Onko täällä lääkäriä?

• 814 165
  • 2 711

J.K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS Turku
Oon nyt tutkiskellut itse tuota mun jumitus asiaa ja en viitti lääkärikaveria jatkuvasti häiritä näillä kysymyksillä. Katsoin eilen videon missä hierottiin jalkapohjaa ja luin pari juttua että se voi olla yhteydessä Niskan/hartia-alueen jumitukseen. Eli hieroin lacrosesse pallolla eilen niitä ja ihan kuin olisi vähän auttanut. Voiko tää siis liittyä periaatteessa tuohon (plantaari faskiitti vai mikä lie) ? Jossain luki että kallonpohjankin lihakset voi mennä siitä jumiin? On siis ollut jumituksia myös pitkin kehoa.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oon nyt tutkiskellut itse tuota mun jumitus asiaa ja en viitti lääkärikaveria jatkuvasti häiritä näillä kysymyksillä. Katsoin eilen videon missä hierottiin jalkapohjaa ja luin pari juttua että se voi olla yhteydessä Niskan/hartia-alueen jumitukseen. Eli hieroin lacrosesse pallolla eilen niitä ja ihan kuin olisi vähän auttanut. Voiko tää siis liittyä periaatteessa tuohon (plantaari faskiitti vai mikä lie) ? Jossain luki että kallonpohjankin lihakset voi mennä siitä jumiin? On siis ollut jumituksia myös pitkin kehoa.

Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Oletko vaihtanut patjaa ja/tai tyynyä hiljattain? Noillakin voi olla yllättävän suuri vaikutus. Meikäläisen aamujäykkyys väheni reippaasti, kun hankimme pari vuotta sitten futonit ja akanatyynyt. Jumit eivät kuitenkaan täysin loppuneet tuohon. Ne loppuivat sitten kun sorminiveliin iskenyt tulehdus paljastui nivelpsoriasikseksi. Kun tuohon tuli tuo loppuiän kestävä lääkitys, kroppa nuoreni ainakin kymmenen vuotta. Tauti on hitaasti edennyt taustalla, ja aiheuttanut kankeutta, joka meni kuitenkin pitkään istumatyön ja keski-ikäisyyden piikkiin.

Eli joku tuollainenkin saattaa toki olla taustalla, mutta harvinaista sekin on. Ja lohdullista on, että sellaisenkin kanssa pärjää hyvin.

(1)
  • Tykkää
Reactions: J.K.

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Jos tuo jalkapohjien hierominen auttaa, niin ongelma voi olla faskioissa. Niitä löytyy koko kropan matkalta ja vika voi olla periaatteessa siellä jalassa, mutta ongelma tuntuu purukalustossa. Itsellä nykyään selkävaivat katoavat vatsanpuolen faskioita käsittelemällä. Noita on vaikea itse löytää tai ymmärtää, joten suosittelen kokeilemaan jonkun asiaan perehtyneen fyssaria. Ei ole välttämättä kaikista mukavin hoito ja ei auta kaikkiin vaivoihin, mutta ei se toisaalta paljon maksakaan kerran tai kaksi testata.

J.K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS Turku
Jos tuo jalkapohjien hierominen auttaa, niin ongelma voi olla faskioissa. Niitä löytyy koko kropan matkalta ja vika voi olla periaatteessa siellä jalassa, mutta ongelma tuntuu purukalustossa. Itsellä nykyään selkävaivat katoavat vatsanpuolen faskioita käsittelemällä. Noita on vaikea itse löytää tai ymmärtää, joten suosittelen kokeilemaan jonkun asiaan perehtyneen fyssaria. Ei ole välttämättä kaikista mukavin hoito ja ei auta kaikkiin vaivoihin, mutta ei se toisaalta paljon maksakaan kerran tai kaksi testata.

kyllä se itseasiassa tää on :D . tein tuota liikettä niin auttoi vähän. Noh sinne fyssarille meen parin kk päästä niin eiköhän selvii...

Noissa kohdin siis ollut kovia kohtia ja varmaan se vaikuttaa koko kehoon, jos ovat olleet pitkään. Joulusta noin ollut pahimmat tilanteet.

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Närästys/ refluksi vaivat ovat alkaneet häiritä enemmän tässä parin vuoden aikana.

Nykyään varsinkin höntsä-sählyssä se iskee ajoittain tosi rajusti aiheuttaen kipua, jatkuvaa röyhtäiltyä ja limaa/yskimistä = hankala hengittää kunnolla.

Eikä pelaamisesta meinaa tulla enää yhtään mitään, kun se kunnolla alkaa ja sekös harmittaa. Olen kokeillut vain noita happoa alentavia pikalääkkeittä ja ruokasoodaa kotona, jos ei ole mitään muuta. Toimii kyllä hieman Joo, mutta ei aina. Somac yms. Ei ole vielä ollut käytössä.

Olen yrittänyt pelata ruokailun kanssa ja katsoa mitä syö ja milloin, mutta ei sekään tunnu olevan täysin varma keino. Lisäksi olet koittanut avata rintaranka, jos se on tuntunut jäykältä...Sen on yksi varma närästyksen lisääjä.

Nojoo.. Tämä oli lähinnä tälläinen voivottelua ja valittamista sisältävä viesti. Ehkä sitten testiin nuo Somac yms.

Harvinaisen perseessä ja yllättävän rajoittava vaiva...ainakin tuossa pelatessa.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen yrittänyt pelata ruokailun kanssa ja katsoa mitä syö ja milloin, mutta ei sekään tunnu olevan täysin varma keino. Lisäksi olet koittanut avata rintaranka, jos se on tuntunut jäykältä...Sen on yksi varma närästyksen lisääjä.

Itselläni on joskus myös oireita, mutta ei onneksi vielä mitään hirvittävän pahoja, mutta kyllähän tuo kelju ja yleinen vaiva on. Oireet ovat kausittaisia, ja jos ne vaivaavat, niin kaikki keinot kyllä kelpaisivat niiden helpotuksen.

Olen itse huomannut muutaman hyvän kotikonstin helpottavan oireita. Palleaa rentouttavat venyttelyt tekevät hyvää. Toinen selkeästi auttava on ruoan todella huolellinen pureskelu (jokainen suupala pureskellaan 20-30 kertaa). Kolmas on ns. 12 tunnin pätkäpaasto, jossa kaikki ruoka syödään 12 tunnin aikaikkunassa ja vatsa saa sitten "levätä" saman ajan.

Suosikkijoukkue
Tappara
Närästys/ refluksi vaivat ovat alkaneet häiritä enemmän tässä parin vuoden aikana.

Nykyään varsinkin höntsä-sählyssä se iskee ajoittain tosi rajusti aiheuttaen kipua, jatkuvaa röyhtäiltyä ja limaa/yskimistä = hankala hengittää kunnolla.

Eikä pelaamisesta meinaa tulla enää yhtään mitään, kun se kunnolla alkaa ja sekös harmittaa. Olen kokeillut vain noita happoa alentavia pikalääkkeittä ja ruokasoodaa kotona, jos ei ole mitään muuta. Toimii kyllä hieman Joo, mutta ei aina. Somac yms. Ei ole vielä ollut käytössä.

Nojoo.. Tämä oli lähinnä tälläinen voivottelua ja valittamista sisältävä viesti. Ehkä sitten testiin nuo Somac yms.

Harvinaisen perseessä ja yllättävän rajoittava vaiva...ainakin tuossa pelatessa.
Tutun kuuloista ja itse näin refluksin kanssa pitkään eläneenä kovan urheilemisen kanssa meinaa itsellä olla semmonen nelisen tuntia se aika, jota ennen pelejä pitää syödä. Siltikin se riippuu aina kuinka kovaa mennään ja kuinka paskasti viime aikoina syönyt. Aikamoista tasapainoiluahan tuon kanssa eläminen meinaa olla.

Tietysti, jos pahasti meinaa elämää häiritä niin virallisen diagnoosin kera jotain lääkitystä suosittelen kokeilemaan. Itsellä parhaiten auttanut Pariet, jota alkuun käytin kuureittain, mutta tätänykyä mennyt kyllä vuosikaudet jo aikalailla jatkuvalla syötöllä.

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Lisäksi olet koittanut avata rintaranka, jos se on tuntunut jäykältä...Sen on yksi varma närästyksen lisääjä.

Tämä on itsellä avain onneen. Rintaranka juntturassa todella herkästi. Nyt innostuin kuntosalista ja tuossa koitan keskittyä siihen, että saisin ryhtiä vahvistettua. Närästys vähentynyt nopeaan kyllä.

Tämä menee vähän siihen, etten halua helpoimman kautta kelata, että joojoo apteekista droppia. Niitä lääkkeitä kun menee jo sen verran, että jos jossain voi niiltä välttyä, niin parhaani teen.

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Tämä on itsellä avain onneen. Rintaranka juntturassa todella herkästi. Nyt innostuin kuntosalista ja tuossa koitan keskittyä siihen, että saisin ryhtiä vahvistettua. Närästys vähentynyt nopeaan kyllä.

Tämä menee vähän siihen, etten halua helpoimman kautta kelata, että joojoo apteekista droppia. Niitä lääkkeitä kun menee jo sen verran, että jos jossain voi niiltä välttyä, niin parhaani teen.
Itellä kävi tuossa joskus reilut parikymmentä vuotta sitten, että nuo hommat johtivat aika pahaan ruokatorven kärähtämiseen. Vatsahapot pääsivät polttamaan ruokatorvea niin, että mitään ei voinut niellä ilman kovia kipuja. En voi suositella kenellekään. Tähystettiin (joo, en kyllä voi suositella sitäkään), ja selvisi, että mulla on laiska läppä. Mutta reseptillä ostettavat vatsahapon hillitsijät kyllä auttoivat nopeasti. Mulla ei ole mitään hyötyä mistään näistä käsikauppatavaralääkkeistä, ei yhtään mitään. Joten jos pitkittyy, niin äkkiä lääkäriin.

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itellä kävi tuossa joskus reilut parikymmentä vuotta sitten, että nuo hommat johtivat aika pahaan ruokatorven kärähtämiseen. Vatsahapot pääsivät polttamaan ruokatorvea niin, että mitään ei voinut niellä ilman kovia kipuja. En voi suositella kenellekään. Tähystettiin (joo, en kyllä voi suositella sitäkään), ja selvisi, että mulla on laiska läppä. Mutta reseptillä ostettavat vatsahapon hillitsijät kyllä auttoivat nopeasti. Mulla ei ole mitään hyötyä mistään näistä käsikauppatavaralääkkeistä, ei yhtään mitään. Joten jos pitkittyy, niin äkkiä lääkäriin.

Joo, tällaisetkin riskit toki tiedostan. Käsikauppatavara on itsellekin vähän sellainen, että luotan lähinnä silmätippoihin ja muutamiin voiteisiin/hiusten hoitoon. Muuten tulee kyllä lääkäriltä kysyttyä se parempi apu.

Onneksi itselle treeni toi heti hyvän olon, korkea sykkeenikin saanut ehkä selitystä tuolla, että rintarankani on vaan liian herkästi liian lukossa. Jep, olen aika rintava nainen, ja tuo syö kyllä ryhtiä.

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Onneksi itselle treeni toi heti hyvän olon, korkea sykkeenikin saanut ehkä selitystä tuolla, että rintarankani on vaan liian herkästi liian lukossa.
Itellä on ollut tuotakin, ja todellakin aiheuttaa samaa. Joskus kävi niinkin, että jumppasin ja kääntelin ja vääntelin - ei aukea sitten MITENKÄÄN. Kunnes aivastin yllättäen vähän rajummin - ja kas, kunnon rusahdus.

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itellä on ollut tuotakin, ja todellakin aiheuttaa samaa. Joskus kävi niinkin, että jumppasin ja kääntelin ja vääntelin - ei aukea sitten MITENKÄÄN. Kunnes aivastin yllättäen vähän rajummin - ja kas, kunnon rusahdus.

Joo kotoani löytyy jopa pilatesrulla, joka hirmuhyvä apu kyllä. Kuntosalin parilla liikkeellä huomasin kuitenkin tuon vaikutuksen, että saan pidettyä selkääni suoremmassa.

Minä siis kuntouduin yhtenä kesänä varsin pitkään ja tuolla ihmettelivät monet kerrat korkeahkoa sykettäni (ja kyllä, olin aivan täysin lepotilassa sairaalassa). EKG tsekattiin ties kuinka monta kertaa, eikä koskaan näkynyt mitään hälyttävää. Tämäkin näin omalla tunnustelulla helpottanut.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy