Kisapuisto
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- SaiPa
Nyt suoritat kyllä erittäin vapaamielisesti a contrario -päätelmiä lakitekstistä. Se, että kuluttajansuojalaista et suoraan jotain käskyä/kieltoa löydä ei tarkoita että reaalimaailmassa ei näin olisi.
Liikkeellä ei mitään suoranaista velvoitetta ole näyttää asiakkaalle milloin tietty tuote on heiltä ostettu. Sen sijaan reaalimaailmassa on asiakkaan ja liikkeen yhteistyöstä kiinni, että miten osoitetaan myyntipäivä ja -paikka. Usein tämä onnistuu pankkitositteella tai esimerkiksi jos takuu on maahantuojan niin sen perusteella, kauanko tuote on ollut Suomessa kaupan. Helpoin tapa osoittaa on tietenkin kuitti.
Se että olet aina saanut haluamallasi tavoin takuun, on liikkeen hyvästä tahdosta kiinni ei lain asettamasta velvoitteesta. Tai esimerkiksi siitä, että kauppa ylläpitää sarjanumeroperusteisesti takuukantaa tai omaa yhteyden valmistajan/maahantuojan vastaavaan.
Kuluttajansuojalakiin olen aikanani joutunut paneutumaan jonkun verran ja kyllä se tuppaa menemään niin että se on epäselvissä tilanteissa aina asiakkaan puolella. Tässä tapauksessa se ei ole edes epäselvä tilanne.
Kuten sanoin, olen joutunut jonkun kerran viemään laitetteita takuukorjaukseen. Ikinä en ole kuittia esittänyt, ikinä sitä ei ole vaadittu. Eikä liike ole ollut juuri koskaan sama, ei edes samaa ketjua. Päinvastoin. Ja aina on onnistunut. Myyjän kysyessä, milloin laite on ostettu, olen sen hänelle n. kuukauden tarkkuudella sanonut. Joskus muistanut ihan tarkan päivämäärän. Myyjän mahdollisesti kysyessä kuittia, olen sanonut että ei ole, koska en jaksa moisia arkistoida. Ja that's it. Jos he alkaisivat väittämään, ettei heillä ole kyseistä laitetta ollut ikinä myynnissä tai ei ainakaan tuona kyseisenä ajankohtana kuin väitän sen ostaneeni, niin silloin se pitäisi jollain tavalla minun todentaa. Mutta ikinä ei ole moista epäilty.