McDonald´s, tuo markkinatalouden mekka ja täsmällisyyden unelmatehdas, näytti meikäläiselle toiset kasvonsa. Ajattelin vuosi sitten pitää tyttäreni synttärit Mäkkärissä ja laitoin heidän kotisivujensa synttäriosion kautta tiedustelun vapaista ajoista. Mitään vastausta ei ikinä tullut, joten siirsin synttärit ja rahani HopLoppiin. Tänä vuonna yritin samaa ja tulos oli myös sama, jolloin asiaa ihmetellen soitin heille. Puhelimeen vastannut neitokainen totesi, että hänellä ei ole oikeuksia lukea täällä sähköposteja, mutta hän voisi ottaa varauksen näin puhelimitse. Homma ok ja myös synttärit menivät lauantaina hyvin, kunnes tuli maksun aika. Mäkkärin kotisivuilla
http://www.mcdonalds.fi/perhekerho/synttarit.php todetaan varsin yksiselitteisesti, että hinta on 12,-/lapsi sisältäen Happy Meal- aterian, lahjan päivänsankarille yms. Lapsia oli yhteensä 7 eli summaksi tulee 84,-. Synttärit vetänyt neitokainen sanoi kassalla vuoropäällikölle, ettei hän osaa tätä laskuttaa ja pyysi pomoa hoitamaan homman. Pomohan hoiti ja ilmoitti lasku summaksi 129,50! Totesin, että hintahan on 12,-/skidi eli 84,-, johon hän heitti pokerina, että heillä on viikonloppuna korotetut hinnat ja etteivät ateriat kuulu hintaan. Totesin hänelle, että korotettu hinta on voimassa ainostaan sunnuntaisin ja ateriat nimenomaan kuuluvat hintaan. Pomo pysyi jyrkkänä ja lupasi palauttaa rahat, jos virhe on tapahtunut. Kysyi vielä, että haluanko kuitin (!!!???). No, ajattelin antaa heidän laskea kassansa ja palata seuraavana päivänä asiaan. Mitään ei tietenkään kuulunut sunnuntaina, joten soitin heille. Kaveri puhelimessa totesi virheen tapahtuneet ja pyysy juttusille vuoropäällikön kanssa. Auto alle ja kohti Mäkkäriä, jossa oli vastassa uusi vuoropäällikkö. Näytin hänelle kuitin, jolloin neitokainen totesi korotettujen hintojen olevan heillä voimassa viikonloppuisin. Toki olin varautunut sekoilun jatkumiseen ja annoin hänelle printin heidän kotisivujensa täysin yksiselitteisestä hinnastosta. Pomo pällisteli sitä aikansa ja sanoi menevänsä vielä tarkistamaan asian. Asia tarkistettiin varmaankin kotisivulta ja käteeni lyötiin 45,50 pahoittelujen kera. Kiiteltiin vielä täsmällisyydestä ja ihmeteltiin miten heillä ei huomattu tälläistä 35% ylihinnoittelua. Hyvityksenä tuli pirtelö tytölle, kun sitä pyysin.
Luulisi, että näin suuren monikansallisen firman maksupäätteissä olisi vaikka kakun kuva, jota painamalla sekä kertomalla kuvan summa lasten määrällä saataisiin kätevästi oikea summa laskutettua asiakkaalta. Nyt homma oli ylivoimaisen vaikeaa.