Kiitos hienosta vastauksesta, paljon hyviä pointteja.
Tosiaan, kun nostin tuon asian vielä kerran esiin, niin sain sen jälkeen kyllä sellaisen henkisen sulkeutumisen asiaan. Eipä tarvitse tosiaan enää arvuutella, että joko vielä tai onko vielä saumaa, ei ole ja pulinat pois.
Sen pohjalta on kyllä helpompi ponnistaa eteenpäin, eikä pohtia vaihtoehtoja, vaikka surettaa se tietysti.
Hyvä pointti myös tuo tiedot uudesta miehestä. Kyllä sitä sen alkuperäisen ilmoituksen jälkeen tuli jonkun verran pohdittua, että kukakohan se nyt on ja millainen.
Nyt tiedän senkin ja ei ole sen pahemmin energiaa siihen tuhlattua.
Pari päivää sitten exä laittoi viestiä, että onko mulla kaikki hyvin.
Kaksijakoiset fiilikset. Tiedän kyllä, että hän oikeasti haluaa minullekin hyvää, mutta samalla vähän tuntui pahalta se. Teki hetken mieli vastata, että anna minun vain olla rauhassa, mutta eipä silläkään olisi mitään voittanut.
En ole vastannut siihen mitään. En vain tiedä mitä vastata. Hyvinkään ei mene, mutta en jaksa ruveta enää sen suuremmin avautumaankaan, mutta ei se silti kovin kivaa ole olla vastaamattakaan.
Siitä olen ylpeä, että olen oppinut puhumaan tästä asiasta. Aiemmin olen surut sun muut patonut aika hyvin sisälläni, mutta tämän asian suhteen olen ollut todella avoin.
Siskoni on sattumoisin koulutukseltaan psykologi, joten hänelle olen muutamat kerrat soittanut itkeäkseni ja pari kertaa hän on käynyt myös luonani kuuntelemassa minua jne.
On myös keksinyt meille yhteistä tekemistä urheilujen sun muiden muodossa.
Äärettömän iso apu on hän ollut tässä.
Hyviä puolia mitä olen tässä havainnut, niin olen löytänyt liikunnan ja ravinnon ilon.
Paino on tippunut parissa kuukaudessa -5kg ihan sillä, että olen alkanut ulkoilemaan enemmän ja syömään fiksummin (kaikki paska pois). Johtuu myös siitäkin, että olen menettänyt osittain ruokahaluni.
Eilenkin huomasin illalla, että olin viimeksi syönyt aamulla klo 9.
Pitkässä juoksussa ei tietenkään hyvä asia.
Askel askeleelta eteenpäin.
Olen alkanut tulemaan siihen tulokseen tässä asioita pohtiessani, että en tiedä edes kaipaanko juurikaan exää ihmisenä. Kyllähän me oltiin hyvin erilaisia ja tarpeet olivat erilaisia. Ja en tiedä oltaisiinko edes näinkään pitkään oltu yhdessä, jos lasta ei olisi niin nopeasti kuvioihin tullutkaan.
Enemmän tuntuu, että kaipaa niitä yhteisiä perhehetkiä ja arjen jakamista lapsen vanhempina.
Etenkin nyt Juhannus oli todella paha henkisesti. Viime vuonna käytiin yhdessä uimassa, grillattiin, saunottiin jne.
Näitä muistoja kun iskee päähän, niin tulee niitä heikkoja hetkiä.
Ja toki sekin ajatus, että halusi niin kovasti, että lapsella olisi ollut yhteinen koti vanhempien kanssa, jossa kasvaa, vaikka se on niin totta, että ennemmin kaksi onnellista kotia, kuin yksi ei-niin onnellinen.
Ja samalla myös ahdistuu siitä, että löytääkö enää ketään rinnalle. Huoliiko joku minut, vaikka minulla on lapsi, joka on kaiken yläpuolella prioriteetti.
Näitä ei pitäisi edes tässä kohtaa vielä miettiä.
Mielestäni voit hyvin kertoa exällesi, että kaikki ei ole hyvin, mutta pärjäät kyllä. Vaikea kuvitella, että exäsi olisi täysin välinpitämätön sinun tunteillesi. Ei sun kannata hänelle kaikkea vuodattaa, mutta ehkä on myös hyvä todeta ihan ääneen, että käsittelet tilannetta, eikä se ole sinulle mikään piknik. Exälläsi on mun mielestäni tässä tilanteessa olla hienotunteinen sinua kohtaan ja huomioida sinun tunteesi, joten parasta yleensä on todeta asioiden laita suoraan. Ei siihen mitään ylimääräistä draamaa tarvita. Kyllä jokainen, joka on joskus eronnut ymmärtää, tai ainakin pitäisi ymmärtää, että toisella on eron jälkeen paskat fiilarit.
Aika moni ihminen kaipaa lopulta eron jälkeen enemmän sitä omaa unelmaansa tai illuusioota siitä parisuhteesta, ei niinkään sitä todellista parisuhdetta, joka loppuaikoina oli. Useinhan suhteessa on ainakin jossain vaiheessa mennyt hyvin ja kaikki on ollut ihanaa. Joskus se on oikeasti hyvin lyhytkin aika, mutta ihminen haluaa muistaa ne hetket, ikään kuin se olisi joku "luvattu takuu" kyseisessä parisuhteessa. Ehkä sinäkin lopulta kaipaat eniten sitä parisuhteen illuusiota? Mitä se olisi voinut parhaimmillaan olla, vaan ei sitten todellisuudessa ollutkaan?
Lapsi muuttaa parisuhteen dynamiikkaa aina ja niin sen varmasti kuuluukin, koska enää ei olla vastuussa vain itsestä, vaan myös pienestä ihmisestä. Suurimmalle osalle ihmisistä lapsen hyvinvointi on tärkeintä ja kun me olemme kuitenkin kasvaneet sellaisessa ympäristössä, jossa kestävä ja pitkä parisuhde, jos ei muuten, niin edes lasten vuoksi on jollakin tavalla tavoiteltavaa. Itse olen sitä mieltä, että sekin on paskapuhetta. Lapselle kaikkein tärkeintä on kokea olevansa rakastettu ja hyväksytty. Kaikkeen muuhun voi sopeutua, mutta noiden puutteeseen ei. Kun vanhemmat ovat onnellisia tai edes jollakin tavalla epäonnettomia, se on parasta myös lapsille. Nykyisin on niin paljon kaikenlaisia perhekuvioitakin, että enää kukaan ei ole ainoa, jolla asiat ovat kuten ne ovat. Lapsilla ei voi koskaan olla liikaa ihmisiä, jotka heistä välittävät ja jotka rakastavat lapsia. Ja lasten pitäisi saada aina luoda omanlaisensa suhteet lähipiirissä oleviin aikuisiin.
Minulla itselläni kemiat kohtaavat jossain määrin paremmin äitipuoleni kanssa kuin oman äidin kanssa. Äitipuoleni on ollut kuvioissani mukana käytännössä niin kauan, kun muistan. Isäni erosi myös hänestä, mutta meidän suhteemme voi hyvin edelleenkin, vaikka isäni ja äitipuoleni erosta on jo kohta 30v. aikaa. Eikä meidänkään suhde kivuton ollut äitipuoleni puolelta, mutta hän oli kuitenkin halukas jättämään kaikki isäni "entiseen elämään" kuuluneet ikävät aikuisten asiat minun kohtaamisteni ulkopuolelle. Olen jossain määrin läheisempi äitipuolelleni kuin hänen oma lapsena, mutta tämä johtuu siitä, että me olemme luonteeltamme kumpikin avoimia ja hänen lapsensa ei niinkään. Ei meidän ole koskaan tarvinnut kisailla rakkaudesta, mutta kyllä mulle on selvää, että hänen oma lapsensa on hänen oma lapsensa. Mutta minulla on oma äitini. Äitini ja äitipuoleni ovat aina tulleet toimeen ja vaikka jonkinlaisia ristiriitoja silloin vuosikymmeniä sitten olikin isäni jättäessä äitini tämän tulevan äitipuoleni vuoksi, niistä päästiin yli ajat sitten ja nykyisin molemmat äitini ovat erittäin hyviä ystäviä. Mikä hiersi isääni aikanaan kovastikin. Verisukulaisuus ei myöskään automaattisesti tarkoita sitä, että pitäisi omista sukulaisistaan enemmän kuin ei-sukua olevista. Itse en ole koskaan ajatellut, että minun pitäisi rakastaa jotain ihmistä enemmän kuin jotain toista vain siksi, että olemme sukua. Omat "lähisukulaiseni" ovat aiheuttaneet minulle eniten paskoja fiiliksiä elämässäni ja aika monta vuotta siedin huonoa kohtelua, koska "olemmehan sukua". Kunnes sitten päätin, että minulla ei ole mitään velvollisuutta pitää lähipiirissäni yhtään sellaista henkilöä, joka kohtelee minua huonosti. Oli miten sukulainen tai ei. Koska selvästikään minusta ei oikeasti pidetty, kun niin törkeästi kohdeltiin, mitä sitä kumpikaan pitämään yhteyttä. Kyykyttäkööt jotain muuta. Ja niin katkesi sekin "veriside". Mitään varsinaista riitaa tai eroa ei ollut, en vain pitänyt yhtyettä. Nykyisin olemme ihan hyvissä väleissä ja tarpeen mukaan yhteyksissä. Todennäköisesti hänen tarinansa on täysin erilainen kuin minun, eikä hän ehkä koe toimineensa lainkaan väärin, mutta se on hänen oikeutensa. Minun kyykytykseni loppui, joten minun näkökulmastani saaga sai onnellisen lopun.
Pointti tässä tarinassa on se, että ihminen selviää monenlaisista asioista, kun laittaa oman egonsa sivuun. Minun äitini olisi voinut tehdä monen ihmisen elämästä helvettiä katkeroitumalla, uhriutumalla ja päättämällä jäädä henkisesti suhteeseen, jossa isäni ei selvästikään halunnut olla. Tai vaikka olisi halunnutkin, hän toimi kuitenkin sillä tavalla, ettei äitini voinut heidän suhdettaan jatkaa. Joku toinen olisi ehkä voinut, mutta äitini ei. Mun tarpeeni ja hyvinvointini laitettiin aidosti omien tunneloukkausten edelle ja lopputulos oli se, että minä koen kasvaneeni vanhempieni erosta huolimatta rakastettuna enkä ole koskaan tuntenut alemmuutta siitä, että olin esim. nuoruuden kaveripiirissäni ainoa, jonka vanhemmat olivat eronneet. Ei sillä ollut meille mitään merkitystä. Teimme nuorten juttuja ja keskustelimme ihan muista asioista. Mutta se ero minun ja muiden välillä oli, ettei mun tarvinnut koskaan kuunnella vanhempieni riitelyä ja mutsin nalkutusta faijalle :).
Lähes kaikilla on mahdollisuus parisuhteeseen, mutta harva suhde alkaa niin, että makaa himasssa sohvalla ja joku tulee vain soittamaan ovikelloa ja toteaa, että olet niin siisti tyyppi, että aletaan suhteeseen, eikä sinun tarvitse ikinä muuttaa itsessäsi mitään. Kirjoitin "lähes kaikilla", koska tiedostan, että on myös ihmisiä, joilla ei esim. jonkun vamman vuoksi ole lainkaan samoja edellytyksiä parisuhteeseen kuin perus-PirjoPertillä. Mutta lähes kaikilla on edes jonkinlaiset mahdollisuudet. Kaikkien parisuhteet eivät kuitenkaan aina onnistu ja joskus vika on itsessä, joskus olosuhteissa ja ajankohdassa, joskus parisuhteen toisessa osapuolessa. Mutta jos on tähänkin asti onnistunut löytämään itselleen kumppanin, miksi ei niin tapahtuisi jatkossakin. Mutta jonkinlaista "työtä" se todennäköisesti vaatii. Niin kuin se itse suhdekin. Ja jollain tasolla se uusi, tulevaisuuden suhde on jopa "parempikin" kuin ne vanhat, sillä nehän ovat jo ehtineet päättyä eroon.
Lapsi edellisestä suhteesta ei ole kaikille ihmisille mikään merkittävä tekijä suhteen aloittamiseen. Aika moni ihminen, jolla on lapsia, on eronnut. Mutta joillekin se voi hyvin olla estekin. Mutta tällöin tämä ihminen tuskin on "se oikea". Sitä paitsi, lasten vanhemmilla on aika hyvät käsitykset siitä, miten parisuhteissa ei kannata toimia ja kokemuksia myös konflikteista ja niiden ratkomisesta. Mun olisi vaikea kuvitella seurustelevani enää ihmisen kanssa, jolla ei olisi omia lapsia, koska sellaisen ihmisen on vaikea käsittää monia vanhemmuuteen liittyviä asioita, jotka eivät oikeasti ole kivoja tai omia valintoja, mutta ne nyt vain pitää hoitaa ja jonkun muun etu laittaa omien asioiden edelle.