Onko täällä lääkäriä?

  • 775 643
  • 2 643

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Viime aikoina ajoittain heikottanut todella voimakkaasti. Tänään oli jalat kun lyijyä, niin piti sitten makuulle mennessä napata verenpainemittari mukaan. Tauluun lukemat 101/54. Syke huiteli 67:ssä. Nyt olo vähän parempi ja mittari näyttää 110/71 sykkeen ollessa 64. Aika vetelä olo kyllä vieläkin.

Hankaloittaa elämää tuo ajoittainen heikotus, kun ei meinaa silloin jaksaa yhtään mitään. Mitäköhän sitä kannattaisi tehdä? Nelikymppinen peruskuntoinen mies. Ei perussairauksia tai lääkitystä.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Viime aikoina ajoittain heikottanut todella voimakkaasti. Tänään oli jalat kun lyijyä, niin piti sitten makuulle mennessä napata verenpainemittari mukaan. Tauluun lukemat 101/54. Syke huiteli 67:ssä. Nyt olo vähän parempi ja mittari näyttää 110/71 sykkeen ollessa 64. Aika vetelä olo kyllä vieläkin.

Eikös tuo ole aika alhainen verenpaine. Ja lähtee nousuun, kun menee makuulle ja olo korjautuu? Jos noin ja sama kuvio toistuu, niin veikkaisin että jossain verenkierron säätelyssä on jotain häiriöitä. Melkein kävisin tohtorilla, jos vaiva on toistuvaa.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Eikös tuo ole aika alhainen verenpaine. Ja lähtee nousuun, kun menee makuulle ja olo korjautuu? Jos noin ja sama kuvio toistuu, niin veikkaisin että jossain verenkierron säätelyssä on jotain häiriöitä. Melkein kävisin tohtorilla, jos vaiva on toistuvaa.

Ei tosiaan tuntunut eilen olo normaalilta. Lääkärissä käynti tuntuu periaatteessa oikealta ratkaisulta, mutta jos vastaanotolla mitatessa verenpaine on normaali, niin ei se johda tuota pitemmälle.

Hieman samaa sarjaa viimevuotisten hengenahdistusoireiden oireiden kanssa. Mulla oli pitkittynyt virustauti jossain hengitysteissä. Tämän aikana pienikin rasitus johti hengenahdistukseen ja hyperventilointiin. Virustaudin parannuttua tutkittiin onko mulla astma. No ei ollut.

Epämääräisiä ja satunnaisia heikotuskohtauksia on ollut noin viidentoista vuoden ajan. Siltikin aina tutkittaessa olen tulosten mukaan kunnossa. Toisaalta hyvähän se on, että tutkitaan, mutta epätietoisuus vaan jatkuu. Tuo edellinen tapaus johti työsopimuksen purkuun koeajalla, kun sairauspoissaoloja- ja käyntejä työterveydessä alkoi olemaan pinoksi saakka.
 

Up089

Jäsen
Suosikkijoukkue
FLA, JYP, KeuPa HT
Fysioterapeutteja paikalla? Olen nyt jo melkein puoli vuotta kärsinyt alaselkäkivuista. Viime joulukuussa tein normaalisti maastavetoa salilla, ja siinä jossain neljännen toiston kohdalla kun alhaalta lähdin nostamaan painoja ylös niin kuului ja tuntui napsahdus selässä. Siihen loppui se treeni. Sen jälkeen meni aivan jumiin koko selkä, ei voinut kumartua oikeastaan mihinkään suuntaan ja hengittäminenkin tuntui vaikealta. Oireet helpottuivat hurjasti n. kolmen päivän jälkeen ja pystyi melkein normaalisti tekemään normaaleja arjen askareita. Normaaliksi selkä ei ole kuitenkaan mennyt, kipua tuntuu vieläkin. Salitouhut on jäänyt oikeastaan kokonaan nyt väliin, esimerkiksi kyykyt ja maastavedot ei onnistu kuin pienillä painoilla. Tangon niskaan ottaminen +100kg painoilla tuntuu jo ilkeästi selässä.

Kipu on oikeastaan vihlovaa kipua tietyssä kohdassa, ei säteile juurikaan muutakuin ehkä korkeintaan pakaran seudulle. Normaalissa arjessa pystyy tekämään asiat, mutta huomaa että selkä väsyy todella herkästi ja tekee mieli mennä makaamaan. Hieronnassa olen käynyt ja rullaillut pakarat ja reidet auki, venytellyt, mutta niistä ei ole juuri apua ollut.
Voisiko kyseessä olla pullistuma? Miten tälläiset saadaan todennettua, muutakuin kuvissa?
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Fysioterapeutteja paikalla? Olen nyt jo melkein puoli vuotta kärsinyt alaselkäkivuista. Viime joulukuussa tein normaalisti maastavetoa salilla, ja siinä jossain neljännen toiston kohdalla kun alhaalta lähdin nostamaan painoja ylös niin kuului ja tuntui napsahdus selässä. Siihen loppui se treeni. Sen jälkeen meni aivan jumiin koko selkä, ei voinut kumartua oikeastaan mihinkään suuntaan ja hengittäminenkin tuntui vaikealta. Oireet helpottuivat hurjasti n. kolmen päivän jälkeen ja pystyi melkein normaalisti tekemään normaaleja arjen askareita. Normaaliksi selkä ei ole kuitenkaan mennyt, kipua tuntuu vieläkin. Salitouhut on jäänyt oikeastaan kokonaan nyt väliin, esimerkiksi kyykyt ja maastavedot ei onnistu kuin pienillä painoilla. Tangon niskaan ottaminen +100kg painoilla tuntuu jo ilkeästi selässä.

Kipu on oikeastaan vihlovaa kipua tietyssä kohdassa, ei säteile juurikaan muutakuin ehkä korkeintaan pakaran seudulle. Normaalissa arjessa pystyy tekämään asiat, mutta huomaa että selkä väsyy todella herkästi ja tekee mieli mennä makaamaan. Hieronnassa olen käynyt ja rullaillut pakarat ja reidet auki, venytellyt, mutta niistä ei ole juuri apua ollut.
Voisiko kyseessä olla pullistuma? Miten tälläiset saadaan todennettua, muutakuin kuvissa?
Mene nyt hyvä mies(oletettu) lääkärin puheille, eiköhän se siellä selviä.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Kipu on oikeastaan vihlovaa kipua tietyssä kohdassa, ei säteile juurikaan muutakuin ehkä korkeintaan pakaran seudulle. Normaalissa arjessa pystyy tekämään asiat, mutta huomaa että selkä väsyy todella herkästi ja tekee mieli mennä makaamaan. Hieronnassa olen käynyt ja rullaillut pakarat ja reidet auki, venytellyt, mutta niistä ei ole juuri apua ollut.
Voisiko kyseessä olla pullistuma? Miten tälläiset saadaan todennettua, muutakuin kuvissa?
Välilevynpullistuma ei näy röntgen-kuvassa ja magneettikuva otetaan jos ajatellaan, että selkää pitäisi leikata. Sellaisia oireita ovat polven alapuolelle asti tuleva voimakas säteilykipu, joka ei helpota 6 viikossa, tai jos jalkaan alkaa tulla tuntopuutosta tai voima hävitä jalasta, jolloin hermo olisi kovasti pinteessä.

Sinun oireesi kuulostaa vaarattomalta selkäkivulta, joka on alkanut perinteisesti ns. noidennuolesta josta lääketieteessä käytetään sanaa lumbago. Noidannuoli eli lumbago | Selkäkanava

Aika usein selkäkipu paranee itsestään, mutta sinun kohdalla kun oiretta on kestänyt jo sen verran pitkään, että suosittelisin hakeutumaan fysioterapeutin vastaanotolle. Usein selkäkivun taustalta löytyy yksipuolinen tapa kuormittaa omaa selkää, jota on helppo muuttaa treenaamalla. Lukaise tuo artikkeli aiheesta Väitös: Yleistä selkäkipua hoidettu vuosia väärin – suomalainen tutkija kehitti menetelmän, joka voi mullistaa hoidon. Otsikko on aika hölmö, mutta ihan asiallinen Ylen uutinen kyseessä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mipi

