Edelleenkin: Se oli Ilveksen aloite, että päättivät lopulta antaa potkut Myrrälle heti ja ottaa Pennasen mukaan tälle kaudelle. Tästä on tulossa nyt jonkinlainen myytti jo tässä vaiheessa, että Pennanen olisi vaatinut kollegalleen potkuja heti, jotta ottaisi pestin vastaan.
Pennasen omin sanoin (boldaukset minun):
"– Ilves on varmasti käynyt kriittisen keskustelun asiasta, ja minä halusin myös käydä Ilveksen kanssa kriittisen keskustelun siitä tarpeesta, mikä muutokselle nyt on. Niiden keskustelujen jälkeen – enempää yksityiskohtiin menemättä – pesti alkaa jo nyt."
Eli ensin Ilves ja Pennanen sopivat, että Pennanen tulee valmentajaksi ensi kaudesta alkaen. Sen jälkeen Pennanen halusi keskustella kriittisesti nykyisestä joukkueesta. Tässä keskustelussa hän on tuonut Ilveksen johdolle esiin näkemyksensä muutostarpeesta nyt heti. Sen jälkeen Ilves-johto päätyi ehdottamaan aloitusta saman tien ja erottamaan Myrrän.
On totta, että virallisessa Pennasen ja Ilves-johdon yhdessä esiin tuomassa narratiivissa ei puhuta Pennasen asettaneen ehtoja sopimukselle. Mutta hän itse tulee ohimennen paljastaneeksi, että:
1. Hän on ollut aloitteellinen Ilveksen nykytilasta keskustelemiseen
2. Hänellä on ollut siitä kriittistä sanottavaa
3. Tämän jälkeen Ilves-johto päätyi toimimaan kuten toimi
Pennanen olisi voinut aivan hyvin odottaa Myrrän Ilveksen kauden loppuun, ja ottaa vastuun sen jälkeen. Samalla hän olisi toki voinut osallistua tulevien pelaajahankintojen suunnitteluun - on aivan normaalia, että tuleva valmentaja vaikuttaa hankintoihin jo etukäteen. Mutta miksi Pennanen halusi oma-aloitteisesti ryhtyä kritisoimaan tämän hetken Ilvestä? No, ainakin palkanmaksu alkaa jo nyt, eikä vasta toukokuussa - ja mitähän se palkka on? Riittääkö 15 000€/kk, vai onko 20 000€/kk, vai enemmän...
On toki totta, että ei se ole ehtojen asettamista, että kritisoi nykyvalmennusta ja samalla tuo ilmi oman näkemyksensä siitä, mitä omasta mielestä kannattaisi tehdä juuri nyt. Juuri siten minäkin toimisin, jos olisin vaikkapa normaalissa työelämässä organisaatiouudistuksen yhteydessä harkittavana johonkin sellaiseen tehtävään, jota tällä hetkellä hoitaa joku toinen. Olen jopa saattanut joskus niin toimia... (mutta silloin ei ole ollut kyse siitä, että olisin jo tullut valituksi tehtävään, joka alkaisi myöhemmin, vaan aidosti tilanteessa, jossa joko nykyinen jatkaa hamaan tulevaisuuteen, tai sitten minut valitaan tilalle.)
Se on selvää, että Pennanen ja Myrrä ajavat erilaista pelitapaa. Pennanen on Jukka Jalosen, Tapolan ja Marjamäen kaltaisen Meidän pelin valmentaja. Ilvestä seuraavat kirjoittajat ovat tälläkin palstalla itse usein korostaneet positiivisena asiana, että Myrrä ei peluuta samanlaista kiekkoa kuin esim. vihattu Tapola. Yllättävän moni tuntuu olevan sinut sen kanssa, että nyt Ilves-koppiin astelee hyvin Tapolan kaltainen henkilö - jolla on tosin vähemmän mestaruuksia Liigassa...
Oma motiivini olla niin kiinnostunut tästä asiasta on se, jota olen tuonut jo vuosien ajan eri joukkueiden valmentajanvaihdosten yhteydessä esiin: Menestys tulee useimmiten pitkien prosessien seurauksena. Nopeaan menestykseen on päästy lähinnä ylivertaisilla resursseilla. Sen sijaan pitkäjänteisellä työllä mestaruuksia ovat voittaneet yllättäjätkin. Ilves katkaisi juuri pitkän prosessin kesken, ja aloitti uuden prosessin, joka muuttuu pitkäksi korkeintaa vuosien vieriessä - ei tällä kaudella...
Ps. Syksy suorituksista ei voi päätellä juuri mitään kevään suoritustasosta. Kysykää vaikka Tapparaa seuraavilta...