Ilmoitukset

Nimimerkki Salama15 pääsee viikon päästä kokeilemaan uudelleen, jos Trumpin ketjuun eksyisi pelkän nimittelyn ja sisällöttömän huutelun sijasta välillä vaikka jotain asiaakin.

Sulje ilmoitus

Nimimerkki Nynoamous jatkoi offtopicia ja turhaa vääntöä ketjunootin jälkeenkin, joten hän saa harjoitella viikon ajan luetun ymmärtämistä.

Sulje ilmoitus

Onko täällä lääkäriä?

Viestiketju osiossa 'Vapaa keskustelu' , aloittajana H-katsomo, 13.04.2007 klo 22.56.

1. UnenNukkuja Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Turun jengit, yksilöinä Rantanen ja Kakko
    Lainaus:
    Tälle komppaus, voinen tarkentaa osaltani tämän kuun aikana. Kuten ylempänä on mainittu, lääkkeet tosiaan voi maksa-arvoihin vaikuttaa. Itse kiskon juurikin tällaisia lääkkeitä vinot pinot, siksi nämä nytkin tarkastetaan. Viimeksi kun itse olen labra-arvoni tarkastuttanut, ei näissä moitteita ole ollut. Väitän muutamat oluet kiskoneeni pari päivää ennen, joten äkkiä nuo on kaikonneet. Sama tapahtunee tässäkin kuussa.

Hyvät vihjeet @Vanha Len kuitenkin, pidän mielessä läheistäni varten.

2. A Siente Jäsen

Mulla on pitkin kehoa pieniä kynnellä tehtyjä naarmuja. Mietin kannattaako huolestua. kun ne ei parane millään tavalla. Ollut naamassakin jo pari viikkoa samat kevyet raapaisun jäljet. Ei niissä mitään ihmeitä muuten.

3. Sako Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Suomalainen Jokerit, canes
    Lainaus:
    Maarianohdake tehostaa maksan toimintaa. Voi jopa puhdistaa maksaa. Mutt ei se tee maksan töitä, joten ei ole viisasten kivi läträilyn oheen.
    Lainaus:
    Ilman maksaa elonaikaa on alta vuorokausi jäljellä. Yhden tyypin olen nähnyt muuttuvan vihreäksi, kun maksa ei oikein toiminut. Tärkeä kapistus.

-Jonne- tykkää tästä.
  4. puuntakaa Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Ipa Ipandeerus
    Tuli postissa tänään unipolygrafian tulos. Mullahan on keskivaikea-vaikea uniapnea nukkuma-asennosta riippuen. Ollutkin tässä muutaman vuoden ihan pirun väsynyt koko ajan. Työpaikkoja mennyt, ja uramielessä koko elämä on pilalla ja loppuelämä menee perseaukisena. Muutama vuosi sitten olin ihan ok hommissa, mutta enää en saa minkäänlaisia töitä. Olisipa työterveyslääkäri aikanaan määrännyt tuon unipolygrafian masennuslääkkeiden sijaan.

Millaisia kokemuksia porukoilla on uniapneasta?

5. T1971 Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Kolme kovaa
    Lainaus:
    Kysyn nyt vain, että miten nyt tuon selvittyä et voisi palata työelämään?
    Se vaatii kanttia, mutta alkuun hakeutuu vaikka oman alan ulkopuolelle ja REHELLISESTI kertoo nuo taustat. En nyt ikääsi tiedä, mutta tuollainen "luovuttaminen" on kyllä nyt itsestäsi kiinni.
    Mulla ei ole uniapneaa, mutta yhdellä parhaista kavereista tuo oli. Samoin on serkulla, eikä tuo kummallakaan enää elämänlaatua heikentänyt, kun diagnoosin ja tuon yömaskin saivat. Tuo kaveri toki kuoli vajaa vuosi sitten, mutta toiseen sairauteen.
    Serkulla vaikuttaa varmaan eniten vaimonsa elämään, kun on tuon laitoksen ääntelyyn täytynyt totutella. No, ei se varmaan enempää haittaa kuin tuo aiempi kuorsaus ja korahtelu, sekä hengityskatkokset.

6. Joe Plop Jäsen

Suosikkijoukkue:
    JYP
    Lainaus:
    Mulla todettu lievä uniapnea ja siihen hoitona nielurisaleikkaus... Auttoi mutta luultavasti palaa jossain vaiheessa. Jonkinlainen purentakisko voisi olla toinen hoitokeino.

Väsymystä oli mullakin vuosia. Jossain vaiheessa työterveys sitten älysi tuon seurantalaitteen laittaa yöksi jolloin asiat selvisi. Parantuminen normaalimpaan on kestänyt vuosia eikä tuo vuorotyö nyt mitenkään erityisesti edesauta jaksamista. Mutta siihen mitä se aikanaan oli muutos on ollut suuri. Edelleen yöt vaihtelee ja välillä on väsyneempi mutta sellainen jakuva sumussa eläminen on jäänyt. Jos kerran sulla on vaikeaa tuo niin suosittelen vahvasti että otat sen CPAP laitteen käyttöön vaikka se voi tuntua riippakiveltä. Muutamilla tuttavilla sellainen on ja ovat totuttautumisen jälkeen kehuneet kovasti. Sitten kun saat vähän ajan kuluttua oikeasti kunnolla nukuttua ja pään toimimaan niin sen jälkeen työkuvioiden hoitamiseenkin riittää tarmoa ihan toisella tavalla.

Paska tauti. Tsemppiä toipumiseen.

7. puuntakaa Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Ipa Ipandeerus
    Kiitos T1971 ja Joe Plop tsempistä! Meni tosiaan elämä rankaksi. Ikää mulla on rapiat 40-vuotta. Ylipainoa vähän, mutta vyötärönympärys vielä maltilliset 90cm. Nielurisat mulla pitäisi olla kunnossa, mutta olen miettinyt onko nielu tai nenä ahdas?Outo liman tunne kurkussa on vaivannut reilun vuoden, mutta syytä siihen ei löytynyt yliopistosairaalan tutkimuksissakaan.

Työrintamalla kävi niin, että kahdesta paikasta lähdin itse ja kolmesta sain kenkää. Itse lähdin, kun en väsymykseltä enää jaksanut. Kenkää sain kun työteho oli aika matala, enkä varmaan ollut kovin mukava työkaveri väsymyksen ja ahdistuksen takia. Koitin kuitenkin sinnitellä. Nyt on track record sellainen, että en oikein pääse mihinkään. Muutenkin tuntuu mahdottomalta saada kasattua itsensä.

Varmaan tuollainen CPAP-laite mulle tulee? Mietityttää miten sellaisen kanssa luonnistuu nukkuminen ja miten nopeasti alkaa olo paranemaan?

8. roottori Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Kiekko-Espoo
    Lainaus:
    Olen nyt käyttänyt noin 2 vuotta CPAP laitetta ja tottumisen meni reilu viikko. Alkuun se tuntui aika oudolta ja piti ottaa pois keskellä yötä mutta kun siihen tottuu niin enää ilman sitä en pysty nukkumaan.

Oleellisinta on maskin mukavuus ja jos pystyt vaikuttamaan minkä nenämaskin saat niin itse suosittelen ResMed AirFit N20 mallia (ei classic vaan magneettikiinnikkeillä) Ainakin HUS alueelta noita saa.

Kyllä unen laatu parani heti kun sai nukuttua ensimmäisen kokonaisen yön maskin kanssa ja olo oli huomattavasti pirteämpi.

Eli ei sitä laitetta kannata pelätä.

9. Kari Runk Jäsen

Tätä ylläolevaa keskustelua osittain sivutakseni, olen vähän tässä miettinyt, että onkohan saatana meikäläiselläkin jotain orastavaa uniapneaa.

Faijalla oli aikanaan käytössään tuo maski, jota pienenä poikana silloin aina jaksoi ihmetellä ja hihitellä. En tosin osaa sanoa, onko tuo lainkaan edes perinnöllistäkään, mutta tuli tuokin tätä ylläolevaa keskustelua lukiessa mieleen. Joka tapauksessa tässä viimeisen parin kuukauden aikana olen huomannut muutaman kerran, kuinka herään siihen, kun en unessani saa henkeä ja tuntuu kuin tukehtuisi. Erittäin vaikea kuvailla tuota fiilistä, mutta herätessä sitä ihan pelästyy. Tämä on siis ihan tämän vuoden ilmiö, jota ei aikaisemmin ole tapahtunut. Oireet, kuten mm. erittäin kuiva suu, yöhikoilut ja unettomuus täsmäävät ainakin jollain tasolla. Päiväväsymyksen olen aina olettanut johtuvan kolmivuorotyöstä ja vaihtuvasta rytmistä; välillä on niin naatti, että ei meinaa jaksa tehdä mitään. Pakollisetkin askareet tuntuvat ylitsepääsemättömiltä, mutta nukkuakaan ei oikein osaa. Unettomuuden suhteen olen hieman kaksijakoinen, kun välillä nukun kyllä pitkiäkin pätkiä, mutta väittäisin yöllisten heräilyjenkin selvästi lisääntyneen (joka taitaa tosin vanhetessa olla ihan luonnollistakin?).

Hengityskatkoista lähikuukausien ajalta en tiedä tai osaa sanoa kuin nuo muutamat mainitut tapaukset, eli en tiedä kuinka säännöllisiä nuo oikein ovat. En osaa myöskään sanoa olenko ollut tavallista ärtyneempi, mutta jotkin pienet asiat ärsyttävät vitusti. En tosin ole niin hermorauniona, että niitä ääneen möläyttäisin, eli itsehillintä on vielä kunnossa. Päänsärkyä ei ole käytännössä koskaan, ja omasta mielestäni pystyn keskittymään vähintään kohtuullisesti duunissakin.

Onko oireet selviä? Vai miten te, kenellä tuota on todettu, ongelman alunperin havaitsitte?

Viimeksi muokattu: 24.05.2019 klo 01.11
  10. puuntakaa Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Ipa Ipandeerus
    Lainaus:
    Kiitos vinkistä, kysyn onko täällä meillä mahdollista valita sopivin maski.

@Kari Runk mulle tuli tuo diagnoosi ihan täytenä yllätyksenä. Ainoa selvä oire on ollut tämä kova väsymys.

Kari Runk ja roottori tykkäävät tästä.
  11. roottori Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Kiekko-Espoo
    @Kari Runk Oman diagnoosin hakeutumiseen vaikutti vaimo, joka valitti kovaäänisestä kuorsauksesta ja hengityskatkokista. Eli suosittelen työterveyshuollon puoleen kääntymistä.

Diagnoosi tehdään kotona nukkumalla antureiden kanssa yksi yö.

Kari Runk tykkää tästä.
  12. UnenNukkuja Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Turun jengit, yksilöinä Rantanen ja Kakko
    Lainaus:
    Nukkuiko antureiden kanssa kuinka sujuvasti? Itse monenlaisessa eeg:ssa käyneenä ihmettelen, miten unitutkimuksissa näiden kanssa onnistuu nukkumaan.

13. roottori Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Kiekko-Espoo
    @UnenNukkuja Ei ollut ongelmia. Rintakehään laitettiin 3 läpyskää ja sormeen happisaturaatiomittari. Onneksi piuhat olivat sen verran pitkiä että nukkuminen onnistui, toki nukuin ilman paitaa.

14. pernaveikko Jäsen

Suosikkijoukkue:
    HIFK, Crusaders, Lechia
    Lainaus:
    Sairaudesta jo kerrottiinkin ja siitäkin, että voi kertoa rehellisesti mistä on kyse. Sitten on mahdollisesti vielä yksi keino.

Ei CV:ssa tarvitse kaikkea kertoa. Jos olet ollut lyhen aikaa jossain ja saanut vaikka koeajalla kenkää, niin et vain kerro sitä. Jos joku ihmettelee mitä olet tehnyt tuona aikana, niin olet ollut innokas työtön työnhakija. Tai reissussa lataamassa akkuja ennen uusia haasteita.

Minullakin oli jokin aika sitten melko epäilyttävä track record, kun olen typerällä alalla missä on typeriä projekteja ja joskus ne on lyhyitä ja sitten se jää omalle vastuulle selittää miksi on taas vaihdettu.

Kuten sanottu, et nyt tämän takia luovuta, kun et kuitenkaan ole vielä se 57-vuotias mikä ei saisikaan enää mitään hommia.

mayra tykkää tästä.
  15. puuntakaa Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Ipa Ipandeerus
    Lainaus:
    Jätinkin useamman työn pois CV:stä, mutta viimeisimmän merkitsin, kun muuten näyttäisi, että en ole ollut kolmeen vuoteen töissä ollenkaan. Koitan sitten perustella potkut työtehon laskulla tuon uniapnean takia, joka onkin oikea syy. Väsymyksen takia jätin myös yhden firman reissun väliin. Kuulin siitä esimieheltä useamman kerran, joten ei sekään tilannetta parantanut.

Jotenkin omituisesti tuon diagnoosin jälkeen viime yönä oli näitä oireita kuin oppikirjasta. Yöllä ylös vessaan kaksi kertaa, ja aamulla suuta kuivasi rajusti. Saisipa äkkiä tuon CPAP-laitteen, niin alkaisi väsymys ehkä hellittämään?

16. Joe Plop Jäsen

Suosikkijoukkue:
    JYP
    @puuntakaa Kokeile ensiapuna että nukut kyljellään jos mahdollista... Itsellä ainakin henki kulkee paremmin kyljellään...

17. puuntakaa Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Ipa Ipandeerus
    Lainaus:
    Juu vasen kylki on mulle paras nukkuma-asento sen polygrafian mukaan. Tulee tiedostamatta kuitenkin pyörittyä.

18. Pottakameli Jäsen

Suosikkijoukkue:
    JYP
    Oikean käden kämmenselässä ollut jo useamman viikon ajan mustelma, joka ei selvästi halua hävitä. Kämmenselässä on aika montakin tuollaista näkyvää suonta, mutta yhden suonen kohdalla tuo mustelma selvästi sijaitsee. Jotenkin tuo koko käsi on ollut olkapäästä lähtien hieman kipeänä ja samaalla myös särkenyt sormia ja niveliä kyseisessä kädessä. Mustelman seutua myös hieman kivistää esimerkiksi nyt koneella hiirtä käyttäessä.

19. puuntakaa Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Ipa Ipandeerus
    Kuukauden nyt nukkunut tuon cpap-laitteen kanssa. Nukkunut hyvin, maski tiivis ja katkoksia 2 tunnissa. Silti väsyttää entistä enemmän. Sen verran tullut lisää tietoa, että katkokset lähtevät aivoista, mutta sekään ei selitä tätä väsymystä. Varmaan täytyisi tutkia onko jotain muuta vikaa, mutta pirun vaikeaa saada aika lääkärille, ja sitten vielä jaksaa mennä, jos ajan sattuu saamaan. Tuonne tk:n kun soittaa, niin ei ole ihan varma tuliko vahingossa näppäiltyä vittuilupuhelimen numero.

20. T1971 Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Kolme kovaa
    Lainaus:
    Tuo väsymys voi tietysti johtua kymmenistä eri syistä, mutta ikääsi tietämättä testosteronitaso on +30 v. ukoilla yksi yleisimmistä syistä. Nuo piti itsekin mittauttaa, mutten ole jaksanut pelkästään tuon takia lekuriin lähteä.
    Mulla toki enemmän tuota "tarvii päiväunet" väsymystä, ei siis jatkuvaa.

21. puuntakaa Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Ipa Ipandeerus
    Lainaus:
    40+ on ikää. Varmaan testosteronin lisäksi ainakin ferritiini pitäisi tutkia? Kilpirauhas-arvot juuri tutkittu ja ne ainakin oli kunnossa.

22. T1971 Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Kolme kovaa
    Lainaus:
    Joo ja sulla vielä noiden aiemmin mainitsemiesi juttujen takia stressitasot varmaan korkealla, mitkä vaikuttaa yleiseen olotilaan.
    Tsemppiä ja toivotaan että oikean unirytmin löydyttyä homma palaisi raiteilleen ja pääsisit ns.normaaliin elämänrytmiin.
    Ja lopuksi vielä yksi pikku vinkki, taas toki tietämättä elämäntavoistasi ja yleiskunnostasi. Jos sulla on mahdollista, ota tuntia paria ennen nukkumaanmenoa sellainen reilumpi vauhtinen kävelylenkki. Tuolla on yllättävän suuria vaikutuksia siihen unen laatuun ja yleiseen olotilaan. Liikunnalla on tietysti myös positiivisia vaikutuksia tuohon teston tuotantoon.

23. puuntakaa Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Ipa Ipandeerus
    Lainaus:
    Kiitos tsemppauksesta! Täytyy yrittää säännöllisesti jaksaa tehdä iltalenkit. Välillä jäänyt tekemättä, kun ei saa lähdettyä.