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Millaisella aikavälillä maksa-arvot laskee? Jos on verikokeet 20.5 ehtiikö tapahtua mitään muutosta. Viimeeksi tuli jo sanomista eikä se kaljan kittaaminen ainakaan ole vähentynyt...
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Millaisella aikavälillä maksa-arvot laskee? Jos on verikokeet 20.5 ehtiikö tapahtua mitään muutosta. Viimeeksi tuli jo sanomista eikä se kaljan kittaaminen ainakaan ole vähentynyt...
Ehtii laskemaan mutta ravinto ja lepo pitää olla kondiksessa. Lisäksi paljon sitruunaa ääntä kohti. Ihan muutenkin terveellistä on nauttia yhden sitruunan mehu päivässä. Aamulla tyhjään vatsaan puolikkaan mehu vedellä ja illalla se toinen shotti. Monet lääkkeet myös vaikuttavat maksan arvoihin. Jopa stressi buustaa niitä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ei nyt ihan noinkaan. Riippuu pitkälti varmaankin siitä mikä on aiheuttanut arvojen nousun. Joku rasvamaksa nyt tuskin parin viikon nenän valkaisulla muuttuu juuri miksikään.
Mulla on rasvamaksa ja arvot voivat tosiaankin laskea jonkinverran tuossa ajassa. Riippuen, mikä on lähtötaso.
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Millaisella aikavälillä maksa-arvot laskee? Jos on verikokeet 20.5 ehtiikö tapahtua mitään muutosta. Viimeeksi tuli jo sanomista eikä se kaljan kittaaminen ainakaan ole vähentynyt...

Ööö, yleensä ne kohonneet maksa-arvot kertoo, että ollaan menossa metsään ja lujaa. Pidä se korkki kiinni, kohtaa varoitukset kuin mies ja kannattaa nuo sanat ihan vakavissaan ottaa. Toista maksaa et tule saamaan. Joskus arvoja voi nostaa myös hepatiitti.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Millaisella aikavälillä maksa-arvot laskee? Jos on verikokeet 20.5 ehtiikö tapahtua mitään muutosta. Viimeeksi tuli jo sanomista eikä se kaljan kittaaminen ainakaan ole vähentynyt...

Viimeksi olin 16 päivää ilman ja ei tullut enää sanomista. Tosiaan siihen vaikuttaa moni asia, mutta kyllähän pari viikkoa jo hyvinkin auttaa.

Ei, kyllä se taisi olla hieman pidempi aika, vaikka joka tapauksessa alle kuukausi.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Millaisella aikavälillä maksa-arvot laskee? Jos on verikokeet 20.5 ehtiikö tapahtua mitään muutosta. Viimeeksi tuli jo sanomista eikä se kaljan kittaaminen ainakaan ole vähentynyt...

Hyvinkin yksilöllistä tuokin. Muutama vuosi sitten otettiin kokonaisvaltaiset verikokeet, joissa kaikennäköistä arvoa ja tilastotiedettä. En malttanut olla dokaamatta viikonloppuna ja yllätyin iloisesti tuloksista soitellessa, että kaikki arvot erittäin hyvät, myös maksa.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Hyvinkin yksilöllistä tuokin. Muutama vuosi sitten otettiin kokonaisvaltaiset verikokeet, joissa kaikennäköistä arvoa ja tilastotiedettä. En malttanut olla dokaamatta viikonloppuna ja yllätyin iloisesti tuloksista soitellessa, että kaikki arvot erittäin hyvät, myös maksa.

Tälle komppaus, voinen tarkentaa osaltani tämän kuun aikana. Kuten ylempänä on mainittu, lääkkeet tosiaan voi maksa-arvoihin vaikuttaa. Itse kiskon juurikin tällaisia lääkkeitä vinot pinot, siksi nämä nytkin tarkastetaan. Viimeksi kun itse olen labra-arvoni tarkastuttanut, ei näissä moitteita ole ollut. Väitän muutamat oluet kiskoneeni pari päivää ennen, joten äkkiä nuo on kaikonneet. Sama tapahtunee tässäkin kuussa.

Hyvät vihjeet @Vanha Len kuitenkin, pidän mielessä läheistäni varten.
 

A Siente

Jäsen
Mulla on pitkin kehoa pieniä kynnellä tehtyjä naarmuja. Mietin kannattaako huolestua. kun ne ei parane millään tavalla. Ollut naamassakin jo pari viikkoa samat kevyet raapaisun jäljet. Ei niissä mitään ihmeitä muuten.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja kannattaa ostaa maarianohdaketta. Ei ole mitään höpöhöpöä, vaan ihan oikeasti suojaa maksaa mm. alkoholilta ja jopa korjaa vaurioita.
Maarianohdake tehostaa maksan toimintaa. Voi jopa puhdistaa maksaa. Mutt ei se tee maksan töitä, joten ei ole viisasten kivi läträilyn oheen.
Ööö, yleensä ne kohonneet maksa-arvot kertoo, että ollaan menossa metsään ja lujaa. Pidä se korkki kiinni, kohtaa varoitukset kuin mies ja kannattaa nuo sanat ihan vakavissaan ottaa. Toista maksaa et tule saamaan. Joskus arvoja voi nostaa myös hepatiitti.
Ilman maksaa elonaikaa on alta vuorokausi jäljellä. Yhden tyypin olen nähnyt muuttuvan vihreäksi, kun maksa ei oikein toiminut. Tärkeä kapistus.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Tuli postissa tänään unipolygrafian tulos. Mullahan on keskivaikea-vaikea uniapnea nukkuma-asennosta riippuen. Ollutkin tässä muutaman vuoden ihan pirun väsynyt koko ajan. Työpaikkoja mennyt, ja uramielessä koko elämä on pilalla ja loppuelämä menee perseaukisena. Muutama vuosi sitten olin ihan ok hommissa, mutta enää en saa minkäänlaisia töitä. Olisipa työterveyslääkäri aikanaan määrännyt tuon unipolygrafian masennuslääkkeiden sijaan.

Millaisia kokemuksia porukoilla on uniapneasta?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Millaisia kokemuksia porukoilla on uniapneasta?

Mulla todettu lievä uniapnea ja siihen hoitona nielurisaleikkaus... Auttoi mutta luultavasti palaa jossain vaiheessa. Jonkinlainen purentakisko voisi olla toinen hoitokeino.

Väsymystä oli mullakin vuosia. Jossain vaiheessa työterveys sitten älysi tuon seurantalaitteen laittaa yöksi jolloin asiat selvisi. Parantuminen normaalimpaan on kestänyt vuosia eikä tuo vuorotyö nyt mitenkään erityisesti edesauta jaksamista. Mutta siihen mitä se aikanaan oli muutos on ollut suuri. Edelleen yöt vaihtelee ja välillä on väsyneempi mutta sellainen jakuva sumussa eläminen on jäänyt. Jos kerran sulla on vaikeaa tuo niin suosittelen vahvasti että otat sen CPAP laitteen käyttöön vaikka se voi tuntua riippakiveltä. Muutamilla tuttavilla sellainen on ja ovat totuttautumisen jälkeen kehuneet kovasti. Sitten kun saat vähän ajan kuluttua oikeasti kunnolla nukuttua ja pään toimimaan niin sen jälkeen työkuvioiden hoitamiseenkin riittää tarmoa ihan toisella tavalla.

Paska tauti. Tsemppiä toipumiseen.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Kiitos T1971 ja Joe Plop tsempistä! Meni tosiaan elämä rankaksi. Ikää mulla on rapiat 40-vuotta. Ylipainoa vähän, mutta vyötärönympärys vielä maltilliset 90cm. Nielurisat mulla pitäisi olla kunnossa, mutta olen miettinyt onko nielu tai nenä ahdas?Outo liman tunne kurkussa on vaivannut reilun vuoden, mutta syytä siihen ei löytynyt yliopistosairaalan tutkimuksissakaan.

Työrintamalla kävi niin, että kahdesta paikasta lähdin itse ja kolmesta sain kenkää. Itse lähdin, kun en väsymykseltä enää jaksanut. Kenkää sain kun työteho oli aika matala, enkä varmaan ollut kovin mukava työkaveri väsymyksen ja ahdistuksen takia. Koitin kuitenkin sinnitellä. Nyt on track record sellainen, että en oikein pääse mihinkään. Muutenkin tuntuu mahdottomalta saada kasattua itsensä.

Varmaan tuollainen CPAP-laite mulle tulee? Mietityttää miten sellaisen kanssa luonnistuu nukkuminen ja miten nopeasti alkaa olo paranemaan?
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Varmaan tuollainen CPAP-laite mulle tulee? Mietityttää miten sellaisen kanssa luonnistuu nukkuminen ja miten nopeasti alkaa olo paranemaan?

Olen nyt käyttänyt noin 2 vuotta CPAP laitetta ja tottumisen meni reilu viikko. Alkuun se tuntui aika oudolta ja piti ottaa pois keskellä yötä mutta kun siihen tottuu niin enää ilman sitä en pysty nukkumaan.

Oleellisinta on maskin mukavuus ja jos pystyt vaikuttamaan minkä nenämaskin saat niin itse suosittelen ResMed AirFit N20 mallia (ei classic vaan magneettikiinnikkeillä) Ainakin HUS alueelta noita saa.

Kyllä unen laatu parani heti kun sai nukuttua ensimmäisen kokonaisen yön maskin kanssa ja olo oli huomattavasti pirteämpi.

Eli ei sitä laitetta kannata pelätä.
 

Nick Neim

Jäsen
Tätä ylläolevaa keskustelua osittain sivutakseni, olen vähän tässä miettinyt, että onkohan saatana meikäläiselläkin jotain orastavaa uniapneaa.

Faijalla oli aikanaan käytössään tuo maski, jota pienenä poikana silloin aina jaksoi ihmetellä ja hihitellä. En tosin osaa sanoa, onko tuo lainkaan edes perinnöllistäkään, mutta tuli tuokin tätä ylläolevaa keskustelua lukiessa mieleen. Joka tapauksessa tässä viimeisen parin kuukauden aikana olen huomannut muutaman kerran, kuinka herään siihen, kun en unessani saa henkeä ja tuntuu kuin tukehtuisi. Erittäin vaikea kuvailla tuota fiilistä, mutta herätessä sitä ihan pelästyy. Tämä on siis ihan tämän vuoden ilmiö, jota ei aikaisemmin ole tapahtunut. Oireet, kuten mm. erittäin kuiva suu, yöhikoilut ja unettomuus täsmäävät ainakin jollain tasolla. Päiväväsymyksen olen aina olettanut johtuvan kolmivuorotyöstä ja vaihtuvasta rytmistä; välillä on niin naatti, että ei meinaa jaksa tehdä mitään. Pakollisetkin askareet tuntuvat ylitsepääsemättömiltä, mutta nukkuakaan ei oikein osaa. Unettomuuden suhteen olen hieman kaksijakoinen, kun välillä nukun kyllä pitkiäkin pätkiä, mutta väittäisin yöllisten heräilyjenkin selvästi lisääntyneen (joka taitaa tosin vanhetessa olla ihan luonnollistakin?).

Hengityskatkoista lähikuukausien ajalta en tiedä tai osaa sanoa kuin nuo muutamat mainitut tapaukset, eli en tiedä kuinka säännöllisiä nuo oikein ovat. En osaa myöskään sanoa olenko ollut tavallista ärtyneempi, mutta jotkin pienet asiat ärsyttävät vitusti. En tosin ole niin hermorauniona, että niitä ääneen möläyttäisin, eli itsehillintä on vielä kunnossa. Päänsärkyä ei ole käytännössä koskaan, ja omasta mielestäni pystyn keskittymään vähintään kohtuullisesti duunissakin.

Onko oireet selviä? Vai miten te, kenellä tuota on todettu, ongelman alunperin havaitsitte?
 
Viimeksi muokattu:

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Olen nyt käyttänyt noin 2 vuotta CPAP laitetta ja tottumisen meni reilu viikko. Alkuun se tuntui aika oudolta ja piti ottaa pois keskellä yötä mutta kun siihen tottuu niin enää ilman sitä en pysty nukkumaan.

Oleellisinta on maskin mukavuus ja jos pystyt vaikuttamaan minkä nenämaskin saat niin itse suosittelen ResMed AirFit N20 mallia (ei classic vaan magneettikiinnikkeillä) Ainakin HUS alueelta noita saa.

Kyllä unen laatu parani heti kun sai nukuttua ensimmäisen kokonaisen yön maskin kanssa ja olo oli huomattavasti pirteämpi.

Eli ei sitä laitetta kannata pelätä.

Kiitos vinkistä, kysyn onko täällä meillä mahdollista valita sopivin maski.

@Kari Runk mulle tuli tuo diagnoosi ihan täytenä yllätyksenä. Ainoa selvä oire on ollut tämä kova väsymys.
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
@Kari Runk Oman diagnoosin hakeutumiseen vaikutti vaimo, joka valitti kovaäänisestä kuorsauksesta ja hengityskatkokista. Eli suosittelen työterveyshuollon puoleen kääntymistä.

Diagnoosi tehdään kotona nukkumalla antureiden kanssa yksi yö.
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
@UnenNukkuja Ei ollut ongelmia. Rintakehään laitettiin 3 läpyskää ja sormeen happisaturaatiomittari. Onneksi piuhat olivat sen verran pitkiä että nukkuminen onnistui, toki nukuin ilman paitaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös