Poliittisille väännöille voisi perustaa oman alaosaston vapaan puolelle, parhaimmillaan on ekalla sivulla ollut toistakymmentä ketjua pelkkää politiikkaa (joissa keskustelu ei edes ole kovin poliittista).
Sitten kun se on minusta niin v***n turhaa tuo räksyttäminen ja urputtaminen oli aihe nyt sitten ihan mikä tahansa, jos ei konkreettisesti sitten kuitenkaan asian eteen mitään tee.
Toisaalta välillä tulee mietittyä, että miksi jääkiekkoaiheisella palstalla ylipäätään keskustellaan mamuista ja politiikasta! Hätäisempi voisi kuvitella, että kyseisille keskusteluille olisi olemassa parempiakin alustoja.Mielestäni erityisesti mamu- ja politiikka-keskusteluissa on tätä nykyä vähän sen sortin viestejä, että on kyseenalaista, tulisiko palstan sallia tällainen kirjoittelu.
Yksikään raumalainen ei katsonut tähdelliseksi postata esim. vierasjoukkueen kokoonpanoa. Kirjoittajilla on näemmä nykyisellään asenne, että "etsikää, vittu, itse". Matsin jälkeen raumalaisilta tuli otteluketjuun yksi viesti. Tämä oli todella asiallinen - siitä hatunnosto @benicio.Tepsin kunnioitus kurinpitopäätöksiä kohtaan koski näemmä vain Lassilan tapausta. Ja yllättyneet nostelevat käsiä pystyyn. ;)
Edit. Älä itke iines. Ihan ok, että Tallinder pelaa, mutta kannattaisi jättää ne median plussapistekalastelut väliin.
Enemmän mä olen huolissani - edelleen, aivan kuten ketjua perustaessanikin - tavallisen jääkiekkokeskustelun kuolemasta. Hyvä esimerkki lienee viime tiistainen (01.12.2015) TPS-LUK -CHL-kamppailu. Ennen ottelun alkua ketjuun tuli tasan yksi viesti raumalaisilta, joka sekään ei sisältänyt käytännössä mitään asiaa. Vinkkaava silmäniskuhymiö sitä vastoin oli pakollinen...
Yksikään raumalainen ei katsonut tähdelliseksi postata esim. vierasjoukkueen kokoonpanoa. Kirjoittajilla on näemmä nykyisellään asenne, että "etsikää, vittu, itse". Matsin jälkeen raumalaisilta tuli otteluketjuun yksi viesti. Tämä oli todella asiallinen - siitä hatunnosto @benicio.
Muutenkin noista otteluketjuista on tullut nykyisellään helvetin raskaita luettavia. Eihän noissa käytännössä ole enää vastustajalle mitään kuittailua, vaan käytännössä täysin päinvastoin. Omat haukkuvat omaa joukkuetta!? Suurinpiirtein naureskellaan sormi pystyssä ja touhutippa tapin päässä, kun kirjoitellaan: "Hi-hi-hi-hi... ketä tekee tänään paskimman suorituksen omasta joukkueesta?". Käytännössä siis kannattajien keskuudessa kilpaillaan siitä, että kumman joukkue on paskempi tai kummalla joukkueella on paskempi pakki tai junnupitoisempi rosteri.
Voisi mennä mode-ketjuunkin, mutta koska kaipaan asiasta yleistä keskustelua, niin laitan sen toivossa tänne.
Mielestäni erityisesti mamu- ja politiikka-keskusteluissa on tätä nykyä vähän sen sortin viestejä, että on kyseenalaista, tulisiko palstan sallia tällainen kirjoittelu. Raportointi-nappi ei ole minun juttuni, mutta noin yleisesti ottaen on ruvennut tympimään se tosiasia, että hieman siinä ja tässä, miten osa viesteistä enää eroaa jostain Hommaforumin tai Rasmus-ryhmän vastaavista viesteistä.
Jatkoajassa kuitenkin keskustelu on varsin laadukasta, mutta joukkoon on alkanut ilmaantua vaikkapa antisemitististä materiaalia, ihan vain esimerkin antaakseni. Vastaavasti ääriliike-ketjussa on ollut viime aikoina viestejä, joissa enemmän tai vähemmän suoraan ihannoidaan ja legitimoidaan väkivallan käyttöä.
Näistä viesteistä onneksi on vastuussa suhteellisen pieni osa palstalle kirjoittavista.
Ei, ei, ei... ei mitään anteeksipyytelyjä viestistäsi! TPS:n päävalmentaja Ari-Pekka Selin ansaitsi omilla pellelausunnoillaan ja ihan omalla tekemisellään kaiken tuon tyyppisen kuittailun. Se ei kuitenkaan ollut edellisen viestini pointti, vaan...Nöyrimmät anteeksipyyntöni. Olihan tuo viestini sinänsä aika asiaton, vaan ajankohtaan nähden kuitenkin ihan sopiva.
Koko ajatukseni oli se, että ennen matsin alkua raumalaisilta tuli otteluketjuun YKSI AINOA viesti, joka sisälsi PELKÄN pikkukuitin. Kuitti oli osuva sekä ajankohtaan sopiva, mutta mitään muuta asiaa - sinulla hyvä @Rommeli tai kenelläkään muulla - raumalaisilla ei ollut kyseiseen ketjuun. Sinunkin kuittailusi olisi osunut entistä paremmin maaliin, jos olisit jatkanut viestiäsi tyyliin...Ensin kritisoit kuittailua ja heti perään kritisoit kuittailun puutetta. Ota nyt joku kanta tähän asiaan.
Tätäkin on hieman vaikea ymmärtää ainakin kokonaan!Mitä tulee tuohon otteluketjun hiljaisuuteen, on kiinnostuksen puute vaan karu fakta.
- - -
Ei vaan ole jaksanut innostaa, enkä liene ihan ainoa.
Tämähän on tällä hetkellä käytännössä kaksi erillistä keskustelupalstaa yhdessä. On lätkäpuoli ja vapaa ja oliko aiemmin jopa säännöissä mainittu se, että ensisijaisesti odotetaan kiinnostusta jääkiekkoon. Nyt täällä käydään aika monipolvista, mutta sinänsä hyvin ansiokasta keskustelua eri aiheista (vaikka välillä vähän räiskähteleekin). Paljon tänne ollaan eksytty nykyään, uskaltaisin väittää, pelkästään vapaan puolen houkuttelemana. Tai sitten muun urheilun. Toki mitä se kertoo muista foorumeista, jos saadakseen laadukasta keskustelua esim. yksilölajeista pitää sitä käydä käytännössä jääkiekkoaiheisella keskustelupalstalla.
Lainaan itseäni reilun kolmen kuukauden takaa - Pitäisikö Jatkoajan vapaa-osio poistaa? -ketjusta. Lainaamani viestit löytyvät viestiketjun sivulta kuusi.Vapaa keskustelu oli varsinkin ennen mukava palsta, ja sille oli tarvetta, että jääkiekon ystävät saattoivat keskustella muistakin asioista taivaan ja maan välillä, mutta 'ytimen' ympärillä. Se oli sikäli mukavaa aikaa, että tiesi kuitenkin aina, että eriävistäkin näkemyksistä huolimatta kaikkia keskustelijoita yhdisti kiinnostus jääkiekkoon. Nyt tämä tekijä on oikeastaan murentunut.
Boldaamani lause on päätynyt mm. erään kirjoittajan allekirjoitukseksi - tosin ilman tarkentavaa sivulausetta.Tämä keskustelu ja yleinen yhteisöllisyys kärsii siitä, että palstalle on pesitynyt niin paljon retalejengiä, joita ei vittujakaan kiinnosta jääkiekko. Juuri tästä syystä arvostan erittäin paljon esim. Kisapuistoa kirjoittajana, vaikka hän ei omien sanojensa mukaan kirjoitakaan pahemmin lätkäpuolelle. Hän on kuitenkin samanhenkinen - lätkäjätkä!
Ymmärrän kyllä sen, että jääkiekkoaiheisella palstalla keskustellaan myös mm. mamuista ja politiikasta. Mielestäni suurin epäkohta onkin siinä, että kyseisistä asioista keskustelevat pääasiassa nimimerkit, joita ei vittujakaan kiinnosta jääkiekko. Tässä kohden syyttävä sormi pitää mielestäni kohdistaa vain ja ainoastaan palstan kirjoittajien rekrytointipolitiikkaan. Miksi jääkiekkoaiheiselle palstalle kirjoitusoikeuksia annetaan henkilöille, jotka tuskin tulevat kirjoittamaan sanaakaan jääkiekosta? Vahinkoja voi tietysti sattua - ja jokuhan voi jopa kusettaa hakemuksessaankin - mutta lyhyen ajan sisään Moderaattoreilla tulisi olla munaa potkia tällaiset saastat pois palstan kirjoitusvahvuudesta.Vapaa osio on myös nimenomaan jääkiekkoaiheisen palstan vapaa osio. Tarkoitan sitä, että syy siihen miksi itse kirjoitan tällä palstalla on se, että koen kuuluvani jääkiekkoa seuraavien ihmisten joukkoon ja haluan keskustella asioista muiden samanhenkisten ihmisten kanssa. En kirjoita milleen muulle keskustelupalstalle enkä edes lue muita kuin äärimmäisen harvoin, mutta jos kokisin olevani jalkapalloihminen niin olisin varmaan futisforumin puolella tai jos olisin golfihminen niin jollakin golffoorumilla jne.
...ja heitin päälle vielä parannusehdotuksia...Noin kymmenen vuotta sitten palstalla vaikutti vielä mm. hahmo nimeltä @ervatsalo. Hänhän avasi ketjuja vapaalle puolelle kaikesta mahdollisesta Linda Lampeniuksen tisseistä nakkikioski- ja kebabskeneen. Ervan teksteissä oli jatkuvasti hakamussuttelua, loistavaa huumoria - ja toisinaan jopa suoraa vittuiluakin. Tästä huolimatta erva oli armoton lätkämies - HPK:n mies henkeen ja vereen. Ketä voisi unohtaa esim. legendaarista Vujtek-lakanaa?
Osin ervan jalanjäljissä palstalle on pesitynyt (ehkä vuodesta 2007 lähtien?) mielestäni ei-toivottua retalejengiä. Hakamussuttelijoita, huumorimiehiä sekä vittuilijoita - näillä on kuitenkin ervaan nähden yksi paha puute: he eivät ole lätkäjätkiä. Kuten olen jo useampaan kertaan todennut: palstan siivoaminen pitäisi aloittaa näistä kirjoittajista, jolloin Vapaa keskustelukin voisi hiljalleen palata juurilleen: samanhenkiset kirjoittajat vääntävät juttua aiheesta kuin aiheesta!
Ketjun aiheeseen liittyen olen todennut omiksi ratkaisuehdotuksiksini seuraavaa:
- Vapaa keskustelu -osiota ei saa poistaa
- moderointia kyseisellä alueella pitäisi tiukentaa
- yksi ehdotus moderoinnin tiukentamiseksi olisi juuri tiukempi linja: "onko kirjoittajalla jotain annettavaa myös jääkiekkoaiheiseen keskusteluun?"
- siivoaminen tulisi aloittaa jo nykyisistä kirjoittajista, jotka kirjoittavat valtaosan teksteistään esim. Kierrätyskeskukseen
- kirjoitusoikeuksia ei myönnettäisi hakijoille, jotka jo hakemuksessaan ilmoittavat vähät välittävänsä jääkiekosta
Mielestäni suurin epäkohta onkin siinä, että kyseisistä asioista keskustelevat pääasiassa nimimerkit, joita ei vittujakaan kiinnosta jääkiekko.
Eihän kiinnostusta jääkiekkoon voi osoittaa faktisesti millään viestimäärillä. Ei se nyt voi olla niin hankalaa käsittää. Mä kirjoitan kotimaiseen jääkiekkokeskusteluun varmaan 20 viestiä vuodessa, kun en omista Liigasta varsinaista suosikkijoukkuetta, enkä osaa laskea itseäni minkään joukkueen faniksi. Silti käytännössä päivittäin selailen HIFK:n ja HPK:n osiot, katselen mielenkiintoisimpia yleisen puolen ketjuja ja olen jollain tasolla kiinnostunut kotimaisesta jääkiekosta. Viestimäärän perusteella en ilmeisesti ole. Joko täällä sanellaan muiden mielenkiinnon kohteet perustuen numeroihin?Sen sijaan yleisesti ottaen olen hänen kanssan samoilla linjoilla, eli jonkin sortin kiinnostus jääkiekkoon ja myös siitä kirjoittelu voisi toimia hyvänä viitekehyksenä.
Öh... en kai mä missään ole ehdotellut, että palstalla pitäisi olla vain puristista lätkäkeskustelua?Mä olen eri mieltä Mr.Fox:n kanssa joistain aiemmista ehdotuksistaan, että palstalla pitäisi olla vain puristista lätkäkeskustelua.
Ensimmäisenä tulee mieleeni semi-legendaarinen nimimerkki TomiP. Hänhän itse mainosti jossain viestissään, kuinka hän oli jo hakemuksessaan kertonut, että häntä ei jääkiekko kiinnosta eikä hän tule lätkäosioihin kirjoittamaan. Tästä huolimatta Tomppa sai kirjoitusoikeudet. Miksi ihmeessä? Jääkiekkoaiheiselle keskustelupalstalle? Tämä oli selkeä virhe Moderaattoreilta - tai kirjoitusoikeuksien myöntäjältä. Virhe on nyt korjattu, mutta oliko TomiP ainoa laatuaan.Millä ihmeellä Moderaattorit pystyvät erottelemaan käyttäjät, joita kiinnostaa jääkiekko.
Tuolta Vapaan/Kierrätyskeskuksen puolelta pystyisi helposti nimeämään tusinan - jopa pari tusinaa - nimimerkkiä, joilla ei ole mitään annettavaa jääkiekkoaiheiselle keskustelupalstalle. Miksi Moderaattorit eivät sitten noudata omia sääntöjään? Ehkä ollaan taas siinä suomalaisessa perisynnissä, että yritetään miellyttää kaikkia. Joku saattaa pahoittaa mielensä, jos ei pääse kirjoittamaan pissakakkakullipillu-juttujaan jääkiekkoaiheiselle keskustelupalstalle.