Mulla on tapana kutsua ihmisiä ihan nimellä, mutta jokainen tyylillään.Ymmärtääkseni mustaihoiset naiset kutsuvat itseään ja haluavat tulla "turvallisesti" kutsutuiksi ruskeina tyttöinä. Lienee siis hyvä kutsua vastaavasti mustia miehiä ruskeiksi pojiksi?
Tämänkaltainen henki oli ihan arkipäivää minun teinivuosinani täällä kotikulmilla 2000-luvun alussa. Ymmärtääkseni myös 90-luvulla.
Jokainen meistä nyt varmaan tajuaa sen, että mikä ero tuon möyhöämisen ja Häyrisen selostusten välillä on.
Rasismi on aina perseestä ja väärin eikä sellainen kuulu mihinkään, mutta Iltasanomissa kerrottiin tuo mitä huutelija huusi ja mun mielestäni se ei ollut rasistinen huuto vaikka El-Amara sen olikin sellaiseksi tulkinnut. Sinällään erikoista kun hän on yleensä ollut hyvinkin asiallinen ja tarkka noiden suhteen, mutta oliko sitten itse peli mennyt jotenkin tuomarin ihon alle (tapahtunut jotain sellaista jo aiemmin että oli ns herkällä). Ei kai rasismi kuitenkaan saa olla subjektiivinen asia.Oulussa suoritettu. Ei sentään missään KKK-kaavussa olla matsiin ilmaannuttu, mutta todella vastenmielistä nähdä näitä tapauksia suomalaisessa urheilussa.AC Oulun peli keskeytyi rasistisen huudon vuoksi – seuran puheenjohtaja: ”Seuraamuksia tulee”
Huutelija on tunnistettu ja tilanteen yksityiskohtia selvitetään. Todennäköisesti häntä estetään osallistumasta seuraavaan peliin, ja erotuomarin mielestä se on oikea suunta.yle.fi
Rasismi on aina perseestä ja väärin eikä sellainen kuulu mihinkään, mutta Iltasanomissa kerrottiin tuo mitä huutelija huusi ja mun mielestäni se ei ollut rasistinen huuto vaikka El-Amara sen olikin sellaiseksi tulkinnut. Sinällään erikoista kun hän on yleensä ollut hyvinkin asiallinen ja tarkka noiden suhteen, mutta oliko sitten itse peli mennyt jotenkin tuomarin ihon alle (tapahtunut jotain sellaista jo aiemmin että oli ns herkällä). Ei kai rasismi kuitenkaan saa olla subjektiivinen asia.
Ei ole ihme että samassamediassa olleen jutun mukaan AC Oulun johto ja tuomari olivat ottaneet kovasanaisesti yhteen. Tuskin Oululaisetkaan voivat tuollaisen huudon perusteella lähteä etsimään huutajaa. Saatikka että siihen olisi välttämättä järkkärit reagoineet (eivät välttämättä edes tienneet kuka tuomari oli).
Häh? Ilta-Sanomien mukaan huuto oli "Tuomari vittuun Suomesta". Tuohan on ihan oppikirjaesimerkki rasistisesta huutelusta.Jääkiekossa tuomarille on iät ajat huudettu ties millaisia solvauksia ja varmaan uhkailujakin. Tuo " rasistinen" huuto tietenkin ikävä kun tuomari siitä mielensä pahoitti. Mutta vähän ehkä nyt herkillä mennään myös tuomarin puolella.
Ehkä tuo on enemmän "muukalaisvihaa", kuin rasismia. Tai ainakin omaan korvaan kuulostaa siltä.Häh? Ilta-Sanomien mukaan huuto oli "Tuomari vittuun Suomesta". Tuohan on ihan oppikirjaesimerkki rasistisesta huutelusta.
Siis se sana "Suomesta" siinä, mitä huutelija ei lisäisi perään jos tuomari olisi samaa etnistä ryhmää kuin itse on.
Miksi tuomareille huutelu ja uhkailu on sinun mielestäsi hyväksyttävää käytöstä? Koska jääkiekko? Ei kenenkään tarvitsisi kuunnella työpaikallaan yhtään mitään huutoja ja uhkailuja. Ja se ei ole todellakaan mitään herkillä oloa, jos tuomari itse kokee asian niin, että siihen pitää puuttua.Jääkiekossa tuomarille on iät ajat huudettu ties millaisia solvauksia ja varmaan uhkailujakin. Tuo " rasistinen" huuto tietenkin ikävä kun tuomari siitä mielensä pahoitti. Mutta vähän ehkä nyt herkillä mennään myös tuomarin puolella.
Millä tavalla nuo kaksi termiä eroavat toisistaan?Ehkä tuo on enemmän "muukalaisvihaa", kuin rasismia. Tai ainakin omaan korvaan kuulostaa siltä.
Miksi tuomareille huutelu ja uhkailu on sinun mielestäsi hyväksyttävää käytöstä? Koska jääkiekko? Ei kenenkään tarvitsisi kuunnella työpaikallaan yhtään mitään huutoja ja uhkailuja. Ja se ei ole todellakaan mitään herkillä oloa, jos tuomari itse kokee asian niin, että siihen pitää puuttua.
Ksenofobia liittyy ulkomaalaisvihaan yms. mutta ksenofoobikot eivät tyypillisesti keskity vihansa kohteen etnisyyteen. Tai jos keskittyvät, ovat rasisteja. Aika hiuksenhieno ero itse asiassa, etenkin kun näissäkin on usein aika paljon "huomaamattomia" päällekkäisyyksiä.Millä tavalla nuo kaksi termiä eroavat toisistaan?
@V-G- Ehtikin jo vastata.Millä tavalla nuo kaksi termiä eroavat toisistaan?
Ottamatta tarkemmin kantaa siihen, onko rasismia vai "vain" muukalaisvihaa (jotka tosiaan menevät herkästi päällekkäin ja noihin taipuvaisilla varmasti lipsuu helposti molempiin), niin onhan siinä vissi ero jos sanoo jollekulle että "mee ny kotias siitä", kuin "painu vittuun Suomesta", jos tuo jälkimmäinen on tosiaan, mitä Oulussa tuomarille huudeltiin. Ensinmainittu on näitä puolivitsikkäitä suomenkielen sanontoja joilla annetaan ymmärtää että keskustelun vastapuoli on sen verran sekaisin että olisi paras lähteä kotiin lepäämään, jälkimmäisellä sitten vaaditaankin koko maasta poistumista ja oletettavasti siksi, ettei kohteen koeta kuuluvan maahan. Itse voisin jälkimmäistä toivottaa vaikka nyt itänaapurimme palkkaporsaille, mutta niistä isoimmat (muutenkin kuin fyysisesti) ovat jo valmiiksi jossain päin tunkioimperiumin alistamia maita. Jos tuota huutelee (vaikka miten vitutuksessa niinkin tärkeästä asiasta kuin tuomaroinnista urheilutapahtumassa) niin kyllä silloin näkisin että "ei-kantasuomalaisen" näköisen kohteen ollessa kyseessä, on tosiaan haettu pakista nimenomaan rodullistettu, eli rasistinen huutelu.@V-G- Ehtikin jo vastata.
Ero tosiaan voi olla aika pieni, jos asiaa alkaa oikein halkomaan ja en nyt tiedä onko sillä niin merkitystä loppujen lopuksi.
Mutta ei omasta mielestäni ollut kuitenkaan selkeä rasistinen huutelu.
Nyt kun muistelen, niin jossain lätkäpelissäkin on toivotettu tuomaria kotiin viheltelyn sijaan, vaikka aiemin sanoin ettei niin tehtäisi valkoiselle tuomarille. Tietysti merkitys on hieman erillainen...
Jotkut valmentajat toki ovat olleet huolissaan myös tuomareiden saunoista, eikä vain kotiin menosta.
Mutta voiko 2024 (tai 2025) huutaa enää paskalle vahvistukselle että "mee ny kotiisi" vai onko sekin rasismia? Ihmeen vähän on siihen tartuttu kun Ässäfanit seisomakatsomossa alkavat näyttää nyrkkiä ja mölisemään kun kentällä tulee joku tappelutilanne. Onko sekään rasismia...Mun mielestä kyseinen Erotuomari Mohammad Al-Emara piti äärimmäisen fiksun puheenvuoron.
2024 vuonna tälläiset ei kuulu katsomoon. Todella junttia käytöstä huutelijalta.
Mutta voiko 2024 (tai 2025) huutaa enää paskalle vahvistukselle että "mee ny kotiisi" vai onko sekin rasismia? Ihmeen vähän on siihen tartuttu kun Ässäfanit seisomakatsomossa alkavat näyttää nyrkkiä ja mölisemään kun kentällä tulee joku tappelutilanne. Onko sekään rasismia...
Vai onko se rasismi kuulijan korvissa? Sen ei kuuluisi olla subjektiivista mutta tämäkin case näyttää että joidenkin mielestä se on.
Jääkiekossa tuomarille on iät ajat huudettu ties millaisia solvauksia ja varmaan uhkailujakin. Tuo " rasistinen" huuto tietenkin ikävä kun tuomari siitä mielensä pahoitti. Mutta vähän ehkä nyt herkillä mennään myös tuomarin puolella.
Mutta voiko 2024 (tai 2025) huutaa enää paskalle vahvistukselle että "mee ny kotiisi" vai onko sekin rasismia? Ihmeen vähän on siihen tartuttu kun Ässäfanit seisomakatsomossa alkavat näyttää nyrkkiä ja mölisemään kun kentällä tulee joku tappelutilanne. Onko sekään rasismia...
Vai onko se rasismi kuulijan korvissa? Sen ei kuuluisi olla subjektiivista mutta tämäkin case näyttää että joidenkin mielestä se on.
Olen. Ihan oikeasti olen. Siihen suuntaan ollaan menossa.Oletko sä tosissasi? Siis ihan oikeasti?
Olen. Ihan oikeasti olen. Siihen suuntaan ollaan menossa.
Tän voi myös kääntää täysin toisin päin. Sun kaltaisten ihmisten jotka näkee rasismia kaikkialla takia tämä nykymeno on tyhmää.No ei olla kuin vain sun omassa päässäsi kehittelemissä skenaarioissa jotka eivät ole totta. Jos sä et näe että tummaihoiselle tuomarille huutaminen että poistuisi Suomesta on rasismia, niin vika on ainostaan sussa ja sunkaltaisten ihmisten takia tämä nykymeno on niin helvetin tyhmää osaltaan.