä tahansa niin apua saa täältä Jatkoajan keskustelupalstalta. Joten kokeillaan nytkin kepillä jäätä...

Kävin aamulla kilpirauhastesteissä. Sain vähän ennen viittä tulokset tekstiviestillä puhelimeeni. Kiva palvelu muuten mutta tajusin etten tajua noista tuloksista hölkäsen pöläystä? Osaisiko joku suomentaa minulle nuo tulokset? Voin lähettää ne vaikka yv:llä.

Vai täytyykö tässä odottaa huomiseen että soittaa silloin hoitajalle joka suomentaa tulokset minulle?
 

Mipi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olen niin tottunut siihen että oli ongelma lähes tulkoon mikä tahansa niin apua saa täältä Jatkoajan keskustelupalstalta. Joten kokeillaan nytkin kepillä jäätä...

Kävin aamulla kilpirauhastesteissä. Sain vähän ennen viittä tulokset tekstiviestillä puhelimeeni. Kiva palvelu muuten mutta tajusin etten tajua noista tuloksista hölkäsen pöläystä? Osaisiko joku suomentaa minulle nuo tulokset? Voin lähettää ne vaikka yv:llä.

Vai täytyykö tässä odottaa huomiseen että soittaa silloin hoitajalle joka suomentaa tulokset minulle?

Soita huomenna hoitajalle. Mutta noin yleisellä tasolla: TSH:n viitearvot 0.5-3.6. Mikäli TSH yli tämän = kilpirauhasen vajaatoiminta, ja alle = liikatoiminta. Toki sitten oireet ja T4v pitoisuus vaikuttavat aina osaltaan tilanteeseen. Parhaiten asia selviää kun huomenna soittelet hoitavaan yksikköön niin katselevat labrat siellä läpi.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Soita huomenna hoitajalle. Mutta noin yleisellä tasolla: TSH:n viitearvot 0.5-3.6. Mikäli TSH yli tämän = kilpirauhasen vajaatoiminta, ja alle = liikatoiminta. Toki sitten oireet ja T4v pitoisuus vaikuttavat aina osaltaan tilanteeseen. Parhaiten asia selviää kun huomenna soittelet hoitavaan yksikköön niin katselevat labrat siellä läpi.

No kiitos vastauksesta. Näin olen ymmärtänyt tosiaan että on parasta tehdä. Minä en väsynein aivoin löytänyt googlettamallakaan selkeää vastausta tai sitten en ymmärtänyt niistä mitään. Ja sain kuulla että vaikka arvot olisivat normaalit niin kilpirauhasen vajaatoimintaa tai sitä toista voi silti olla. Eli soittelen huomenna työpäivän jälkeen sairaanhoitajalle.
 
K

Kiekkokatsoja

Hieman outoja, uusia oireitä ollut jo pitkään.
Rintakehässä pieniä väreitä/ kevyttä painetta. Verenpaine, varsinkin yläpaine alhaalla. Aamu levossa jotain 105 lukemaa, normijutuissa ollut ok. On ollut käsien ja jalkojen puutumista lepo-olossa, varsinkin iltaisin ennen nukkumaanmenoa. Pakko liikuttaa jäseniä ja venytellä.
Soitin terveydenhoitoon. Sanoi että ei voi mitään tehdä, mutta jos huono olo, niin päivystykseen.
Onkos muita, joilla tietoa samasta?
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Voidaanko puhua eturauhasesta? Olen 43-vuotias ja harmikseni joudun käymään joka yö pari kertaa pissalla. Ei enää lähde kaaressa, ja joutuu kyllä joskus odottamaankin, että rakko alkaa tyhjenemään. Täyttääkö tällaiset oireet eturauhasen liikakasvun tunnusmerkit, jos syöpää ei ole?
 

Bianconeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Juventus
Allekirjoittaneella on pohkeet ruvennut krampailemaan hyvin erikoisesti. On aiemminkin kun on kovan treenin vetänyt niin saattanut lopussa piiputtaa ja tulla kramppia, mutta nyt tosiaan vajaan vuoden ajan kramppeja tulee ihan sattumanvaraisesti, yleensä sentään urheillessa. Erikoista näissä krampeissa on että nämä eivät ole mitään hetkessä ohi venyttämällä tapauksia, vaan kärvistelen useamman päivän tuskien kanssa ja esimerkiksi nyt eilen salibandy treeneissä pamahti molemmat jalat käytännössä yhtä aikaa kramppiin, joka on vähintään erikoista.

Ruokavaliota olen viilannut ja pyrkinyt tarkastelemaan että elimistöni saa tarpeeksi tarvittavia ravintoaineita (esimerkiksi kaliumia ja suolaa), mutta tuntuu että homma jatkuu ennallaan. Huomion arvoista näissä krampeissa on myös että olen saanut niitä joskus myös ihan tavallissa tilanteissa (paras oli lienee viime vuodella se kun nousi bussin penkiltä niin toinen pohje veti ihan lukkoon). Kävin viime vuonna parikin kertaa lääkärillä kyselemässä tämän ongelman perään mutta lääkärit (kahdella eri lääkärillä) että peruskramppeja ne vaan on. Mutta koska tämä palsta on ultimaattinen tiedon lähde, kyselen että pitäisikö tässä huolestua esimerkiksi jostain vakavammasta ongelmasta elimistöstä, vai onko ruokatasapaino vieläkin muka vinossa? Treenin osalta en edelleenkään vedä mitään övereitä, 2-3 salia viikossa joista yksi jalkatreeni. Tämän lisäksi sitten salibandy yleensä kerta viikkoon tunnin verran, joskus satunnaisesti 2 tunnin stinttiä.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Voidaanko puhua eturauhasesta? Olen 43-vuotias ja harmikseni joudun käymään joka yö pari kertaa pissalla. Ei enää lähde kaaressa, ja joutuu kyllä joskus odottamaankin, että rakko alkaa tyhjenemään. Täyttääkö tällaiset oireet eturauhasen liikakasvun tunnusmerkit, jos syöpää ei ole?

Selvisikin, että mun eturauhanen on huippukunnossa. Ei ole syöpää, eikä edes liikakasvua. Sain kuitenkin reseptin lääkkeeseen joka voi auttaa tuohon yölliseen kuseskelun tarpeeseen. Muistakin jutuista oli puhetta, ja jälleen kerran pisteet kunnalliselle terveydenhoidolle. Äärimmäisen kattavat kokeet määrättiin, ja olen varma, että ne kertovat missä on vika.

Uniapneakin selvisi tuossa viime kesänä yhdellä käynnillä omassa tk:ssa. Sitä ennen valittelin väsymystä ja heikkoa vointia useamman vuoden työterveyshuollolle. Sairaslomaa kirjoiteltiin ja masennuslääkkeitä määrättiin, mutta eipä niistä apua löytynyt.

Jos joskus vielä kuulen irl jonkun nimittävän terveyskeskusta arvauskeskukseksi, niin nauran sille makeasti.
 

Aapee79

Jäsen
Selvisikin, että mun eturauhanen on huippukunnossa. Ei ole syöpää, eikä edes liikakasvua. Sain kuitenkin reseptin lääkkeeseen joka voi auttaa tuohon yölliseen kuseskelun tarpeeseen. Muistakin jutuista oli puhetta, ja jälleen kerran pisteet kunnalliselle terveydenhoidolle. Äärimmäisen kattavat kokeet määrättiin, ja olen varma, että ne kertovat missä on vika.

Uniapneakin selvisi tuossa viime kesänä yhdellä käynnillä omassa tk:ssa. Sitä ennen valittelin väsymystä ja heikkoa vointia useamman vuoden työterveyshuollolle. Sairaslomaa kirjoiteltiin ja masennuslääkkeitä määrättiin, mutta eipä niistä apua löytynyt.

Jos joskus vielä kuulen irl jonkun nimittävän terveyskeskusta arvauskeskukseksi, niin nauran sille makeasti.

Mitä lääkettä ne sinulle määräsi? Tiedän asiasta todella paljon, niin voin suositella eri konsteja. Yv. käy myös.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Mitä lääkettä ne sinulle määräsi? Tiedän asiasta todella paljon, niin voin suositella eri konsteja. Yv. käy myös.

Lääkettä nimeltä Tamsumin. Tuntuu auttavan heti ensimmäisestä kerrasta, vaikka paras teho tulee viiden päivän jälkeen.
 

Aapee79

Jäsen
Lääkettä nimeltä Tamsumin. Tuntuu auttavan heti ensimmäisestä kerrasta, vaikka paras teho tulee viiden päivän jälkeen.

Arvelinkin, että tamsulosiinilla on lääkäri lähtenyt asiaa hoitamaan. Jos se kerta toimii, niin ok. Itselle se on ihan nollalääke. Uudehko, mutta toki huomattavasti kalliimpi lääke on Betmiga. Sillä saat hyvin ainakin muutaman tunnin "paineetonta" oloa ja esim. 3h leffakin menee ilman häiriötekijöitä. Myös yö on kivempi, ettei tarvitse vessassa kokoaikaa juosta.

Vaikutustapa noissa on käytännössä sama, vaikka lihaksistoon vaikuttavatkin vähän eri tavalla.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Arvelinkin, että tamsulosiinilla on lääkäri lähtenyt asiaa hoitamaan. Jos se kerta toimii, niin ok. Itselle se on ihan nollalääke. Uudehko, mutta toki huomattavasti kalliimpi lääke on Betmiga. Sillä saat hyvin ainakin muutaman tunnin "paineetonta" oloa ja esim. 3h leffakin menee ilman häiriötekijöitä. Myös yö on kivempi, ettei tarvitse vessassa kokoaikaa juosta.

Vaikutustapa noissa on käytännössä sama, vaikka lihaksistoon vaikuttavatkin vähän eri tavalla.

Lääkäri tuota betmigaa edes maininnut. Minulla kun ei ole tuota liikakasvua, vaikka sen oireita kuitenkin on. Haittavaikutuksia tällä Tamsuminilla ei taida juurikaan olla? Halpa hinta toki myös kotiinpäin.
 

Aapee79

Jäsen
Lääkäri tuota betmigaa edes maininnut. Minulla kun ei ole tuota liikakasvua, vaikka sen oireita kuitenkin on. Haittavaikutuksia tällä Tamsuminilla ei taida juurikaan olla? Halpa hinta toki myös kotiinpäin.

Yleensä tamsulla aloitetaan, kun se on halvin/yleisin/miedoin/toimii joillekin. Betmiga on uudempia lääkkeitä eli jos lääkäri ei ollut urologisilla taidoiltaan hyvä, niin hän ei välttämättä ole edes tietoinen kyseisestä lääkkeestä. Haittoja en itse ole ainakaan huomannut kummastakaan, mutta teho onkin sitten ihan eri. Tamsu on pappatunturi ja Betti Ferrari. Alkuun Betmiga maksoi vieläkin enemmän ja siitä ei saanut kelakorvausta, mutta nykyisin saa. Vieläkin se taitaa toki jäädä n.1e/kpl hintaan, mutta annostus onkin vain 1 päivässä tai tarvittaessa. Tamsua voi syödä enemmän ja noh, se on ainakin pitkässä juoksussa yhtä hyvä kuin sisupastilli.

Muista apukeinoista tiettyihin/kaikkiin eturauhasongelmiin sanoisin, että hyvät lantionpohjalihakset auttavat aika paljon. Vettäkin on hyvä juoda säännöllisesti, vaikka se ns. lisääkin virtsaamistarvetta. Kaiken maailman tohtori tolosten kalliit helpotus pillerit ovat sitten aika rahan heittämistä kaivoon. Ehkä ja tämä on vain varmaan vain minulle tullut lumevaikutus, niin täysikarpalomehu lievittää hieman oireita. Ja sitten ylivoimaisesti parhaat keinot: Lämpötyyny edestä takaa lantiota sekä lämmin suihku ympäriinsä rauhasen aluetta. Myös lämmin pukeutuminen, niin jalkojen kuin keskikropan suojaaminen esim. kylmältä tuulelta ovat erittäin tärkeitä.

Jospa nämä auttaisi sinua tai muita.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muista apukeinoista tiettyihin/kaikkiin eturauhasongelmiin sanoisin, että hyvät lantionpohjalihakset auttavat aika paljon. Vettäkin on hyvä juoda säännöllisesti, vaikka se ns. lisääkin virtsaamistarvetta. Kaiken maailman tohtori tolosten kalliit helpotus pillerit ovat sitten aika rahan heittämistä kaivoon. Ehkä ja tämä on vain varmaan vain minulle tullut lumevaikutus, niin täysikarpalomehu lievittää hieman oireita. Ja sitten ylivoimaisesti parhaat keinot: Lämpötyyny edestä takaa lantiota sekä lämmin suihku ympäriinsä rauhasen aluetta. Myös lämmin pukeutuminen, niin jalkojen kuin keskikropan suojaaminen esim. kylmältä tuulelta ovat erittäin tärkeitä.
Lisäksi listaan kannattaa lisätä luonnollisin ja paras apukeino eturauhasen hyvinvoinnin edistämiseen, eli säännölliset ejakulaatiot. Jos siis rouva valittelee päänsärkyä, niin siinä vaiheessa voi heittää kehiin valttikortin, että "lääkäri määräsi". Ja jos sekään ei auta, tai vastakkaista puoliskoa ei ole, niin saapahan ainakin katsella rauhassa ja hyvällä omatunnolla hydrauliikkapätkiä.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Tyttärelläni ollu lapsesta saakka yksi imusolmuke kaulalla, se on nähtävillä ihan ulkoapäin. Havaittiin se jo 2012. Silloin ohje oli että seurataan.. edelleen se on, mutta ei ole pienentynyt, eikä isontunut nykyjään jo koululainen ( 3 luokka) onko nuo normeja vai pitääkö reagoida? Terveinä on molemmat tytöt olldet vuosia
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Tyttärelläni ollu lapsesta saakka yksi imusolmuke kaulalla, se on nähtävillä ihan ulkoapäin. Havaittiin se jo 2012. Silloin ohje oli että seurataan.. edelleen se on, mutta ei ole pienentynyt, eikä isontunut nykyjään jo koululainen ( 3 luokka) onko nuo normeja vai pitääkö reagoida?

En ole lääketieteen ammattilainen, mutta itselläni tutkittiin nuorempana imusolmukkeita, kun niitä on kaulalla havaittavissa omin sormin sangen runsaasti. Kaikki normaaleja.

Vajaa kymmenen vuotta sitten meinasimme saada halvauksen, kun tuolloin yksivuotiaalla esikoisellamme oli kaksi selkeää imusolmuketta kaulalla. Pikapikaa yksityiselle lastenkääkärille, joka totesi heti, että ovat normaaleja, mutta mielenrauhan vuoksi ne ultrattiin ja tosiaan ovat normaaleja.

Sekä minulla että esikoisellamme löytyy edelleen samaiset imusolmukkeet, kun vain haluaa ne löytää. Eivät itse asiassa ole edes suurentuneita, vaan tuntuvat vain ihon alla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös