Exän suku oli oikein mukavaa porukkaa ja heidän seurassaan viihtyi todella hyvin.
Ikinä ei harmittanut lähteä sukulaisiin käymään ja ne eivät olleet mitään "kiusallisia" kahvitilaisuuksia vaan rennon letkeitä hetkiä.
Iso harmi menettää nuo ihmiset ja hetket elämästään, vaikka varmasti heihin vielä joskus törmääkin lapsen merkkitapahtumien yms. johdosta.
Exän äiti ainakin suorastaan rakasti minua ja aina kehui exälle kuinka olen niin upea ihminen ja ei olisi parempaa isää voinut lapsenlapselleen toivoa ja kovasti oli harmissaan meidän erosta.
Miksi sinun pitäisi katkoa exäsi sukulaisiin suhteet, vaikka suhteenne eksäsi kanssa päättyikin? Minun mielestäni sellaiselle ei ole mitään tarvetta. Toki kannattaa keskustella sekä exäsi että hänen vanhempiensa/äitinsä kanssa näistä tunteistasi ja kysyä suoraan, näkevätkö he esteitä sille, että olisitte jatkossakin yhteydessä. Se on ihan selvää, että jollakin tasolla suhteenne muuttuu, mutta tarvitseeko sen lopulta muuttua kovinkaan radikaalisti? Te olette kuitenkin jatkossakin "sukua", onhan teillä kaikilla suhde lapseesi. Pitää vain sopia uudet pelisäännöt: jatkossa sinä olet lapsen isä, et exäsi puoliso. Uusista kumppaneista ei tarvitse puhua, jos se on kiusallista ja kukaan ei saa levitellä mitään sellaista tietoa kolmannelle osapuolelle, jota osapuolet eivät halua. Noin niin kuin esimerkiksi. Se on tietysti selvää, että varsinkin näin tuoreen eron jälkeen, ette ehkä mahdu samoihin sukujuhliin exäsi kanssa uusien kumppaneiden kanssa, mutta aika auttaa. Jos teillä välit pysyy kunnossa, ajan saatossa saatatte hyvinkin mahtua samoihin sukujuhliin, kuten nyt vaikkapa oman lapsen synttäreille. Ja vaikka eka kerta olisikin kiusallinen, jatkossa se on todennäköisesti sitä aina vain vähemmän kiusallista. Nykyisin perhekuviot ovat niin moninaisia, että ihmiset ovat tottuneet eksiiiin ja nyksiin, eikä siinä ole enää mitään kummallista, että tavataan virallisissa ja epävirallisissa tilaisuuksissa. Monet toimivat/ovat toimineet isovanhempina omien lasten toisen kierroksen puolisoiden edellisen suhteen lapsille ja ovat edelleen yhteydessä vaikka tämän toisen kierroksenkin suhde olisi jo päättynyt. Ihannetilannehan olisi sellainen, että tulette kummatkin eksäsi kanssa toimeen uusien kumppanienne kanssa ja saatatte jopa aidosti ystävystyä. Pyhät vietetään sulassa sovussa ja kaikilla on oikeasti kivaa. Sellaistakin tapahtuu oikeasti.
Mutta vaikka eksäsi olisikin sitä mieltä, että sinulla ei muka saisi olla minkäänlaista suhdetta esim. hänen äitiinsä, se asia ei lopulta ole hänen päätettävissään. Te olette ex-anoppisi kanssa kaksi aikuista ihmistä, jotka pidätte toisistanne ja teillä on oikeus pitää yhteyttä, jos niin haluatte. Toki siinä eksän kokiessa mielipahaa, tapauksessa lienee järkevää sopia pelisäännöt niin, ettei sitä hierota eksän naamaan, mutta viime kädessä teidän täytyy itse saada päättää, miten toimitte. Eihän tässä nyt kukaan kuitenkaan kuollut ole. Jos minä eroaisin puolisostani, en missään nimessä haluaisi, että hän katkoisi välinsä sukulaisiini tai äitiini. Toki ymmärrän, jos hän ei itse haluaisi pitää yhteyttä, mutta hän saisi itse päättää. En koe, että se kuuluu enää siinä vaiheessa minulle. Mun on myös hyvin vaikea kuvitella, että äitini ei haluaisi olla missään tekemisissä hänen kanssaan, ellei sitten meidän eroomme ei liity mitään törkeää tai oikeasti minua loukkaavaa, mitä olisi vaikea antaa anteeksi. Jos liittyisi, se olisi sitten eri asia. Mutta noin niin kuin "normaalissa", sopuisassa erossa, en näe tällaista kovin todennäköisenä. Toki meillä on niin pitkä suhde mieheni kanssa jo takana, että tilanne on sen suhteen erilainen. Mutta toisaalta lapsemmekin ovat jo sen ikäisiä, että kanssakäyminen lasten "takia" äitini kanssa, on aiempaa huomattavasti vähäisempää. Mieheni jaksaa äitiäni muutenkin usein paljon paremmin kuin minä, kun heidän suhteestaan puuttuu se tietty dynamiikka, joka vanhemilla ja lapsilla usein on :).
Kannustan sinua siis selvittämään tämänkin asian rohkeasti suoraan puhumalla asianosaisten kanssa, jottet joudu turhan takia tekemään surutyötä (tämänkin) asian suhteen.