Nauratti kun tässä männäpäivänä soittelin mökiltä kotiinajellessa pojalle Rölliä. Riitasoinnun rakkaustarinassa lauletaan "monenlaista mongertajaa on jo täälläkin, venäläistä, kiinalaista, neekereitäkin"
joo luitte oikein, nauratti, minä en pysty ymmärtämään vanhojen aikalaisten asioiden paheksumista.
Olen ikäluokkaa -83 ja minunkin yläasteen historian kirjassa oli kuva mustista miehistä keihäineen ja kuvatekstissä "Afrikkalaisia neekereitä savannilla" Se oli sitä aikaa.
Öhöhöhöhöhöhööö. Maailma muuttuu ja jotkut sen mukana.Nauratti kun tässä männäpäivänä soittelin mökiltä kotiinajellessa pojalle Rölliä. Riitasoinnun rakkaustarinassa lauletaan "monenlaista mongertajaa on jo täälläkin, venäläistä, kiinalaista, neekereitäkin"
joo luitte oikein, nauratti, minä en pysty ymmärtämään vanhojen aikalaisten asioiden paheksumista.
Olen ikäluokkaa -83 ja minunkin yläasteen historian kirjassa oli kuva mustista miehistä keihäineen ja kuvatekstissä "Afrikkalaisia neekereitä savannilla" Se oli sitä aikaa.
Nauratti kun tässä männäpäivänä soittelin mökiltä kotiinajellessa pojalle Rölliä. Riitasoinnun rakkaustarinassa lauletaan "monenlaista mongertajaa on jo täälläkin, venäläistä, kiinalaista, neekereitäkin"
Itseni on vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka absoluuttisesti kieltäytyvät muuttumasta mitenkään vuosikymmenten aikana, pitävät kiinni jostain lapsuutensa ja nuoruutensa asioista. Vieläpä sellaisista asioista, jotka heille itselleen ovat täydellisen mitättömän vähäpätöisiä.Paheksujien on vaikea ymmärtää tätä näkökulmaa.
Tätä on vaikea selittää. Huvittavuus tulee siitä havainnosta, että hemmetti, siihen aikaan tosiaan tehtiin tuollaisia nyt katsottuna kyseenalaisia kappaleita ja mainoksia kun nyt ne on ihan täysin poisuljettuja. Sen tajuaminen ja nuo mainokset alkaa naurattamaan. Täytyy ymmärtää ettei niitä tehty aikanaan pahantahtoisesti, vaan tavallaan vilpittömällä mielellä, ainakin Suomessa. Ehkä tämä on se mitä on tämän ajan ihmisten vaikea ymmärtää, en tiedä.Itseni on vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka absoluuttisesti kieltäytyvät muuttumasta mitenkään vuosikymmenten aikana, pitävät kiinni jostain lapsuutensa ja nuoruutensa asioista. Vieläpä sellaisista asioista, jotka heille itselleen ovat täydellisen mitättömän vähäpätöisiä.
En keksi yhtäkään syytä miksi olisi hassunhauskaa opettaa lapselle, että ihmisten kutsuminen n-sanalla on tosi huvittava juttu.
En keksi yhtäkään syytä miksi olisi hassunhauskaa opettaa lapselle, että ihmisten kutsuminen n-sanalla on tosi huvittava juttu.
Paheksujien on vaikea ymmärtää tätä näkökulmaa.
Itsekin testaan sukujuhlissa, kuinka ymmärtämättömiä sukulaiseni ovat, kun puhun heistä susipareina, ja heidän lapsistaan äpäröinä.
Niin itselle ainakin on selvää, että useimmat käsitteet, jotka vuosikymmeniä sitten oli ok ei ole nykyään hyväksyttäviä. Ja kunnioitan sitä. Kyllä itseäni silti vähän huvittaa kuulla vanhoja juttuja, joissa on kyseenalaisia termejä. Ei sillä, että hauskoja olisivat vaan sillä, että mikä myrsky niistä seuraisikaan nyt ja onpas maailma muuttunut.
Tietenkin Se mustamies huvitti teiniä ysärillä, mutta nyt ei se naurata millään tasolla. Roskaa.
Sen sijaan Afrikka on sarvikuonojen maa sekä Vasara ja nauloja soivat mulla vieläkin, enkä koe niitä itselle ongelmallisena. Julkisesti en niitäkään soittaisi tosin.
Ei mitenkään, mutta "Ei sitä usko n******kään mikä helvetin haloo siitä syntyä voi kun hankkii väärät piirustukset ja tarvikkeet..." voi herättää pahennusta.Millä tavoin "vasara ja nauloja" on rasistinen tai syrjivä?
Tai suomalaismiehelle tuossa nauretaan, mutta se ei ole ikinä ollut ongelma kenellekään.
Niin ja tämäkin biisi kuuluu niihin sanomaltaan väärinymmärrettyihin biiseihin 18 and lifen ja Rakkaus on lumivalkoisen kanssa.Joskus inttiaikoina kurssikaveri (rumpali ko bändissä) sai raukista lomaa kun piti nauhoittaa Kake Singersin biisiä syksyn säveleen, tuskin tänä päivänä enää kukaan soittaisi/haluaisi kuulla me halutaan olla neekereitä-biisiä vaikka radion toivekonsertissa ja hyvä niin.
Toisaalta kenenkään ei voi väittää olevan rasisti, jos haluaa noita muita biisejä edelleen kuulla radiokanavilla.Niin ja tämäkin biisi kuuluu niihin sanomaltaan väärinymmärrettyihin biiseihin 18 and lifen ja Rakkaus on lumivalkoisen kanssa.
Tai luulee Eaglesin "Hotel Californiaa" kauniiksi ja herkäksi balladiksi.Se taas, että haluaa häissään tanssia sellaisten biisien tahtiin kuin Rakkaus on lumivalkoinen tai
Every Breath You Take kertoo, että sanoitukset on ymmärretty kovin puutteellisesti.
Menee ohi aiheen, mutta millä tavalla 18 and life on väärinymmärretty?Niin ja tämäkin biisi kuuluu niihin sanomaltaan väärinymmärrettyihin biiseihin 18 and lifen ja Rakkaus on lumivalkoisen kanssa.
Ei varsinaisesti olekaan, kappale oli saanut innoituksen kitaristin veljestä, joka oli palannut Vietnamin sodasta. Kuitenkin kappaletta työstettäessä sanoitukset tehtiinkin kertomaan nuorukaisesta joka ampui vahingossa ystävänsä. Myös musiikkivideo viittaa siihen suuntaan.Menee ohi aiheen, mutta millä tavalla 18 and life on väärinymmärretty?
No kyllähän sitä jotkut pitävät jonain täysi-ikäisyyden saavuttamisen glorifiointibiisinä. EDIT: Ainakin Suomessa.Menee ohi aiheen, mutta millä tavalla 18 and life on väärinymmärretty?
No minä tuossa jo eilen kirjoitin tähän vastausta ja juuri tästä näkökulmasta. En sitten lähettänyt, mutta kirjoitan sen tähän uudestaan:No kyllähän sitä jotkut pitävät jonain täysi-ikäisyyden saavuttamisen glorifiointibiisinä. EDIT: Ainakin Suomessa.