Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

• 866 150
  • 7 041

Jaksaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, NHL
Onhan se joo "mielenkiintoinen".

Tämän Renazin kaltaisten henkilöiden vuoksi sana rasisti ei oikein merkitse enää yhtään mitään.
Se on käytetty ja kulutettu loppuun. Lyömäase vailla totuuspohjaa.

Riittää että et tykkää Beyoncen musiikista niin olet jo kenties rasisti.
Enemmänkin meinasin sitä että tuolla samalla tavalla voi sanoa että olet pedofiili jos tykkäät Beyoncen musiikista, koska hänen mies on JayZ.

Sen takia juuri "mielenkiintonen" heitto, eli aivan vitun tyhmä.

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Enemmänkin meinasin sitä että tuolla samalla tavalla voi sanoa että olet pedofiili jos tykkäät Beyoncen musiikista, koska hänen mies on JayZ.

Sen takia juuri "mielenkiintonen" heitto, eli aivan vitun tyhmä.
Itseasiassa kuitenkin lopulta aika osuva heitto.

Mutta varmuuden vuoksi hyi sinua. Itse alan tekemään katumusharjoituksia ja jos sekään ei auta, pakotan itseni pitämään Beyoncen musiikista.

Ronikki73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Onhan se joo "mielenkiintoinen".

Tämän Renazin kaltaisten henkilöiden vuoksi sana rasisti ei oikein merkitse enää yhtään mitään.
Se on käytetty ja kulutettu loppuun. Lyömäase vailla totuuspohjaa.

Riittää että et tykkää Beyoncen musiikista niin olet jo kenties rasisti.
Nämä ketkä kuvittelevat olevansa etulinjassa rasismin vastaisessa sodassa, tekevät usein eniten hallaa koko asialle juuri tälläisilla tempauksilla, kun näkevät rasismia joka paikassa.
Ei ole mikään ihme, että osa ihmisistä on kyllästynyt koko asiaan.
Edelleen se suden huutaminen käy tähän asiaan.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Renaz Ebrahimi laittaa parasta syyllistämiskorttia pöytään ja kyselee tiktokissa:

"onko rasistista sanoa että ei kuuntele Beyonceita?"

Kuinka moni jatkoaikalainen on tämän mukaan ehkä vähän rasisti? 90%?
En kyllä tiedä taas mistä tuokin ajatus on lähtöisin mutta tuollainen tiivistys että jos ei tykkää jonkun tummaihoisen artistin musiikista niin on rasisti on kyllä pelkästään tyhmä. En tiedä liittyykö tuo siihen että Beyonce sai parhaan country albumin Grammyn ja monet ovat sanoneet että hän ei olisi ansainnut sitä tms. En ole seurannut keskustelua asian ympärillä mutta voisin olettaa että noin on sanottu ainakin jossain piireissä. Ehkä siinä porukassa on rasisteja.

Onko tuo missä sanottu?

Jaksaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, NHL
Itseasiassa kuitenkin lopulta aika osuva heitto.

Mutta varmuuden vuoksi hyi sinua. Itse alan tekemään katumusharjoituksia ja jos sekään ei auta, pakotan itseni pitämään Beyoncen musiikista.
Jep, tätä siis juuri tarkoitin tuota mielenkiintoisella, hyvin ironisesti.
Tuollaiset oikeasti huonot heitot kuten pari edellä jo sanoi, tekee vain haittaa rasismin taistelua vastaan.

Pitää toki myöntää että vihaan itse myös Beyoncen musiikkia, tosin vain sen takia että ihan satunnaisesti korvamatona oli päässä All The Single Ladies pelkän radiosoiton takia.

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Onko tuo missä sanottu?

Tiktokissa. Lähinnä pohtii että kun "yleensä valkoiset mimmit ei tykkää Beyonceita niin se jotenkin särähtää rasistisesti korvaan"

Eniten huvittaa nämä henkilöt ketkä nostavat itsensä joksikin rasismin erityisasiantuntijaksi ja tämä jälkeen alkaa määrittää ihan omilla säännöillä mikä on rasismia.

Todellisuudessa näyttää koko määritelmä jo täysin hämärtyneen tälläkin naisella.
Näköjään on unohtanut sen jo kun nolasi itsensä Valtaojan kanssa samassa lähetyksessä silloin Sannikan ohjelmassa.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tiktokissa. Lähinnä pohtii että kun "yleensä valkoiset mimmit ei tykkää Beyonceita niin se jotenkin särähtää rasistisesti korvaan"
Oli kyllä yksi paskimmista kaksi minuuttisista mitä olen ikinä katsonut. Että jos joku tummaihoinen ei tykkää Beyoncesta niin se on fine, mutta jos joku valkoihoinen ei tykkää niin se on rasistista? Voi Jeesus mikä näkemys.

axe

Jäsen
Erityisesti näin valkoisena olen sitä mieltä, että tää televisiostakin tuttu woketeatterinäyttelijä on kyllä pahimman laadun rasisti.

eläin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen Maajoukkue, DIF, HIFK, Väsby Hockey
Käänteisesti, Lauryn Hill on sanonut, että valkonaama ei saisi kuunnella hänen musiikkiaan.
Toi on jännä juttu, mä kuulin ton jutun ekan kerran koulussa joku 25-30 vuotta sitten.

Lauryn Hill itse sanoi haastattelussa että sille tuli paha mieli kuin joku valkoihonen lapsi oli kysynnyt miksi se ei tykkää että hän kuuntele sen levyjä. Hill väitti myös että ettei ole sanonut tällaista ettei ”whitey” saisi kuunella hänen musiikkiaan.

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oli kyllä yksi paskimmista kaksi minuuttisista mitä olen ikinä katsonut. Että jos joku tummaihoinen ei tykkää Beyoncesta niin se on fine, mutta jos joku valkoihoinen ei tykkää niin se on rasistista? Voi Jeesus mikä näkemys.

Ihan loogista tuo on. Vastaavasti:

Jos et tykkää George Michaelista, vihaat homoja.
Jos et tykkää Abbasta, vihaat ruotsalaisia.
Jos et tykkää Matista ja Teposta, vihaat turkulaisia.

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Mites jos ei tykkää Michael Jacksonista?
Mietin tuossa juuri, että ainoa musta artisti jota välillä kuuntelen on Michael Jackson. Jotenkin vaan Jimi Hendrix, Prince, Beyonce, Diana Ross, Aretha Franklin, Ray Charles, BB King, Louis Armstrong, Sammy Davis Jr., Stevie Wonder, Jerry Lee Louis, Whitney Houston ym. ei merkkaa juuri mitään. Vaikka heitä arvostankin ja heillä monella on hyviä biisejäkin. Se tosin vaikuttaa myös, etten siedä soul, r&b, funk tms. -musiikkia. Tosin mainitsemiltani artisteilta löytyy myös rokkia.

Moonshine Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Renaz Ebrahimi laittaa parasta syyllistämiskorttia pöytään ja kyselee tiktokissa:

"onko rasistista sanoa että ei kuuntele Beyonceita?"

Kuinka moni jatkoaikalainen on tämän mukaan ehkä vähän rasisti? 90%?
Ei jumalauta. Onneksi en ole tiktokissa, niin välttyy tällaisiltakin.

Sen sijaan tuli lueskeltua pari sivua taaksepäin keskustelua saamelaisista ja Lapista. Ymmärrän, että ensi näkemällä (ja tietysti roskalehdistön klikkiotsikoimana) tuo Laitin teksti saattaa vaikuttaa naurettavalta, mutta mun mielestä siinä on ihan ajattelemisen aihetta. Lappi tosiaan merkitsee etymologiselta taustaltaan suunnilleen sama kuin erämaa, ja siksi niitä Lappeja on pitkin Suomenniemeä, eikä sana samalla tavalla kanna pejoratiivista latausta. Ruotsin ja englannin lapp-sanoilla tosiaan on viitattu halventavasti saamelaisiin, mutta se, että onko sanalla enää samanlaista latausta paikannimissä on tietysti eri asia. Mun mielestä oleellista on kuitenkin se, että Lappi tai Lapland ovat ulkopuolisten antamia nimiä toisen kansan kotimaalle (vähän samanlainen asia on vaikkapa Alaskan Denali-vuori, jonka Trump nimesi nyt Mount McKinleyksi). Saattaa kuulostaa lillukanvarsilta, mutta kyllä itseä nyt vähän vituttaisi jos vaikkapa Helsinki nimettäisiin uudestaan jollain venäjänkielisellä nimellä, jos saatte pointista kiinni. Laiti nyt joka tapauksessa kirjoitti turhan kärkkäästi ja kun roskalehdistö kaivaa näitä kohuja esiin millä tahansa tekosyyllä, niin sen tiesi saman tien että mahdollisuus pohtivaan ja hedelmälliseen keskusteluun tämän asian kohdalla on menetetty. Ja tämä viesti ei nyt siis ole kohdistettu lainaamalleni kirjoittajalle, vaan se edustaa ihan yleisesti mietteitäni aiheesta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy