Naisasiat

• 7 585 670
  • 26 609

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Mä aistin demareiden läsnäolon tällä hetkellä tässä ketjussa vahvana...

Murheensa kullakin; joku ei pääse naisille, joku on petetty naisten toimesta, joku on pettänyt naisia, joku on liian siisti naisiin, joku ei halua naisiin, joku ei edes tunne naisia. Silti niistä pitää kirjoittaa ja murehtia koko ajan, joskus iloitakin. Toivottavasti edessä on sellainen viikonloppu, että ei tulisi maanantaina mieleen vilkaistakaan Naisasiat-ketjua. Se on hermoloman paikka.

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Schollilla on naisasiat nyt vitutusasteella suoraan sanottuna.

Eikös se Trumpkin ole vaihtanut sitä naista aika usein ja ollut muutamaankin kertaan naimisissa. Ja aina vaihtanut nuorempaan. Joten älä turhaan hätäile:)
Ehkä etsit naisia vähän vääristä piireistä, kun ei tuollaisia aristokraattiset normit täyttäviä naisia ihan normi baareissa pyöri.

Sinuna keskittyisin kuitenkin lähinnä siihen sisältöön. Sitten kun se kolahtaa, niin se kolahtaa jollakin salatulla tavalla, jota et pysty oikein edes määrittelemään. Ei sitä naista kannata valita sillä perusteella, että tuntuuko vapaa-ajalla ihan ok:lta tai että ajatteleeko se jostain tavaroista samalla tavalla. Jos ei kykene yhteenkään kompromissiin parisuhteessa, niin silloin on turha edes yrittää lähteä leikkiin mukaan.

Suosikkijoukkue
HIFK
Jälleen kerran sai nauraa oikein ääneen schollin paatosta lukiessa. Mitä miekkosen naisasioihin tulee, kannattaisi mitä ilmeisimmin luopua kokonaan kauniimman sukupuolen katselusta ja seurustella/homostella kaltaistensa kermaperseiden kanssa, niin ei tarttisi olla niin myrtsi.

K

kiwipilot

Jälleen kerran sai nauraa oikein ääneen schollin paatosta lukiessa.

Kyllä, viihdyttävin kirjoitus pitkään aikaan! Pisteet schollille riman ylityksestä, jälleen kerran ja kiitokset hyvistä nauruista!

Ps. Eikai kukaan oikeasti usko, että yo paatos on ote elävästä elämästä? Tai varmaan joku noinkin elää, mutta tuskinpa se joku Jatkoaika.comin kaltaiselle rahvaan foorumille aikaansa tuhlaa.

Luikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä, viihdyttävin kirjoitus pitkään aikaan! Pisteet schollille riman ylityksestä, jälleen kerran ja kiitokset hyvistä nauruista!

Ps. Eikai kukaan oikeasti usko, että yo paatos on ote elävästä elämästä? Tai varmaan joku noinkin elää, mutta tuskinpa se joku Jatkoaika.comin kaltaiselle rahvaan foorumille aikaansa tuhlaa.

Tuli mieleen schollin kirjoituksesta kirja American Psyko. Lisää tätä!

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Suomessa naisilla on väärä käsitys seksistä ja pitää olla rima korkealla, eikä suostua tuosta vain naisten kanssa seksiin.
Tämä on varmasti totta. Sinun kannattaakin kokeilla seuraavaksi suoraselkäistä suomalaista miestä.

Trumpilla on muuten aivan järkyttävä peruukki. Kumma juttu, että niin menestyvällä miehellä ei riitä ymmärrys jonkin sortin stylistin palkkaamiseen.

d2uce

Jäsen
Trumpilla on muuten aivan järkyttävä peruukki. Kumma juttu, että niin menestyvällä miehellä ei riitä ymmärrys jonkin sortin stylistin palkkaamiseen.

Katselin noin viikko sitten dokumenttia combovereista ja siellä kyllä väitettiin kivenkovaan, että oikea tukka on. Kauhea kuontalo se jokatapauksessa on, enkä ottaisi yhtään minkäänlaisia neuvoja mistään tyyliasioista henkilöltä jolla on Buffalo Sabresin logo päässään.

schollin teksti oli taas taattua tavaraa. Jotkut ne vain jaksavat pettämättömällä linjalla. Tuohon perään kun saisi vielä Pete2004:n tilityksen, niin ei tarvitsisi mitään kirjaa aloittaa vähään aikaan. Eihän se tuntuisi miltään.

Parasta antia oli se, kun välillä kirjoitettiin ns. minä-muodossa, mutta siirryttiin siitä aina välillä sopivampaan 3. persoonaan.

Ei lainkaan stupid.

5/5

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Kirja??? Nörtti perkele! Sä varmaan juot siideriäkin? Leffahan siitä tuli mieleen!

Kirja nyt vaan on helvetin paljon parempi kun se siistitty leffa, imetkö sä tuttiakin?..

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
schollin teksti oli taas taattua tavaraa. Jotkut ne vain jaksavat pettämättömällä linjalla. Tuohon perään kun saisi vielä Pete2004:n tilityksen, niin ei tarvitsisi mitään kirjaa aloittaa vähään aikaan. Eihän se tuntuisi miltään.

Niinno, missä ketjussa kaipaillaan tai ei, mutta pete2004:n kommentteja olen kaipaillut ja kauan. Viimeksi kkk-ketjussa. Mutta ny kun ollaan nais-asiaketjussa, niin pakko on myäntää, että ens kuussa menee poikki harkinta-aika. Saanhan sitten vihroinkin sen oman ajan... mutta, kun ei tuo nainen vieläkää halua musta eroon. Vaikka kuinka olen sitä pettänyt ja ... mitä vittua naiset miehistä oikein haluaa?

Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Tänne voisi sen verran heittää, että alkaa pikku hiljaa olemaan pinna niin kireällä, ettei hertsiasteikko riitä sille soinnille...

Valittaa saa, jos on aihetta, mutta rajansa kaikella. Ei tässä nyt jaksa käydä kaikkea lävitse, mutta sen vain voisin tässä pikaisesti heittää, että ensimmäisen kahden vuoden jälkeen onkin ollut vain 6 vuotta valitusta.

En ymmärrä, että mikä helvetti siinä on, että jos ei ole syytä mistä valittaa, keksitään syy. Jos ei keksitä, kaivellaan jo kuopatuiksi luultuja aiheita mistä valittaa. Mitä ilmeisimmin, jossain muuallahan se vika on, mutta jos ei jumalauta saa muija sitä suustaan ulos 6 vuoden aikana niin ei sitten koskaan.

Tää alkaa varmaankin olla tässä. Syksyllä sitä varmaan haeskellaankin "eronneet ja karanneet, me vallattomat sinkuntapaiset vanhukset" -ketjua". Hienoa.

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänne voisi sen verran heittää, että alkaa pikku hiljaa olemaan pinna niin kireällä, ettei hertsiasteikko riitä sille soinnille...

Valittaa saa, jos on aihetta, mutta rajansa kaikella. Ei tässä nyt jaksa käydä kaikkea lävitse, mutta sen vain voisin tässä pikaisesti heittää, että ensimmäisen kahden vuoden jälkeen onkin ollut vain 6 vuotta valitusta.

En ymmärrä, että mikä helvetti siinä on, että jos ei ole syytä mistä valittaa, keksitään syy. Jos ei keksitä, kaivellaan jo kuopatuiksi luultuja aiheita mistä valittaa. Mitä ilmeisimmin, jossain muuallahan se vika on, mutta jos ei jumalauta saa muija sitä suustaan ulos 6 vuoden aikana niin ei sitten koskaan.

Tää alkaa varmaankin olla tässä. Syksyllä sitä varmaan haeskellaankin "eronneet ja karanneet, me vallattomat sinkuntapaiset vanhukset" -ketjua". Hienoa.

Piti lainata koko kirjoitus, kun pitää niin hyvin paikkansa. No ei ihan 6 vuotta valitusta, mutta varsinkin toi vanhojen kaivelu on tullut tutuksi. Ämmillä on ihme tyyli onnistua vaikkapa pilaamaan leppoisa kalsarointi alkamalla kaivelemaan kaikkea vanhaa paskaa. Sitten kun omaan diplomaattiseen tyyliinsä kertoo, että ei kukaan ole pakottanut olemaan mun kanssa, niin siitähän se riemu vasta syntyy.

Keksittynä esimerkkinä, että tulet matkalta Perä-uzbekinatanin takaperälästä kuukauden reissulta, jonka aikana näkemäsi naaraat rajoittuvat pariin mukavan näköiseen laamaan, muutamaan lampaaseen ja aeroflotin n. 90-vuotiaaseen lentoemäntään.. No mikäs siinä, himaan tullessa saa harrastaa aikansa villiä seksiä, mutta sitten, kun päästään siihen asiaan, eli saunomiseen ja oluen juontiin, niin eiköhän sitä valittamista ala jossain vaiheessa löytyä.

Olen mä kyllä sanonut, että siinä on ovi, senkun menet jos ei kiinnosta, mutta tossa se vaan vielä roikkuu ja narisee joka menosta. Ilmeisesti naisen aivot on muotoiltu niin, että valittaminen tuottaa mielihyvää tai jotain.

No onneksi tulee oltua aika paljon matkoilla, mutta mietin vaan välillä, että olisko ollut parempi ottaa joku bimbo jonka öo riittäisi lähinnä suihinottoon..

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen seurannut sivusta kaverini parisuhdetta ja nosta hattua hänelle, sillä sen verran kovaa palautetta hän kestää. Kuten pari edellistä kirjoittajaakin, kaverini pysyy parisuhteessa vaikka paskaa tulee niskaan jatkuvasti. Nostan hattua teille, jotka jaksatte, itse en jaksaisi.

Miten viitsitte kuunnella jatkuvaa valitusta??

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Miten viitsitte kuunnella jatkuvaa valitusta??

Minä joudun ihmettelemään samaa erään ystäväni kohdalla. Hän on erittäin tietoinen tilanteesta, mutta toteaa vain, että ne hyvät hetket korvaavat sen jatkuvan nalkutuksen.

Mikäpä siinä sitten.

Soolo

Jäsen
Vähintäänkin lieväasteista nalkutusta joutunee kuuntelemaan suurin osa parisuhteessa elävistä miehistä, ja itsekin saan välillä kuulla kunniani jos olen tehnyt jonkin pienen virheen kuten unohtanut laittaa maidon jääkaappiin tai jotain tuollaista. Mutta, kunhan tietty raja ei ylity niin tämä on täysin siedettävää ja ymmärrettävääkin. Siinäpähän marisee.

Julkista teilaamista taas ihmettelen. En voisi itse sietää ollenkaan jos vaimoni pompottelisi tai alistaisi minua tuttavien seurassa tai vaikkapa Anttilan matto-osastolla. Silloin mennään jo aika raskaan luokan nöyryyttämisen puolelle jolla on seurauksia pitkällä aikavälillä. Ehkäpä siitä olisi hyvä aloittaa palautteen antaminen näistä asioista toiselle osapuolelle.

"Kulta hei, jos on valittamista niin tehdään se kotona eikä koko maailman nähden, sovitaanko näin?"

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Minä joudun ihmettelemään samaa erään ystäväni kohdalla. Hän on erittäin tietoinen tilanteesta, mutta toteaa vain, että ne hyvät hetket korvaavat sen jatkuvan nalkutuksen.

Mikäpä siinä sitten.

Niin ne hyvät hetket takuulla kumoavat kaiken sen p*skan jota niskaan on satanut. Lapsiperheessä ilta kahdestaan kun lapset nukkuvat, hyvää punaviiniä, yhdessä tehty illallinen, saunomista ja sohvalla vaan kaksitaan oleilua...

Aina on hyviä ja huonoja hetkiä ja eiköhän se kuitenkin loppupeleissä ole niin, että molemmissa on sitä vikaa. Ihmisiähän me vaan olla, ja meitä on moneen junaan ja loput tulee resinalla perässä. Jokainen miestä tekee toisen mielestä virheitä, oli ne sitten kuinka pieniä tahansa, joku mainitsi maitopurkin pöydälle jättämisen. Jonkun mielestä kenkien jättäminen eteisen laittialle kenkäkaapin sijasta saa käämit palamaan. Elämä on kuitenkin parisuhteessa yhteiseen hiileen puhaltamista, välillä liekki voi lepattaa ja välillä se uhkaa sammua.

Te joilla se oma kulta on siellä kotona ja sen voi kaapata omaan kainaloon: Nauttikaa tilanteestanne, olkaa onnellisia sillä kaikilla ei ole sitä omaa kultaa vaikka olisi tehnyt mitä tahansa sen eteen että sellainen olisi. Rakastakaa ja hellikää armastanne. Kyllä niitä hyviä hetkiä teille vielä tulee...

No joo aika p*skaa taisin jauhaa.

Mikä vittu noita kauniimman sukupuolen edustajia riivaa?

Ei se voi olla niin vitun vaikeeta sanoa "ei kiitos, ei nappaa" tai edes "suksi vittuun". Vittu ku kahville pyytää ja vinkkaa silmää ni vastaus on kyllä ja sit jätetään kylmäks pyörimään ku hullun kyrpä halvan huoran perseessä jossain hevonvitun länsirannikon kaupungissa. Ei voi vittu edes tekstiviestiin vastata että sori läski en oo tulossa. Sehän on se meikäläisellekin helpoin tapa perua sovittuja juttuja (tosin en sano naisia läskeiksi).

Kertokaa nyt naiset miks ei voi puhua suoraan vaan pitää yrittää olla kiltti? Loppupeleissä suoraan sanominen vituttaa (satuttaa?) vähemmän.

-Teiniangsti

Minulle kävi tässä taannoin sillä tavalla, että eräs friidu ei saapunutkaan toisille treffeille ja lukuisten turhien soittoyritysteni jälkeen ajattelin, että hän teki vain oharit. Alkuunhan tuo kiukutti, mutta myöhemmin.. noin parin kuukauden kuulin, että hän oli kuollut samaisena päivänä, kun piti tavata toistamiseen.
Tuo on sen verran opettanut, että en tuomitse naisia ihan heti.

Miguel

Jäsen
Mahtaakohan moni luulla, että naisten läsnäolo miesvaltaisen porukan pippaloissa on molemmille osapuolille vaivaannuttavaa?

Olin tällä viikolla konsernimme kesäduunariporukalla viettämässä iltaa aika reippaalla meiningillä. Porukka oli huomattavan naisvaltainen, esimerkiksi alkuillasta yli kymmenen hengen seurueessa oli minun lisäkseni vain yksi mies. Kun tämä koostumus tuli puheeksi, neitokaisista useampikin alkoi puhua, että yleensä miesvaltaisessa porukassa tulee paremmat pippalot. "Ja niin kaikki muutkin sanoo!"

Monet kerrat olen pohtinut, kun vanhan kaveriporukkamme illanvietoissa on tyttöystäviä mukana, että miten he kestävät kaikki ne tuhnuiset kehää kiertävät inside-jutut, pirskahtelevat ala-arvoiset alatyylin heitot sekä muut miehisen kulttuurin kukkaset. Kai se lopulta niin on, että naiset tarvitsevat elämäänsä vähän miehistä äksöniä. Ainakin sivusta seurattavaksi.

Kun tätä aihetta rupesin syvemmin pohtimaan, aloin muistella naisten järjestämiä illanviettoja, joissa olen ollut mukana. Haaleita olivat muistot. Niissä tilaisuuksissa keskustelevuudelle on runsaammin tilaa eikä siinä mitään vikaa, mutta mun mielestä omissa miesvaltaisissakin kaveriporukoissani keskustelevuuden saa ainakin jossain vaiheessa iltaa hyvälle tasolle. Ympäristö on sitten muuten paljon viihtyisämpi.

Toki jokaisella on varmasti sellaisia iltoja, kun tyttöystävä on parempi jättää kotiin, mutta ylisuojelevaksi ei kannata aina heittäytyä. Turhaa sukupuolten välistä poteroitumista.

Dante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuosta nalkuttamisesta olen minäkin saanut osani. Onneksi pääosin edellisissä suhteissa. Nalkuttaminenhan on pääasiassa sellaista jatkuvaa huomauttelua ja oikaisemista tai patistelua ja komentamista. Se voi ilmetä miehen tekemisten jatkuvana vähättelynä tai vertailulla naapurin reippaaseen Ristoon. Välillä se on ihan suoraa haukkumista ja solvaamista miehen ominaisuuksia tai suoraan henkilöä kohtaan. Pahinta on juuri julkinen mollaaminen, joita muutamien kavereideni muijat harrastaa. Kiusallista on sellaista seurata. Se ei oikeastaan ole enää edes nalkuttamista vaan parisuhteen epätervettä vallankäyttöä ja henkistä julmuutta. Välillä olen miettinyt, että tuo muija pitäisi viedä hoitoon, mutta tullut siihen lopputulokseen, että se jätkä sinne pipokuurille joutaisi, kun tuollaista kuuntelee.

Tapoja nalkuttaa lienee äärettömästi, mutta oleellista on, ettei se lopu koskaan. Se muodostuu helposti sellaiseksi elämän jumputtavaksi taustakohinaksi. Vähän kuin olisi koko kesän ruohonleikkuri käynnissä. Jo vuosikymmeniä yhdessä olleille pariskunnille nalkuttaminen ei vaikuta olevan ongelma, vaan siitä on usein muodostunut parisuhteen kommunikaation kulmakivi. Kokenut kaksilahkeinen voi aavistaa oikealla äänenpainolla sanotussa moitteessa hellyyttä. Oleellista nalkutuksen haitallisuudessa on tasapaino. Nalkuttavalle akalle valikoituu sietokykyinen mies. Toisilla on lehmän hermot ja toisten malja ylivuotaa pienemmästäkin vittuilusta, ja tällainen kaveri ei nalkuttamiseen enemmän taipuvaisen naisen kanssa viihdy. Enemmän taipuvaisen sen vuoksi, että taipuvaisia ne ovat kaikki. Nalkutusta aiheuttava geeni löytyy kaikilta naarailta.

Omalta osaltani olen onnekas ja nalkutukselliseti hyvässä avioliitossa. Tiedän toki, että nalkutus ei suinkaan vähene liiton kestäessä, mutta lähtötilanne on hyvä. Anopin teorian mukaan juuri turha nalkutus aiheuttaa ryyppäämistä, pettämistä ja turpaanvetoa ja anoppi on myös tyttärensä tämän teoriansa saloihin vihkinyt. Nalkuttaa voi (kun ei voi olla nakuttamattakaan), mutta vain asiasta. "Et sitten imuroinut tänäänkään." on täysin siedettävä nalkutus, jos imurointinakki on tehnyt tuloaan jo hetken aikaa. Yleispirskahteleva luonne noin muutoin kyllä tasapainottaa tilannetta. Siitä onnellisissa parisuhteissa lieneekin kysymys. Tasapainosta. Siitä, että löytyy se oikea puolikas, jossa on sellaisia koloja ja pehmeitä kohtia, joihin minun särmäni ja muhkurani mahtuvat.

Sera

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ai ne pelaa taas...
"Kulta hei, jos on valittamista niin tehdään se kotona eikä koko maailman nähden, sovitaanko näin?"
Kannatan. Julkinen läksyttäminen on nöyryyttävää. Joskus on vaan niin jumalattoman vaikea pitää naamavärkkinsä peruslukemilla, kun jotain huomauttamisen arvoista tapahtuu. Ja yleensähän ihminen ei kovasti edes ajattele asiaa, kun jo täräyttää arvionsa julki. Maltti on valttia ja siihen pyritään. Itsehän en ole nalkuttavaista sorttia muuten kuin pikaisina pyrähdyksinä paineenalaisena tai muuten ärsytettynä.

Ihmettelen kyllä itsekin ihan näin naisimmeisenä, miten joissain parisuhteissa yksinomaan se frouva päättää minne mennään, miten mennään ja mitä tehdään. Joskus epäilen, ettei mieheltä edes kysytä, kun vastaus tulee molempien puolesta. Mies toki pääsee varmasti huomattavasti helpomalla, kun vaan noudattaa annettua suunnitelmaa eikä turhia vikuroi. Mutta eikö näillä naisilla koskaan käy mielessä, että he päsmäröivät ukkonsa ihan pilalle?

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ehkä sellaiset naiset sitten haluaakin miehen, jolla ei ole selkärankaa ja omaa tahtoa. Saavat nautintoa pomputtamisesta ja siitä, että elämä on säädetty hänen tahtonsa mukaan. Se on vähän sitä kun on tottunut tietynlaiseen elämäntyyliin, eikä suostu tekemään kompromisseja. Silloin on kai hankittava vierelleen ihminen joka ei valita ja ole pahemmin toista mieltä?

Tosin noissakin suhteissa on se riski, että se toinen poljettu osapuoli saa ajan myötä tarpeekseen ja kilahtaa. Yleensä jokaisella ihmisellä kulkee se raja jossain, miten paljon sulattaa asioita ja sietää.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
"Et sitten imuroinut tänäänkään." on täysin siedettävä nalkutus, jos imurointinakki on tehnyt tuloaan jo hetken aikaa.
Usein kyse on vivahteista ja niiden tulkinnoista. Meillä on jo onneksi yhteisymmärrys siitä, mitä eroa on ilmaisuilla "voisit joskus viedä roskat ulos" ja "voisit edes joskus viedä roskat". Seuraavana mahdollisesti vuorossa vastausten "ihan ok" ja "aivan sama" erot stadilaisessa ja hämäläisessä kulttuurissa.

Cassu

Jäsen
Onko tuollaisia naisia oikeasti olemassa? Eivät kuuntele miestään ollenkaan vaan kaikki asiat on niin kuin nainen sanoo? Eihän se ole elämää enää edes! Miten joku mies voi sietää edes tuollaista käytöstä? Ehkä mä olen sitten lapsi vielä enkä ymmärrä aikuisten ajatusmaailmaa, mutta mies jolla ei omaa tahtoa ole ei ole mies enää. Kyllä mä ainakin haluan miehen, joka antaa takasin eikä alennu ihan kaikkeen

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Onko tuollaisia naisia oikeasti olemassa? Eivät kuuntele miestään ollenkaan vaan kaikki asiat on niin kuin nainen sanoo? Eihän se ole elämää enää edes! Miten joku mies voi sietää edes tuollaista käytöstä? Ehkä mä olen sitten lapsi vielä enkä ymmärrä aikuisten ajatusmaailmaa, mutta mies jolla ei omaa tahtoa ole ei ole mies enää. Kyllä mä ainakin haluan miehen, joka antaa takasin eikä alennu ihan kaikkeen
Ei ole kommentti Cassulle, mutta vaihdetaanpa miehen ja naisen osa toistepäin.

Onko tuollaisia miehiä oikeasti olemassa? Eivät kuuntele naistaan ollenkaan vaan kaikki asiat on niin kuin mies sanoo? Eihän se ole elämää enää edes! Miten joku nainen voi sietää edes tuollaista käytöstä? Ehkä mä olen sitten lapsi vielä enkä ymmärrä aikuisten ajatusmaailmaa, mutta nainen jolla ei omaa tahtoa ole ei ole nainen enää.

Kuullostaako tavalliselta? Tällaisia naisia on maailma täynnä ja kukaan ei ole huolissaan tai jeesustele heidän miestensä käytöksestä. Tällaisia naisiako täällä halutaan?

Toivottavasti kuitenkin valtaosa täällä kirjoittavista miehistä ajattelee kuitenkin: Kyllä mä ainakin haluan naisen, joka antaa takasin eikä alennu ihan kaikkeen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy