Hyvää jatkoa @Kisapuisto ja yleisellä tasolla samaa mieltä palstan moderoinnin heikentymisestä.
Yhteen asiaan haluaisin vielä ottaa kantaa. Suhteellisen säännöllisesti esitetään väite Jatkoajan tason laskelmista. Jokainen tietenkin itse päättää, että mitä tasolla tarkoittaa, mutta jos sitä mitataan sillä, että miten hyvin väitteet on perusteltu ja minkälaisia perusteluita väitteile vaaditaan, niin silloin taso ei ole laskenut vaan noussut. Selvää silti on kun tuon ketjun ylös nostaneen itkuvirren lukee, että kaikille keskustelun taso ei ole tarkoita samaa ja jos itse ei kykene asioita perustelemaan, niin nykyisin kyyti on kylmempää kuin silloin kun ei mitään vaadittu.
Kun perustin muutama päivä sitten ketjun huumeiden käytöstä, niin etsin sitä varten että onko aiheesta ketjuja entuudestaan. Löysin ketjun vuodelta 2001, mutta kun sen luki läpi, niin ei sitä voi miksikään kovinkään kommoiseksi keskusteluksi sanoa. Tuollaista kierrätyskeskus-tasoista listausta, josta ei jää mitään käteen:
Mitä mieltä huumeista? | Jatkoajan keskustelupalsta
Ja tuo ei todellakaan ole mikään pahin esimerkki. Suuri osa sen ajan "keskusteluista" oli ihan paskaa, mutta onneksi se paska unohtuu ja aika kultaa muistot.
Minulla ei ole tieteellistä tutkimusta esittää asiasta, mutta väittäisin että vapaan puolen suosio on kasvanut alkuajoista merkittävästi. Mitä enemmän keskustelussa on osallisia, sitä vaikeampaa on aitoa keskustelua käydä. Tämän näkee hyvin kun katsoo vaikka MM-kisojen aikaan maajoukue-puolta ja vertaa sitä melkein mihin vaan. Antakaa määkin huudan.hyvin vähän täällä käydään aitoa keskustelua, vuoropuhelua. Yleensä keskustelu on sitä että omaa agendaa jonkin asian tiimoilta tuodaan esiin.
Minusta on hyvin ikävää, jos jonkun keskustelupalstaviihtyvyyttä, saati elämää laajemmalti, määrittää tällaiset luettelemansa asiat.vastenmieliseen suuntaan....paremmisto... paremmat ihmiset...ei suvaita...paasaavat suvaitsevaisuudesta...kaikki toisinajattelijat...tuollainen suvaitseva...omassa erinomaisuudessaan
Kyllähän Kisapuiston jutuissa oli pointtinsa. Muutama noista hänen luotettelemistaan nimimerkeistä kävi järjestäen seuraamassa Kisapuistoa myös muihinkin ketjuihin ja jatkoivat asioiden vääntämistä myös niissä. Levittivät näin ne tietyn ketjun kahinat kaikkialle, mikä oli hyvin ärsyttävää. Sekin oli Kisapuistolta hyvä huomio, että jos ollaan yhden kirjoittajan kanssa yhdestä asiassa eri mieltä, niin sitten oli pakko olla joka ikisessä asiasta eri mieltä, ihan vain periaatteesta. Tämä toki koskee muitakin kuin noita Kisapuiston listan nimimerkkejä.
Kisapuiston ongelma oli se, että hän otti palstan liian vakavasti. Turhan energian ja ajanhukkaa noi poliittiset väännöt ovat olleet jo monta vuotta. Jos jotain hedelmällistä keskustelua noissa ketjuissa odotti löytävänsä, niin pettyä saa. Älytöntä meuhkaamista ja tiukassa tilanteessa pakoilua, noi väännöt ovat olleet jo monta vuotta. Ja jos jotain uskallan veikata, niin meno ei tule muuttumaan.
Hauska myöskin nähdä, että tietty leiri piti Kisapuistoa trollina. Itse pidin häntä ihan noiden Tuamasten ja kumppaneiden kaltaisena vääntäjänä. Edusti vain sitä toista osapuolta. Ja en nyt menisi Tuamasta heti trolliksi väittämään, vaikka hänen teksteissä joskus onkin hiemän värikynää ja provoilua.
Kisapuistolle hyvää jatkoa ja jos tulet takaisin remmiin, niin ota mukanasi rennompi asenne.
Lopuksi vielä totetan, että yleisesti ottaen porukalla ei enää tunnu edes olevan halua keskustella järkevästi eri mieltä olevien kanssa. Tämä taitaakin olla se palstan suurin ongelma tällä hetkellä.
Juts näin, relatkaa hiukan. Tää on palsta lätkäjätkille.Ei tää niin vakavaa oo, tää on vaan jääkiekkoo.
Tässä olen (oman empiirisen kokemukseni pohjalta) eri mieltä. En toki ole seuraillut yhtäkään nimimerkkiä, enkä voi siis vannoa, että näin ei jonkun kohdalla olisi, mutta itse en ole huomannut periaatteesta eri mieltä olevia. Mielestäni keskustelupalstan suola onkin juuri se, että henkilö, jonka kanssa edustamme poliittisesti vastakkaisia mielipiteitä, voi vastata kysymykseeni ruoanlaittoa koskien, tai saatan ajatella hyvinkin saman suuntaisesti uskontoketjussa. Kiekko-osastolla yksi on mielestäni aina väärässä, mutta homoketjussa sama henkilö oli mitä asiallisin keskustelija. Osaisin nimetä ehkä muutaman nimimerkin, jonka kanssa tuskin olen samaa mieltä mistään. Niissäkin osasyynä voi olla ko. nimimerkin minua ärsyttävä kirjoitustyyli. tai yhden kohdalla ihan puhdas, joka tekstistä paistava tyhmyys. Väärinajattelijoiden listaaminen - onko todella niin vaikea sietää eri mieltä olevia? Forumilla, jossa on esim. ignore-toiminto. Mitenköhän sitä kestää todellisessa elämässä vakaasti eri mieltä olevien ihmisten kohtaamisen, niitä kun ei saa vaiti vain tioetokoneen sulkemalla.Sekin oli Kisapuistolta hyvä huomio, että jos ollaan yhden kirjoittajan kanssa yhdestä asiassa eri mieltä, niin sitten oli pakko olla joka ikisessä asiasta eri mieltä, ihan vain periaatteesta. Tämä toki koskee muitakin kuin noita Kisapuiston listan nimimerkkejä.
Kyllähän Kisapuiston jutuissa oli pointtinsa. Muutama noista hänen luotettelemistaan nimimerkeistä kävi järjestäen seuraamassa Kisapuistoa myös muihinkin ketjuihin ja jatkoivat asioiden vääntämistä myös niissä.
E: Ja paskahousuilla tarkoitin jälkimmäisiä.
Päiväkahvit näppikselle. Ai saatana. Kuvastaa hyvin miten keskustelupalstat toimii, toinen marttyyrina lähtee takavasemmalle niin viimeinen sana on vielä sanottavana. Enkä tässä tuomitse ketään, voisin jopa itse kuvitella alentuvani heikolla hetkellä samaan jonkun mulkun kohdalla. Itse en todellakaan osaa aina olla järkevä vaan perustan kokolailla tänne kirjoittelun siihen että kirjoittaa mitä ekana tulee mieleen enkä mieti liikoja/tarkastele faktoja, se vie omasta näkövinkkelistä idean koko keskustelupalstasta.vai että torspot tulevat paikalle heittämään vielä jäähyväisvittuilut?
Täytyy sanoa, että olin itse sangen yllättynyt joutumisestani hänen - hieman eksentriselle - "takaisin spermaksi" -listalleen....
Muutenhan olet hyvin asiallinen kirjoittaja, mutta toimintasi USA:n 2016 vaaliketjussa, on herättänyt ainakin minussa suurta hämmennystä. En tunnista sinua samaksi kirjoittaksi siinä ketjussa.
Noin muuten olet saattunut vain joutua listalle, koska jaat muiden "listalaisten" kanssa saman aatemaailman.
Trollin ja aidosti tyhmän ihmisen erottaminen on välillä vaikkaa.
Kirjoitus voi olla täysin identtinen.
Jälkimmäinen on kirjoittanut sen tosissaan, ensimmäinen taas ei.
Minä en pitänyt Kisapuistoa trollina.
Tästä tuli melkein haiku.