Reilun vuorokauden verran asiaa makusteltuani olen melko varma siitä, että tapahtumien kulku noudattelee pääpiirteittäin Jalon ja Pennasen julkisuuteen kertomaa. Perustan tämän siihen, että olisi hyvin outo valhe väittää, että päätös Myrrän potkuista syntyi nopeasti viikonlopun ja keskiviikon välissä. Miksi keksiä tuollainen valhe? Sehän saa Ilveksen päätöksenteon näyttämään tempoilevalta, ei ollenkaan hyvä tarina ulospäin. Jos nyt ajatellaan, että Pendolla olisi ollut sopimuksen teon ehtona pestin alkaminen heti, niin parempiakin valheita olisi helppo suoltaa. Olisi voinut vaikka sanoa, että ollaan pidempään jo harkittu asiaa ja päätettiin vaihtaa mieluummin heti kuin vasta kauden päätteeksi. Yleensäkin kun julkisuuteen puhutaan muunneltua totuutta, niin ennemmin jätetään olennaisia asioita pois kuin suoranaisesti valehdellaan. Se on ihmisluonteelle helpompaa.
Uskon siis, että päätös Myrrän potkuista todella tehtiin yhdessä-kahdessa päivässä maanantain ja tiistain aikana. Uskon myös, että aloite todella tuli Ilvekseltä - minun on vaikea uskoa, että Pendo ehdoin tahdoin asettaisi itsensä tällaiseen tilanteeseen.
Mitä syitä näin nopeaan päätökseen voisi olla? Jonkinlainen konflikti. Pelaajien ja valmennuksen välillä sellaista tuskin on ollut, se käy selväksi mm. Suomen haastattelusta. Todennäköisimpänä pidän konfliktia urheilujohdon (Koskela) ja valmennuksen (Myrrä) välillä. Vuosien varrella kuuluneiden toripuheiden mukaan Koskela ei välttämättä ole niitä helpoimpia esimiehiä, ja arvomaailma poikkeaa Myrrän vastaavasta. Pinnan alla on varmaankin kytenyt jo pidempään, mutta ehkä nyt tapahtui jotain mikä oli viimeinen pisara.
Jos uskotaan Jalon ja Pennasen kertomaan aikajanaan, sopimus kahdesta seuraavasta kaudesta solmittiin viikonloppuna. Pari päivää myöhemmin ollaan tilanteessa, jossa Myrrälle päätetään yhtäkkiä antaa potkut. Voisiko olla niin, että Myrrä on vetänyt Pennasen palkkaamisesta herneen nenään, ja antanut Koskelan kuulla kunniansa? Jos Myrrä on elätellyt toivoa jatkosopparista, ja Koskela ei ole kertonut että Ilves katselee jo muita valmentajia? Myrrä saattaisi tuntea itsensä petetyksi. Koskela ei kestänyt kritiikkiä, ja pisti Myrrän kilometritehtaalle?
En tiedä. Ei tuokaan kovin vakuuttavalta tarinalta kuulosta, kun tietää Myrrän nöyryyden ja Koskelan ammattimaisuuden. Mutta jotain siellä on kulisseissa tapahtunut, siitä olen lähes varma.