Naisasiat

  • 7 487 855
  • 26 542

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
mulle on alkanut syntyä jotenkin materialistinen kuva tästä keskustelusta. Tämä muistuttaa koko ajan enemmän ja enemmän jotain Apple vs. Samsung, tai BMW vs. Mersu asetelmaa. Ensin väännetään oikein urakalla kaikista ominaisuuksista ja vastapuolen heikkouksista, jonka jälkeen lopulta todetaan että: "No joo eihän toikaan nyt välttämättä huono ole, mutta tämä ratkaisu sopii nyt vaan mulle paremmin".

Itseäkin alkaa jo hieman rasittaa esiintymiseni määrä tässä ketjussa, mutta avauksesi on niin herkullinen että pakkohan sitä on.

Tuohon syynä on ainakin se ettei ymmärrettävistä syistä oikein haluta mennä henkilökohtaiselle tasolle. Itsellä suuri motiivi tuossa on naiseni suojelu. Siispä kokemukset ja vertailut käydään yleisemmällä tasolla, mistä taas tulee tuollaista vaikutelmaa.

Mutta rehellisyyden nimissä naiset ovat myös materiaalisia kuten kaikki miehet jossain vaiheessa tajuavat. En ole kuitenkaan hifisti juurikaan missään asiassa joten tähän ei perustu oma lähtökohta. Kävi vain niin että suomalaisten kanssa jäi homma testivaiheeseen ja aasialaisten kanssa... törmäsin toimivaan naiseen minkä myöhempi testaus on vahvistanut.

Omasta mielestä rakkaudesta puhutaan täälläkin turhan vähän, olkoonkin tabu, nykyaika ja muuta sellaista. Naiseni herkän hellä kosketus, tavat huomioida minua, emotionaalisuus... vaikka olisin sosiopaatti en saattaisi olla ymmärtämättä olevan kyse tosijutusta. Joustava asenne ja yhtäaikainen teräksenluja voima. Välillä tunnen itseni aidosti kuin pikkupojaksi hänen rinnallaan.

Itse pidin naisestani jo alkuvaiheissa, hän erottui. Sellaisena, kuten saatat huomata vaikka kukan tien varressa. Olet nähnyt niitä ennenkin, mutta jokin auringon säteissä heijastuu nyt eri tavalla...
Aktiivinen ote koskettaa ja ymmärtää... aivan noin niin kuin mitä tahansa asiaa tehdessä. Naisellisen tyttömäinen ilmaisu, ja kuitenkin välillä aivan kuin suomalainen hulluus hetkissä.

Naiseni on tasapainoinen. En minä osaa häntä materiaalisesti enempää kuvata, se on oman materiani asia.

Välillä päivittäin vastaantulevat miljoonat aasialaistytöt... heitäkin kyllä ihailen edelleen. Heidän tapansa usein kuin keinuttaa vartaloaan eteenpäin, hennot mitäänsanomattoman luontaiset liikkeensä, välillä esiintyvä utelias katseensa. Tyttömäisen aito hymynsä nauraessaan. Vartalonsa sirous ja seksikkyys kuvausvalmiina... Leikillisen vakava asenne elämään. Oman rintani pakahtuvuus tämän kaiken keskellä.

Suomalaisnaisista muistan sen, etteivät ole yhtä avoimen ujoja, vaan korostetun aikuisia naisia olematta kuitenkaan merkittävän naisellisia kuin poikkeuksina. Pitkät nenät viehättävät, osa särmistä hyviä.. Toisaalta presidentti valittiin kahdesti konkreettisen materiankin edustavuudestaan.

Löytääkseni vielä hieman selkeämpää kehua, suomalaistyttöystäväni nopealiikkeinen asenne oli viehättävää. Tätä jumiinjäämätöntä suoraviivaisuutta on monissa muissakin.
 
Viimeksi muokattu:

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Voidaanko pikkuhiljaa arvon herrasmiehet sopia, että yhdelle sopii Suomalainen, toiselle Aasialainen ja kolmas panee molempia sillä aikaa ku me riidellään.......
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Voidaanko pikkuhiljaa arvon herrasmiehet sopia, että yhdelle sopii Suomalainen, toiselle Aasialainen ja kolmas panee molempia sillä aikaa ku me riidellään.......

Ja neljäs edustaa toista riidan aiheista, eikä silti voisi vähempää kiinnostua koko väittelystä vaan toivoo hartaasti, että paikalle ratsastaisi ritari valkoisella ratsullaan tai jatkoaikalainen posliinimuki ja kirjekuori kädessään, ja esittäisi jonkin akuutin naisasian tai -ongelman, johon voisimme kaikki kohdistaa mielenkiintomme. Tämän ketjun avaaminen turhaan kerta toisensa jälkeen tuottaa nyt todella paljon pahaa mieltä ja heikentää elämänlaatua.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Muutama päivä hiljaiseloa, mutta emännän kanssahan ne menivät. Ajattelin tulla kiittämään tänne kaikkia teitä palstaveljiä ja -siskoja, jotka kommentoivat tilannettani, olivat samaa mieltä, eri mieltä - tai jotain muuta mieltä.

Teidän mielipiteenne ovat olleet arvokkaita. Ne ovat muovanneet omaa ajatteluani. Se on tärkeää. Onhan minulla oma lähipiirini, mutta ei siellä voi sanoa asioita näin suoraan, kun ihmiset tuntevat toisensa.

Minä ja emäntäni jatkamme yhdessä. Paljon on puhuttu, ja emäntä on saanut töitäkin. Mutta tärkeintä on se, että me haluamme olla yhdessä. Minäkin, vaikka näin sille paljon kaikennäköisiä "esteitä". Ei niitä oikeasti ole. Minä tykkään siitä naisesta niin paljon. Ja kuulemma sekin tykkää minusta, ainakin vielä, kun ei lue Jatkoaikaa.

Teidän ansiostanne tällainen idioottikin tajuaa, että asiat ovat hyvin. Kiitos teille!

PS: Saa ottaa talteen, jos tulen vielä tänne vinkumaan.
 
Viimeksi muokattu:

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Siis jopa minä myönnän omatoimisesti sen, että tietyin edellytyksin kaksi suomalaista voi muodostaa hyvin toimivan parisuhteen. Kaikki riippuu selvästi eniten aina heistä. Mitään pakkoa elää tilastoja todeksi ei yksinkertaisesti ole.

Onpa hyvä, että pyörrät väärät yleistyksesi. Jos tilastojen esiintuonnilla oli tämä vaikutus, niin voidaan katsoa keskustelussa saavutettun jotakin. Olemme tulleet pitkän matkan siitä, kun valitit suomessa olevan vaikeaa pariutua ja suomalaisen kanssa parisuhteen olevan (sinulle?) mahdotonta. Tai siitä kun yleistit omien kokemustesi peruteella, että suomalaisten kanssa suhteet ovat vaikeita, ulkomaalaisten kanssa helppoja. Tilastojen avaaminen näyttää siis myös avanneen silmiäsi. Hyvä näin. Eikä ihmisen myöskään tarvitse elää tilastojen mukaisesti.

Loppuun huomautan, etten missään vaiheessa ole ottanut teidän nimenomaiseen tapaukseen kantaa muuten kuin tilastojen valossa. Kannaottoni ei siis ole ollut sen enempää positiivinen kuin negatiivinenkaan. Jos tulkitset niin, että monikultuuristen liittojen korkeampi eroriski on sinusta negatiivista, niin se on oma tulkintasi. Oikeastihan kyseessä on vain fakta, joka kannattanee ottaa huomioon, mikäli asia lähteltä liippaa. Korostan, että otin datan esiin tuodakseni perspektiiviä puheisiisi siitä kuinka teidän yksittäisestä tapauksesta pitäisi voida päätellä, että ihan yleisesti ulkomaalaisen kanssa olisi jotenkin helpompaa suhteita harrastaa. Mutta pitää nostaa hattua, kun jollakin on kanttia myöntää olleensa väärässä.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Onpa hyvä, että pyörrät väärät yleistyksesi. Jos tilastojen esiintuonnilla oli tämä vaikutus, niin voidaan katsoa keskustelussa saavutettun jotakin. Olemme tulleet pitkän matkan siitä, kun valitit suomessa olevan vaikeaa pariutua ja suomalaisen kanssa parisuhteen olevan (sinulle?) mahdotonta. Tai siitä kun yleistit omien kokemustesi peruteella, että suomalaisten kanssa suhteet ovat vaikeita, ulkomaalaisten kanssa helppoja. Tilastojen avaaminen näyttää siis myös avanneen silmiäsi. Hyvä näin. Eikä ihmisen myöskään tarvitse elää tilastojen mukaisesti.

Tähän voisi hyvin lainata erästä palstakirjoittajaa: ihanaa, miten puusilmäistä kommentointia.
Koska et käsitä edelleen mistä oli kysymys, niin toistetaan kolmannen kerran nyt ainakin.
Minä olen koko ajan yleistänyt eli puhunut yleisesti. Sinä keskityit yksittäistapaukseen (jostain syystä minun parisuhteeseeni). Se että ilmoitan suomalaisparin olevan täysi mahdollisuus ei tietenkään mitenkään vedä mattoa alta yleiseltä väitteeltäni tai tarkoita että pyörtäisin sitä. Menee mittakaavat aivan sekaisin nyt ajattelussasi. On siis yleispätevä todellisuus (miehet ovat naisia pitempiä) ja on yksilötapausten todellisuus (nainen joka on miestä pitempi). Minusta kyllä kertoo hyvin paljon denialin suuruudesta että näin perusasioita pitää lähteä selvittelemään.

Muihin virhetoteamuksiisi, "valitukseni" pariutumisen vaikeudesta Suomessa on totta, mutta enhän sentään mahdottomaksi sitä ole todennut - vain sen etten itse enää sitä valitsisi. Olenhan jopa ollut parisuhteessa suomalaisen kanssa minkä tietäisit jos perehtyisit enemmän. Se toki kariutui mutta yksi osoitus mahdollisesta. Minun yleistykseni tulee kaikesta kokemuksesta (siis myös muiden) jotka olen täällä avannut jo pariin otteeseen, ketjua voi selata. Käsitykseni on, että kaksikulttuurisessa suhteessa on enemmän positiivisia tekijöitä kuin suomalais-suomalaisessa. Tässä pelaavat suomalaisten huonot parisuhdeosaamiset ja -tavat, yleinen negatiivinen asenne, hölmöt ennakko-oletukset jne. jne. Ulkomaalaisen kanssa taas ennakkoluulot yms. ovat rikkaus, koska siinä on vähemmän oletusta jota ei voisi muuttaa. Eksotiikka, kulttuurivaihdon rikkaus, aasialaisnaiseen liittyvät valtavat plussat jne. jne. Aasialaisnaisista olenkin puhunut - en esim. aasialaismiehistä tai perulaisnaisista tai navi-olioista. Mutta pätee tuo periaatteessa muihinkin - tietyin lähtökohtaoletuksin luonnollisesti. Kuten olen todennut, ei Aasiaankaan tarvitse tikkaa heittämällä suunnistaa.

Nähdäkseni suhtaudut tähän asiaan niin ennakkoluuloisesti että se värittää paitsi tekstejäsi myös toisen tekstien tulkintaa, silmiä kannattaa tosiaan aina välillä raottaa. Vaikutat muuten keskimääräistä asiallisemmalta kirjoittajalta joten kyse täytyy olla asenteellisuudesta, jota et vain myönnä. Minun asenteeni tulevat kokemuksista ja tutkimuksesta, joista tekemiäni johtopäätöksiä en ole vielä nähnyt kiistettävän, itse asiassa se hyvätasoinen kritiikkikin on ollut ihmeen harvassa. Olen toki avoimesti rasistinen suomalaisia kohtaan tässä asiassa, tämänkin olen itse jo ilmaissut.

Loppuun huomautan, etten missään vaiheessa ole ottanut teidän nimenomaiseen tapaukseen kantaa muuten kuin tilastojen valossa.

Eihän siinä vain ole mitään järkeä ottaa vahvasti kantaa yksittäistapaukseen pelkän tilaston valossa. :D Yksikään rehellinen tutkija ei tee vastaavaa mokaa, ainakaan en muista sellaista.

Kannaottoni ei siis ole ollut sen enempää positiivinen kuin negatiivinenkaan.

Hah hah. No ihan kiva että nyt taas pyörtelet tuota, mutta kyllähän sinulla selvä negatiivinen asenne on ollut onnentoivotuksineen - siis että pidät selvänä että meillä on huonompi tn kuin vaikka keskimääräisellä suomalaisparilla. Muuten et tekisit noin massiivista johtopäätöstä etenkin kun olen täällä valaissut parisuhdettamme tärkeillä yksityiskohdilla ennen ja jälkeen kirjoituksiasi.

Jos tulkitset niin, että monikultuuristen liittojen korkeampi eroriski on sinusta negatiivista, niin se on oma tulkintasi.

Onhan se negatiivista kun perustat siihen juuri meidän suhteemme kestotodennäköisyyden. :D

Oikeastihan kyseessä on vain fakta, joka kannattanee ottaa huomioon, mikäli asia lähteltä liippaa.

Miten niin mikäli? Juurihan olet todennut koko ajan että tilastojen mukaan koskee meitä.

Korostan, että otin datan esiin tuodakseni perspektiiviä puheisiisi siitä kuinka teidän yksittäisestä tapauksesta pitäisi voida päätellä, että ihan yleisesti ulkomaalaisen kanssa olisi jotenkin helpompaa suhteita harrastaa. Mutta pitää nostaa hattua, kun jollakin on kanttia myöntää olleensa väärässä.

Ahaa, nyt se tarkoittaakin perspektiiviä. Olisikohan parempi jo jättää asia tähän? Ilmaisit vähintäänkin huolesi huonosti parisuhdettamme kohtaan, vailla kunnon perusteita. Ymmärrän virheesi joten turha tätä on enää jatkaa. Minä en ole missään väittänyt että vain minun tapauksestani aasialaisnaisen kanssa voi mainitsemiani juttuja päätellä. En ole myöntänyt olleeni väärässä tässä isossa asiassa - ei siihen ole annettu hyvää syytä joten se tuostakin vääristelystä.

Eihän se minun vikani ole jos perusoletus on se että suomalaisella on ulkomaalaisten suhteen asennevika, mutta olen asenteen tärkeyden täällä itsekin todennut olennaisena, kuten avoimen mielen, perustutkimuksen huolellisuuden yms. tärkeää.

Minun puolestani voitaisiin taputella homma ja todeta tilanteen kärjistyneen esim. huomattavan erilaisten näkökulmien painopisteiden takia, mutta sanomisiani koskeviani vääristelyjä en mielelläni jätä kommentoimatta varsinkaan asiassa joka on näinkin lähellä itseä. Tämä ei kyllä koske pelkästään minua vaan myös tuhansia muita suomalaismiehiä, jotka tätä saattavat lukea kuuluen ns. kohderyhmään ja haluankin heille henkilökohtaisesti painottaa että älkää hyvät miehet uskoko vastaavaa negatiivista propagandaa. Kyse on oman elämän valinnoista eikä ole mitään käytännöllisiä tai periaatteellisia syitä jotka sinänsä estäisivät onnellisen parisuhteen vaikka aasialaisen kanssa.

Luinkin muuten eilen tilastoa jonka mukaan vain vuosikymmenessä suomalaismiesten solmimat avioliitot aasialaisnaisten kanssa ovat kasvaneet tasosta 3000/vuosi tasoon 8000/vuosi. :-)
 
Viimeksi muokattu:

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Yleistäen voisi sanoa, että yleistä on yleinen ja yksilön yleistäminen vielä yksilöäkin yleistävämpää.

Olen omassa pienessä päässäni yleensä tupannut ajattelemaan, että sellainen nainen sopisi itselleni, joka olisi naisversio itsestäni. Kerran on käynyt lähelläkin, mutta kun neiti oli vaikeammasta päästä, niin sitä todettiin kiemuroiden kautta yhteistuumin, että nais/miesasiat perinteisesti ovat hyvällä tolalla silloin kun niitä ei ole. Tai ei ainakaan mitään kahleita, se toinen kun oli hippi ja minä en, ainakaan yleisesti ottaen. Siihen Oikeaan Unelmatyttöön sitten onkin keskusteluyhteys olemassa vielä tälläkin hetkellä, mutta kun hän on yleisesti ottaen fiksumpi ja tavallisempi kuin yleisesti ottaen hullu meikäläinen, niin pidemmälle ei koskaan olla päästy, vaikka orastavaa tapailua on ollut aikanaan. Kyllä minä vielä pidän mahdollisuutta yllä jopa parisuhteeseen, vaikka ehkä pitäisi unohtaa homma yleisellä tasolla. Ja tämä ei ole mikään provo, vaan peiliin tarvitsee katsoa aina kun jotain yleistää.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
pidät selvänä että meillä on huonompi tn kuin vaikka keskimääräisellä suomalaisparilla.

Tämän verran tuossa kirjoituksessasi taisi olla järkeä. Kannattaisi huomata, että minulla ei ole missään vaiheessa ollut mitään ristiretkeä teidän yksittäistä tapaustanne vastaan. Se, että olen tuonut esille faktan, että monikulttuuristen liittojen yli kolminkertainen eroriski pätee yleisellä tasolla teidänkin liittoonne, ei ollut missään kohtaan tarkoitettu manaamaan, ettei teillä ole mahdollisuuksia onnistua. Tilastot ovat vain tilastoja. Lisäksi on silkkä vääristelyä väitää, että minä muka keskittyisin teidän yksittäiseen tapaukseenne. Asiahan on täysin päinvastoin. Olen vain suhteuttanut tilannettanne yleiseen todennäköisyyteen. Henkilökohtaisesti ei olisi missään kohtaa kiinnostanut vääntää juuri teidän suhteestaanne yhden viestin suhteustusta enempää.

Ymmärrän kyllä, että asia on sinulle kipeä, mutta mielestäni vähän ylireagoit minua kohtaan, sillä olen vain viestintuoja. Pikuisen raskasta, että kun toivotan onnea huonompaa todennäköisyyttä vastaan käyvälle parille, niin senkin haluat nähdä pahantahtoisena, negatiivisena asiana. Oletko pohtinut sellaista mahdollisuutta, että tosiasiassa haluaisin teidän onnistuvan yrityksessänne ihan kuten olen sanonut sen sijaan, että edelleen jauhat tuubaa kaksikulttuurisen suhteen paremmuudesta? Tälle subjektiiviselle näkemykselle ei ole mitään todisteita, päinvastoin.

Kaksi- tai monikulttuurinen liitto voi olla rikas ja palkitseva, mutta joka viestissä viljelet kestämättömiä väitteitä mm. suomalaisten huonoista parisuhdetaidoista tai jostakin yleisestä negatiivisesta asenteesta (suhteessa mihin??). Jos näillä höpötyksillä olisi jotakin pohjaa, niin silloinhan suomalaisten keksinäiset liitot päätyisivät eroon useammin eikä harvemmin kuten tilastot kiistatta osoittavat. On ihan ok heittää mutulla omia tuntemuksiaan, mutta edelleen nämä väitteet menee aivan liian pitkälle yleistämisen puolelle, eikä niillä ole pienintäkään todellisuuspohjaa. En ymmärrä miten motivoit itseäsi keksimään kestämättömiä höpötyksiä viestistä toiseen. Liikaa vapaa-aikaa?
 
Viimeksi muokattu:

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Tämän verran tuossa kirjoituksessasi taisi olla järkeä.

Itse en jatkuvasti viljelemiisi henkilökohtaisuuksiin ota edelleenkään kantaa. Jos esität vielä niitä laitan kokonaan mustalle listalle, ikävä kyllä.

Kukaan ei varmaan muuta toivo kuin että, vastoin ennekko-odotuksia, saisitte suhteenne kestämään huolimatta huonohkoista todennäköisyyksistä. Kyllähän teidän suhteenne voi olla niitä harvalukuisia poikkeuksia, jotka kestävät pidempään. Tätä varmasti kaikki toivovat.

Noin alentuvasti totesit. Tyypillistä tuollainen mukaylipositiivinen leima tuossa päällä, lieventämään itse sanoman negatiivista luonnetta. Vastaavia tekniikoita on käytetty maailman sivu - harjaantunut lukija ei toki harhaudu moisista vaan käsittää viestin sävyn - joka on hauskaa kyllä itse asiassa tarkoitettukin menemään läpi lukijalle kuten kirjoittaja on sen tarkoittanut, tässä negatiivisena ikäänkuin muille varoittavana esimerkkinä.

Edelleen, puhut erikoisesti "ennakko-odotuksista", "huonohkoista todennäköisyyksistä" ja "harvalukuisista poikkeuksista". Kuitenkin vastasit sen jälkeen kun näit minun kertovan parisuhteestamme, joten perustit vastauksen myös omien kirjoitusteni päälle. Mikset vastannut niihin huolella noin henkilökohtaisesti osoitetussa viestissä? Koska se ei ollut oman asenteellisen agendasi mukaista, jota tukemaan kaivoit kulttuurikritiikiksi tilaston. Jo lähtökohtasi on perusnegatiivinen, koska ts. sanot että vaikka suomalaisissa parisuhteissa on huonot eroprosentit on kaksikulttuurisissa vieläkin huonommat. Tuollainen tuskin antaa toivoa tai onnea kenellekään. Itse toki puhuessani suomalaisista parisuhteista käytän negatiivisia ilmaisuja mutta pyrin sentään kohti positiivista, nimittäin hyvää (jopa parempaa) vaihtoehtoa.

Kannattaisi huomata, että minulla ei ole missään vaiheessa ollut mitään ristiretkeä teidän yksittäistä tapaustanne vastaan. Se, että olen tuonut esille faktan, että monikulttuuristen liittojen yli kolminkertainen eroriski pätee yleisellä tasolla teidänkin liittoonne, ei ollut missään kohtaan tarkoitettu manaamaan, ettei teillä ole mahdollisuuksia onnistua. Tilastot ovat vain tilastoja.

Viimeinen kerta kun tästä sanon: älä sitten käytä tilastoa yksilötapauksen kontekstissa!

Oletko pohtinut sellaista mahdollisuutta, että tosiasiassa haluaisin teidän onnistuvan yrityksessänne ihan kuten olen sanonut sen sijaan, että edelleen jauhat tuubaa kaksikulttuurisen suhteen paremmuudesta?

Suomalainen ei myönnä rasismiaan, jo koulutuksellinen aivopesu estää sen. Paitsi esim. minä poikkeuksena.

Tälle subjektiiviselle näkemykselle ei ole mitään todisteita, päinvastoin. Kaksi- tai monikulttuurinen liitto voi olla rikas ja palkitseva, mutta joka viestissä viljelet kestämättömiä väitteitä mm. suomalaisten huonoista parisuhdetaidoista tai jostakin yleisestä negatiivisesta asenteesta (suhteessa mihin??). Jos näillä höpötyksillä olisi jotakin pohjaa, niin silloinhan suomalaisten keksinäiset liitot päätyisivät eroon useammin eikä harvemmin kuten tilastot kiistatta osoittavat.

Ei voida tietenkään vertailla suoraan suomalaista parisuhdeosaamista ja muiden osaamista, koska tuossa toisessakin liitossa toisena osapuolena on suomalainen! Sehän vain näyttäisi juuri toimivan lisätodisteena kehnosta suomalaisesta parisuhdeosaamisesta. "Rikas ja palkitseva", hyvä. Nuo ovat varteenotettavia plussia verrattuna suomalaiseen parisuhteeseen, joka perustuu samankaltaisuuteen - vaikka alue-erot olisivat osin isojakin.

Minun pointtini on se että koska suomalainen parisuhde kariutuu isolla todennäköisyydellä eikä sen todellisuus vaikuta suomalaisella kokemuksella kovin mairittelevalta (pitääkö tätä oikeasti kanssasuomalaiselle avata? No itse en esim. juo mikä saattaa toki vaikuttaa tässä yms. Kysyt vielä suhteessa mihin suomalainen on negatiivinen? Suomalainen yleisasenne on negatiivinen, jos tämänkin kiistät epäilen oletko suomalainen ollenkaan.) niin vaikka kaksikulttuuristen suhteiden tilasto ei antaisi parempaa kuvaa ei se ole riittävä syy olla yrittämättä mikäli kiinnostusta tasapainoiseen, pehmeämpään suhteeseen riittää mikä on todellisuutta usein aasialaisnaisten kanssa. Vaikka sitten niiden thaivaimojen. :D

On ihan ok heittää mutulla omia tuntemuksiaan, mutta edelleen nämä väitteet menee aivan liian pitkälle yleistämisen puolelle, eikä niillä ole pienintäkään todellisuuspohjaa.

No saa ne vapaasti kiistää, mutta sitten olisi hyvä perustellakin sitä kiistämistä jotenkin. "Ei pienintäkään todellisuuspohjaa." Jep. :D

Minä osallistuin esim. pari vuotta sitten suomalaisten yhteiselle kesämökkijuhannukselle. Voi veljet sitä menoa. Naiset sättivät poikkeuksetta tasollisesti komeampia miehiään, kinaa koitettiin synnyttää milloin saunavuorosta milloin tv:n katselusta milloin mistäkin. Tämä kaikki siis ajankohdallisesti normaalia lähtökohtaisesti rennommassa lomanviettotilanteessa. Muutenkin ilmaisu suomalaispariskuntien välillä oli sitä tuttua töksähtelyä puolin toisin. Oli se minuakin kohtaan, puhumattakaan käytöksestä joka on meille aina niin kovin kankeaa. No, tämä on suomalaista todellisuutta, kaikki me se tiedetään. Onhan sellaista negaa muuallakin. Mutta näin suomalaisena en koe mitään mieltä enää moiseen osallistua seuraavistakin tiivistetyistä syistä:

1. En tahdo nalkuttavaa akkaa.
2. Aasialainen nainen ei nalkuta, kun vähänkin testaa ensin.
3. Suominainen voisi erota minusta milloin haluaa - aasialainen ilmoittaa ongelmista hyvissä ajoin.
4. Suomalaiset tavat ovat juomisineen, harrastuksineen ja jutunaiheineen aina olleet hyvin tylsiä. Aasialaisen kanssa voin ainakin puoliksi jakaa eri tapoja ja kuitenkin viettää vaikka kesää mökillä.
5. Aasialaisnaista ei ns. päätä särje vaan päinvastoin miehenkin onni on naisenkin onni.
6. Aasialainen viehättävyys niin kauneudessa kuin käytöstavoissa on bar none.
7. Aasialaisnainen kunnioittaa miestään eikä nolaa häntä ikinä. Suomalaisnaiselle tämä on oikeus.
8. Suomen kieli ja kulttuuri asettaa parisuhteelle paradoksaalista kyllä isomman etukäteistaakan.
9. Suominaisen ystävät olisivat myös pääosin suomalaisia. Katso vaikka kohta 4.
10. Tunnen itseni miehekkääksi maailmanvalloittajaksi kulkiessani aasialaisnaiseni kanssa Suomessa, siinä missä ennen tunsin itseni vain yhdeksi parisuhteissa epäonnistuneeksi mieheksi.
 
Viimeksi muokattu:

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
10. Tunnen itseni miehekkääksi maailmanvalloittajaksi kulkiessani aasialaisnaiseni kanssa Suomessa, siinä missä ennen tunsin itseni vain yhdeksi parisuhteissa epäonnistuneeksi mieheksi.

Viestisi sisälsi hirveän määrän subjektiivisiin kokemuksiin perustuvia mielipiteitä. Sinua ei selvästikään kiinnosta ajatellakaan, että yksikään niistä voisi olla väärässä. Ei siinä mitään. Ei tietenkään olisi kannattanutkaan pyytää sen kummempia todisteita, koska niitähän ei ole. Omassa maailmassasi voit olla oikeassa, täällä tosimaailmassa toteamme, että pariutuminen on aina ainutlaatuista ja "aasialaiset eivät nalkuta"-tyylin yleistyksillä ei ole sen suurempaa pohjaa kuin vaikka väitteellä, että suomalainen nainen on aina nalkuttuja. Oikeasti hivenen ikävää ajatella, että nuo ovat jollekin jotain yleisiä totuuksia, kuten viesteistäsi kuvan saa. Vähän hedelmätöntähän on keskustella vain mutu-väitteitä heitellen. Toki niin voi tehdä (kuten viestikaupalla olet tehnytkin), mutta kun mielipiteen on kerran ilmaissut ja se on kyseenalaiseksi havaittu, niin eipä siitä paljoa käteen kenellekkään jää.

Tuo kymmenes kohta toki avasi näkökulmaasi aika paljon. Onnea vaan koitokseen varsinkin, jos meinaat hänet tänne tuoda.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Sinua ei selvästikään kiinnosta ajatellakaan, että yksikään niistä voisi olla väärässä. Ei siinä mitään. Omassa maailmassasi voit olla oikeassa, täällä tosimaailmassa

Ignoorasin sinut koska et pysty keskustelemaan järkevästi eli ad hominemeitta.
Muilta otan jatkossakin mielelläni vastaan asiallista kritiikkiä ja mielipidettä.

Jatkoa varten - olen tästä täälläkin ainakin epäsuorasti paasannut, mutta varmuuden vuoksi - olisi varmaan hyvä että keskustelijat ymmärtäisivät tämän seuraavankin perusasian: yleistäminen ei tarkoita sitä että siihen yleistykseen kuuluisivat kaikki. On olemassa ns. poikkeuksia. Olen havainnut että yllättävän usein ihmisten tarvitsee mennä henkilökohtaisuuksiin kun eivät käsitä tuota olennaisuutta.
 
Viimeksi muokattu:

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Ignoorasin sinut koska et pysty keskustelemaan järkevästi eli ad hominemeitta.
Muilta otan jatkossakin mielelläni vastaan asiallista kritiikkiä ja mielipidettä.

Tämä lienee hyvä ratkaisu, joskin merkitään näin pöytäkirjaan, että samojen väitteiden jankkaaminen, kuten olet viestitolkulla tehnyt, ei kyllä ole asiallista kirjoittamista. Puolestani olisin kyllä jaksanut kanssasi vääntää pidempäänkin, vaikka kykenemättömyytesi myöntää väärässä oloasi olikin raskasta. En itseasiassa odottanut, että vetäydyt häntä koipien välissä, mutta ehkä se on sinulla tapana. Toki sulla ei ollut kestäviä argumentteja enään moneen sivuun, joten onneksi tämä oli tässä.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
IJatkoa varten - olen tästä täälläkin ainakin epäsuorasti paasannut, mutta varmuuden vuoksi - olisi varmaan hyvä että keskustelijat ymmärtäisivät tämän seuraavankin perusasian: yleistäminen ei tarkoita sitä että siihen yleistykseen kuuluisivat kaikki. On olemassa ns. poikkeuksia. Olen havainnut että yllättävän usein ihmisten tarvitsee mennä henkilökohtaisuuksiin kun eivät käsitä tuota olennaisuutta.

Olipas erinomainen huomio, joka soveltuu oikeastaan aiheeseen kuin aiheeseen Vapaassa "keskustelussa". Heti alkaa vastalauseiden vyöry, kun joku esittää kokemusperäisiä suuntaviivoja, jotka eivät toisten automaatioina päässä pyöriiviin tiukkoihin yhtälöihin sellaisenaan sovi. Toinen näkee puiden muodostaman metsän, toinen näkee vaan yksittäiset puut eikä välttämättä tunnista koko metsää, kun sieltä löytyy niitä koivuja ja mäntyjä sekaisinkin. Ihmissuhteet ja ihmisten käyttäytymisen tarkastelu on humanismia, jossa yleensäkin ehdottomia lakeja on mahdotonta löytää. Tottakai siellä on poikkeuksia. Kuitenkaan ei ole väärin esittää väittämiä, että suurin osa suomalaista naisista - tai miehistä - on sellaisia ja tällaisia. Jos asioita aletaan tarkemmin tutkia, voi väittämä osoittautua hyvinkin todeksi.

Itse olen päättänyt jo joku aika sitten olla enää osalliistumatta tähän ketjuun, koska keski-ikäistyvänä ja jo ajat sitten vakiutuneena ei enää jaksa näitä.. Naiset ovat samanaikaisesti ihania ja v-mäisiä, eikä se siitä miksikään muutu. Mitä nyt olen tätä viimeaikaista keskustelua seurannut noin joka kolmannen sivun lukemalla niin ymmärrän oikein hyvin oman kokemuspiirini valossa Klose16:n näkemyksiä - ne poikkeukset kuitenkin huomioiden. Aasialaisnaisten kanssa ei itselläni ole ollut lähikontaktia edes thaihieronnan vertaa *hymiö*, mutta en epäile, ettenkö olisi voinut selvitä vähemmässä määrin tiettyjä pettymyksiä ja sydänsuruja, mikäli olisin silloin parikymmpisenä päättänytkin panostaa kiinalaisiin.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Olipas erinomainen huomio, joka soveltuu oikeastaan aiheeseen kuin aiheeseen Vapaassa "keskustelussa". Heti alkaa vastalauseiden vyöry, kun joku esittää kokemusperäisiä suuntaviivoja, jotka eivät toisten automaatioina päässä pyöriiviin tiukkoihin yhtälöihin sellaisenaan sovi. Toinen näkee puiden muodostaman metsän, toinen näkee vaan yksittäiset puut eikä välttämättä tunnista koko metsää, kun sieltä löytyy niitä koivuja ja mäntyjä sekaisinkin. Ihmissuhteet ja ihmisten käyttäytymisen tarkastelu on humanismia, jossa yleensäkin ehdottomia lakeja on mahdotonta löytää.

Olet nimenomaan oikeassa. Ehdottomuuksia ihmisten komplekseissa suhteissa ei ole. Jos haluaa jotakin yleisempää sanoa, niin toki omat kokemukset voivat olla yleisempiäkin, mutta samalla pitäisi ymmärtää että muitakin kokemuksia on. Viimeisimmässä keskustelussa vierastin sitä, että jos asiaan yrittää tuoda vähän tutkittua tietoa tilastojen valossa, niin sitä pidetään kovin negatiiviisena asennoitumisena. Ehkä tilastojen harhaa olisi pitänyt vielä enemmän korostaa, mutta kyllähän jokainen tietää, ettei elämä niiden mukaan mene. Mutta samapa tuo.

Kuten olen kertonutkin, niin itsekin olen Aasiassa vuosia asunut, joten skandinaavimies + aasiailaisnainen yhtälön mahdollisuuden olen kyllä havainnut. Olen kuitenkin vierestä noitakin useampia nähnyt, mutta en pidä niitäkään automaattisesti toimivina. On yksilöistä kiinni mikä toimii ja mikä ei. Toki jos ei olisi tyytyväisessä suhteessa suomalaisen naisen kanssa, niin japanilainen olisi kyllä voinut olla omallakin kohdalla vaihtoehto. Oli siinä riskejä eli ei.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Kuten olen kertonutkin, niin itsekin olen Aasiassa vuosia asunut, joten skandinaavimies + aasiailaisnainen yhtälön mahdollisuuden olen kyllä havainnut. Olen kuitenkin vierestä noitakin useampia nähnyt, mutta en pidä niitäkään automaattisesti toimivina. On yksilöistä kiinni mikä toimii ja mikä ei. Toki jos ei olisi tyytyväisessä suhteessa suomalaisen naisen kanssa, niin japanilainen olisi kyllä voinut olla omallakin kohdalla vaihtoehto. Oli siinä riskejä eli ei.

Aasialaisessa kulttuurissa (taas yleistäen) nuo käytöstavat ja kunnioitus ovat suuremmassa arvossa kuin mitä esimerkiksi Suomessa. Täällä ainakin tuntuu enemmänkin häikäilemätön röyhkeys olevan enemmän arvossaan, jollain tasolla Suomessa on palattu jopa primitiivisten toimintamallien ihailuun. Kyllä siinä voi pariutumisintoinen nuori humanistisesti suuntautunut herrasmies hämmästyä ja katkeroitua, kun huomaa että aika monta Suomi-neitoa kiinnostaakin 2000-luvulla "hyvän miehen" sijaan joku kalju tatutoitu "rottweiler" tai musta viidakkouros. Asiansa hoitava perinteinen "pehmomies" on klassikko, jollaisena pärjää varmasti lähtökohtaisesti paremmin melkein missä tahansa Aasian maassa kuin Suomessa. Mulla ei ole tästä tokikaan faktaa tarjota. Täysi hypoteesi sen pohjalta, miten olen nämä asiat itse sivusilmällä nähnyt. Mielelläni näkisin enemmänkin kulttuurisosiaalista tutkimusta tästä lähtökohdasta.

Mutta sitten elävästä elämästä käytännön esimerkki niistä poikkeuksista: Naisellisuutta tihkuvien etelä-amerikkalaisten naisten on usein väitetty pitävän ainoastaan machomiehistä. No, eräs naisvaltaisella alalalla työskentelevä lapsenkasvoinen tuttava pamautti, iski ja vei vihille asti kuuman argentiinalaisen "shakiran". Häntä nyt sitten kelpaa esitellä Suomessa naisille, joiden silmissä tällä kaverilla ei ollut juuri mitään miesarvoa.

Lopuksi; lakoninen totuus kuitenkin on, että jos rakkaudesta on kyse niin aivan sama onko inuiitti jos sielut kohtaa.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mun täytyy kyllä nyt sanoa, etten ymmärrä teitä enää yhtään :) Eikai kukaan tosisaaan kuvittele löytävänsä täydellistä puolisoa ja saavuttavansa täydellisen elämänmittasen parisuhteen? Kaikikka ihmisissä on puutteita ja suoranaisia vikoja, kulttuurista ja kansallisuudesta riippumatta. Odotuksia saa ja pitääkin olla, mutta niissäkin pitää tulla puolitiehen itsekin vastaan.

Muutenkin kahden täysin erilaisen kulttuurin ihmisiä on ihan turhaa verrata keskenään, Thaimaassa isä antaa luvan alaikäiselle tyttärelleen mennä naimisiin 60v miehen kanssa. Eikö se ole ihan sanomattakin selvää, että sellainen ihminen ja perhemalli on ihan erilainen kuin suomalainen. Mutta, läheltä suomalais-vietnamilaisen pitkää liittoa seuranneena voin sanoa, että ihan samanlaista se on kuin kahden suomalaisen vanhan variksen. Juhannusjuhlissa nätkätetään alkon käytöstä ja isoista HobbyHallin osamaksueristä.

Ulkonäköasioista taas saa olla ihan mitä mieltä tahansa, se on jokaisen henkilökohtainen asia mikä kutakin viehättää, burkhaan pukeutuneen naisen puolestapuhujia ei taida vielä olla yhtäkään?
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Ei tuo nyt ole vaikeaa. Naiset
Ulkonäköasioista taas saa olla ihan mitä mieltä tahansa, se on jokaisen henkilökohtainen asia mikä kutakin viehättää, burkhaan pukeutuneen naisen puolestapuhujia ei taida vielä olla yhtäkään?
Kuulemani mukaan sieltä burkhan alta monilta nuoremmilta naislta löytyy hyvin sensuellieja alusasuja oman miehen viihdyttämiseksi (ex-vaimoni joskus kertoi, että hän oli ollut yhdessä tällaisen muslimi -rouvan kanssa alusvaateostoksilla). Ei mitään virttyneitä seksintappaja -sloggeja. joita jotkut suomalaisnaiset suosivat ja samaan aikaan ihmettelevät, miksi heidän seksielämänsä hiipuu.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Ulkonäköasioista taas saa olla ihan mitä mieltä tahansa, se on jokaisen henkilökohtainen asia mikä kutakin viehättää, burkhaan pukeutuneen naisen puolestapuhujia ei taida vielä olla yhtäkään?

Duunissani olen oleskellut parissakin maassa, missä naiset pyritään piilottamaan burhan alle. Sen voin vahvistaa, että burkhan alla pidettävät vaatteet ovat yleensä hyvin värikkäitä, suomalaiseen makuun jopa räikeän oloisia, tyypillisesti kirkkaan punaisia ja vihreitä asuja. Väreistä saa käsityksen jos näkee jossakin nuorten (vielä burkhattomien) tyttöjen asuja. Kauniitahan useimmat naiset ovat maasta ja kulttuurista riippumatta. Alusasuista ei ole mitää käryä, mutta voisin olettaa niiden olevan aika sensuelleja. Minun henkilökohtainen mielipiteeni burkha-kulttuurista on lähinnä painokelvoton. Toki vanhoja tapoja on tavallisten ihmisten kovin vaikeaa muuttaa. Jos hallitukset antavat ihmiselle vapauden päättää pitävätkö burkhaa vai ei, niin burkha-maissa se melkein tarkoittaa sosiaalista pakkoa sitä pitää (ja naiseltahan tuota asiaa ei tietenkään kysytä, yleensä mies päättää saako nainen edes lähteä talosta yksin ulos). Onneksi noita maita ei kovin montaa ole, Afganistan ja Pakistan ovat pahimmat Arabianniemen ulkopuolella.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Mitä mieltä olette, pystyykö nelikymppinen mies enää rakastumaan samoin kuin nuorena kollina?

Pystyy. Rakkaus nousee sydämmestä ja levittyy verenkierron mukana ruumiin jokaiseen soluun. Rakkaus, mikä ihana tunne! Onnea sinulle ja uskalla rakastaa, rakkautta saa aina takaisin jos sitä uskaltaa antaa.....
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
En usko että rakkaus ja rakastuminen katsoo ikinä ikää, kaikki on mahdollista jos sille tunteelle antaa mahdollisuuden ja oikea ihminen astuu eteen. Se rakastuminen ei ehkä ole samanlaista kuin silloin nuorena kollina, rakkaus muuttaa aina vähän muotoa mutta iän kertyessä se voi useammin olla paljon syvempää, aidompaa ja kestävämpääkin :)
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tänään tuli sitten erottua tyttöystävästä. Lyhyt suhde, aloitettiin seurustelu tammikuussa tytön aloitteesta ja tänään sitten erottiin niinikään tytön aloitteesta. Itselleni jäi vähän sellainen olo, että kaikki loppui ennen kuin ehti edes kunnolla alkaa, mutta eipä toista voi pakottaakaan olemaan suhteessa jos se ei tunnu oikealta.

Sinänsä olen ihan tyytyväinen että erottiin ihan hyvässä hengessä ja kavereina jatkaminen ei tuntuisi mitenkään mahdottomalta ajatukselta tulevaisuudessa.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Tänään tuli sitten erottua tyttöystävästä. Lyhyt suhde, aloitettiin seurustelu tammikuussa tytön aloitteesta ja tänään sitten erottiin niinikään tytön aloitteesta. Itselleni jäi vähän sellainen olo, että kaikki loppui ennen kuin ehti edes kunnolla alkaa, mutta eipä toista voi pakottaakaan olemaan suhteessa jos se ei tunnu oikealta.

Sinänsä olen ihan tyytyväinen että erottiin ihan hyvässä hengessä ja kavereina jatkaminen ei tuntuisi mitenkään mahdottomalta ajatukselta tulevaisuudessa.

Koska tähän "Suomi-klassikkoon" ei kukaan ole viitsinyt vastata, katson asiakseni niin tehdä.

Niin. Onneksi olkoon! Vähällä selvisit, miehellä kävi tuuri selvittää naisen kiinnostuksen nolla-taso jo muutamassa kuukaudessa. Aika useinhan ne ovat tuosta itsekin pihalla jopa vuosien jälkeen.

Mitä tulee sitten muuhun tässä. Ongelman ydin: "tytön aloitteesta". Aijai, nuorena noihin toki haksahdetaan, mutta tuossa ikävästi annoit kaikki valtit jo alussa neidin käteen jotka hän myöhemmin toki asiaankuuluvasti pöytään näyttikin.

Pelimiesteorioiden soveltuvuus on toki rajallista, mutta valtasuhteessa opit ovat erinomaisen hyödyllisiä: älä ikinä, siis IKINÄ, anna valtaa naiselle! Piru, pikkusormi jne. Ehdit oppia vielä. Ajoittaisia vallantunteita, tai sen illuusioita, voit luonnollisesti antaa kokea mutta tämä on jo vähän edistyneempää kamaa. Perusasiat kantavat pitkälle joten painota tuota. Joka aamu peilin edessä.

Itselleni jäi vähän sellainen olo, että kaikki loppui ennen kuin ehti edes kunnolla alkaa, mutta eipä toista voi pakottaakaan olemaan suhteessa jos se ei tunnu oikealta.

Tässä on alla aivan valtavaa ongelmaa. Onko elämäsi kuin kaarnalaiva virrassa joka kulkee ohitsesi hiljaa lipuen ja katse senkuin lepää? Vai oletko sittenkin mies joka lopettaa virtaamisen?
Pakottamista tässä tarvitaan lähinnä asioiden edesauttamiseen. Aloita vaikka seuraavasta. David DeAngelo on alansa ehdotonta huippua joten et voi mennä pieleen. The Two Biggest Enemies of Attraction: https://www.youtube.com/watch?v=d2AD8VNAJQk

Sinänsä olen ihan tyytyväinen että erottiin ihan hyvässä hengessä ja kavereina jatkaminen ei tuntuisi mitenkään mahdottomalta ajatukselta tulevaisuudessa.

Kuten suuri suomalainen viisaus kuului: "kehitys loppuu tyytyväisyyteen". Tyytyväisyyteen mihin? Ettei tullut isompaa tyytymättömyyden tunnetta, niinkö? Laitan ranskalaisilla perustärpit aluksi.

- Suhteen tarkoitus ei ole suhde (ja ero). Suhteen tarkoitus on naisessa. Mieti ja painota tätä.
- Hyvä henki kuuluu suhteeseen. Sen ulkopuolella kuuluu olla katkera, vihainen, yksinäinen tai joku muu sellainen (valitse itsellesi sopiva ja anna itsellesi sen prosessointiaikaa).
- Kavereina jatkaminen on symboli kastroitumiselle ja yhä tuleville epäonnistumisille. SINUN!
 

retro

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mitä tulee sitten muuhun tässä. Ongelman ydin: "tytön aloitteesta". Aijai, nuorena noihin toki haksahdetaan, mutta tuossa ikävästi annoit kaikki valtit jo alussa neidin käteen jotka hän myöhemmin toki asiaankuuluvasti pöytään näyttikin.

Pelimiesteorioiden soveltuvuus on toki rajallista, mutta valtasuhteessa opit ovat erinomaisen hyödyllisiä: älä ikinä, siis IKINÄ, anna valtaa naiselle! Piru, pikkusormi jne. Ehdit oppia vielä. Ajoittaisia vallantunteita, tai sen illuusioita, voit luonnollisesti antaa kokea mutta tämä on jo vähän edistyneempää kamaa. Perusasiat kantavat pitkälle joten painota tuota. Joka aamu peilin edessä.

Loistavasti sanottu, täysin samaa mieltä. Itse vaadin aina naiselta passin ja täyden valtakirjan hänen asioidensa hoitoon, nämä asiakirjat kiikutan sitten pankkini tallelokeroon jemmaan. Miettiipähän nainen kaksi kertaa ennen kuin toimii oman päänsä mukaan, passi tallelokerossa toimii kyllä!
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nimimerkki Klose16:n postaukseen täytyy kommentoida, että itsekin ajattelin ottaa tämän kokemuksena, josta voi ottaa opiksi. Virheitä nimittäin tuli tehtyä.

Tuosta kavereina jatkamisesta en ole mitään lopullista päätöstä vielä tehnyt, ajattelin ainakin pari viikkoa olla olematta missään yhteyksissä ja katsoa sen jälkeen miltä tuntuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös