Tuntuu kyllä että joka ikisessä ketjussa on nykyään joku lapsellinen haistapaska vääntö menossa. Julmetun pitkiä postauksia, lihavointeja ja kohta kohdalta pirstottu toisen väärässä olijan viesti palasiksi. Kun se on niin pahuksen tärkeää saada olla oikeessa...
Kännissäkö noita Otteluketjuja nykyään avataan? Yksi luulee keskiviikkoa lauantaiksi, toinen ei tiedä viikonpäivää ollenkaan, kolmas ei tiedä mitä vuotta eletään...
Olen nyt käyttänyt aikaa tissikeskustelujen löytämiseen ja olen epäonnistunut surkeasti. Ilmanko ei jatkoaika enää kiinnosta, kun en edes löydä tälläisiä tärkeitä ketjuja, tärkeistä asioista.Täh? Oletteko te muut availleet niitä selvinpäin?
Oma Jatkoajan käyttöni on vähentynyt lähinnä siitä syystä, että täällä on nykyään aivan liian vähän keskustelua Tero Lehterästä. Sama huomio myös puhallinmusiikin ja Turun palon suhteen. Tissikeskustelun määrä on alakantissa mutta kuitenkin vielä riittävä.
http://keskustelu.jatkoaika.com/threads/tissit.3819/Olen nyt käyttänyt aikaa tissikeskustelujen löytämiseen ja olen epäonnistunut surkeasti. Ilmanko ei jatkoaika enää kiinnosta, kun en edes löydä tälläisiä tärkeitä ketjuja, tärkeistä asioista.
Veikkaan, että foorumeiden ilmapiirin heikentyminen johtuu osin taloudellisesta tilanteesta ja pahaa oloa puretaan foorumilla. Mitä nyt monella harrastusfoorumilla pyörin, on ne selkeästi hiipunut ja katkeroitunut.
Eiköhän ongelma ole myös demografinen - nuorten sukupolvien parissa jokin epäreaaliaikainen forum-keskustelu taitaa olla aika retroa puuhaa, vähän kuin kansantanssi.
Samaan aikaan kuitenkin Futisforum on käsittääkseni erittäin suosittu eikä siellä kävijämäärät ja keskustelun määrä ole ainakaan laskeneet. Miksi Jatkoajassa homma menee päinvastoin?
Ohhoh, kun on lukenut jonkun verran sitä Suomen maajoukkueen omaa osiota FF:stä, niin minkähänlaista on ollut se takavuosien aika? Itse kyllästyn aina hyvin nopeasti tuon osion lukemiseen, koska siellä on jotenkin niin paljon sitä samaa ihmisten pahan olon purkamista mitä jatkoajan otteluketjuissakin on pahimmillaan.No, ainakin FF on aikuistunut - se takavuosien monien ihailema "anarkistinen" osin jopa chan-tyyppinen yläastemeno on muisto vain. Ja nythän siellä käydään enimmäkseen asiallista keskustelua muistakin lajeista ja se nykyinen "halveksunta" (lue koominen alemmuudentunto) on pientä entiseen verrattuna. Mutta voihan olla, että hieman vähemmän valvottu kirjoittelu edelleen houkuttelee nuoria lajin harrastajia myös kirjoittajiksi enemmän kuin JA:ssa, mene ja tiedä.
Ohhoh, kun on lukenut jonkun verran sitä Suomen maajoukkueen omaa osiota FF:stä, niin minkähänlaista on ollut se takavuosien aika? Itse kyllästyn aina hyvin nopeasti tuon osion lukemiseen, koska siellä on jotenkin niin paljon sitä samaa ihmisten pahan olon purkamista mitä jatkoajan otteluketjuissakin on pahimmillaan.
Veikkaan, että foorumeiden ilmapiirin heikentyminen johtuu osin taloudellisesta tilanteesta ja pahaa oloa puretaan foorumilla. Mitä nyt monella harrastusfoorumilla pyörin, on ne selkeästi hiipunut ja katkeroitunut. Aktiiviset henkilöt kyllä pyörii foorumeilla, muttei kirjoita mitään eikä keskustelua synny. Uusia tulokkaita ei tule kyselemään asioista ja sitä kautta synnyttämään keskustelua. Ihmisillä ei ole enää rahaa harrastuksiin niin paljoa ja jotenkin positiivisuus puuttuu. Eikä jatkuva lisäverotus helpota asioita. Varmasti foorumit on hyvä indikaattori yleisestä mielialasta kansan, tai ainakin käyttäjien keskuudessa.
Jatkoajassa tämä näkyy ehkä siinä, että järjestäen aiheet ovat negatiivisia ja poliittiset väännöt voimissaan joka puolella ja poteroista huudellaan. Mielipiteet ovat ehdottomia ja kiveen hakattu. Lisäksi porukkaa hiertää vanhat kaunat toisia vastaan. Kun joku aiempi keskustelu on mennyt huonosti jotain nimimerkkiä vastaan, jatkuu piikittely sitten jokaisessa ketjussa näiden välillä ja yv:llä. Mitä Arnold tuossa yllä mainitsi niin ennen pystyttiin ottamaan yhteen aika kovastikin mutta "what happened in the thread, stayed in the thread". Osattiin päästä asioista yli, unohtaa ne ja mennä eteenpäin. Nyt katkeroidutaan lopullisesti.
Viisaita sanoja, näin se menee. Kyllä jääkiekko voisi edelleen sytyttää keski-ikäisiäkin (katsokaa vaikka englantilaista jalkapalloa), mutta Liiga tekee sen ihan itse.Oma teoriani on että Jatkoajan kiinnostavuus on vähentynyt useammasta syystä; 1) JA-aktiivit ovat keski-ikäistyneet ja jääkiekon merkitys on vähentynyt 2) uusia JA-aktiiveja ei enään tule samalla tavalla koska SoMe ja 3) SM-liigan kiinnostavuus on tippunut vuosi vuodelta koska peli on muuttunut koko ajan tylsemmäksi ja kliinisemmäksi. Kohta 3. koskee myös NHL:ää, osittain samoista syistä. Ja kun otteluissa ei oikein tapahdu, ei tapahdu palstoillakaan. Tunteen liekki on sammunut.
Politiikka sytyttää koska se vaikuttaa meidän keski-ikäisten arkeen paljon enemmän. Ja politiikasta löytyy näitä sytyttäjiä paljon.
Viisaita sanoja, näin se menee. Kyllä jääkiekko voisi edelleen sytyttää keski-ikäisiäkin (katsokaa vaikka englantilaista jalkapalloa), mutta Liiga tekee sen ihan itse.
Noin lyhyesti
Sinänsä runkosarjan osalta hieman taitaa aika kullata muistot wanhoista hyvistä ajoista.
Viimeksi alle 50 ottelun runkosarja vedettiin 1993-1994.
Hys hys älä nyt tapa tätä kiimaa näiltä muutamilta "liikaa pelejä" tyypeiltä. Kun harhassa on kiva elää, niin ei saa rikkoa sitä kuplaa totuuksilla.Sinänsä runkosarjan osalta hieman taitaa aika kullata muistot wanhoista hyvistä ajoista.
Ottelumäärät:
2000-2008 56 ottelua
2008-2010 58 ottelua
2010- 60 ottelua
Viimeksi alle 50 ottelun runkosarja vedettiin 1993-1994.
Enemmän varsinkin "palstatunteeseen" ja otteluseurantaketjuun on vaikuttanut Ruutu+, joka mahdollistaa jokaisen pelin näkemisen. Tällöin juuri ketään ei kiinnosta ainakaan jälkikäteen lukea pelistä, koska jos peli kiinnostaa on sen itse nähnyt.