Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 777 257
  • 6 435

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Oulussa suoritettu. Ei sentään missään KKK-kaavussa olla matsiin ilmaannuttu, mutta todella vastenmielistä nähdä näitä tapauksia suomalaisessa urheilussa.
Rasismi on aina perseestä ja väärin eikä sellainen kuulu mihinkään, mutta Iltasanomissa kerrottiin tuo mitä huutelija huusi ja mun mielestäni se ei ollut rasistinen huuto vaikka El-Amara sen olikin sellaiseksi tulkinnut. Sinällään erikoista kun hän on yleensä ollut hyvinkin asiallinen ja tarkka noiden suhteen, mutta oliko sitten itse peli mennyt jotenkin tuomarin ihon alle (tapahtunut jotain sellaista jo aiemmin että oli ns herkällä). Ei kai rasismi kuitenkaan saa olla subjektiivinen asia.

Ei ole ihme että samassamediassa olleen jutun mukaan AC Oulun johto ja tuomari olivat ottaneet kovasanaisesti yhteen. Tuskin Oululaisetkaan voivat tuollaisen huudon perusteella lähteä etsimään huutajaa. Saatikka että siihen olisi välttämättä järkkärit reagoineet (eivät välttämättä edes tienneet kuka tuomari oli).
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Jääkiekossa tuomarille on iät ajat huudettu ties millaisia solvauksia ja varmaan uhkailujakin. Tuo " rasistinen" huuto tietenkin ikävä kun tuomari siitä mielensä pahoitti. Mutta vähän ehkä nyt herkillä mennään myös tuomarin puolella.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Rasismi on aina perseestä ja väärin eikä sellainen kuulu mihinkään, mutta Iltasanomissa kerrottiin tuo mitä huutelija huusi ja mun mielestäni se ei ollut rasistinen huuto vaikka El-Amara sen olikin sellaiseksi tulkinnut. Sinällään erikoista kun hän on yleensä ollut hyvinkin asiallinen ja tarkka noiden suhteen, mutta oliko sitten itse peli mennyt jotenkin tuomarin ihon alle (tapahtunut jotain sellaista jo aiemmin että oli ns herkällä). Ei kai rasismi kuitenkaan saa olla subjektiivinen asia.

Ei ole ihme että samassamediassa olleen jutun mukaan AC Oulun johto ja tuomari olivat ottaneet kovasanaisesti yhteen. Tuskin Oululaisetkaan voivat tuollaisen huudon perusteella lähteä etsimään huutajaa. Saatikka että siihen olisi välttämättä järkkärit reagoineet (eivät välttämättä edes tienneet kuka tuomari oli).

Jääkiekossa tuomarille on iät ajat huudettu ties millaisia solvauksia ja varmaan uhkailujakin. Tuo " rasistinen" huuto tietenkin ikävä kun tuomari siitä mielensä pahoitti. Mutta vähän ehkä nyt herkillä mennään myös tuomarin puolella.
Häh? Ilta-Sanomien mukaan huuto oli "Tuomari vittuun Suomesta". Tuohan on ihan oppikirjaesimerkki rasistisesta huutelusta.

Siis se sana "Suomesta" siinä, mitä huutelija ei lisäisi perään jos tuomari olisi samaa etnistä ryhmää kuin itse on.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Häh? Ilta-Sanomien mukaan huuto oli "Tuomari vittuun Suomesta". Tuohan on ihan oppikirjaesimerkki rasistisesta huutelusta.

Siis se sana "Suomesta" siinä, mitä huutelija ei lisäisi perään jos tuomari olisi samaa etnistä ryhmää kuin itse on.
Ehkä tuo on enemmän "muukalaisvihaa", kuin rasismia. Tai ainakin omaan korvaan kuulostaa siltä.

Niin tai näin, hölmöä huutelua ja ei tuota tietysti valkoisella naamalla varustustetulle tuomarille olisi huudettu.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Jääkiekossa tuomarille on iät ajat huudettu ties millaisia solvauksia ja varmaan uhkailujakin. Tuo " rasistinen" huuto tietenkin ikävä kun tuomari siitä mielensä pahoitti. Mutta vähän ehkä nyt herkillä mennään myös tuomarin puolella.
Miksi tuomareille huutelu ja uhkailu on sinun mielestäsi hyväksyttävää käytöstä? Koska jääkiekko? Ei kenenkään tarvitsisi kuunnella työpaikallaan yhtään mitään huutoja ja uhkailuja. Ja se ei ole todellakaan mitään herkillä oloa, jos tuomari itse kokee asian niin, että siihen pitää puuttua.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Miksi tuomareille huutelu ja uhkailu on sinun mielestäsi hyväksyttävää käytöstä? Koska jääkiekko? Ei kenenkään tarvitsisi kuunnella työpaikallaan yhtään mitään huutoja ja uhkailuja. Ja se ei ole todellakaan mitään herkillä oloa, jos tuomari itse kokee asian niin, että siihen pitää puuttua.

En minä sanonut sen hyväksyttävää olevan. Tai en sanonut hyväksyväni huutelua muutenkaan. En itse huutele peleissä.

Huutelu tuomareille ja provosointi on osa itse peliä jolla koitetaan vaikuttaa tuomareiden työskentelyyn. Ei julkisia ammatteja voi verrata tavalliseen sivilityöhön oikein mitenkään.

Ei tuossa minusta huudella kuitenkaan ihonväriin, uskontoon tai etniseen taustaan liittyvää.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Millä tavalla nuo kaksi termiä eroavat toisistaan?
Ksenofobia liittyy ulkomaalaisvihaan yms. mutta ksenofoobikot eivät tyypillisesti keskity vihansa kohteen etnisyyteen. Tai jos keskittyvät, ovat rasisteja. Aika hiuksenhieno ero itse asiassa, etenkin kun näissäkin on usein aika paljon "huomaamattomia" päällekkäisyyksiä.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Millä tavalla nuo kaksi termiä eroavat toisistaan?
@V-G- Ehtikin jo vastata.

Ero tosiaan voi olla aika pieni, jos asiaa alkaa oikein halkomaan ja en nyt tiedä onko sillä niin merkitystä loppujen lopuksi.
Mutta ei omasta mielestäni ollut kuitenkaan selkeä rasistinen huutelu.

Nyt kun muistelen, niin jossain lätkäpelissäkin on toivotettu tuomaria kotiin viheltelyn sijaan, vaikka aiemin sanoin ettei niin tehtäisi valkoiselle tuomarille. Tietysti merkitys on hieman erillainen...

Jotkut valmentajat toki ovat olleet huolissaan myös tuomareiden saunoista, eikä vain kotiin menosta.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
@V-G- Ehtikin jo vastata.

Ero tosiaan voi olla aika pieni, jos asiaa alkaa oikein halkomaan ja en nyt tiedä onko sillä niin merkitystä loppujen lopuksi.
Mutta ei omasta mielestäni ollut kuitenkaan selkeä rasistinen huutelu.

Nyt kun muistelen, niin jossain lätkäpelissäkin on toivotettu tuomaria kotiin viheltelyn sijaan, vaikka aiemin sanoin ettei niin tehtäisi valkoiselle tuomarille. Tietysti merkitys on hieman erillainen...

Jotkut valmentajat toki ovat olleet huolissaan myös tuomareiden saunoista, eikä vain kotiin menosta.
Ottamatta tarkemmin kantaa siihen, onko rasismia vai "vain" muukalaisvihaa (jotka tosiaan menevät herkästi päällekkäin ja noihin taipuvaisilla varmasti lipsuu helposti molempiin), niin onhan siinä vissi ero jos sanoo jollekulle että "mee ny kotias siitä", kuin "painu vittuun Suomesta", jos tuo jälkimmäinen on tosiaan, mitä Oulussa tuomarille huudeltiin. Ensinmainittu on näitä puolivitsikkäitä suomenkielen sanontoja joilla annetaan ymmärtää että keskustelun vastapuoli on sen verran sekaisin että olisi paras lähteä kotiin lepäämään, jälkimmäisellä sitten vaaditaankin koko maasta poistumista ja oletettavasti siksi, ettei kohteen koeta kuuluvan maahan. Itse voisin jälkimmäistä toivottaa vaikka nyt itänaapurimme palkkaporsaille, mutta niistä isoimmat (muutenkin kuin fyysisesti) ovat jo valmiiksi jossain päin tunkioimperiumin alistamia maita. Jos tuota huutelee (vaikka miten vitutuksessa niinkin tärkeästä asiasta kuin tuomaroinnista urheilutapahtumassa) niin kyllä silloin näkisin että "ei-kantasuomalaisen" näköisen kohteen ollessa kyseessä, on tosiaan haettu pakista nimenomaan rodullistettu, eli rasistinen huutelu.

Eli otin näköjään sittenkin kantaa siihen, oliko mielestäni rasismia vai "vain" muukalaisvihaa.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Mun mielestä kyseinen Erotuomari Mohammad Al-Emara piti äärimmäisen fiksun puheenvuoron.

2024 vuonna tälläiset ei kuulu katsomoon. Todella junttia käytöstä huutelijalta.
Mutta voiko 2024 (tai 2025) huutaa enää paskalle vahvistukselle että "mee ny kotiisi" vai onko sekin rasismia? Ihmeen vähän on siihen tartuttu kun Ässäfanit seisomakatsomossa alkavat näyttää nyrkkiä ja mölisemään kun kentällä tulee joku tappelutilanne. Onko sekään rasismia...

Vai onko se rasismi kuulijan korvissa? Sen ei kuuluisi olla subjektiivista mutta tämäkin case näyttää että joidenkin mielestä se on.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Mutta voiko 2024 (tai 2025) huutaa enää paskalle vahvistukselle että "mee ny kotiisi" vai onko sekin rasismia? Ihmeen vähän on siihen tartuttu kun Ässäfanit seisomakatsomossa alkavat näyttää nyrkkiä ja mölisemään kun kentällä tulee joku tappelutilanne. Onko sekään rasismia...

Vai onko se rasismi kuulijan korvissa? Sen ei kuuluisi olla subjektiivista mutta tämäkin case näyttää että joidenkin mielestä se on.

Huudoilla "mee ny kotiisi" tai "painu vittuun Suomesta" on täysin erilainen merkitys.
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jääkiekkokatsomosta on maailman sivu kuulunut näitä "nuija" tai "mene optikolle"-huutoja, mutta en ole koskaan kuullut että jääkiekko-ottelussa oltaisiin tuomarille huudettu " tuomari vittuun Suomesta". Mistäköhän tämä voisi johtua? Tai mistä johtuu että tuo huudettiin juuri nyt kun Al-Emara on ottelun tuomarina?

Kuten @El Gordo jo totesi. Malliesimerkki rasistisesta huutelusta. Eikä tuollaiselle pitäisi olla mitään sijaan yhtään missään.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jääkiekossa tuomarille on iät ajat huudettu ties millaisia solvauksia ja varmaan uhkailujakin. Tuo " rasistinen" huuto tietenkin ikävä kun tuomari siitä mielensä pahoitti. Mutta vähän ehkä nyt herkillä mennään myös tuomarin puolella.

Ehkä tätä voisi kokeilla, että joku tulisi sinun tai vaikka jonkun läheisesi työpaikalle huutamaan henkilökohtaisia törkeyksiä. Sehän olisi siis vissiin ihan jees, jos nyt et olisi kovin herkillä mieltäsi pahoittamassa.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Mutta voiko 2024 (tai 2025) huutaa enää paskalle vahvistukselle että "mee ny kotiisi" vai onko sekin rasismia? Ihmeen vähän on siihen tartuttu kun Ässäfanit seisomakatsomossa alkavat näyttää nyrkkiä ja mölisemään kun kentällä tulee joku tappelutilanne. Onko sekään rasismia...

Vai onko se rasismi kuulijan korvissa? Sen ei kuuluisi olla subjektiivista mutta tämäkin case näyttää että joidenkin mielestä se on.

Oletko sä tosissasi? Siis ihan oikeasti?
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Oletko sä tosissasi? Siis ihan oikeasti?
Olen. Ihan oikeasti olen. Siihen suuntaan ollaan menossa.

En mä usko että tuomarille oli siellä joku klanipää huutamassa mitään ideologiaa vaan yksittäinen kannattaja oli pettynyt tuomaritoimintaan. Eikä ainakaan lehtijuttujen mukaan huutanut mitään "painu vittuun" -huutoja. Typerää kyllä, mutta rasismia, ei. Eikä ne optikolle kehottamisetkaan yhtään sen parempia ole. Syrjivät silmälasipäisiä. Ei kai kukaan mielellään silmälaseja pidä ja ei sekään ole oma valinta.

Mut tästähän päästään kun koko ajan kehitetään tekniikkaa joka tekee tuomarit tarpeettomaksi.

Ja tälläisen asian nostaminen tikun nokkaan ei ole kenenkään etu rasismin kitkemisessä.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Olen. Ihan oikeasti olen. Siihen suuntaan ollaan menossa.

No ei olla kuin vain sun omassa päässäsi kehittelemissä skenaarioissa jotka eivät ole totta. Jos sä et näe että tummaihoiselle tuomarille huutaminen että poistuisi Suomesta on rasismia, niin vika on ainostaan sussa ja sunkaltaisten ihmisten takia tämä nykymeno on niin helvetin tyhmää osaltaan.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
No ei olla kuin vain sun omassa päässäsi kehittelemissä skenaarioissa jotka eivät ole totta. Jos sä et näe että tummaihoiselle tuomarille huutaminen että poistuisi Suomesta on rasismia, niin vika on ainostaan sussa ja sunkaltaisten ihmisten takia tämä nykymeno on niin helvetin tyhmää osaltaan.
Tän voi myös kääntää täysin toisin päin. Sun kaltaisten ihmisten jotka näkee rasismia kaikkialla takia tämä nykymeno on tyhmää.
 

axe

Jäsen
Mää kuulun niihin, jotka nauraa kaikille niillä itsekeksityn mukarasismin typeryyksille, joita tähän maailmaan on nyt viiimesen vuosikymmenen aikana tuotettu ja joista hyvin moni tekee vain hallaa oikean rasismin vastustukselle, mutta tämä huutokeissi nyt on selkeästi sitä ihan oikeaa ihteään ja siihen pitikin puuttua.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin ehkä tämä onkin vaan joku uusi trendi jalkapallokentillä ja muutkin tuomarit kuten Mäkisen Pertti ja Virtasen Seppo toivotetaan jatkossa pois Suomesta.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Olisiko rasismia myös huutaa "painu vittuun Suomesta" valkoiselle kanadalaiselle kiekkoilijalle? Ja miksi ei?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Olisiko rasismia myös huutaa "painu vittuun Suomesta" valkoiselle kanadalaiselle kiekkoilijalle? Ja miksi ei?
No tämä käytiin tuossa jo läpi. Jos olet muukalaisvihamielinen ilman, että viittaat mitenkään etnisyyteen, olet ksenofobinen. Jos taas vihaat etnisyyden tms. perusteella, olet rasisti.

Aivan pirun helppoa.

---

Todella helppoa on myös se, miksi esimerkiksi ihonväriä ja likinäköä ei ihan voi verrata jos puhutaan syrjivästä tai vihamielisestä käytöksestä.
 
Häh? Ilta-Sanomien mukaan huuto oli "Tuomari vittuun Suomesta". Tuohan on ihan oppikirjaesimerkki rasistisesta huutelusta.

Siis se sana "Suomesta" siinä, mitä huutelija ei lisäisi perään jos tuomari olisi samaa etnistä ryhmää kuin itse on.
Semmonen huomio tähän, että Oulussa on ainakin jossain vaiheessa ollut osalla porukasta tapana huudella kaikkea mahdollista ”vittuun Suomesta”. Ja saanut alkunsa tästä ”kendo vittuun Suomesta”. Eli voi olla ihan muunnos vaan tuostakin.

Joka tapauksessa ei kovin aikuismaista ja järkevää.

Edit. Ja tuo kyseinen huutelu liittyi juuri jalkapallo piireihin.
 
Viimeksi muokattu:

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
No tämä käytiin tuossa jo läpi. Jos olet muukalaisvihamielinen ilman, että viittaat mitenkään etnisyyteen, olet ksenofobinen. Jos taas vihaat etnisyyden tms. perusteella, olet rasisti.
Entä, jos sen huutaa Aleksi Rantalalle?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös