Jotenkin erittäin mielenkiintoista miten ihmeessä Ilveksen johdossa tunnutaan olevan jopa ylpeitä tavasta, että yhdessä iltapäivässä nyt vaan päätettiin antaa koutsille monoa siihen malliin että sitä huudellaan lehtihaastatteluun asti.
Myös erittäin mielenkiintoista miten monet Ilveksen fanit täällä jatkavat saman tarinan kertomista positiivisena asiana. Kyllä itselleni kuullostaa helvetin huonolta johtamiselta jos pienen iltapäivän aivoriihen seurauksena saadaan aikaseksi näinkin iso hyppy tuntemattomaan, kun päävalmentajan vaihto. Ja tämä kaikki ihan yleisellä tasolla puhumattakaan faktasta, että Ilves on kilpailijoihinsa nähden koko valtakunnan kärjessä tällä hetkellä.
Vaikket minuun suoraan viittaa, niin vastaan silti. Itse olen henkilökohtaisesti erittäin surullinen Myrrän puolesta ja yrittänyt varsinkin Ilves-osiossa tuoda esiin niitä puolia mitä Myrrä toi Ilveksen peliin. Myrrä on kiistatta suoriutunut valmentaja pestistään parhaiten Ilveksessä käytännössä... no todella pitkältä ajanjaksolta tarkastettuna.
Olen myös samaa mieltä, että jos valmentajan pestissä ja siiheen liittyvissä potkuissa on jotain koodistoja niin Ilves ei minustakaan toiminut koodiston mukaan. Ennen kuin joku Ilvesläinen niitä tulee tenttaamaan, niin voin sanoa etten niistä ala juupäs-eipäs väittelyä, koska ne ovat vain "koodistoa".
Itse en edes pitänyt realistisena mitään muuta vaihtoehtoa kuin sen, että Myrrä valmentaa sopimuksensa loppuun asti.
Se mitä nyt olen kahdella viimeisellä sivulla kirjoittanut on puhtaasti oma tulkintani siitä mitä
Ilveksen johtoporras on hakenut Pennasen palkkaamisella. Mielestäni siinä Ilveksen johto on nimenomaan asettanut tulostavoitteen ja moraalisen puolen vaakakuppiin.
Sen verran on sanottava Myrrän valmennuksesta puolesta ja vastaan, että siinä oli todella merkittäviä pieniä puutteita jotka olivat todella häiritseviä. Ehkä merkittävimpänä reagoimattomuus muuttuviin tekijöihin kentällä, kuten ketjuja ei osattu peluuttaa jos joku tippui pois, aikalisiä ei otettu, maalivahtia ei otettu pois tappionhetkellä, ihmeellisiä pelaaja valintoja pelin kriittisillä hetkillä. Pieniä juttuja, jotka alkoivat paistaa liikaa läpi että katsoja ei huomannut sitä isoa kuvaa että oikeastaan pisteitä kertyi aika mukavasti.
Vastapainoksi silloin kun Myrrän Ilveksellä oli henki päällä niin ottelut olivat erittäin viihdyttäviä. Jopa niin viihdyttäviä, että tylsät keskitalven pelit saattoivat muuttua viihdyttäviksi koska pelaajat saivat sooloilla hyvässä ja pahassa. Ei ollut merkkiäkään mistään tasaisen tappavan tylsästä robottikiekosta, jossa ei ollut luovuudelle sijaa. Ottelu saattoi olla ensimmäisen erän jälkeen Ilvekselle 3-0, toisen erän jälkeen 3-3 ja lopulta päättyä 5-4 tai 4-5. Itse kirjoitin joskus viime kauden loppupuoliskolla, että Ilveksen pelitapa "missä sattuu ja tapahtuu" voi olla yksi merkittävä syy miksi Tampereella oli kunnon kiekkobuumi hyvän runkosarjan menestyksen lisäksi. Ottelut olivat vauhdikkaita. Heitin myös silloin ilmoille ajatuksen, että tietyllä tavalla haluan mielummin nähdä Myrrän viihdyttävän Ilveksen myös jatkossa jossa välierä hävitään omien virheiden myötä tulleessa sirkuksessa kuin kahden taktisen valmentajan väliseen taistoon jossa marginaalit ovat pieniä ja lopulta puolustamalla voitetaan ottelu.
Mutta kyllä, allekirjoitan sanomisesi. Myrrä on todella miellyttävä ihminen ja olisi ansainnut erilaisen päätöksen Ilves-uralleen. Myös Risto Jalo on itselle miellyttävä henkilö ja mielestäni tämä kiteytyy juuri siihen, että Jalo ei nimenomaan uskonut enään tälläkaudella tähän Pohjois-Amerikkalaiseen kiekkoon eurooppalaisessa kaukalossa joka vaatii erilaisia ominaisuuksia pelaajilta kuin meidän peli. Sen takia Myrrä sai väistyä, että valmennukseen tarvittiin erilaista osaamista.
Toki olen nyt lievästi pessimistinen tulevaan ja ennen kaikkea kahteen asiaan, eli pysyykö ottelut viihdyttävinä ja ennen kaikkea millaisena tulokseen Pennanen pystyy. Tiedostan myös, että pahimmassa tapauksessa tässä on räjäytettävä koko (pelaaja)pakka ja sen kokoaminen takaisin saattaa viedä minimissäänkin kokonaisen kauden.
.........
Täytyy vielä itse omalta osaltani sanoa, että en koe itse henkilökohtaisesti tätä minään Pennanen vs Myrrä taisteluna. Tässä haluttiin tehdä jonkinlainen suunnanmuunnos pelissä ja kuten sanoin pessimistisesti, mutta odottavaisesti katsotaan mitä tulevan pitää.
Olen vähän luvannut itselleni, etten muistele jälkeenpäin miten tämä olisi voinut mennä. Ennen kaikkea toivon tämän saagan johdosta, että myös Myrrä löytää jatkossa valmennushommia ja menestyy siinä. Olli Jokisen Jukureihin Myrrän toteuttava pelitapa olisi sopiva, mutta tämän kirjoituksen myötä toinen täysosuma voisi olla enitsen kollegan Olli Salon tiimiin KooKooseen.