Tässä ketjussa mainittuja kauppojen myöntämien palautusoikeuksien vuoksi joka tavarasta valittavia henkilöitä kohti on varmasti sama määrä ihmisiä, jotka eivät virhevastuusta tiedä mitään vaan ostavat mukisematta uuden tuotteen, jos vanha hajoaa. "Kun ei se takuu ole enää voimassa."
Aivan. Virhevastuu on eri asia kuin takuu. Jos tuote hajoaa sen takia, että siinä on valmistusvirhe, niin sen osalta "takuu" on teoriassa ikuinen.
Kovin moni ei varmaankaan myös tiedä, että sillä kuitilla ei ole mitään tekemistä takuun voimassaolon kanssa. Eli siis jos on ostanut vaikkapa stereot, joihin kuuluu 2 vuoden takuu ja ne sitten sattuvat laukeamaan vuoden jälkeen, ei sitä kuittia tarvitse olla tallessa niitä stereoita korjaukseen viedessä. Kääntäen sanoen ei ole asiakkaan velvollisuus todistaa milloin ne laitteet on sieltä kaupasta ostettu, se tieto täytyy löytyä kaupalta itseltään.
Jotta pysytään otsikossa, ostin pari vuotta sitten merkkisandaalit (eli hintavat) Stadiumista tietoisena tuosta 14 vrk:n palautusoikeudesta. Kaupassa tuntuivat hyvältä, mutta kun kotona laitoin jalkaan ja lähdin kylille tallustelemaan, ne rupesivatkin hiertämään. Ajattelin sitten palauttaa ne ja vaihtaa toisiin, kun ne eivät tosiaan mitkään halpismallit olleet. No, kaupassa annan sandaalit myyjälle, ja sanon että haluaisin palauttaa ne. Myyjä kysyy, että onkos niitä käytetty. Eryhdyn sanomaan että kerran on kävelty, ehkä n. 2 km. Siihen myyjä että he eivät ota takaisin käytettyjä tuotteita.
Varmaankin heillä on moiset säännöt, mutta kun niissä sandaaleissa ei ollut mitään käytön merkkejä eli olivat kuin pakasta vedetyt (kuten käytännössä olivatkin). Jos olisin sanonut että en ole käyttänyt kertaakaan niin kaikki olisi ollut ok?
Tästä ikuisesti katkeroituneena en ole kyseisessä ketjussa sen koommin käynyt.