S-ryhmän ravintoloissa tulee syötyä aika harvoin, mutta kyllähän he yleensä aina kysyvät laskun yhteydessä, että oliko S-etukorttia. Minä kun en kanna kuin yhden puolueen jäsenkirjaa, niin tällaisia kepulaisten hömpötyksiä ei lompakosta löydy.
Nyt kun nämä pankki- ja muiden korttien sekä jäsensysteemien naittamiset ovat arkipäivää, niin saapa nähdä milloin jonkin puolueen jäsenkorttiin voi liittää visa-ominaisuuden ja vaikkapa S- tai K-ryhmän kantiskortin. Luulen että S-korttien haltijoita on Suomessa enemmän kuin minkään poliittisen puolueen äänestäjiä muutamissa viime vaaleissa, joten kortinhaltijoiden joukossa taitaa hyvinkin olla muutama kepua tunnustamaton :)
Muutenkin olisi kätevää, jos jossakin korttisorvaamossa voisi teettää oman Pääkortin, jossa on "kaikki" samassa. Teenpä inventaarion saman tien. Omassa lompakossani löytyy tällä hetkellä ainakin seuraavat luottokorttikokoiset kortit:
- Suomalainen ajokortti
- OP-ryhmän visa-pankkikortti
- OP-ryhmän pankkiautomaattikortti
- American Express Gold
- Finnairin kantiskortti
- Lufthansan kantiskortti
- Deltan kantiskortti
- Aeroflotin kantiskortti
- Starwoodsin kantiskortti
- Priority Clubin kantiskortti
- Kokoomus r.p.:n jäsenkortti
- Stockmannin exclusive-kortti
- K-ryhmän plussakortti
- S-ryhmän etukortti
- Pohjolan matkavakuutuskortti
- Kolmen eri alueen kirjastokortit, 3 kpl
- Kela-kortteja 4 kpl, oma ja kolmen lapseni
- Veikkauksen asiakaskortti
- Yleisurheilupassi
- Venäjän federaation työlupa ulkomaalaiselle, joka muuten on juuri vanhentunut, heitetään pois
- Työpaikan kulkukortti
Tuossa on 26 erilaista korttia, ja 22 jos lasten Kela-kortit ja työlupakortti jätetään pois laskuista. Kotoa löytyy muita kortteja varmaan toinen mokoma, mutta nuo kulkevat mukana. Uskon, että monella JA:n kirjoittajalla kantaa mukanaan vielä suurempaakin korttipakkaa.
Määrää voisi karsia tuntuvasti, jos noiden korttien ominaisuudet yhdistettäisiin mahdollisimman suurelta osin. Tätä minä sanoisin asiakaspalveluksi. Mihinkään tietosuoja- ja muihin vastaaviin asioihin en ota tässä kantaa.