Kyseessä on kauppaketju jossa kaikki hakemukset käsitellään pääkonttorilla. Sanotaan, että lappu täytetään Maanantaina, hakemus on Tiistaina pääkonttorilla, käsittelyyn menee vaikka kaksi päivää koska hakemuksia tulee kuitenkin monia ympäri Suomea, Torstaina tili lyödään koneelle, Perjantaina tili on päivittynyt ja näkyy taloushallinnassa. Kyllä siinä se viikko menee, ruuhka-aikoina kun käsiteltäviä hakemuksia on useita, voi mennä ylikin. Taustat selvitetään kuitenkin nykypäivänä aika tarkkaan.
Minun mielestäni tämä on huonoa asiakaspalvelua. Kyllä tilin avaaminen pitäisi onnistua samantien, jos asiakkaan luottotiedot ovat kunnossa. Ei mitään papereiden lähettämisiä ympäri Suomea, vaan asiakkaan tiedot syötetään koneelle ja sieltä tulee luottopäätös hetken kuluttua. Tai sitten vaihtoehtoisesti tehdään sama puhelimitse pääkonttoriin ja saadaan sieltä vastaus. Ja kyllä nykyajan ATK-järjestelmillä asiakkaan tiedot pitäisi päivittyä myös reskontraan samantien.
Ja mitkä taustat? Laitetaanko siellä joku yksityisetsivä varjostamaan pariksi päiväksi? Mitä muuta on edes mahdollista tarkastaa, kun että onko ne luottotiedot kunnossa vai ei? Tämä siis ihan kysymyksenä, kun en tunne henkilöasiakkaiden luotonvalvontaa niin hyvin. Siihen luottotietojen tarkastamiseen kuluu aikaa nimittäin korkeintaan minuutti.
Tämän toimintatavan perusteella veikkaisin, että tämä kauppaketju ei ole suomalainen. Olenko oikeassa? Suomalaisissa yrityksissä nämä asiat nimittäin yleensä osataan. Mutta jos toimintatavat tulevat jostakin ulkomailta, niin sittenhän tämä on ihan mahdollista ja jopa todennäköistä. Kuka jaksaa odottaa 2 viikkoa tilin avaamista, jos on ostamassa jotain? En minä ainakaan, vaan marssin sitten johonkin toiseen liikkeeseen, josta tavaran saa heti.
Monissa yrityksissä ei olla vieläkään tajuttu, kuinka paljon kauppaa menetetään, jos prosessit on näin jäykkiä, eikä tietotekniikan antamia mahdollisuuksia osata hyödyntää. No, eiköhän tämä alkanut lamakausi taas herättele vähän johtoporrasta ajattelemaan näitäkin asioita.
Ihan toinen juttu on sitten nämä "ilmaiset" maksuajat, mitä liikkeet mainostavat. Laskun korko näissä on toki 0%, mutta jokaiseen laskuun tulee laskutuslisä siten, että todelliseksi vuosikoroksi muodostuu helposti isoissa ostoksissa 10-20%. Tämä on sellaista yleisesti hyväksyttävää kusetusta.