Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 937 718
  • 6 860

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Maksavaa asiakasta kannattaa ehdottomasti palvella hyvin. Tällä tavoin asiakassuhde mitä todennäköisemmin jatkuu. Huonosti palveltu asiakas siirtyy muualle. Helppo juttu, näin se menee.

Stockmann on hyvä esimerkki juurikin tästä palvelusta. Jos en tiedä joskus mistä joku tietty tavara löytyy tai mikä olisi oikea vaohtoehto juuri minulle, menen aina Stockkalle. Jos tulee myöhemmin ongelmia, voi aina luottaa siihen, että ongelma hoidetaan.

Esim. kesällä ostin USB-digiboksin läppäriin mökkikäyttöä varten. Stockmannilta löytyi hyvä vaihtoehto hieman kalliimmalla kuin liikkeestä X. Tiesin jo etukäteen, että noissa vehkeissä on aika paljon ongelmia. Totesin viikon päästä, ettei softat asennu ja näin ollen telkkari ei toimi. Olin lomalla, joten en ollut Stockkan nurkilla pitkään aikaan. Yli kuukauden päästä menin neuvottelemaan asiasta ja toki tuote otettiin takaisin ja rahat hyvitettiin kortille, koska sillä hetkellä ei hyllyssä ollut tuotetta, jonka olin todennut omassa läppärissäni toimivan.

Itse olen pari pukua ostanut ja olen käyttänyt Halosen palveluja. Siellä on asiantuntevat "vanhat" myyjät, jotka osaavat pitkän kokemuksen tuomalla varmuudella vaatettaa minut todella nopeasti ja osaavat myös tuomaroida tarvitaanko jotain muutoksia. Ikävä kyllä ilmeisesti nämä myyjät alkavat olla historiaa, sillä yhä useammin tuolla osastolla näkee näitä nuoria ja kauniita tyttöjä, jotka eivät vaan osaa muuta hermostuttaa asiakkaan imelillä kehuilla ja ammattitaidottumuudella.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Tässähän se on koko viisaus tiivistettynä. Ei luulisi olevan kovin vaikeaa, mutta kyllä se Suomessa tuntuu valitettavasti näin olevan. Henk.koht. ainakin tuppaan "palkitsemaan" hyvästä palvelusta, usein jo heti samalla ostokerralla. Ja kyllä hyvä palvelu jää takaraivoon muistuttamaan vastaisuuden varalle.
Vaihteleva ehkä tälle. Hyväkään palvelu ei välttämättä paina vaakakupissa yhtään mitään, kovin moni mielellään vastaa että palvelun perässä kuljetaan mutta toisaalta mielipiteet tästä vaihtuvat hyvinkin hanakasti sen mukaan mitä milloinkin ajattelee; kun tulee aika tehdä taas ostoksia, kovin moni tyytyy kuitenkin lopulta vertailemaan hintoja jos on esim. jostain tuotteesta kyse jota saa useammastakin paikasta. "Liian hyvä palvelu" aiheuttaa monelle firmalle paljon kustannuksia ja vaivaa, mutta toisaalta ei välttämättä sitten tuo kauppoja kun Gigantti vieressä myy saman tuotteen hieman halvemmalla - sen sijaan myyjän asiantuntemus kyllä kelpaa, ilmaiseksi. Tämä vain yhtenä esimerkkinä, toisaalta taas on monia muunlaisia tuotteita joissa myyjän asiantuntemus on välttämättömyys ja tämä yhdistettynä hyvään palveluun taas on hyvinkin sitouttava asia. Toisaalta "sainpa huonoa palvelua" -korttia viuhutellaan nykyään kovinkin usein ilman varsinaista syytä, kun halpistuote ei vastaakaan huipputuotetta ominaisuuksiltaan, nopeasti kaivetaan se huonon palvelun veruke esille. Tai jos tuotteessa tai palvelussa on jotain virheitä jotka korjataan mutta ei liioitella hyvityksissä, on palvelu jälleen huonoa. Itse toimin pääosin yritystenvälisessä liiketoiminnassa jossa tämä palvelun laadun arviointi on usein vain niiden nyrkkipajojen heiluttelua; suuremmissa firmoissa ihmiset osaavat tehdä eroa sille mikä on palvelua ja mikä on tuotteen tai palvelun ominaisuuksia. Pienemmät yrittäjät tai yrittäjä-henkiset työntekijät eivät osaa erottaa sitä mikä on palvelua ja mikä kuuluu pakettiin jota olet hankkimassa.

Tässäkin ketjussa on useita hyviä esimerkkejä siitä kuinka "palvelu" -kokonaisuuden alle kerääntyy mitä eriskummallisempia asioita, joilla ei välttämättä "palvelun" kanssa ole mitään tekemistä, mutta halutaan antaa jokin leima omalle kokemukselle.

Huonoa palvelua en voi itsekään sietää ja enemmän kuin hyvä palvelu, ostopäätöksiini vaikuttaakin juuri huono palvelu. Lähes joka paikassa asioidessani saan kuitenkin osakseni ihan asiallista, tavanomaista palvelua jota voi odottaakin enkä omalta osaltani vaadikaan keneltäkään sen enempää. "Hyvän palvelun" vaatiminenkin on osaltaan taitolaji, sillä "paska asiointi" vaikuttaa myös palvelun laatuun vaikka tietysti kaikki heristävät sormeaan asiakkaan ollessa kuningas, mutta kyllä totuus on että harvoin etuuksia ja hyvää palvelua saa vittuilemalla ja olemalla mahdollisimman hankala vain siksi että sattuu olemaan asiakkaan roolissa. Niitä ostopäätöksiä tehdään myös toisinpäin ja löytyypä omiakin kokemuksia siitä että kusipäiseltä "yhteistyökumppanilta" en itse ole tehnyt vastavuoroisesti yhtään mitään ostoja. Asiointi on kahden kauppa...
 

Ender00

Jäsen
Kävinpä Ikeassa palauttamassa kesällä ostamani pussilakanat. Kuittia ei luonnollisesti enää ollut.
.
.
Vaikea selittää, mutta mielestäni mulla oli oikeus palauttaa tavara.

Ilmeisesti nämä olivat sitten jotain Ikean spesiaalilakanoita eli sellaisia, joita ei myydä kuin Ikeassa?

Hankalahan muuten on mitään hyvityksiä tehdä ilman kuittia, jos ei voi olla varma, että tuote on ostettu kyseisestä kaupasta.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Ilmeisesti nämä olivat sitten jotain Ikean spesiaalilakanoita eli sellaisia, joita ei myydä kuin Ikeassa?

Hankalahan muuten on mitään hyvityksiä tehdä ilman kuittia, jos ei voi olla varma, että tuote on ostettu kyseisestä kaupasta.

Mitään Ikean kamaa ei taideta myydä muualla kuin Ikeassa.

Edit: Varmaan jotain kynttilöitä ym skeidaa on presiis samaa tavaraa muuallakin, mutta Ikeassa siis kaikki kamat on Ikean "omia."
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Autohuolto J. Autto Hervannassa ansaitsee kiitosta.

Auton eturengas piti kitisevää ääntä, jonka tulkitsin jarrulevyn väliin juuttuneeksi pikkukiveksi. Kun en itse omista sopivaa paikkaa ja vehkeitä alkaa tuota tarkemmin tutkia, soitin ensimmäiselle paikalliselle autokorjaamolle jonka keltaisilta sivuilta löysin.

Autohuolto J. Autto kutsui käymään vielä saman päivän iltapäivällä ja mentyäni paikalle kaveri nosti auton saman tien pukille, irrotti renkaan ja kaivoi kiven pois jarrulevyn takaa. Koko hommaan aikaa meni korkeintaan kymmenen minuuttia.

Kysellessäni hintaa sain vastaukseksi "Ei se mitään maksa kun ei mitään tehtykään". Kovasti ihmettelin tätä anteliaisuutta, jolloin korjaaja sanoi vaan että "Katotaan sitten ens kerralla". Antoi siis ilmaisen näytteen osaamisesta siinä toivossa, että tulen toistekin isommalla asialla. Ja varmasti näin teenkin, kyllä käynnistä hyvä maku jäi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kysellessäni hintaa sain vastaukseksi "Ei se mitään maksa kun ei mitään tehtykään".

Näistä jutuista muistuu aina mieleeni eräs optikkokäynti yli kymmenen vuoden takaa. Silmälasit olivat pudonneet ja hieman vääntyneet, kävin liikkeessä kysymässä saisiko nämä kuntoon.

Tuo on semmoinen perushomma, että minulle ei tullut mieleenkään tarjota rahaa ko. alle minuutin operaatiosta. Voi olla, että tein siinä virheen, mutta tuohon nyt vain on täysin tottunut, että se on ilmaista.

Kiitin ja olin poistumassa liikkeestä, kun myyjä alkaa huutelemaan luuletko tämän olevan jotenkin ilmaista? Olin melko järkyttynyt ja kysyin paljonko tämä maksaa ja loppujen lopuksi vanhempi rouva ei sitten edes halunnut rahaa.

Kissa kiitoksella elää jne, mutta jos tuommoista palvelua ei pysty ilmaiseksi tarjoamaan, niin voi olla, että en niitä kalliimpiakaan ole ostamassa. Kuitenkin tuo on jouduttu suorittamaan lukuisia kertoja ja kukaan muu ei ole koskaan pyytänyt siitä mitään, siksi ei todellakaan tullut mieleen.

Useimmat paikat vielä puhdistavat linssitkin pyytämättä.
 
"Hyvän palvelun" vaatiminenkin on osaltaan taitolaji, sillä "paska asiointi" vaikuttaa myös palvelun laatuun vaikka tietysti kaikki heristävät sormeaan asiakkaan ollessa kuningas, mutta kyllä totuus on että harvoin etuuksia ja hyvää palvelua saa vittuilemalla ja olemalla mahdollisimman hankala vain siksi että sattuu olemaan asiakkaan roolissa.

Näinpä, silti tämä paskan palvelun saaja ei ole ikinä käyttäytynyt epäasiallisesti. Itse olen vuodesta -04 kestäneellä asiakaspalvelu-urallani kuullut lauseen "huonointa asiakaspalvelua, mitä olen saanut/ huonoin asiakaspalvelija, jonka olen tavannut" arviolta reilut kymmenen kertaa, jokaisella kerralla olen toiminut joko yhtiön ohjeiden mukaan taikka asiakas on jopa suht rankalla kädellä provosoinut omalla käytöksellään minua. Ymmärrän, että minun myyjänä pitäisi pystyä pitämään hermoni kurissa tilanteessa kuin tilanteessa, mutta rajansa on kaikella.

Pari esimerkkiä tilanteista, jossa olen ollut suurin kusipää ja huijari, huono asiakaspalvelija ja muuten vaan epäonnistunut ihminen:

- Asiakas on ostaessa kysynyt mahdollisuutta avokauppaan, johon olen tietysti suostunut, kun kyseessä on ollut suht arvokas tuote, henkilökohtaisesti olen sanonut ostotilanteessa, että rahat saa takaisin mikäli tuote on ehjä, pakkaus on myyntikunnossa sekä kuitti tallella, noh, asiakas saapuu muutaman päivän kuluttua, haluaa rahat takaisin. Noh, paketti on täysin riekaleina, tuotteessa pienenpieniä käytön jälkiä, jolloin en suostu palauttamaan täyttä hintaa yksinkertaisesti siitä syystä, että en saa myytyä sitä enää käytettynä täyteen rahaan. Kukas tilanteessa saakaan kuulla kunniansa? Aivan, minä olin valmis pitämään sopimuksesta oman osani, mutta asiakas rikkoi oman osansa, minä olen syyllinen.

- Toinen tilanne: Asiakas on ostanut vajaa pari viikkoa aiemmin tarjoustuotteen, joka on jo myymälästämme loppunut, kun hän tulee sitä palauttamaan, kyseessä on tietynlainen sesonkituote. En suostu antamaan rahoja takaisin, olen kuitenkin halukas tarjoamaan lahjakorttia summalle, se ei käy, vaan asiakkaan mukaan laissa lukee, että tuotteella on 14 päivän palautusoikeus, vaikka asia ei todellakaan näin ole. Asiakas lähtee vihaisena huutaen pää punaisena kuluttajasuoja-asiamiehestä ja henkilöstä ei sen jälkeen kuulu enää mitään.

- Laitetaan vielä yksi: Asiakas tulee kaksi viikkoa joulun jälkeen palauttamaan tuotetta (sama tuote ollut -80% jo reilun viikon), kuittia ei ole, uusi vastaava tuote ei kelpaa, jälleen pitäisi rahaa saada takaisin. Noh, tuote on ollut jo hyvän aikaa myynnissä -80%, asiakkaalla ei ole kuittia, jos hyvittäisimme täyden ostohinnan, tulisi seuraava asiakas ja ostaisi kaikki loput aletuotteet, palauttaisi ne seuraavalla viikolla ilman kuittia ja haluaisi niistä täyden hinnan. Se kuitti annetaan tuotteista juuri tuota asiaa varten, samaa tuotetta on ollut myynnissä jo useamman vuoden ajan, ei voi olla varma, ettei kyseessä ole 3v sitten ostettu tuote, ei voi olla varma siitä hinnasta, mikä tuotteesta on maksettu. Ikävä kyllä säännöt on sääntöjä ja oli mielestäni suht reilua tarjota edes vastaavaa tuotetta tilalle, vaikka tuote olisi voitu ostaa jo vuosia sitten ja takuu olisi rauennut.

Kyseiset tilanteet vaikuttavat kyllä siltä, että eikö tuossa tilanteessa kannattaisi toimia asiakkaan tahdon mukaan, mutta kun yrityksissä on vedettävä rajat, jotka koskevat kaikkia, jos annetaan periksi yhdelle, tulee sieltä 100 lisää palauttamaan tarpeettomat tuotteensa. Sesonkituotteita yritetään palauttaa sesongin jälkeen toinen toistaan ihmeellisimmällä verukkeella, parhaita huijauksia mitä mieleen tulee ovat esimerkiksi akkuporakoneen (selvästi käytetty) palautus, kun ei toimi, uusi tuote ei kelpaa, vaan rahaa pitäisi saada, noh nopeasti kuori auki ja kas kummaa, sisältä puuttuu koneen yksi oleellisimmista osista, johdot lisäksi poikki. Tuotetta on siis käytetty, mutta ollut kuulemma alusta asti sökö, nyt jonkun ajan päästä ostosta vasta yrittänyt käyttää ensimmäistä kertaa, mutta huomannut ettei tuote toimi, ainoa heikko puoli oli se, että tuotteessa selviä käytön jälkiä. Tuo "lainaaminen" on aivan helvetin yleistä, "jaahas, kellariin on vuotanut vettä, haenpas kaupasta uppopumpun ja tyhjennän vedet kellarista - noh, enhän mä enää tätä tuotetta tarvitse, niin palautan sen kauppaan ja otan rahat takaisin". Niin uskomattomalta kuin kuulostaakin, niin on aivan saatanan yleistä toimintaa ja me asiakaspalvelijat emme voi valita kenen sanaa uskomme ja kenen emme, säännöt on samat kaikille, vaikka jokaisen meistä pitäisi olla juuri se, joka saa erikoispalvelua erikoishinnoin.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ilmeisesti nämä olivat sitten jotain Ikean spesiaalilakanoita eli sellaisia, joita ei myydä kuin Ikeassa?

Hankalahan muuten on mitään hyvityksiä tehdä ilman kuittia, jos ei voi olla varma, että tuote on ostettu kyseisestä kaupasta.

Kaikki Ikean tuotteet kuuluvat vain ja ainoastaan Ikean tuotevalikoimaan (pl. "ruokaosasto"), joten lakanoiden kohdalla se oli helppo todentaa katsomalla tuotelappua kankaassa. Ja tämä ko. asiakaspalvelija näytti tietävän, minkä nimisestä mallistosta on kysymys. Itselläni ei ollut hajuakaan. Sillähän ei ole merkitystä, onko tuote ostettu Espoosta tai Vantaalta, varsinkaan, kun tuote ei täytä laatuvaatimuksia.

Hyviä pointteja mm. "punasydämellä" ja "Jussi77":llä. Hienoa, että viitsitte kirjoittaa omista kokemuksistanne, koska voi olla, ettei monikaan edes ajattele sitä kolikon toista puolta.

Yksi räikeimmistä huonon palvelun paikoista on Meilahden McDonalds. Mun ja monen muun ystäväni on vaikea käsittää, miksi McDonaldsin Suomen pääkonttorin välittömässä läheisyydessä sijaitsevasta yksiköstä on saatu 99% kerroista täysin ala-arvoista palvelua. Nykyään vältän ko. paikkaa kuin ruttoa ja käyn missä tahansa muussa toimipaikassa, mutta aina se ei ole käytännön syistä mahdollista. Ja joka kerta vituttaa rankasti.

Milloin ko. Mäkistä annetaan Happy Mealin yhteydessä viikon vanhaa maitoa, milloin kaikki tilatut ruoat ovat väärin. Ja nämä asiakaspalvelijat ovat vielä aidon vittuuntuneita sekä omaan hommaansa että asiakkaisiin, jotka yleensä ainakin aluksi ovat ihan ystävällisiä. Mutta kun yksinkertaisen palvelutapahtuman kesto lähestyy varttituntia, loppuu usein kärsivällisyys. Ymmärrän, että kaikki ovat joskus ensimmäisiä päiviä töissä, mutta sitä en ymmärrä, että ihmiset ovat suorastaan tyhmiä. Mutta kun neljännen kerran selittää nuorelle tytölle tiskillä, että nyt on heinäkuun 18. päivä, eikä suinkaan 11.7. ja että lasten maidot ovat viikon vanhoja, eikä valo vieläkään syty tämän nuoren naisen päässä, tulee melkein itku. Ja kun lopuksi totean ilkeän sarkastisesti, että ei, nyt on toukokuun 3., tämä ihminen kysyy ihan vilpittömästi, että "ai, onko?". Ja myönnän, että ylitin tietyn rajan ja käyttäydyin huonosti, mutta kun edessä oleva ihminen on täysin idiootti. Ja kyse on pienistä lapsista ja mielestäni aika räikeästä huolimattomuudesta. Ja lopulta kun asia menee jakeluun, tyttö kysyy, haluammeko uuden maidon ja tarjoaa siitä samasta vanhentuneesta erästä! Voi jeesus sentään! Ihmetteli vielä ihan aidosti, miksi emme halua "hyvitystä". Niinpä niin. Vastaavia surkean palvelun tapahtumia on lukuisia. Ja en todellakaan odota, että siellä on hovimestarit ja valkoiset pöytäliinat, vaan ainoastaan sitä, että tilaukseni otetaan oikein vastaan ja se myös toimitetaan kohtuullisen nopeasti. Valmiit ateriat ja pikaruoka, ei kuulosta kovin vaikealta, jos olet edes jotensakin järkevä ihminen.

No joo, tämä tästä. En voi kuitenkaan suositella kenellekään Meilahden McD:tä, paitsi niille, jotka pitävät itsensä kiduttamisesta.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo "lainaaminen" on aivan helvetin yleistä, "jaahas, kellariin on vuotanut vettä, haenpas kaupasta uppopumpun ja tyhjennän vedet kellarista - noh, enhän mä enää tätä tuotetta tarvitse, niin palautan sen kauppaan ja otan rahat takaisin". Niin uskomattomalta kuin kuulostaakin, niin on aivan saatanan yleistä toimintaa ja me asiakaspalvelijat emme voi valita kenen sanaa uskomme ja kenen emme, säännöt on samat kaikille, vaikka jokaisen meistä pitäisi olla juuri se, joka saa erikoispalvelua erikoishinnoin.
"Lainaaminen" -just! Olin joskus aikoja sitten töissä eräässä palloiluhallissa. Siellä myös myytiin pelimailoja. Mailoista oli hyvän palvelun nimissä myös testikappaleita, asiakas sai testata haluamaansa mailaa ennen ostopäätöstä -aikamoinen etu moneen urheilukauppaan nähden. Eikös sitten yksi sankari tullut kerran viikossa noin kymmenen viikon ajan "ostoaikeissa" pelaamaan -ja aina halusi kokeiltavakseen sen kalleimman mailan tai toiseksi kalleimman mailan (olisivatko olleet jotain 150-200e). Oli meillä vuokramailojakin satunnaisille kävijöille.

Jossain vaiheessa hermot paloivat moiseen hyväksikäyttöön. Katsoin pelivarauslistasta kaverin taas olevan tulossa pelaamaan ja siirsin testimailat piiloon. Otin ihan vittuillakseni myös vuokramailoista paremmat pois. Noh, pakkohan sen oli sitten vuokrata joku sellainen paska, jonka olin häntä varten sinne jättänyt! Seuraavalla viikolla kaveri tuli taas pelaamaan. Oli ostanut jostain aivan halvimman tason mailan, minkä tietysti heti tunnistin halpikseksi. Teki mieli huomauttaa, mutten olisi siihen päin naamaa nauramatta kyennyt. :)
 

Siri

Jäsen
Soitin äsken DNA:n asiakaspalveluun, koskien laskutusvirhettä. Mulle oli kytketty joku dna matkapaketti, joka maksoi laskun mukaan 5,22€/kk. Kysyin sitten, että mikähän homma tää on ja koska kytketty päälle. En saanut selitystä mikä se on, mutta se oli kuulemma kytketty 30.10. Noh, sanoin, etten ole semmoista tilannut eikä kukaan oo sieltäkään päin soittanut, että voisko sen kytkeä pois. Ja kyllähän se kytkettiinkin. Neiti vielä mainitsi, että se saattaa näkyä ensi laskussakin, mutta on nyt kuitenkin pois (pitääköhän mun siis soittaa sinne vielä ensi kuussakin?).

Kaikki sujui hienosti tähän asti, mutta sitten alkoi tapahtua.
Neiti: "Haluaisitko tähän liittymääsi tällaisen etublaablaablaan, jonka myötä puhelut ovat halvemmat sunnuntaisin dna-dna-välillä? Tässä on vuoden määräaikainen sopimus."
- Apua, pakko keksiä vale! -
Minä : "Öö, tota en mä oikein soittele viikonloppusin." (just joo)
Neiti: "Mutta eihän tämä maksa mitään."
Minä: "En mä halua määräaikasia liittymiä, kun saatan irtisanoa tän liittymän muutenkin, kun mulla on toi toinen dna-liittymä kimpassa puhelimen kanssa."
Neiti: "No sittenhän se on joka tapauksessa määräaikainen!"
Minä: Ööh, ei nyt kiitoshei."

Siis mikä juttu tää on, että puhelinmyyjiä rekrytoidaan jo asiakaspalveluun?
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Kaikki sujui hienosti tähän asti, mutta sitten alkoi tapahtua.
Neiti: "Haluaisitko tähän liittymääsi tällaisen etublaablaablaan, jonka myötä puhelut ovat halvemmat sunnuntaisin dna-dna-välillä? Tässä on vuoden määräaikainen sopimus."
- Apua, pakko keksiä vale! -
Minä : "Öö, tota en mä oikein soittele viikonloppusin." (just joo)
Neiti: "Mutta eihän tämä maksa mitään."
Minä: "En mä halua määräaikasia liittymiä, kun saatan irtisanoa tän liittymän muutenkin, kun mulla on toi toinen dna-liittymä kimpassa puhelimen kanssa."
Neiti: "No sittenhän se on joka tapauksessa määräaikainen!"
Minä: Ööh, ei nyt kiitoshei."

Siis mikä juttu tää on, että puhelinmyyjiä rekrytoidaan jo asiakaspalveluun?

Tässähän ei ole mitään ongelmaa, juurikin esimerkki hyvästä asiakaspalvelusta että tarjotaan asiakkaalle etua. En ole ihan varma oliko tämä kyseinen liittymä juurikin määräaikainen vai toinen käyttämäsi, mutta jos tilanne oli se että jo määräaikaiseen liittymään saat etua niin voidaan puhua jo huonosta asiakaspalvelusta jos tälläistä ei tarjota.

Muutenkin mikä idea tuossa on että pitää jotain valheita keksiä, mitä se ketään hyödyttää, jos ei halua määräaikaista niin voihan sen heti suoraan sanoa, tai mikä ongelma siinä oli jos liittymä oli jo määräaikainen? Mitä tulee myyntiin niin asiakaspalvelulla ja myynnillä ei välttämättä ole juurikaan eroa, myöskin myynti ja asiakkaalle tarjotut ratkaisut ovat asiakaspalvelua.
 

J.Petke

Jäsen
Puhelimeni kytkykaupasta taitaa olla n. 1kk jäljellä ja nyt soittivat Saunalahdelta, että jatketaankos sopimusta ja että olenko ollut tyytyväinen puhelimeen sekä liittymään. Sanoin, että olen ollut tyytyväinen kumpaankin että kerros vaan mitä on mielessä. Kysyi uudestaan, että

"niin haluatkos jatkaa sopimusta".

Kysyin, että "sitookos tämä minua mitenkään."

"No kyllähän tämä 24kk sopimus on"

"No, onkos sitä mahdollisuus saada siten, että on voimassa kuukauden kerrallaan, kun koskaan ei tiedä vaikka joutuisi ulkomaille lähtemään"

"seli seli seli seli, voi vaihtaa sitten liittymätyyppiä jolloin kuukausimaksu on 0€ jo tulee ulkomaanreissua."

"mielestäni se tuntuu silti liian sitovalta"

"kyllähän me haluamme asiakkaistamme pitää kiinni, varsinkin maksavista sellaisista niinkuin kaikki yritykset.. seli seli seli, näihin toistaiseksi voimassa oleviinhan ei sitten saa mitään alennuksia ja hintakin voi nousta...seli seli seli"

"Saanko sen silti sillain että on kuukauden voimassa"

"kyllä se periaatteessa onnistuu"

"no pidetään niin sitten", sanoin.

Jotenkin jäi sellainen kuva, että yritettiin vaivihkaa sitoa taas kahdeksi vuodeksi vaikka missään nimessä se ei ole asiakkaan etujen mukaista. En oikein tiedä, että oliko hyvää vai huonoa asiakaspalvelua, hieman paha maku jäi kuitenkin.

Lainaten itseäni parin kuukauden takaa. Näin nuo operaattorit tekevät, että yritetään sitoa asiakkaat huomaamatta seuraavaksi vuodeksi tai kahdeksi. Hyvää palvelua on se, että kysytään. Maku menee siinä vaiheessa kun ei uskota ja aletaan inttämään. Ensiksi yritetään huomaamattomasti saada asiakas jatkamaan sopimusta ja sen jälkeen jos ei asiakas ymmärrä kysyä niin annetaan mennä niin ja huomaamatta asiakas on taas 24kk sidoksissa liittymään.
 

J.Petke

Jäsen
Kävi tänään aika erikoinen asiakas taas.

"Tarvitsisin sitä tätä ja tota. Saisiko järjestettyä niin, että saisin laskun ja eräpäivä olisi vasta ensi vuoden alussa"

"Ei ikävä kyllä voi, tilin voi avata mutta siinä menee noin viikko tai kaksi että se aukee"

"Kaksi viikkoa? Tarvitsen ne tavarat huomenna, voin antaa visanumeroni siihen"

"Joo, näissä menee tovi kun kaikki jutut tarkistetaan ja tili avataan muualla"

"Eihän siinä nyt voi melkein kahta viikkoa mennä, miten siinä niin kauan menee?"

"En minä tee niitä hommia joten en tiedä"

"Kyllä tämmöset laskut on ennen onnistunut"

"Joo mutta enää nykypäivänä ei onnistu"

"Onnistuu se, pitää vain etsiä sellainen kauppa, enemmän tämä on teillä halukkuudesta kiinni"

"Säännöt on sääntöjä, voitte mennä tapaamaan päällikköä huomenna ja kysellä siitä tilin avaamisesta"

"Etkö kuullut että tarvitsen ne tavarat huomenna"

"Kuulin kyllä, mutta valitettavasti en voi ilmeisesti tässä asiassa sitten auttaa"

Kuvitellaanko tosiaan, että kun kauppaan astellaan sisään niin sieltä saa nykypäivänä tavaraa laskulle. Tuntemattomat ihmiset jotka käyvät kerran vuodessa ostoksilla. Yritin asetella sanani fiksusti enkä viitata siihen, että laskuja on jätetty niin paljon maksamatta jotta tuo laskun saaminen ei enää onnistu niin helposti. En minä saa maitokaupastakaan laskua kotiin joten miksi joku kuvittelee että se onnistuu "tuosta vain"
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En minä saa maitokaupastakaan laskua kotiin joten miksi joku kuvittelee että se onnistuu "tuosta vain"

Siitä ei loppujen lopuksi niin kauaa edes ole, kun sai maitokaupasta laskulle. Vielä ainakin 90-luvun puolivälin jälkeen, muistan sen hyvin siitä, kun maito oli aina välillä olutta. Toisaalta oma kokemus tuolloin on vain hyvin pitkästä asiakassuhteesta, olikohan muualla jo tiukentunut noihin aikoihin.

Samaa mieltä ko. asiakkaan kanssa kyllä siinä, että ihmeellinen juttu, jos tosiaan kaksi viikkoa menee tilin avaamiseen. Jos olisin liikkeen päällikkö, niin asia tulisi välittömästi selvittää eikö tosiaan parempaan pystytä.
 

Pateettinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Kiekko-Vantaa
"Tarvitsisin sitä tätä ja tota. Saisiko järjestettyä niin, että saisin laskun ja eräpäivä olisi vasta ensi vuoden alussa"
..
"Kaksi viikkoa? Tarvitsen ne tavarat huomenna, voin antaa visanumeroni siihen"

Miksi asiakas ei sitten maksanut Visalla? Eikös joulukuussa tehdyt luottokorttiostokset mene normaalisti maksuun tammikuun lopussa?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Samaa mieltä ko. asiakkaan kanssa kyllä siinä, että ihmeellinen juttu, jos tosiaan kaksi viikkoa menee tilin avaamiseen. Jos olisin liikkeen päällikkö, niin asia tulisi välittömästi selvittää eikö tosiaan parempaan pystytä.

Kun itse olin myyjänä, meni uuden laskutusasiakkaan perustamiseen korkeintaan yksi päivä. Tiukassa tilanteessa saattoi soittaa henkilölle, joka tuota asiaa hoiti, jolloin hän tarkisti asiakkaan laskutuskelpoisuuden lennossa.

Tuosta ei kyllä selvinnyt, edustiko ko. asiakas jotain firmaa. Yksityishenkilöille laskulle myyminen on kyllä itsemurhaa. Jos asiakas edusti jotain firmaa, hän oli ihan oikeassa siinä, että varmasti joku joustavampi liike myy varmasti laskulle, jos firman luottotiedot ovat kunnossa.
 

J.Petke

Jäsen
Samaa mieltä ko. asiakkaan kanssa kyllä siinä, että ihmeellinen juttu, jos tosiaan kaksi viikkoa menee tilin avaamiseen. Jos olisin liikkeen päällikkö, niin asia tulisi välittömästi selvittää eikö tosiaan parempaan pystytä.

Kyseessä on kauppaketju jossa kaikki hakemukset käsitellään pääkonttorilla. Sanotaan, että lappu täytetään Maanantaina, hakemus on Tiistaina pääkonttorilla, käsittelyyn menee vaikka kaksi päivää koska hakemuksia tulee kuitenkin monia ympäri Suomea, Torstaina tili lyödään koneelle, Perjantaina tili on päivittynyt ja näkyy taloushallinnassa. Kyllä siinä se viikko menee, ruuhka-aikoina kun käsiteltäviä hakemuksia on useita, voi mennä ylikin. Taustat selvitetään kuitenkin nykypäivänä aika tarkkaan.

Miksi asiakas ei sitten maksanut Visalla? Eikös joulukuussa tehdyt luottokorttiostokset mene normaalisti maksuun tammikuun lopussa?

Sanoppa se. Hieman epäilyttävä kuva jäi koko kaverista.

Tuosta ei kyllä selvinnyt, edustiko ko. asiakas jotain firmaa. Yksityishenkilöille laskulle myyminen on kyllä itsemurhaa. Jos asiakas edusti jotain firmaa, hän oli ihan oikeassa siinä, että varmasti joku joustavampi liike myy varmasti laskulle, jos firman luottotiedot ovat kunnossa.

Oli ihan yksityishenkilö kenet näin kaupassa ensimmäistä kertaa. Eli siis ihan tuntematon. Kyllähän lasku saadaan kirjoitettua vaikka heti jos niin halutaan mutta ei sitä ihan noin vaan lähdetä tekemään, varsinkaan tämänlaisissa tilanteissa.
 
JEP

Mulle sattu itelle vastaava tapaus muutama vuosi sitten.
Olin menossa ostaan Sonyn litteää teeveetä 40-42 tuumanen 1500 e kotiin tuotuna.Rahaa olis ollu just sopivasti mutta aattelin että ostan sen osissa ei tartte kerralla laittaa kaikkea likoon.
Marssin paikalliseen kodinkoneliikkeesen.Sieltä sopiva töllö ja ei muutako lanketin täyttöön.Hetken päästä myyjä tulee hieman vaivautuneena ja sanoon ettei masteri hyväksynyt hakemustani.Sain pienen selvittelyn jälkeen numeron selville mistä voi kysellä tietoja tarkemmin.

Sieltä vastas erittäin tyly eukko jota ei tuntunu kiinnostavan mikään yleisiä liirumlaaurumeita riitti.No tei sen että sanoin samalta seisomalta vanhan masterini irti ja maksoin laskun pois.

Menin uudestaan liikkeeseen maksoin sinne pienen käsirahan teeveestä ja ostin myös digipoksin tallentavan sellaisen.Töllö ja poksi oli seuraavana aamuna mulla kotona ja asenettuna liikkeen autolla tuotuna sis samaan hintaan.

Arvatkaapa onko joku muukin ostanu samasta liikkeestä tavaraa sen jälkeen.
Ja hinnasta saa tinkiä ja alennusta tulee kohtuullisesti.
Itkonen sai hyvän kanta asiakkaan.Eipä tule muualta enää elektroniikkaa hommattua.
Sana se on joka miehen tiellä pitää..
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Lapin Toimistotieto Oy, Ivalo

Todella suuri peukku Lapin Toimistotietoon Ivaloon. Vaimo joutui ottamaan työläppärin mukaan Saariselälle lomareissulle koska muutama työasia piti hoitaa vielä joulua edeltävinä maanantaina ja tiistaina. Perillä huomasimme, että kone ei saa virtaa virtajohdosta ja tämähän johti laitteen akun tyhjentymiseen. Lomakylästä kyseltiin johtoa lainaksi, mutta oikeanlaista ei löytynyt.

Mentiin koneen kanssa Lapin Toimistotietoon missä heti tilanteen seliettyämme sanottiin, että laitetaas se kone nyt ensimmäiseksi tuohon latautumaan. Tämän jälkeen myyjät tekivät kaikkensa löytääkseen jostain johdon, jonka olisivat voineet meille myydä. Vaan kun ei löytynyt. Sanoivat sitten, että tuossa vähän matkan päässä on toinen liike josta voisi löytyä mutta jättäkää ihmeessä tuo kone tänne lataukseen niin saatte ainakin akun täyteen. Ei löytynyt johtoa toisestakaan liikkeestä mutta mikäs siinä oli taajamaa katsellessa akun täyttymistä odotellessa. Akku sitten riitti loppujen töiden tekoon.

Myyjät hoitivat hommansa paremmin kuin hyvin ja heitä aidosti kiinnosti auttaa. Iso kiitos heille, jos sattuvat lukemaan.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuvitellaanko tosiaan, että kun kauppaan astellaan sisään niin sieltä saa nykypäivänä tavaraa laskulle. Tuntemattomat ihmiset jotka käyvät kerran vuodessa ostoksilla. Yritin asetella sanani fiksusti enkä viitata siihen, että laskuja on jätetty niin paljon maksamatta jotta tuo laskun saaminen ei enää onnistu niin helposti. En minä saa maitokaupastakaan laskua kotiin joten miksi joku kuvittelee että se onnistuu "tuosta vain"

Kyllä kuvitellaan. Samoin kuvitellaan, että itse sotketut asiat selviävät yhtä helposti kuin ne ovat tapahtuneetkin. Sitten kun ei selviäkään, syy näiden ihmisten mielestä on aina pöydän toisella puolella, ei koskaan itsessä.

Samoin kuvitellaan, että todistamisen taakka olisi jollain muulla kuin itsellä, jos edelleen kyse on itse sotketuista asioista:

- Etkö voi soittaa sinne ja tänne, niiden pitäisi tietää. Eikö tämä nyt ole muutenkin tällä selvä?

- Teidän tulee itse toimittaa pyydetyt dokumentit, on teidän velvollisuus selvittää asia.

- Saa***a, taas juoksutetaan.

Kyllä, yksilön oma vastuu omista asioista on hämärtynyt huolestuttavan monella tässä yhteiskunnassa.
 
Nyt täytyy vähän avautua HKL:n asiakaspalvelusta.

Keissi meni näin: eilen klo 22 aikaan kun olimme siirtymässä ravitsemusliikkeeseen Helsingin keskustaan käyttäen matkustusvälineenä metroa, niin tottahan toki iki-ihanat tarkastajatädit ja -sedät tekivät invaasion vaunuumme. Itseltäni löytyi tietenkin täysin validi matkustuslippu (matkakortti, jossa aikaa) taskusta. Ongelmaksi muodostui vain se, ettei tätien lukijalaitteet reagoineet jostain syystä ollenkaan korttiini (=kortti paskana). Noh minäpä siihen että HAA ettepä mulle sakkoa anna, sillä aina kaikkeen valmistautuneena miehenä kaivan kuitin taskusta ja luulen olevani taas kelpo kansalainen. Ja paskat. (tässä vaiheessa n. 7 smurffia on ympäröinyt seurueemme) Vittumainen täti sanoo, että ei tästä sun kortin sarjanumerosta saa mitään selvää (jotta voitaisiin syöttää sarjanumero lukijaan).

TSÄDÄÄM ja täti alkaa kirjoittamaan 80 juuron sakkoa. Tässä vaiheessa alkoi pinna palaa. Aloin tarkastelemaan sitä kortin sarjanumeroa lähemmin ja olihan se selkeästi kulunut, eikä ihan joka numeroa pystynyt tulkitsemaan. Tuosta ehkä 20 numeron sarjasta pystyi tunnistamaan ainakin yli puolet sieltä täältä. Okei he tekevät vain työtään ja heillä on varmasti omat toimintatapansa mutta mitä vittua. Jos he olisivat halunneet niin he olisivat edes yrittäneet katsoa, että kortin näkyvät numerot mätsäävät kuitin numerosarjan kanssa. Mutta ei.

Ei tässä muuten mitään, mutta en millään jaksaisi lähteä vääntämään tästä jossain HKL:n asiakaspalvelupisteessä (kuten tädit mulle neuvoivat) kun ottaa senkin huomioon, että astun maanantaina puolustusvoimien palvelukseen ja sen myötä aika on ns. kortilla. Sekin vielä, etten mielestäni ole tehnyt mitään väärää. Olen säilyttänyt matkakorttia siihen tarkoitetussa suojakuoressa. Eli heidän huonolaatuisten korttien takia joudun turhaan ravaamaan.

Mietityttää, että miten olisi joustettu, jos tilanteessa olisi ollut siideri kädessä lampsivan anarkistin sijaan vaikka joku mummo.

Pro yksityisautoilu.
 

pXi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, EPS
Ei tässä muuten mitään, mutta en millään jaksaisi lähteä vääntämään tästä jossain HKL:n asiakaspalvelupisteessä (kuten tädit mulle neuvoivat) kun ottaa senkin huomioon, että astun maanantaina puolustusvoimien palvelukseen ja sen myötä aika on ns. kortilla. Sekin vielä, etten mielestäni ole tehnyt mitään väärää.
Kyllä se vaan kannattaa jaksaa lähteä vääntämään, jos/kun kortti on ollut voimassa sakotushetkellä. Ei tuossa pitäisi olla mitään häikkää korjata asia myöhemmin.

Itse olen kerran hoitanut sakkoasioita HKL:n kanssa ja hyvää palvelua tuli pyytämättäkin. Soittivat jopa jälkeenpäin perään että asia hoidettu ja kaikki ok. Ei ollut samanlainen tilanne kuin sulla mutta kuitenkin.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Nyt täytyy vähän avautua HKL:n asiakaspalvelusta.

Keissi meni näin: eilen klo 22 aikaan kun olimme siirtymässä ravitsemusliikkeeseen Helsingin keskustaan käyttäen matkustusvälineenä metroa, niin tottahan toki iki-ihanat tarkastajatädit ja -sedät tekivät invaasion vaunuumme. Itseltäni löytyi tietenkin täysin validi matkustuslippu (matkakortti, jossa aikaa) taskusta. Ongelmaksi muodostui vain se, ettei tätien lukijalaitteet reagoineet jostain syystä ollenkaan korttiini (=kortti paskana). Noh minäpä siihen että HAA ettepä mulle sakkoa anna, sillä aina kaikkeen valmistautuneena miehenä kaivan kuitin taskusta ja luulen olevani taas kelpo kansalainen. Ja paskat. (tässä vaiheessa n. 7 smurffia on ympäröinyt seurueemme) Vittumainen täti sanoo, että ei tästä sun kortin sarjanumerosta saa mitään selvää (jotta voitaisiin syöttää sarjanumero lukijaan).

TSÄDÄÄM ja täti alkaa kirjoittamaan 80 juuron sakkoa. Tässä vaiheessa alkoi pinna palaa. Aloin tarkastelemaan sitä kortin sarjanumeroa lähemmin ja olihan se selkeästi kulunut, eikä ihan joka numeroa pystynyt tulkitsemaan. Tuosta ehkä 20 numeron sarjasta pystyi tunnistamaan ainakin yli puolet sieltä täältä. Okei he tekevät vain työtään ja heillä on varmasti omat toimintatapansa mutta mitä vittua. Jos he olisivat halunneet niin he olisivat edes yrittäneet katsoa, että kortin näkyvät numerot mätsäävät kuitin numerosarjan kanssa. Mutta ei.

Ei tässä muuten mitään, mutta en millään jaksaisi lähteä vääntämään tästä jossain HKL:n asiakaspalvelupisteessä (kuten tädit mulle neuvoivat) kun ottaa senkin huomioon, että astun maanantaina puolustusvoimien palvelukseen ja sen myötä aika on ns. kortilla. Sekin vielä, etten mielestäni ole tehnyt mitään väärää. Olen säilyttänyt matkakorttia siihen tarkoitetussa suojakuoressa. Eli heidän huonolaatuisten korttien takia joudun turhaan ravaamaan.

Mietityttää, että miten olisi joustettu, jos tilanteessa olisi ollut siideri kädessä lampsivan anarkistin sijaan vaikka joku mummo.

Pro yksityisautoilu.
Lähtisin kyllä vaatimaan jonkinlaista korvausta myös kulutetusta ajasta. On se nyt vittu, ettei säädetä kunnollisia kortteja tai edes varmistusjärjestelmää tarkastajia varten. Yksinkertainen ratkaisu se kuitenkin olisi. Tarkastajilla myös peiliinkatsomisen paikka. Allekirjoittaneelle ei kyllä kirjoiteta minkäänlaisia sakkoja tällaisessa tilanteessa. Vaatisin vain ottamaan henkilötiedot ja kuitissa olevat tiedot muistiin ja palaamaan asiaan anteeksipyynnön kera.

PS. YKSItyisautoilu kunniaan...
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Lähtisin kyllä vaatimaan jonkinlaista korvausta myös kulutetusta ajasta. On se nyt vittu, ettei säädetä kunnollisia kortteja tai edes varmistusjärjestelmää tarkastajia varten. Yksinkertainen ratkaisu se kuitenkin olisi. Tarkastajilla myös peiliinkatsomisen paikka. Allekirjoittaneelle ei kyllä kirjoiteta minkäänlaisia sakkoja tällaisessa tilanteessa. Vaatisin vain ottamaan henkilötiedot ja kuitissa olevat tiedot muistiin ja palaamaan asiaan anteeksipyynnön kera.
Olet aika kurko, jos ilman toimivaa korttia tai kunnossa olevia kuitteja pystyt olemaan sakkovapaa vyöhyke. Siinähän haet korvauksia. Smurffit tekevät vain työtään niillä ohjeilla, mitä heille on annettu. Ja niihin kuuluu satavarmasti sakkojen antaminen tilanteessa, missä matkustaja ei pysty todistamaan matkustavansa voimassa olevalla lipulla. Ihan helvetin yksinkertaista. Mutta nykyajan nuoriso on tietenkin niin kuningasporukkaa, että heitähän eivät säännöt koske.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös