Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 777 257
  • 6 435

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Millä tavoin "vasara ja nauloja" on rasistinen tai syrjivä?

Tai suomalaismiehelle tuossa nauretaan, mutta se ei ole ikinä ollut ongelma kenellekään.
Ei mitenkään, mutta "Ei sitä usko n******kään mikä helvetin haloo siitä syntyä voi kun hankkii väärät piirustukset ja tarvikkeet..." voi herättää pahennusta.
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joskus inttiaikoina kurssikaveri (rumpali ko bändissä) sai raukista lomaa kun piti nauhoittaa Kake Singersin biisiä syksyn säveleen, tuskin tänä päivänä enää kukaan soittaisi/haluaisi kuulla me halutaan olla neekereitä-biisiä vaikka radion toivekonsertissa ja hyvä niin.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Joskus inttiaikoina kurssikaveri (rumpali ko bändissä) sai raukista lomaa kun piti nauhoittaa Kake Singersin biisiä syksyn säveleen, tuskin tänä päivänä enää kukaan soittaisi/haluaisi kuulla me halutaan olla neekereitä-biisiä vaikka radion toivekonsertissa ja hyvä niin.
Niin ja tämäkin biisi kuuluu niihin sanomaltaan väärinymmärrettyihin biiseihin 18 and lifen ja Rakkaus on lumivalkoisen kanssa.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin ja tämäkin biisi kuuluu niihin sanomaltaan väärinymmärrettyihin biiseihin 18 and lifen ja Rakkaus on lumivalkoisen kanssa.
Toisaalta kenenkään ei voi väittää olevan rasisti, jos haluaa noita muita biisejä edelleen kuulla radiokanavilla.

Se taas, että haluaa häissään tanssia sellaisten biisien tahtiin kuin Rakkaus on lumivalkoinen tai
Every Breath You Take kertoo, että sanoitukset on ymmärretty kovin puutteellisesti.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Niin ja tämäkin biisi kuuluu niihin sanomaltaan väärinymmärrettyihin biiseihin 18 and lifen ja Rakkaus on lumivalkoisen kanssa.
Menee ohi aiheen, mutta millä tavalla 18 and life on väärinymmärretty?
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
No kyllähän sitä jotkut pitävät jonain täysi-ikäisyyden saavuttamisen glorifiointibiisinä. EDIT: Ainakin Suomessa.
No minä tuossa jo eilen kirjoitin tähän vastausta ja juuri tästä näkökulmasta. En sitten lähettänyt, mutta kirjoitan sen tähän uudestaan:

Biisi alkaa suunnilleen, että "Ricky was a young boy, he had a hearth of stone" - joka tietysti ihan heti alkuun kertoo, että ei tässä nyt ihan iloisille linjoille lähdetä. Kun loppuosa sanoituksesta kertoo rahattomuudesta, ikävistä kotiolosuhteista, pakkomielteestä viinaan ja aseisiin, niin sanoma on aika selvä.

Silti itsekin muistan hoilanneeni kertsiä, eli "18 and life, you got it, 18 and life, you know" - niin kontekstista irrotettuna se luo toiset mielikuvat. Sitten on se porukka, joka itse asiassa ihannoi sitä ihmiskuvaa, josta biisissä lauletaan: siis sitä "Fought like a switchblade so no one could take him down ... Walked the streets a soldier and he fought the world alone" -juttua.

Mutta sorry offtopicista, ei ollut tarkoitus postata, edellisen jo jätin postaamatta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
En aio lopettaa pilantekoa vähemmistöihin kuuluvista. Pilkkaan yhtä lailla myös enemmistön edustajia. Ratkaisevaa on, tekevätkö nämä jotain pilkkani ansaitsevaa tai onko käytöksensä minun mielestäni naurettavaa.
En ehkä ymmärtäisi, jos joku em. mielipiteen takia päin naamaa väittäisi minun olevan rasisti. Toistaiseksi näin ei ole tapahtunut.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
En aio lopettaa pilantekoa vähemmistöihin kuuluvista. Pilkkaan yhtä lailla myös enemmistön edustajia. Ratkaisevaa on, tekevätkö nämä jotain pilkkani ansaitsevaa tai onko käytöksensä minun mielestäni naurettavaa.
En ehkä ymmärtäisi, jos joku em. mielipiteen takia päin naamaa väittäisi minun olevan rasisti. Toistaiseksi näin ei ole tapahtunut.
Kyllä sitä vähemmistöihin kuuluvia saa pilkata kunhan kyse ei ole siitä että pilkkaa heitä sen vähemmistöön kuulumisen takia. Jos joku tummaihoinen on tyhmä kuin saapas niin sen voi sanoa. Kunhan nyt ei ala tekemään siinä ohessa rasistisia yleistyksiä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Itsellä vm -62 on näihin kanssa vähän samanlainen reaktio, alkaa helposti naurattamaan oman nuoruuden aikaiset mainokset ja kappaleet näiltä osin. Ainakin minua ne naurattaa tai huvittaa siksi, että aika todella oli niin erilainen silloin ja etenkin kun peilaa miten nyt asiat esitetään, eikä siksi että olisin tai olisi ollut rasisti.

Paheksujien on vaikea ymmärtää tätä näkökulmaa.
Tämä on meillä kaveripiirissä vakio naurunaihe, kun sen joku laittaa soimaan, tai muuten vaan muistellaan. Juurikin samasta syystä. Me nauretaan sitä, että miten toisena aikana on voitu televisiossa selostaa asioita, jotka tämänpäivän standardeilla ovat niin absurdeja. Tuo on se asia, mikä naurattaa.

Minä ainakin tiedän itsestäni sen, että taustalla tuossa ei ole mitään rasismia. Ja sinähän yritit tätä ihan samaa asiaa selittää tuossa aiemmin, mutta vähän tuntui pointti ohi viuhuvan joltain kirjoittajilta.


 
Viimeksi muokattu:

rpeez

Jäsen
Tämä on meillä kaveripiirissä vakio naurunaihe, kun sen joku laittaa soimaan, tai muuten vaan muistellaan. Juurikin samasta syystä. Me nauretaan sitä, että miten toisena aikana on voitu televisiossa selostaa asioita, jotka tämänpäivän standardeilla ovat niin absurdeja. Tuo on se asia, mikä naurattaa.

Minä ainakin tiedän itsestäni sen, että taustalla tuossa ei ole mitään rasismia. Ja sinähän yritit tätä ihan samaa asiaa selittää tuossa aiemmin, mutta vähän tuntui pointti ohi viuhuvan joltain kirjoittajilta.



Voi juma, lol, siinä sitä on äärimmillään.
Mutta tuostakin on nuorempien syytä huomata ettei höyry-Häyrinen puhu noista asioista pahantahtoisesti pilkataksen ketään, vaan tuollaisena taustapuheena eksoottisista asioista jotka ei ollut niin ilmiselviä silloin kun internettiä ei ollut, edit ja Suomessa ei oikein ollut asiasta mitään omakohtaisia kipupisteitä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Voi juma, lol, siinä sitä on äärimmillään.
Mutta tuostakin on nuorempien syytä huomata ettei höyry-Häyrinen puhu noista asioista pahantahtoisesti pilkataksen ketään, vaan tuollaisena taustapuheena eksoottisista asioista jotka ei ollut niin ilmiselviä silloin kun internettiä ei ollut, edit ja Suomessa ei oikein ollut asiasta mitään omakohtaisia kipupisteitä.
Niin tuo selostus on vuoden 1990 MM-kisoista ja vedettiin ihan ylen suorassa lähetyksessä. Minä olin tuon selostuksen aikaan 2-vuotias. Mutta niin se taisi olla, että tuona aikana sillä "neekeri" sanalla ei ollut Suomessa minkäänlaista rasistista yhteyttä. Se oli vaan yleissana, jota käytettiin tummaihoisista ihmisistä. Tämä on asia, joka tuntuu olevan ilmeisesti hieman vaikea juttu monille nuorille ihmisille ymmärtää, kun vaikutteet on haettu USA:sta, jossa sillä "nigger" sanalla on tyystin toisenlaiset historialliset painolastit.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Niin tuo selostus on vuoden 1990 MM-kisoista ja vedettiin ihan ylen suorassa lähetyksessä. Minä olin tuon selostuksen aikaan 2-vuotias. Mutta niin se taisi olla, että tuona aikana sillä "neekeri" sanalla ei ollut Suomessa minkäänlaista rasistista yhteyttä. Se oli vaan yleissana, jota käytettiin tummaihoisista ihmisistä. Tämä on asia, joka tuntuu olevan ilmeisesti hieman vaikea juttu monille nuorille ihmisille ymmärtää, kun vaikutteet on haettu USA:sta, jossa sillä "nigger" sanalla on tyystin toisenlaiset historialliset painolastit.
Jos on mennyt 90-luku ohi, niin kyllä tuota "neekeriä", samoin kuin monia muitakin termejä, alettiin käyttää ihan vain ja ainoastaan rasistisen solvaamisen tarkoituksessa. Se että osalle ihmisistä mielikuva ko. sanasta on joltain kuvitteelliselta lintukotoajalta, ei poista sitä tosiseikkaa että tuolla sanalla on ihan suomessakin todella tunkkainen konkreettinen rasismin kaiku. Ei tarvitse kauaa tai kaukaa hakea vaikka video- tai kuvamateriaalia kaikilta kolmesta tuoreimmasta vuosikymmenestä, jossa joku kiljunatsi riekkuu että "n:t vittuun suomesta!" ja siinä termivalinta on ihan tietoisesti (niin tietoisesti mitä liimanhaistelijaklanipäältä tietoisuutta löytyy) rasistinen.

En siis lähtisi käyttämään tuota Höyryn itsessään sopivassa kontekstissa esitettynä koomista selostusta, tai vaikkapa Kake Singersin sinänsä sopivassa kontekstissa esitettynä hyvinkin svengaavaa diskofunklekaa (joka on myös sanoituksena takia sopivassa kontekstissa koominen), esimerkkeinä siitä miten termi n on täysin viaton ja sopiva. Termi on kuitenkin niin latautunut, että sitä sisältävän materiaalin esittäminen huumoritarkoituksessa vaatii jo melko tarkkaa yleisönsä tuntemista. Eikä se että näissä esimerkkikulttuurituotteissa käytetettiin termiä "viattomasti" ja vaikkapa minä ja lainaamani kirjoittaja tämän ymmärtää, tarkoita sitä etteikö joku rasistinen reppana ja kovasti katkeroitunut kusimutteri käytä näitä ihan samaan tyyliin perusteena omalle rasistiselle huutelulleen jonkunlaisena "asiallisena maahanmuuttokritiikkinä".

Toki vielä vaikeammaksi tapaukset menevät, jos on tehty kulttuurituotos joka on kirjaimellisesti mustinta rasistista paskaa jo kirjoitushetkellä, mutta joka on tarkoitettu äärimmäisen sarkastiseksi rasistien pilkaksi (Juicen tuotanto), ja vielä yksi kierros päälle jos kappaleen esittäjä kuitenkin on niin aivonsa päihteillä muhjentanut idiootti, että puolustaa kappaleen kirjallista sanomaa jopa keskustelutilaisuudessa jossa sanoittaja yrittää kertoa että kyse on sarkasmista ja toinen artisti (taas Juice) kyseenalaistaa stetsonretkun ajatelmat melko viiltävin (ja toisaalta stetsonretkun viinanmuhjaamat aivot huomioiden täysin ohi menevin) sivalluksin.

edit. korjattu oikea artisti toiseen kappaleeseen.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jos on mennyt 90-luku ohi, niin kyllä tuota "neekeriä", samoin kuin monia muitakin termejä, alettiin käyttää ihan vain ja ainoastaan rasistisen solvaamisen tarkoituksessa. Se että osalle ihmisistä mielikuva ko. sanasta on joltain kuvitteelliselta lintukotoajalta, ei poista sitä tosiseikkaa että tuolla sanalla on ihan suomessakin todella tunkkainen konkreettinen rasismin kaiku. Ei tarvitse kauaa tai kaukaa hakea vaikka video- tai kuvamateriaalia kaikilta kolmesta tuoreimmasta vuosikymmenestä, jossa joku kiljunatsi riekkuu että "n:t vittuun suomesta!" ja siinä termivalinta on ihan tietoisesti (niin tietoisesti mitä liimanhaistelijaklanipäältä tietoisuutta löytyy) rasistinen.
Tämänkaltainen henki oli ihan arkipäivää minun teinivuosinani täällä kotikulmilla 2000-luvun alussa. Ymmärtääkseni myös 90-luvulla.





Jokainen meistä nyt varmaan tajuaa sen, että mikä ero tuon möyhöämisen ja Häyrisen selostusten välillä on.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Tämänkaltainen henki oli ihan arkipäivää minun teinivuosinani täällä kotikulmilla 2000-luvun alussa. Ymmärtääkseni myös 90-luvulla.





Jokainen meistä nyt varmaan tajuaa sen, että mikä ero tuon möyhöämisen ja Häyrisen selostusten välillä on.

Varmasti jokainen meistä tällä hetkellä aiheesta kirjoittavista tajuaa tuon eron. Sillä kirjoitinkin tosin viestiini tuon disclaimerin, että vaikka esimerkiksi minä ja sinä nähdään tuo päivänselvä ero, ei se automaattisesti tarkoita että eroa nähtäisiin, tai ainakaan tunnustettaisiin, niiden toimesta jotka haluavat käyttää tuota termiä yksinomaan rasistisesti joko pilkatakseen, tai vihaa lietsoakseen. Sillä en myöskään "uudelleennormalisoisi" tuota(kaan) termiä, kun sillä on kuitenkin se äärimmäisen syvään myös suomenkielessä juurtunut negatiivinen konnotaatio.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ymmärtääkseni mustaihoiset naiset kutsuvat itseään ja haluavat tulla "turvallisesti" kutsutuiksi ruskeina tyttöinä. Lienee siis hyvä kutsua vastaavasti mustia miehiä ruskeiksi pojiksi?
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Tämänkaltainen henki oli ihan arkipäivää minun teinivuosinani täällä kotikulmilla 2000-luvun alussa. Ymmärtääkseni myös 90-luvulla.





Jokainen meistä nyt varmaan tajuaa sen, että mikä ero tuon möyhöämisen ja Häyrisen selostusten välillä on.



Olisi mielenkiintoista tietää mitän nämä henkilöt nykyään tekee elämällään eli onko ajatukset muuttuneet ja se kaikkein mielenkiintoisin kysymys olisi: Hävetääkö, ja jos niin kuinka helvetin paljon?
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eilen illalla olympialaiskeskusteluissa asiaa jo nostin esille, mutta kenties parempi jatkaa täällä.

Olen kerta kaikkiaan huolissani kiristyvästä asenneilmastosta ja jakolinjojen syvenemiselle ns. kantasuomalaisten ja maahanmuuttajataustaisten suomalaisten välillä ja onko se ihan oikea ilmiö.

Suomella, pienellä maalla ei mielestäni yksinkertaisesti ole varaa polarisoida yhteiskuntaamme tältäkään kantilta. On tärkeää, että myös niillä meistä, joilta löytyy perhetaustaa maamme rajojen ulkopuolelta, voivat tuntea olevansa sataprosenttisesti tasa-arvoisia yhteiskuntamme jäseniä, suomalaisia.

Mikäli asenteet ulkomaalaistaustaisia kansalaisiamme kohtaan kiristyvät entisestään, pelkään pahoin, että nykyistä useampi kaksoiskansalainen ei halua urheilijana edustaa Suomea kansainvälisissä kilpailuissa. Jos jatkuvasti saat kuulla ja kokea olevasi riittämätön suomalaiseksi, niin voi hän ihan hyvin valita edustusmaakseen toisen.

***


Rasismi on toki ikiaikainen ja täysin globaali asia ja sitä on esiintynyt systemaattisena myös maissa, missä käytännössä koko väestön tausta on siirtolaisuudessa. Amerikassa esim. monet anglosaksisen perhetaustan omaavat suhtautuivat 1900-luvun vaihteessa avoimen vihamielisesti esim. irlantilaisiin ja saksalaisiin siirtolaisiin, puhumattakaan maan synkästä historiasta orjuudessa ja rotuerottelussa.

Vaikka rasismi nykyäänkin on Yhdysvalloissa aito ja vakava ongelma, tietyllä tapaa kuitenkin ihailen sikäläistä asenneilmastoa, missä amerikkalainen on amerikkalainen, olivat hänen sukujuurensa mistä päin maailmaa hyvänsä. Miksi emme pyrkisi Suomessakin vähän samaan? Juridisesti Suomen kansalainen on tietysti aina tasa-arvoinen, kuten kuuluukin, mutta inhoan ajatusmaailmaa, missä suomalaiseksi "kelvatakseen" tulisi täyttää jotkin mielikuvitukselliset kriteerit, mitä tulee henkilön etniseen taustaan.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös