Niin tuo selostus on vuoden 1990 MM-kisoista ja vedettiin ihan ylen suorassa lähetyksessä. Minä olin tuon selostuksen aikaan 2-vuotias. Mutta niin se taisi olla, että tuona aikana sillä "neekeri" sanalla ei ollut Suomessa minkäänlaista rasistista yhteyttä. Se oli vaan yleissana, jota käytettiin tummaihoisista ihmisistä. Tämä on asia, joka tuntuu olevan ilmeisesti hieman vaikea juttu monille nuorille ihmisille ymmärtää, kun vaikutteet on haettu USA:sta, jossa sillä "nigger" sanalla on tyystin toisenlaiset historialliset painolastit.
Jos on mennyt 90-luku ohi, niin kyllä tuota "neekeriä", samoin kuin monia muitakin termejä, alettiin käyttää ihan vain ja ainoastaan rasistisen solvaamisen tarkoituksessa. Se että osalle ihmisistä mielikuva ko. sanasta on joltain kuvitteelliselta lintukotoajalta, ei poista sitä tosiseikkaa että tuolla sanalla on ihan suomessakin todella tunkkainen konkreettinen rasismin kaiku. Ei tarvitse kauaa tai kaukaa hakea vaikka video- tai kuvamateriaalia kaikilta kolmesta tuoreimmasta vuosikymmenestä, jossa joku kiljunatsi riekkuu että "n:t vittuun suomesta!" ja siinä termivalinta on ihan tietoisesti (niin tietoisesti mitä liimanhaistelijaklanipäältä tietoisuutta löytyy) rasistinen.
En siis lähtisi käyttämään tuota Höyryn itsessään sopivassa kontekstissa esitettynä koomista selostusta, tai vaikkapa Kake Singersin sinänsä sopivassa kontekstissa esitettynä hyvinkin svengaavaa diskofunklekaa (joka on myös sanoituksena takia sopivassa kontekstissa koominen), esimerkkeinä siitä miten termi n on täysin viaton ja sopiva. Termi on kuitenkin niin latautunut, että sitä sisältävän materiaalin esittäminen huumoritarkoituksessa vaatii jo melko tarkkaa yleisönsä tuntemista. Eikä se että näissä esimerkkikulttuurituotteissa käytetettiin termiä "viattomasti" ja vaikkapa minä ja lainaamani kirjoittaja tämän ymmärtää, tarkoita sitä etteikö joku rasistinen reppana ja kovasti katkeroitunut kusimutteri käytä näitä ihan samaan tyyliin perusteena omalle rasistiselle huutelulleen jonkunlaisena "asiallisena maahanmuuttokritiikkinä".
Toki vielä vaikeammaksi tapaukset menevät, jos on tehty kulttuurituotos joka on kirjaimellisesti mustinta rasistista paskaa jo kirjoitushetkellä, mutta joka on tarkoitettu äärimmäisen sarkastiseksi rasistien pilkaksi (Juicen tuotanto), ja vielä yksi kierros päälle jos kappaleen esittäjä kuitenkin on niin aivonsa päihteillä muhjentanut idiootti, että puolustaa kappaleen kirjallista sanomaa jopa keskustelutilaisuudessa jossa sanoittaja yrittää kertoa että kyse on sarkasmista ja toinen artisti (taas Juice) kyseenalaistaa stetsonretkun ajatelmat melko viiltävin (ja toisaalta stetsonretkun viinanmuhjaamat aivot huomioiden täysin ohi menevin) sivalluksin.
edit. korjattu oikea artisti toiseen kappaleeseen.