Naisasiat

  • 7 462 463
  • 26 494

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viikko sitten tuli muutettua exän kanssa vihdoin ja viimein erilleen. Autoimme molemmat toistemme muutoissa ja muutenkin välit ovat hyvät tai ainakin olivat hyvät viime yöhön asti.

Olin loppuillasta vielä aloittelemassa kaverilla, kun exä soitti. Kyseli missä menen ja mitä meinasin tehdä. Exä oli aika vahvassa humalassa jo ja pyyteli, jos olisin hänen luokseen mennyt, koska ei halua nukkua yksin. Selvittelin siinä sitten ettei se onnistu, kun olen vasta baariin lähdössä. Olin lopettelemassa puhelua, kun sieltä tuli sanat mitä en ollut puoleen vuoteen kuullut. "Mä rakastan sua." Menin lukkoon ja lopetin puhelun vain.

Nyt tässä krapulapäissään pohdin pitäisikö minun ottaa tuo esille seuraavalla kerralla tavatessa. En ole siis mitään toivoa herättelemässä, vaan omalta osalta se suhde oli ja meni. Kaverina kuitenkin haluaisin pysyä, mutta en jaksaisi tuollaista kuulla enempää.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Viikko sitten tuli muutettua exän kanssa vihdoin ja viimein erilleen. Autoimme molemmat toistemme muutoissa ja muutenkin välit ovat hyvät tai ainakin olivat hyvät viime yöhön asti.

Olin loppuillasta vielä aloittelemassa kaverilla, kun exä soitti. Kyseli missä menen ja mitä meinasin tehdä. Exä oli aika vahvassa humalassa jo ja pyyteli, jos olisin hänen luokseen mennyt, koska ei halua nukkua yksin. Selvittelin siinä sitten ettei se onnistu, kun olen vasta baariin lähdössä. Olin lopettelemassa puhelua, kun sieltä tuli sanat mitä en ollut puoleen vuoteen kuullut. "Mä rakastan sua." Menin lukkoon ja lopetin puhelun vain.

Nyt tässä krapulapäissään pohdin pitäisikö minun ottaa tuo esille seuraavalla kerralla tavatessa. En ole siis mitään toivoa herättelemässä, vaan omalta osalta se suhde oli ja meni. Kaverina kuitenkin haluaisin pysyä, mutta en jaksaisi tuollaista kuulla enempää.


Auts....voikohan tuosta selvitä kuivin jaloin. Epäilen ettei jos toisella osapuolellaon tunteita edelleen. Toivottavasti hanskaat homman ja pysytte ystävinä. Itse en ottaisi puheeksi tai ainakin haistelisin tarkoin tilannetta ennen mahdollista keskustelua aiheesta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Toivottavasti hanskaat homman ja pysytte ystävinä. Itse en ottaisi puheeksi tai ainakin haistelisin tarkoin tilannetta ennen mahdollista keskustelua aiheesta.

Kaikenlaisista puheista huolimatta on parempi, että ei lopulta olla mitään mukaystäviä.

Toisenlaisia tarinoitakin kuulee, mutta pääsääntöisesti ne ei onnistu. Se oli ja meni ja onpas hienoa olla jonkun ystävä sitten, kun siellä pannaan kunnolla. Joku varmaan tietenkin nauttii siitäkin.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kaikenlaisista puheista huolimatta on parempi, että ei lopulta olla mitään mukaystäviä.

Toisenlaisia tarinoitakin kuulee, mutta pääsääntöisesti ne ei onnistu. Se oli ja meni ja onpas hienoa olla jonkun ystävä sitten, kun siellä pannaan kunnolla. Joku varmaan tietenkin nauttii siitäkin.

Ymmärrän kyllä mitä haet tuolla ja yleisesti ottaen olen samaa mieltä ettei exien kanssa turhaan kaverata. Meillä kuitenkin homma meni niin, että molemmilla se liekki sammui ja aloimme oikeasti olemaan loppuvaiheen kämppiksiä enemmän kuin parisuhteessa. Tuosta olisi se kaveruuden siemen helppo kylvää, koska exä on kaverina ihan mahtava ihminen.
 

julle-jr

Jäsen
Kaikenlaisista puheista huolimatta on parempi, että ei lopulta olla mitään mukaystäviä.

Toisenlaisia tarinoitakin kuulee, mutta pääsääntöisesti ne ei onnistu. Se oli ja meni ja onpas hienoa olla jonkun ystävä sitten, kun siellä pannaan kunnolla. Joku varmaan tietenkin nauttii siitäkin.
Kyllä useimmat mun ystävät panee, eikä se ole minulle ongelma. Mitenköhän voisi olla?
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Viikko sitten tuli muutettua exän kanssa vihdoin ja viimein erilleen. Autoimme molemmat toistemme muutoissa ja muutenkin välit ovat hyvät tai ainakin olivat hyvät viime yöhön asti.

Olin loppuillasta vielä aloittelemassa kaverilla, kun exä soitti. Kyseli missä menen ja mitä meinasin tehdä. Exä oli aika vahvassa humalassa jo ja pyyteli, jos olisin hänen luokseen mennyt, koska ei halua nukkua yksin. Selvittelin siinä sitten ettei se onnistu, kun olen vasta baariin lähdössä. Olin lopettelemassa puhelua, kun sieltä tuli sanat mitä en ollut puoleen vuoteen kuullut. "Mä rakastan sua." Menin lukkoon ja lopetin puhelun vain.

Nyt tässä krapulapäissään pohdin pitäisikö minun ottaa tuo esille seuraavalla kerralla tavatessa. En ole siis mitään toivoa herättelemässä, vaan omalta osalta se suhde oli ja meni. Kaverina kuitenkin haluaisin pysyä, mutta en jaksaisi tuollaista kuulla enempää.

Tämähän riippuu ihan ihmisistä ja kemioista. Toisille sopii hiljeneminen, toisille kinky paneminen ja joillekin jotain siitä välistä. Riippuu miten te haluatte asiaa käydä läpi. Yhdessä eron tekemisessä ainakin toista yleensä sattuu.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tai sitten ei vaan kiinnosta katsella. Lahtelaisuus kyllä taas parhaimmillaan esillä.

Juuri tämä. Sillä ei ole ylipääsemisen kanssa mitään tekemistä, että ei vain halua nähdä toisten nuolemista. Ja sitten ne panee.

Minullakin on joku toinen ja vanhat jutut ei saa sitä sekoittaa. Se on juurikin sitä, että on yli päästy.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Juuri tämä. Sillä ei ole ylipääsemisen kanssa mitään tekemistä, että ei vain halua nähdä toisten nuolemista. Ja sitten ne panee.

Minullakin on joku toinen ja vanhat jutut ei saa sitä sekoittaa. Se on juurikin sitä, että on yli päästy.

Lahessahan piirit on niin pieniä, että kaikki on pannut kaikkien exiä, mutta kuitenkin. Itse ajattelin asiaa vähän laajemmasta kulmasta. Voihan existä joskus tullakin kavereita, mutta ei se tarkoita ettei pääse yli pääsemistä, jos ei kiinnosta okla tekemisissä.
 

Draco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ymmärrän kyllä mitä haet tuolla ja yleisesti ottaen olen samaa mieltä ettei exien kanssa turhaan kaverata. Meillä kuitenkin homma meni niin, että molemmilla se liekki sammui ja aloimme oikeasti olemaan loppuvaiheen kämppiksiä enemmän kuin parisuhteessa. Tuosta olisi se kaveruuden siemen helppo kylvää, koska exä on kaverina ihan mahtava ihminen.

Sanotaanko näin, että sitä, pysyttekö kavereina on tuossa vaiheessa turha hirveästi miettiä, koska todellisuudessa se tullaan mittaamaan vasta sitten, kun molemmat ovat ottaneet askeleita elämässä eteenpäin omillaan. Itsekin erosin viimeksi hyvässä sovussa ja kavereina ja nähtiinkin siinä jonkun verran vielä about vuoden ajan eron jälkeen, toki molemmat täysin tietäen, että mitään paluuta suhteeseen ei enää ole. Sitten kuitenkin, kun löysin nykyisen kumppanini, yhteydenpito loppui, koska kumppanini ei selvästikään oikein riemastunut ajatuksesta, että olisin pitänyt yhteyttä eksääni säännöllisesti.

Voihan siinä joskus niinkin käydä, että uudesta ja eksästä tuleekin ylimmät ystävät, mutta jos ei siinä niin käy, niin sitten on jo heti mietittävä, että mikä nykyhetkessä on tärkeintä.

Eli riippumatta siitä, mikä on tahtotilanne ystävyytenne suhteen nyt, tulevaisuus tuo teille molemmille juttuja, joilla tulee olemaan impakti siihen, halusitte tai ette. Joten ei siinä voi oikein kun antaa ajan kulua ja katsoa mitä tapahtuu.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Juuri tämä. Sillä ei ole ylipääsemisen kanssa mitään tekemistä, että ei vain halua nähdä toisten nuolemista. Ja sitten ne panee.

Minullakin on joku toinen ja vanhat jutut ei saa sitä sekoittaa. Se on juurikin sitä, että on yli päästy.

Tässä malliesimerkki siitä, miten vanhat jutut sekoitetaan uuteen, eli Iltalehden juttu:

"Satu, 47, asui kaksi vuotta eksän ja nyksän kanssa: ”Tuttavien oli vaikea ymmärtää, että asumme sovussa yhdessä, enkä hauku ex-miestäni”
Satu Sjöholmin, 47, ja hänen ex-miehensä avioliitto oli päättynyt kolmisen vuotta sitten, kun Satu ja hänen uusi miehensä kantoivat tavaransa Sadun ex-miehen kotiin. Satu, nykyinen mies ja ex-mies alkoivat asua kaikki samassa huushollissa.
Sadun ja hänen miehensä kodissa paljastui sisäilmaongelma.
- Sisäilmatutkija soitti, että meidän on muutettava heti pois. Mieheni asui tuolloin viikot Helsingissä ja me muut asuimme Jyväskylässä. Pohdin ex-miehelleni puhelimessa, mitä teemme ja hän sanoi, että tulette tietenkin hänen luokseen asumaan."


Eli Satu asui entisen ja nykyisen miehensä kanssa kaksi vuotta samassa asunnossa. Pariskunta nukkui vieläpä ex-miehen sängyssä:
"Viikot Satu nukkui ex-miehensä olohuoneen sohvalla. Viikonloppuisin, kun Sadun nykyinen mies tuli vapaille töistä, sohvalla nukkui ex-mies. Silloin Satu ja nykyinen mies nukkuivat ex-miehen sängyssä."

Saa olla kyllä harvinaisen ymmärtäväinen ja laajakatseinen mies, jos ottaa entisen vaimonsa ja tämän uuden puolison asuntoonsa kahdeksi vuodeksi ja päästää nämä vielä omaan sänkyynsäkin samalla kun nukkuu itse oman asuntonsa sohvalla.

Ellei tuolla sitten ole ollut jotain "vanha suola janottaa ja uusi mies työntyy perseeseen"-tyyppistä ratkaisua, mene ja tiedä. Muuten tuntuu aika käsittämättömältä, että joku ottaa entisen puolisonsa ja tämän uuden äijän vuosiksi asuntoonsa, oli yhteisiä lapsia tai ei.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Saa olla kyllä harvinaisen ymmärtäväinen ja laajakatseinen mies, jos ottaa entisen vaimonsa ja tämän uuden puolison asuntoonsa kahdeksi vuodeksi ja päästää nämä vielä omaan sänkyynsäkin samalla kun nukkuu itse oman asuntonsa sohvalla.

Ellei tuolla sitten ole ollut jotain "vanha suola janottaa ja uusi mies työntyy perseeseen"-tyyppistä ratkaisua, mene ja tiedä. Muuten tuntuu aika käsittämättömältä, että joku ottaa entisen puolisonsa ja tämän uuden äijän vuosiksi asuntoonsa, oli yhteisiä lapsia tai ei.

Tai mies on täysi luuseri. On jotenkin niin ymmärtäväinen ja kokee velvollisuutta ja syyllisyyttä. Tätä sanotaan nykymieheksi, joka myös pahoittaa mielensä, jos häntä sanotaan mieheksi. Olenkin jo kertonut tutustani, jonka aika menee naisten puolustamiseen ja naisilta puolustautumiseen. Sitä on ollut hauska seurata, ei tarvitse edes maksaa maksua Korkeasaareen, ilmaiseksi voi katsella. Sanoin nyt ikävästi eläimistä, sillä eläimillä on luonne.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Muuten tuntuu aika käsittämättömältä, että joku ottaa entisen puolisonsa ja tämän uuden äijän vuosiksi asuntoonsa, oli yhteisiä lapsia tai ei.

On vähän koomista, että sinun ja @Turha Kaukalon näkökulma on pelkästään ulkokultainen. Vahvat ihmiset tekee asiat just tasan niinkun itsestä oikealta tuntuu, eivätkä välitä vittujakaan mitä jotkut peräkammarin pojat ahdasmielisyyksissään mielessään kuvittelevat. Toki niille, joilla ei ole palleja suurin vaikuttaja on mitä muut ajattelee, mutta ihmissuhteissa sillä ei ole paskankaan väliä.

Itsellä on kokemusta sekä eron jälkeisestä ystävyydestä, että erilleen ajautumisesta. Siihen vaikuttaa se keskinäinen kemia, ei se mitä muut lässyttää ja mielessään kuvittelee. Jos olisin koskaan antanut muijani päättää ystävistäni, kokisin ehkä sitä luuseriutta ja tohvelisankaruutta, mutta onneksi olen kyennyt aina valitsemaan kumppanini siinä suhteessa oikein. En myöskään haluaisi, että jos kumppanillani on hyvä suhde eksäänsä, sitä minun takia skippaavan.

Ehkä olisi niiden naisasioiden suhteen myös tulla alas puista ja ryömiä luolista ihmisten ilmoille, voisi tehdä hyvää ei pelkästään parisuhdeasioille, vaan myös ihmissuhteille laajemminkin.

Asioista saa jokainen olla tietysti sitä mieltä kun haluavat, mutta toisten asioista kannattaa pitää pää kiinni, varsinkaan, jos ei kykene jotain entisaikojen luolamies kuvitelmien, joissa nainen on omaisuutta siinä missä perintopiironkikin, yläpuolelle nousemaan. No, eipähän tästäkään topikista voivottelut lopu, kun taas on suhteet kivillä ja sielu paskana, kun yllättäen ja syyttä sopimus loppui kuin seinään, se kun on niin käsittämätöntä, että suhteessa olisikin kaksi ihmistä, eikä ihminen ja nainen.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi ihmisillä pitää riidellä? Ootteko te koskaan riidellyt kenenkään kanssa? En mä vaan. Monet kuitenkin kirjoittaa siitä ja sitä näkee ja kuuleekin. Varsinkaan parisuhteessa mä en ymmärrä tota kun haluaa olla yhdessä. Miks pitää alkaa inttämään, vaikka millään ei halua? Miks pitää korottaa ääntä, vaikka millään ei halua? Ja kaiken huippuna miks pitää heitellä astioita tai vaikka lyödä toista, tai miten sellainen edes tulee mieleen kun millään ei halua tehdä mitään sellaista.

Joo parikin naista on sanonut tota mun huonoimmaksi puoleksi.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
On vähän koomista, että sinun ja @Turha Kaukalon näkökulma on pelkästään ulkokultainen. Vahvat ihmiset tekee asiat just tasan niinkun itsestä oikealta tuntuu, eivätkä välitä vittujakaan mitä jotkut peräkammarin pojat ahdasmielisyyksissään mielessään kuvittelevat. Toki niille, joilla ei ole palleja suurin vaikuttaja on mitä muut ajattelee, mutta ihmissuhteissa sillä ei ole paskankaan väliä.

Ulkokultainen? Taisit käyttää väärää termiä.

Muuten puhuimme samasta asiasta, mutta jostain syystä vänkäsit itsesi erimieliseksi.
 

BaronFIN

Jäsen
Vaikka olen tasa-arvon kannattaja henkeen ja vereen, niin minulle tuosta Sadun ja hänen exän asumisjärjestelyistä tulee vain mieleen Ketonen&Myllyvirta Pro feministi sketsi (linkki vie Riemurasiaan kyseiseen sketsiin).

Pyydän syvästi anteeksi kun joku haluaa kuitenkin loukkaantua tästä, mutta itse olen vuosien saatossa ylittänyt liian monta kertaa sen rajan mihin muut vetäisivät naisasioissaan omat limittinsä. Tuossa järjestelyssä menee kyllä oma ehdoton nou nou.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Ulkokultainen? Taisit käyttää väärää termiä.

Minusta teidän analyysinne pointti arvioida kyseisen uutisen merkityssisältöä oli pelkästään ulkokultainen vinkkeliltään. Sellaisena se tuntui olevan osastoa aita ja aidanseipäät ja siksi kirvoitti kommentoimaan. Setämies kun kuvittelee, että täältä saattaa hakea neuvoa ja vinkkiä joku oikeasti sormi suussa oleva nuorukainen, siksi tämän ei soisi vajoavan ihan kaikenmaailman seiskapäivää ja kirvesvartta tasolle sisällöltään. Setämies voi myös olla kertakaikkisen väärässä ja koko topikin idea onkin ihan päinvastainen, sellainen vääräleukailu vailla suurempaa merkitystä tai vihkiytyneisen sisäpiirivitsi, jopa kestotrollailu. Jos näin, setämies poistuu takavasemmalle kähertelemään viiksiään petetyn näköisen oloisena, tunnustamatta typeryyttään.
 
Siinä on paikka joka joko liimaa teitä tai idättää sen tulevan eron siemenet. Lopulta, luulis olevan tärkeämpää kuin mikään maailmassa, oma lapsi ja sen odotus yhdessä rakkaan kanssa.

Lapsen kannalta on onneksi aivan sama, vaikkei tuntisi isäänsä ollenkaan. Meillä Suomessa kun on tämä mahdollisuuksien tasa-arvo, jonka vuoksi perhetausta ei sanele elämässä mitään.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Minusta teidän analyysinne pointti arvioida kyseisen uutisen merkityssisältöä oli pelkästään ulkokultainen vinkkeliltään. Sellaisena se tuntui olevan osastoa aita ja aidanseipäät ja siksi kirvoitti kommentoimaan. Setämies kun kuvittelee, että täältä saattaa hakea neuvoa ja vinkkiä joku oikeasti sormi suussa oleva nuorukainen, siksi tämän ei soisi vajoavan ihan kaikenmaailman seiskapäivää ja kirvesvartta tasolle sisällöltään. Setämies voi myös olla kertakaikkisen väärässä ja koko topikin idea onkin ihan päinvastainen, sellainen vääräleukailu vailla suurempaa merkitystä tai vihkiytyneisen sisäpiirivitsi, jopa kestotrollailu. Jos näin, setämies poistuu takavasemmalle kähertelemään viiksiään petetyn näköisen oloisena, tunnustamatta typeryyttään.

En minä analysoinut, vaan esitin mahdollisen skenaarion esimerkillä höystettynä. Kummallista jos se on "aita ja aidanseipäät" (watevö it means) ja "seiskapäivää ja kirvesvartta". Tuollaisia kuvailemiani ihmisiä kun on olemassa.

Ulkokultaisuudesta vielä: ulkokultainen - Sivistyssanakirja - Suomi Sanakirja
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp

Käyttämäni termi pätee yhä edelleen. Tapa käsitellä toisten ihmisten ratkaisuja elämässään oli nimenomaan ulkokultainen aka tekopyhä, koska tarkastelu sisälsi arvoelementin joka ei ole tosi. Määritellä toisten elämän ratkaisut omilla kuvitelmilla ei pelkästään paljasta kuvittelijan ajatusmaailmaa, vaan myös arvo - oletuksen siitä, että kuvittelijalla olisi muka jotain todelliseen perustuvaa käsitystä ilmiöstä, jota referoi.

Jos, laitettu olisi sisältänyt jotakin pohdintaa siitä, mikä elementti suhteessa mahdollistaa tuleman, jossa ihmiset ovat onnellisia ja homma toimii, vaikka ratkaisumallit eivät olisikaan yleisimpiä, ei voisi puhua ulkokultaisuudesta, mutta kun koko näkemys perustui sille miltä asiat joidenkin ennakkoluulojen suodattamana näyttävät ulkoapäin, lainkaan huomioimatta, että se varsinainen pihvi on sen suhteen sisäisissä asioissa, edelleen se on ulkokultaista.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Käyttämäni termi pätee yhä edelleen. Tapa käsitellä toisten ihmisten ratkaisuja elämässään oli nimenomaan ulkokultainen aka tekopyhä, koska tarkastelu sisälsi arvoelementin joka ei ole tosi. Määritellä toisten elämän ratkaisut omilla kuvitelmilla ei pelkästään paljasta kuvittelijan ajatusmaailmaa, vaan myös arvo - oletuksen siitä, että kuvittelijalla olisi muka jotain todelliseen perustuvaa käsitystä ilmiöstä, jota referoi.

Jos, laitettu olisi sisältänyt jotakin pohdintaa siitä, mikä elementti suhteessa mahdollistaa tuleman, jossa ihmiset ovat onnellisia ja homma toimii, vaikka ratkaisumallit eivät olisikaan yleisimpiä, ei voisi puhua ulkokultaisuudesta, mutta kun koko näkemys perustui sille miltä asiat joidenkin ennakkoluulojen suodattamana näyttävät ulkoapäin, lainkaan huomioimatta, että se varsinainen pihvi on sen suhteen sisäisissä asioissa, edelleen se on ulkokultaista.

Edelleen, en analysoinut, vaan esitin skeenarion esimerkillä. Mutta kerro vielä, mikä epätosi arvoelementti viestiini sisältyi. Minua nimittäin kiinnostaa, kun omasta mielestäni kerroin vain niistä kokemuksista, joita olen kokenut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös