Ehkä ihan ekana koittaisin hoitaa tuota stressiä jotenkin. Pieni breikki lapsenteosta, muiden vaihtoehtojen pohtiminen kuten keinohedelmöitys tai adoptio. Siis ihan vaan ajatuksen tasolla, että on muitakin tapoja saada jälkikasvua. Josko se hiukan rauhottaisi aivokääpiötäsi.Jos joku osaisi neuvoa miten tästä suosta päästään ylös niin että parisuhde pysyyy kasassa?
madeOFspade kirjoitti:Ahdistaa.
Tässä valossa joku nuoren miesoletetun hattaranmakuiset pilvilinnake haihattelut ovat minusta ehkä vähän huvittavia. Ei toki millään pahalla nuorta miestä kohtaan, mutta hanki oikeita ongelmia.
Ei ole väärin unelmoida, eikä siitä pidä syyllistää itseään. Paljon hölmömmistä asioistakin on unelmoitu.
En yritä syyllistää sinua mitenkään, koska koen oikeasti sympatiaa, mutta yritän tuoda vähän toista näkökulmaa. Sä rakastat vaimoasi ja lastasi. Vaimosi rakastaa takaisin. Kukaan teistä kolmesta ei halua luopua. Se on kaikista tärkeintä ja upeinta. Voi olla, että kuitenkin katkeroidut jos jatkat tässä tilanteessa. Sitä on mahdotonta ennustaa. Olette kuitenkin hakeneet apua ja sinä tiedostat tilanteen hyvin, vaikka se vaikeaa onkin.
Itse olen lähes täysin hedelmätön mies. Tämä on selvinnyt viimeisen parin vuoden aikana kun lasta on yritetty ja hedelmöityshoitoihin tuhlattu rahaa toistakymmentä tuhatta. Kirjaimellisesti tekisin ihan kaiken jos voisin saada edes yhden lapsen. Voit kuvitella, että minuakin ahdistaa jatkuvasti.
En kerro tätä tosiaan syyllistääkseni sinua, vaan koska oikeasti ymmärrän miltä sinusta tuntuu. Ahdistuneelta mieheltä toiselle ahdistuneelle miehelle.
Hienoa, että olette hakeneet apua. Olet varmaan pääsi sisällä ajatellut eri vaihtoehdot läpi ja tiedät mikä on järkevin, mutta ei varmaan helpoin ratkaisu. Joka tapauksessa ratkaisu vaatii työstämistä.
Tämä on ehkä pelottavin ketju minne kirjoittaa. Löytyy paljon tuttuja jotka tietävät kuka löytyy nimimerkin takaa. Noh, silti, pakko avautua vaikken ole varma onko tämä edes tähän ketjuun kuuluva. Heittäkää mua kivillä jos ei kuulu.
5 vuotta takana yhteistä taivalta, yksi lapsi ja asiat periaatteessa todella hyvin. Rakastan vaimoani, samaten mukulaa tottakai ja perheeni on minulle todella tärkeä. Saan mennä ja tulla, ei ole ongelmia harrastamisessa tai missään muussakaan. Hyvin toimii molempiin suuntiin, että sillon saa mennä ja viettää omaa aikaa jos haluaa. Eli ei ole toisessa kiinni roikkumista tms.
Sitten se ongelma, oikeastaan ainut ja se mikä johtaa tietenkin muihinkin ongelmiin lopulta.
Vaimolla mieli muuttunut lapsen jälkeen eikä hän halua enempää lapsia. Itsellä on haaveena ollut aina, 3-4 lasta. Nykyään riittäisi edes se yksi lisää...Ollaan puhuttu asiasta niin paljon, ettei siitä kohta pysty enää puhumaan. Ollaan käyty juttelemassa ammatti-ihmisen kanssa ja käyty asioita läpi. Haluaisin välttää eron, koska periaatteessa minulla on kaikki hyvin. Samaten vaimo haluaa jatkaa yhdessä, mutta ymmärtää myös minua tässä asiassa.
Pelkään kuitenkin, että katkeroituuko sitä jos luopuu omasta unelmastaan? Jättää tavoittelematta sitä mistä on haaveillut jo kauan. Tuntuu, että ainoa keino saavuttaa oma haave on jatkaa erillään. Samaan aikaan kun järki puhuu niin sydän itkee verta. Olenko itsekäs mulkku jos lähden. Mitä jos ei siltikään pysty haaveitaan toteuttamaan vaikka lähtisi? Mitä jos vielä joskus vaimon mieli muuttuukin? Tuntuu tällä hetkellä että mulla on kaikki mitä voin toivoa ja samaan aikaan ei mitään.
Ahdistaa.
Vittu että osaa olla välillä vaikeaa. Sydän ja pää pelaa eri peliä.
Oppinut pelkäämään tätä kun tulee pimeys ja hiljaisuus, ajatukset pääsee valloilleen. Typerintä on se, että tässä syyllistää itseään. Miksi pitää haaveilla ja unelmoida.
-
@madeOFspade sinua varmaan taas eniten risoo, että emäntäsi on tavalaan jo päättänyt puolestasi, että lisää lapsia ei enää tehdä. Ymmärrän siinä sinua, koska toisin päin, minulta saisi heti monoa nainen, joka yksin olisi päättänyt molempien puolesta, että sellainen tehdään. Silti sinullekin ohje, että mieti laajemmalla kulmalla, mieti, mitä sinulla jo on. Kaikki ei ehkä tunnukaan niin pahalta, kun laajennat vähän omien näkökulmiesi spektriä.
Ja loppuun, ketään en halua näillä loukata, mutta oli selvästi tilaa vielä tällaiselle näkökulmalle tässä.
Voi olla että kaikki menisi niin kuin kusi lautaa pitkin ja elo olisi pelkkää hymyä kaikille osapuolille.
Huonoimmassa tapauksessa asiat menisivät kuin suosikkijoukkueesi viime kausi. Lapsesi saisi mulkun isäpuolen ja ahdistavien kotiolojen vauhdittamana ajautuisi teini-iässä todella huonoille teille. Tulevien lastesi äiti paljastuisi alkuhuuman jälkeen nalkuttavaksi idiootiksi ja ennenpitkää huomaisit lastesi perineen luonteenpiirteensä äidiltään. Lopulta rupeaisit helpottamaan henkilökohtaista helvettiä Tapio-viinalla jonka seurauksena ajautuisit majailemaan sininauhan toimitiloihin.
Tosin kohdallasi aivan kaikki kauhukuvat eivät toteutuisi koska harmin määrä on vakio ja viime kaudesta taisi tulla jackpot.
Elämä on täynnä valintoja ja miessukupuolen vikoihin kuuluu, että voi pientä huonoa omaatuntoa potien vaihtaa perheonnen 600 kuutioiseen kawasakiin ja ilman tunnontuskia ysisataseen.
@madeOFspade
Todella hankala tilanne, kun haaveet ja toiveet eivät kaikin puolin kohtaa.
En halua syyllistää sinua mitenkään ja olettekin hienosti puhuneet ja hakeneet apua yhdessä.
Olette olleet kuitenkin vasta 5 vuotta yhdessä, joten ongelmia ja ristiriitoja tulee hyvässäkin suhteessa vielä monta kertaa, ei välttämättä lapsen hankintaan, mutta joihinkin muihin asioihin liittyviä. Ratkaisevaa on, onko rinnallasi nyt se ihminen, jonka kanssa haluat elämäsi jakaa hyvässä ja pahassa.
Et voi varmasti tietää, vaikka vaimosi muuttaisi mielensä, saisitteko enää yhtään lasta. Teillä on nyt yksi lapsi. Se on tosiasia. Minkälaisen elämän haluat hänelle antaa? Enkä tarkoita, että vaikka eroaisitte, hänellä olisi huono elämä, mutta kannattaa kuitenkin tarkkaan pohtia asiaa.
Olet jo tullut asiassa vastaan ja nyt riittäisi yksikin lapsi lisää, kun alun perin halusit 3-4 lasta. Toisaalta painotit, että on kiva kun saa tulla ja mennä ja saa omaa aikaa, kun haluaa. Jos lapsia olisi useampi, asia voi vaikeutua. Näin ainakin naisen kohdalla monesti käy.
Lueskelin netistä taannoin keskusteluketjua, jossa muutama lapseton nainen sanoi, että jos saisin olla isä niin olisin varmaan hankkinut lapsia.
Toivotaan, että pääset sopuun itsesi kanssa.
@Draco En ota loukkaukseni sillä olen itse oikeassa elämässä erittäin suorapuheinen ja ehkä liiankin? Mutta arvostan sitä että sanotaan asiat niinkuin ne on, eikä jätetä jotain sanomatta koska jostoitoinennytloukkaantuu. Mutta tuo stressi lapsettomuudesta on vain osa tekijä, eräs hyvä ystävävi juo kovaa vauhtia itseään hengiltä ja tässä samalla olen ENE-dieetillä kun yritän tiputtaa painoa sairaalan ryhmän avulla. Eli tuo kaikki tekee minun pään sisälle hemmetinmoisen stressin. ja se laittaa pinnan kireälle. Ja sen takia vituttaa ihan kaikki mitä toinen sanoo. Ja häntä vituttaa kun minua vituttaa. Ja kierre on valmis.
Meillä mies olisi halunnut lisää lapsia (hänellä yksi aikaisemmasta suhteesta) ja minä en taas ole halunnut lapsia. Kun ensinmäisiä kertoja kymmenisen vuotta sitten asiasta juteltiin niin olin vähän että saisi etsiä nuoremman sitä hommaa varten mutta katsellaan nyt mihin suhde johtaa. Mies totesi ikäkysymykseen että hänen äitinsä sai päälle nelikymppisenä lapsen ja hyvin on mennyt. Olimme muutaman vuoden erossa ja minä kävin hyvin pohjalla ja ikää kertyi ja olin ihan varma etten lapsia halua. Kun uudelleen aloimme seurustella niin asiasta puhuttiin uudelleen. Mies ymmärsi kantani mutta haaveili silti lapsesta kanssani. Kyllä me paljon asioista puhuimme. Mies teki lopulta valintansa... Hän halusi mieluummin olla kanssani kun etsiä uutta suhdetta jossa olisi mahdollisuus saada lapsi/lapsia.Vaimolla mieli muuttunut lapsen jälkeen eikä hän halua enempää lapsia. Itsellä on haaveena ollut aina, 3-4 lasta. Nykyään riittäisi edes se yksi lisää...Ollaan puhuttu asiasta niin paljon, ettei siitä kohta pysty enää puhumaan.
@madeOFspade
Sellainen näkökulma asiaan, että teidän molempien olisi ehkä hyvä miettiä, mikä on se suurin unelma elämässä, ja minkä verran sen eteen on valmis uhrautumaan tai ottamaan riskejä, tai molempia. Onko unelmana onnellinen perhe-elämä lasten määrästä riippumatta vai jokin tietty lukumäärä lapsia. Ja jälkimmäinen ei välttämättä sulje ensimmäistä pois. Kumpikaan teistä ei ole asiassa oikeassa, mutta kompromissin myötä jompikumpi joutuu tulemaan asiassa vastaan. Mikäli kumpikaan ei jousta, niin lopputuloksena on ero. Ja se erokaan ei takaa sitä, että karautettuasi kawasakilla auringonlaskuun uuden nuorikon kanssa tulisitte saamaan ainuttakaan lasta. Tai voi olla, että lapsia puskee jokaisen panon jälkeen kuin liukuhihnalta.
Tällainen ympäripyöreys ei varmasti auta asiassa mitään. Asia on vaikea ja ihan äärimmäisen henkilökohtainen. Silti, kuten itsekin asian tiedostit, asian kanssa ei välttämättä ole mikään kiire. Epätietoisuus voi olla kivuliasta, mutta kiireessä ei tule kuin sutta ja sekundaa. Ja kuulemma kusipäisiä lapsia, jos tällainen mustaan vivahtava letkautus tässä sallitaan.
-
Tämä liittyy hieman huonosti kirjoittajan @madeOFspade ongelmaan, koska se on melko tarkalleen päinvastainen. Kuitenkin tarkemmin tuntematta sinua tuntuu siltä, että tämänhetkinen perheesi on jotain, mistä tulisi kaikin tavoin pitää kiinni. (En haluaisi näin suoraa kehotusta kirjoittaa, mutta tein sen nyt näköjään silti…) Lisäksi on todettava, että miehen asema lasta haluavana osapuolena on hieman hankala, nainen kun joutuu sen lapsen kantamisen ja synnyttämisen suorittamaan. Älä silti käsitä väärin, ymmärrän kyllä tilanteesi, kun vastaavia raskaita keskusteluja olen omassa parisuhteessani vuosia sitten käynyt.
Tuohon @madeOFspade :n tilanteeseen. Oletteko saaneet keskustelua niistä syistä, miksei vaimosi halua enää lapsia? Kokeeko hän esimerkiksi voimakasta vieroksuntaa ja pelkoa raskausajan fyysisiä koettelemuksia kohtaan, itse synnyttämisestä puhumattakaan? Myös synnytyksen jälkeinen olotila on saattanut kertarysäyksellä tehdä peruuttamattomia arpia.
Näitä asioita ei tietenkään tarvitse tänne avata, ja varmaankin olette tätä näkökulmaa käsitelleet kenties jo ihan ensimmäiseksi.
Toisaalta jos taustalla on ensisijaisesti jotain edellä mainitun laatuisia pelkoja, voisi aina miettiä myös adoptiota. Sikälimikäli perheessänne kuitenkin riittäisi hoivapääomaa ja rakkautta jaettavaksi uudelle tulokkaalle. Toki melkoinen maailmankatsomuksellinen itsetutkiskelu siinä on edessä. Missä kohtaa omat haaveet ja biologinen perustarve erkanevat? Adoptioprosessi on myös henkiseltä haastavuudeltaan melkein kuin se oikea raskaus - kenties enemmänkin - mutta ainakin fyysiset riskit sillä olisi mahdollista välttää.
e: kiälen hualtoa
@Walrus21 hyviä pointteja/havaintoja, mutta tuo Tinder on itselle vasta plan Ö jos mistään muualta ei lykästä. Ei sillä että pitäisin sitä huonona appina, vaan koska en ole ikinä pitänyt Tinderiä ns. luonnollisena keinona etsiä kumppania ja olen enemmän vanhanaikainen romantikko.