Vaihteleva ehkä tälle. Hyväkään palvelu ei välttämättä paina vaakakupissa yhtään mitään, kovin moni mielellään vastaa että palvelun perässä kuljetaan mutta toisaalta mielipiteet tästä vaihtuvat hyvinkin hanakasti sen mukaan mitä milloinkin ajattelee; kun tulee aika tehdä taas ostoksia, kovin moni tyytyy kuitenkin lopulta vertailemaan hintoja jos on esim. jostain tuotteesta kyse jota saa useammastakin paikasta. "Liian hyvä palvelu" aiheuttaa monelle firmalle paljon kustannuksia ja vaivaa, mutta toisaalta ei välttämättä sitten tuo kauppoja kun Gigantti vieressä myy saman tuotteen hieman halvemmalla - sen sijaan myyjän asiantuntemus kyllä kelpaa, ilmaiseksi. Tämä vain yhtenä esimerkkinä, toisaalta taas on monia muunlaisia tuotteita joissa myyjän asiantuntemus on välttämättömyys ja tämä yhdistettynä hyvään palveluun taas on hyvinkin sitouttava asia. Toisaalta "sainpa huonoa palvelua" -korttia viuhutellaan nykyään kovinkin usein ilman varsinaista syytä, kun halpistuote ei vastaakaan huipputuotetta ominaisuuksiltaan, nopeasti kaivetaan se huonon palvelun veruke esille. Tai jos tuotteessa tai palvelussa on jotain virheitä jotka korjataan mutta ei liioitella hyvityksissä, on palvelu jälleen huonoa. Itse toimin pääosin yritystenvälisessä liiketoiminnassa jossa tämä palvelun laadun arviointi on usein vain niiden nyrkkipajojen heiluttelua; suuremmissa firmoissa ihmiset osaavat tehdä eroa sille mikä on palvelua ja mikä on tuotteen tai palvelun ominaisuuksia. Pienemmät yrittäjät tai yrittäjä-henkiset työntekijät eivät osaa erottaa sitä mikä on palvelua ja mikä kuuluu pakettiin jota olet hankkimassa.Tässähän se on koko viisaus tiivistettynä. Ei luulisi olevan kovin vaikeaa, mutta kyllä se Suomessa tuntuu valitettavasti näin olevan. Henk.koht. ainakin tuppaan "palkitsemaan" hyvästä palvelusta, usein jo heti samalla ostokerralla. Ja kyllä hyvä palvelu jää takaraivoon muistuttamaan vastaisuuden varalle.
Tässäkin ketjussa on useita hyviä esimerkkejä siitä kuinka "palvelu" -kokonaisuuden alle kerääntyy mitä eriskummallisempia asioita, joilla ei välttämättä "palvelun" kanssa ole mitään tekemistä, mutta halutaan antaa jokin leima omalle kokemukselle.
Huonoa palvelua en voi itsekään sietää ja enemmän kuin hyvä palvelu, ostopäätöksiini vaikuttaakin juuri huono palvelu. Lähes joka paikassa asioidessani saan kuitenkin osakseni ihan asiallista, tavanomaista palvelua jota voi odottaakin enkä omalta osaltani vaadikaan keneltäkään sen enempää. "Hyvän palvelun" vaatiminenkin on osaltaan taitolaji, sillä "paska asiointi" vaikuttaa myös palvelun laatuun vaikka tietysti kaikki heristävät sormeaan asiakkaan ollessa kuningas, mutta kyllä totuus on että harvoin etuuksia ja hyvää palvelua saa vittuilemalla ja olemalla mahdollisimman hankala vain siksi että sattuu olemaan asiakkaan roolissa. Niitä ostopäätöksiä tehdään myös toisinpäin ja löytyypä omiakin kokemuksia siitä että kusipäiseltä "yhteistyökumppanilta" en itse ole tehnyt vastavuoroisesti yhtään mitään ostoja. Asiointi on kahden kauppa...