Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 573 694
  • 3 046

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Viimeisen kahden viikon aikana ei lähtenyt kuin kilo ja sekin vaati ylimääräisiä ponnisteluja. Lämmin illallinen vaihtui jälleen surulliseen luonnonjogurtti+mysli+banaani settiin. 13 kilon tavoitteesta on nyt 9 kiloa saatu pois ja se pirun 90kg raja häämöttää jo kovin lähellä. Tiukaksi menee loppua kohden ja mieli tekisi kaikkea hyvää huomattavasti enemmän kuin projektin alkuvaiheessa. Eikä nuo kelitkään ole suosineet pitkiä pyörälenkkejä viime aikoina. Mutta periksi ei stana anneta ja hampaat irvessä poljetaan siihen puuskaiseen vastatuuleen.
 

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
5.9. 97,8 kg
6.9. 98,8 kg
7.9. 99,3 kg
8.9. 99,0 kg
9.9. 98,8 kg
10.9. 98,8 kg
No nyt on sitten tullut "takapakkia" tuosta 5 päivän takaisesta. Tosin ruokailuissa edelleen miinuksella reippaasti, joten järkeilen että kyseessä on nyt treenauksen aiheuttamaa pöhöä tai muuta turvotusta. Joka toinen päivä tullut käytyä salilla ruokailuiden pysyessä tismalleen samanlaisina kuin ennen treenin aloittamistakin. Treenipäivinä oon lisännyt protskuisen välipalan normaalien safkojen lisäksi. Kaloreita nautin edelleen 1800-2000 joka päivä, joten kyllähän tässä kaiken järjen mukaan pitäisi kyse olla tuosta treenistä.

Nää on just tällaselle kärsimättömälle persoonalle vaikeita paikkoja, kun pienetkin vastoinkäymiset ovat aiemmin romuttaneet koko projektin.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Pari lakritsipatukkaa(20g/kpl) päivässä on muuten laihduttajalle pirun hyvä korvike jos kärsii makean himosta. Itseasiassa pieni määrä lakritsia on jopa terveellistä ja edesauttaa laihduttamista. Pussi päivässä taas nostaa verenpainetta keskimäärin sen verran kuin verenpainelääkkeet laskee.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Itse laihdutuskuureilla ennen lihavuusleikkausta pidin Pepsi Maxia karkin korvikkeena. Terveellisyydestä en osaa sanoa, mutta kaloreita on varsin minimaalisesti.
 

Glove

Jäsen
Minun pitäisi keksiä korvike tuolle lonkerolle. Makeaa en juurikaan syö. Tässä kuussa on mennyt yksi suklaapatukka. Mutta tuo lonkero vaan on niin namia.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Vuosi sitten aloitin elämäntaparemonttia. Se viime syksy meni hyvin, kunnes joulun jälkeen alkoi syöminen vähän heittelemään ja tammikuussa myös työmatkapyöräily väheni parin viikon loskakeleillä merkittävästi. Keväällä sain taas ryhtiä hommaan ja pyöräilyn käyntiin, ja kun kesän alussa ostin vielä sähköpyörän, niin kilometrejä on kertynyt nyt kesän aikana 1500 km. Osa tietysti sähköllä avustettuna mutta melkoisen paljon poljettuna.

Paino
104,0 kg (vuosi sitten)
92,7 kg (parhaimmillaan)
97,8 kg (tänään)

Vyötärö
118 cm (vuosi sitten)
101 cm (parhaimmillaan)
103 cm (tänään)

Ongelmia on nyt kaksi.

1. Herkuttelukontrolli lähtee liian helposti laukalle. Perjantaina oli aika havahduttava kokemus, kun ostin kaupassa irtokarkkeja. Kun laskin sen pussin lopuksi vaa'alle, niin ei jumalauta. 1,6 kg! No, täytetty pussi on ostopäätös, joten ei siinä kehdannut kuin maksaa ja ottaa pussin mukaan. Arvatkaa onko siitä pussista enää mitään jäljellä?

2. Jalkakipu alkoi kesäkuun alussa, eikä vaan ole parantunut. Vasemmalla jalalla on kivuliasta astua, varsinkin ilman kenkiä, ja erityisesti aina makaamisen jälkeen. Kipu on erityisesti kantapäässä ja enemmän sisäsyrjässä, eli nettidiagnoosina kuulostaisi plantaarifaskiitilta. Aina välillä se on alkanut tuntua vähän paremmalta, ja kengät jalassa se ei niin pahalta tunnu, mutta jos erehtyy vähänkin juoksuaskeleita ottamaan, niin seuraavat päivät on aika tuskaa. Reipas ja runsas kävelykin pahentaa asiaa, niin liikunta on jäänyt kesällä suureksi osaksi tuon pyörän varaan. Juu, en ole käynyt lääkärissä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Paras korvike ihan mille tahansa lihottavalle on liikunta. Matalasykkeinen pitkäkestoinen liikunta. Ja paras korvike dieeteille on elämäntapamuutos, pysyvä sellainen. Dieetit ovat tuomittuja loppumaan ja samalla epäonnistumaan.
 

Kipinä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset
1. Herkuttelukontrolli lähtee liian helposti laukalle. Perjantaina oli aika havahduttava kokemus, kun ostin kaupassa irtokarkkeja. Kun laskin sen pussin lopuksi vaa'alle, niin ei jumalauta. 1,6 kg! No, täytetty pussi on ostopäätös, joten ei siinä kehdannut kuin maksaa ja ottaa pussin mukaan. Arvatkaa onko siitä pussista enää mitään jäljellä?

Mulla on sama ongelma ja rakastan yli kaiken varsinkin suklaata, reilu kilon irtokarkkipussi menee helposti viikonloppuna. Herkuttelun jälkeen iskee vielä helposti morkkis ja se ei auta tilannetta yhtään. Pitää yrittää hyväksyä, että välillä vaan selkäranka katkeaa, mutta se ei todellakaan ole mikään maailmanloppu. Ei muuta kuin härkää sarvista uudelleen kiinni ja herkuttelu jäihin.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Ei muuta kuin härkää sarvista uudelleen kiinni ja herkuttelu

Tässä on nyt muutaman viikon itse taas yrittänyt saada tätä hommaa raiteilleen, ja arkipäivät soljuukin ihan mukavasti. Mutta, kun perjantai tulee ja sitä yrittää sanoa itselleen, että nyt vaan viikonlopun yli samalla tavalla, niin vielä mitä. Ihan kuin oma persoona vaihtuisi, ja kauppaan astuessa ohjat ottaa joku, jota ei vaan kiinnosta taas elää terveellisesti.
 

Kipinä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset
Tässä on nyt muutaman viikon itse taas yrittänyt saada tätä hommaa raiteilleen, ja arkipäivät soljuukin ihan mukavasti. Mutta, kun perjantai tulee ja sitä yrittää sanoa itselleen, että nyt vaan viikonlopun yli samalla tavalla, niin vielä mitä. Ihan kuin oma persoona vaihtuisi, ja kauppaan astuessa ohjat ottaa joku, jota ei vaan kiinnosta taas elää terveellisesti.
Se on totta että arkipäivät ovat paljon helpompia ja et todellakaan ole ainoa jolla asia on näin. Itsekin elän arkipäivät rutiinien takia todella kurinalaisesti ja viikonloput ovat todella haastavia. Paras vaihtoehto itselleni on ollut rakentaa rutiinit myös viikonlopulle, miten syön ja liikun, yms.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässä on nyt muutaman viikon itse taas yrittänyt saada tätä hommaa raiteilleen, ja arkipäivät soljuukin ihan mukavasti. Mutta, kun perjantai tulee ja sitä yrittää sanoa itselleen, että nyt vaan viikonlopun yli samalla tavalla, niin vielä mitä. Ihan kuin oma persoona vaihtuisi, ja kauppaan astuessa ohjat ottaa joku, jota ei vaan kiinnosta taas elää terveellisesti.
Nyt vaa sit härkää sarvista ja teet tänään tai alkuviikosta suunnitelman mitä tapahtuu keskiviikkona, että oot valmiina sitten kun viikonloppu yllättää. Keskiviikkona iso läjä terveellistä ruokaa jääkaappiin ja kaupassa käynti vaan robottina ostoslista mukana. Syöt sitten vaikka vähän reilummin sitä terveellistä ruokaa to-la. Muutenkin vaikeista hetkistä voi päästä yli helpommin kun suunnittelee päivän aikataulun etukäteen. Kahesta kolmesta viikonlopusta kun pääsee yli niin hommat on taas paljon helpompia.

Vaikka alkuun tuntuikin hölmölle kun joutuu opettelemaan ihan naurettavia juttuja, mutta itelle ainakin tuo suunnitelmallisuus on kaiken a ja o.

E: Nii ja maha täynnä sinne kauppaan. Arvokkain(ja vanhin?) neuvo ikinä. Itellä ehkäpä oli tapana vähän karsia kaloreita esim. perjantai alku päivästä jos sitä sitten käy niin, että illalla sitten tulisi naposteltua. Sitten nälkäisenä perjantaina alkuillasta kauppaan katsomaan mitä sitä ostais. En ainakaan ite pysty tekemään tossa kohtaa hyviä valintoja. Ihan mahoton yhtälö.
 
Viimeksi muokattu:

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Ongelmia on nyt kaksi.

1. Herkuttelukontrolli lähtee liian helposti laukalle. Perjantaina oli aika havahduttava kokemus, kun ostin kaupassa irtokarkkeja. Kun laskin sen pussin lopuksi vaa'alle, niin ei jumalauta. 1,6 kg! No, täytetty pussi on ostopäätös, joten ei siinä kehdannut kuin maksaa ja ottaa pussin mukaan. Arvatkaa onko siitä pussista enää mitään jäljellä?

2. Jalkakipu alkoi kesäkuun alussa, eikä vaan ole parantunut. Vasemmalla jalalla on kivuliasta astua, varsinkin ilman kenkiä, ja erityisesti aina makaamisen jälkeen. Kipu on erityisesti kantapäässä ja enemmän sisäsyrjässä, eli nettidiagnoosina kuulostaisi plantaarifaskiitilta. Aina välillä se on alkanut tuntua vähän paremmalta, ja kengät jalassa se ei niin pahalta tunnu, mutta jos erehtyy vähänkin juoksuaskeleita ottamaan, niin seuraavat päivät on aika tuskaa. Reipas ja runsas kävelykin pahentaa asiaa, niin liikunta on jäänyt kesällä suureksi osaksi tuon pyörän varaan. Juu, en ole käynyt lääkärissä.

Minä itse en nyt tällä hetkellä koita tietoisesti laihduttaa vaikka se varmasti hyvää tekisi minullekin. Aikoinaan muutamia vuosia sitten laihdutin pois kehostani jopa yli 25 kilon verran kiloja pois mutta ne ovat tulleet takaisin vuosien aikana ja korkojen kera. Yksi iso syy tähän on ollut se että elämä lähti sivuraiteillekin vuosia sitten ja esimerkiksi alkoholi alkoi maistumaan liikaa.

Mutta luin nämä sinun ongelmasi ja vaikka en laihdutakaan nyt niin samaistuin niihin liiankin hyvin. Ja koitan kirjoittaa jotain näihin ongelmiin liittyen.

Eli minullakin on tuota vikaa että herkuttelu lähtee liian nopeasti laukalle ja se lähtee laukalle varsinkin vapaiden alkaessa. Joku siinä vain on että minulla just tuo viikonlopun tai muuten vapaiden alku saa kontrollin pettämään herkästi.

Vuosi sitten kun kokeilin elää ilman antabustakin niin vaikeinta aikaa oli silloinkin just se kun vapaat alkoivat. Eikä vain sen vuoksi että silloin pystyi juomaan kun seuraava päivä oli vapaapäivä vaan syytä oli myös siinä innostuksessa. Ja sitten innostuksissaan kontrolli petti herkemmin.

Ehkä minulle ainakin toimisi koittaa oppia nauttimaan elämästä muulla tavoin kuin herkuttelemalla. Tekemällä asioita joista pitää ja nyt kun näitä tapahtumia alkaa olemaan niin osallistumalla niihin.

Mutta sitten tämä jalkaongelma. Minähän olen kirjoitellut tänne palstalle myös omista jalkaongelmista, en tähän ketjuun tosin mutta kuitenkin tälle palstalle. Minulla esiintyi sitä pahaakin ja kivuliastakin kipua jalkapohjissa. Joka esiintyi etenkin kyllä minulla töissä, työkengät jalassa, liikkuessa ja sen jälkeen kun olin ollut just pitkään paikoilani ja lähtenyt sen jälkeen taas liikkumaan.

Minä kyllä olen käynyt ongelmani vuoksi lääkärissä, jalkahoidossa ja fysioterapiassakin. Ja minulla todettiin olevan just ainakin tuota plantaarifaskiittia. Noh, minä olen lähes kokonaan onnekseni päässyt nyt kyllä eroonkin tuosta kivusta. En tiedä millaista työtä sinä teet mutta minä teen fyysistä keittiötyötä jossa pitää paljon liikkua ja minua on auttanut muun muassa se että hankin sitten lopulta tukipohjalliset työkenkiini. Enää tuota samaa kipua ei tunnu kuin välillä töissä ja lähinnä kun nousen yön jälkeen sängystä ylös. Eli on tuo kipu minulla paljon hellittänyt.

Ja olisi niistä fysioterapiasta saamillani jumppaohjeillakin varmaan jotain hyötyä ollut ja varmaan olikin mutta kun olen laiska jumppaamaan niin se jumppaaminen on taas jäänyt. Minultakin jäi kyllä muutamaksi kuukaudeksi myös kokonaan liikunta tauolle koska en tykkää oikein pyöräilystä ja kävelyä en uskaltanut tuon kivun takia harrastaa hetkeen. Sitten vain aloin lopulta liikkumaan taas ja yllättävän vähän se liikkuminen on lopulta vaikuttanut siihen jalkakipuun. Kun vauhtiin pääsin niin ei se kipu sitten oikein haitannut, paitsi töissä.

Mutta juu, varmaan samansuuntaisten ongelmien kanssa olen myös paininut kuin sinä. Tsemppiä sinulle ja suosittelen tosiaan sinulle myös noita fysioterapioita ja lääkäreitä. Ja jos on tietynlainen työ ja ei vielä ole niin myös lopulta oikein kunnon tukipohjallisia.

Ja minua välillä muuten ärsyttää se oletus että läskeys tarkoittaa samaa lähinnä kuin laiska liikkumaan. Minä ainakin liikun hyvinkin aktiivisesti mutta kun syönkin paljon niin paino ei juuri putoa. Lähinnä päinvastoin. Tämä ei tosin liittynyt tuohon lainaamaani viestiin mutta on tullut muuten tässä mieleeni. Tietäisin kyllä keinot niiden kilojen lähtemiseen koska olen siinä varsin hyvin aikoinaan onnistunutkin. Tavallaan laihtuminen ei mitään taikakeinoja vaadi vaan on yksinkertaisimmillaan siitä kiinni että kuluttaisi enemmän kuin mitä saa.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tässä on nyt muutaman viikon itse taas yrittänyt saada tätä hommaa raiteilleen, ja arkipäivät soljuukin ihan mukavasti. Mutta, kun perjantai tulee ja sitä yrittää sanoa itselleen, että nyt vaan viikonlopun yli samalla tavalla, niin vielä mitä. Ihan kuin oma persoona vaihtuisi, ja kauppaan astuessa ohjat ottaa joku, jota ei vaan kiinnosta taas elää terveellisesti.
Tähän on hyviä vinkkejä tullut, mutta heitän vielä yhden: viikonlopun ostokset voi tilata kotiin. Tekee tilauksen vaikka alkuviikosta, niin voi suunnitella perjantaille vaikka leffaillan tai jotain muuta, ettei mene kauppaa lähellekään. Kikkoja on miljoona, pitää vaan löytää se joka toimii itselle.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Tähän on hyviä vinkkejä tullut, mutta heitän vielä yhden: viikonlopun ostokset voi tilata kotiin. Tekee tilauksen vaikka alkuviikosta, niin voi suunnitella perjantaille vaikka leffaillan tai jotain muuta, ettei mene kauppaa lähellekään. Kikkoja on miljoona, pitää vaan löytää se joka toimii itselle.

Viikko on mennyt taas ihan ok, ja huomenna koittaa taas tuo perjantai. Tällä kertaa ensimmäinen kikka on se, että hyppään töistä kotiuduttuani autoon ja lähden ajamaan kohti Hämeenlinnaa

#kotiavaus
 

Philly22

Jäsen
Terve tovereille! Isäni sanoi viikko sitten "ohho onpas poika kasvattanut mahaa". En tietenkään tarkoituksella lihota itseäni, se vaan nyt on tullut kun en mitään juurikaan ole tehnyt ja suuhuni olen tunkenut korona-ajan mitä huvittaa ja just sillon kun on mieli tehnyt. Nyt tulee muutos.
Pituus 180cm
Paino 90.8kg

Tavoite 83kg

Sikäli tilanne hyvä, että valmiiksi aktiviteetit löytyy eli menen joka toinen viikko pelaamaan sählyä ja aijon pidentään koiran ulkoilutuslenkkejä.
Pienen herkuttelun aijon sallia viikonloppuna yhtenä iltana. Heitin isot lautaset roskiin, jotta ruokamäärät pienenisi, silloin jaksaakin paremmin kun ei syö itseään ähkyyn.
Leipää en aijo ostaa ollenkaan, etten tee "herkkuleipiä" ihan vaan sen takia kun jotain tekee mieli, puuro tulee aamusin tilalle. Viikon päästä vaa'alle seuraavan kerran.

1.9 / 90.8kg
14.9 / 88.0kg
17.9 / 87.5kg

Yllättävän hyvin alkanut, mielestäni itsekurista koko homma kiinni. Iltaiset chilipähkinät olen korvannu hedelmillä.

Muutamia havaintoja
-nukun paremmin kun syön oikein
-lähes kokoajan pieni nälkä, siihenkin tottuu.
-puuro ei ainakaan vielä maistu puulta, mitä sitten kun kyllästyy?

Mielestäni ei kannata käydä joka päivä puntarilla, koska homma kannattaa katsoa isossa kuvassa. Paras viikon välein tai 3-4päivän välein.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
1.9 / 90.8kg
14.9 / 88.0kg
17.9 / 87.5kg

Yllättävän hyvin alkanut, mielestäni itsekurista koko homma kiinni. Iltaiset chilipähkinät olen korvannu hedelmillä.

Muutamia havaintoja
-nukun paremmin kun syön oikein
-lähes kokoajan pieni nälkä, siihenkin tottuu.
-puuro ei ainakaan vielä maistu puulta, mitä sitten kun kyllästyy?

Mielestäni ei kannata käydä joka päivä puntarilla, koska homma kannattaa katsoa isossa kuvassa. Paras viikon välein tai 3-4päivän välein.
Jos käy joka päivä puntarilla, niin miten siitä ei pysty katsomaan isoa kuvaa? Päinvastoin, ison kuvan näkee paremmin kun on enemmän dataa käytössä. Jos punnitsee kerran viikossa, niin heitot suuntaan tai toiseen verrattuna edelliseen voivat olla isoja (tai sitten minimaalisia), vaikka totuus olisikin jotain muuta. Tuolla kerran viikossa punnitsemisella ison kuvan muodostuminen kestää kauemmin kuin jokapäiväisellä punnituksella.
 

Philly22

Jäsen
Jos käy joka päivä puntarilla, niin miten siitä ei pysty katsomaan isoa kuvaa? Päinvastoin, ison kuvan näkee paremmin kun on enemmän dataa käytössä. Jos punnitsee kerran viikossa, niin heitot suuntaan tai toiseen verrattuna edelliseen voivat olla isoja (tai sitten minimaalisia), vaikka totuus olisikin jotain muuta. Tuolla kerran viikossa punnitsemisella ison kuvan muodostuminen kestää kauemmin kuin jokapäiväisellä punnituksella.


Muutos on niin pieni, jos joka päivä käy puntarilla. Ennemmin katson koko viikon tulosta ja mietin mitä parannettavaa löytyy. Jos herkuttelet maanantaina, se ei näy tiistaina vyötäröllä.
 
Koiralenkin lisäksi käynyt itekseni nyt kävellen kaupoilla ja vähintään semmoinen 45min jos ei tarvetta kaupoille ja hyvin huomaa parissa viikossa miten jenkkakahvat sulaneet kokonaan. Eiköhän tää etureppukin tästä lähe pienenemään, vieläkun pääsis tästä kaljasta eroon mutta ei taida riittää selkäranka. No parempi se on hakea oluet kuitenkin kävellen.
 

Kipinä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset
Jos käy joka päivä puntarilla, niin miten siitä ei pysty katsomaan isoa kuvaa? Päinvastoin, ison kuvan näkee paremmin kun on enemmän dataa käytössä. Jos punnitsee kerran viikossa, niin heitot suuntaan tai toiseen verrattuna edelliseen voivat olla isoja (tai sitten minimaalisia), vaikka totuus olisikin jotain muuta. Tuolla kerran viikossa punnitsemisella ison kuvan muodostuminen kestää kauemmin kuin jokapäiväisellä punnituksella.
Itselläni on ainakin suuremmat heitot päivittäisessä punnituksessa ja tasaisemman tuloksen saa, kun katsoo vaikka vain perjantai aamun painot. Siitä kyllä olen samaa mieltä, että samalla tavalla päivittäisellä punnituksella voi katsoa isoa kuvaa, kunhan vain ymmärtää ettei paino tipu täysin lineaarisesti.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Itselläni on ainakin suuremmat heitot päivittäisessä punnituksessa ja tasaisemman tuloksen saa, kun katsoo vaikka vain perjantai aamun painot. Siitä kyllä olen samaa mieltä, että samalla tavalla päivittäisellä punnituksella voi katsoa isoa kuvaa, kunhan vain ymmärtää ettei paino tipu täysin lineaarisesti.
Itse suosin 7 päivän liukuvaa keskiarvoa painon seurannassa.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kävin kuukausi sitten ravitsemusterapeutilla. Läski en varsinaisesti ole ollut, mutta oli päässyt nousemaan jo lähelle 89kg, kun ennen olen ollut niissä lukemissa vain kovimpina salivuosina. Pituutta 188cm.

Kaikki meni uusiksi ja käytännössä kaikki vaalea hiilari pois. Tilalle järkyttävä määrä juureksia. Myös maitotuotteet pois testimielessä, kun laktoosi-intoleranssi kuitenkin on. Rytmi on myös aika erilainen, ruoat klo 09, 12:30 ja 17:30 eikä mitään muuta. Vettä juon nyt helvetisti.

Nyt jaksaa todella hyvin, duunissa ja urheilussa kulkee. Paino tippunut oikeastaan lineaarisesti, nyt 83,4kg. Pöhötys laskenut todella paljon, naama ja kupoli yleensäkin kutistunut. Rannekelloakin piti kiristää.

Seuraava haaste on löytää tasapaino tämän munkin ruokavalion ja rönsyilyn välille. Ruoka on urheilun puolelta suurin intohimo, enkä kyllä pysty jättämään kaikkea hyvää pois. Ei ole ihmisen elämää käydä ravintolassa, ja valikoida annos terveysperustein.
 

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
Täällä projekti matelee eteenpäin hitaanpuoleisesti. Paino sahaillut viimeisen viikon 98 ja 99 kilon välissä. Tänään aamulla 98,1 kg. Salilla käyn edelleen 3-4 kertaa viikossa ja energiaa treenaamiseen on riittänyt yllättävän hyvin, ottaen huomioon että olen kaikkien mahdollisten laskurien mukaan hyvin reilusti pakkasella kalorillisesti. Mutta mihinpä tässä kiire olisi, valmiissa maailmassa. 5 viikkoa takana, pudotusta 5,7 kiloa.
 

Jeffrey

Jäsen
-puuro ei ainakaan vielä maistu puulta, mitä sitten kun kyllästyy?

Mielestäni ei kannata käydä joka päivä puntarilla, koska homma kannattaa katsoa isossa kuvassa. Paras viikon välein tai 3-4päivän välein.

Puuroon ei onneksi tosiaan taida kovin helpolla kyllästyä. Jos niin käy, niin sen lisukkeita voi vaihdella: banaania, ananasta, mustaherukkaa, mustikkaa, marjoja, hunajaa tai mitä ikinä - eikä voisilmäkään isossa kuvassa tuhoon kanna. Jos sitten taas ihan suinpäin menee kyllästymään niin samat ainekset voi iskeä blenderiin ja juoda smoothiena niin menee oikein helposti ja kivasti alas.

Mitä puntarilla käymiseen tulee, niin ainakin omalla kohdalla se riippuu dietin rakenteesta. Jos hiilareita pitää korkealla, eli makrot olisi esimerkiksi 50-25-25 niin omalla kohdalla ainakin paino laskee melko lineaarisesti. Olen ymmärtänyt, että iso tekijä tässä on lihasmassa. Lihakset sitoo nesteitä mikäli saa riittävästi hiilareita ja taas mikäli liian vähän niin elimistöön kertyy "huonoa nestettä" lihaksien ulkopuolelle - eli olet ns. turvoksissa. Tämä käy helposti mikäli olet taas matalan hiilarin dietillä ja silloin myös se huonon nesteen määrä vaihtelee helposti päivittäin melko paljonkin kropan yleisvireystilasta riippuen. Esimerkiksi huonosti nukuttua yö saattaa kehon stressireaktion kautta sitoa kilon-pari huonoa stressinestettä kehoon. Tämä saattaa olla haaste varsinkin silloin Jos yleinen aktiivisuus on verrattain korkealla.

Saattoi olla sekava puhe, mutta ainakin omalla kohdalla hiilarivoittoisella dietillä puntarilla voi kyllä käydä joka päivä, matalalla hiilarilla tilanne taas on toinen enkä kävisi mittarilla ihan joka päivä. Samalla peiliin katsominen korostuu ja jos ne stressinesteet haluaa saada kehosta lihakseen niin välillä otan korkeamman hiilarin päiviä ja yritän pumpata lihakset aineenvaihdunnallisesti aktiivisempaan tilaan. Samalla paino voi tulla varsin nopeasti alas, sillä stressinesteitä yleensä keho haluaa enemmän kuin hyviä nesteitä.
 

Baldrick

Jäsen
Täällä projekti matelee eteenpäin hitaanpuoleisesti. Paino sahaillut viimeisen viikon 98 ja 99 kilon välissä. Tänään aamulla 98,1 kg. Salilla käyn edelleen 3-4 kertaa viikossa ja energiaa treenaamiseen on riittänyt yllättävän hyvin, ottaen huomioon että olen kaikkien mahdollisten laskurien mukaan hyvin reilusti pakkasella kalorillisesti. Mutta mihinpä tässä kiire olisi, valmiissa maailmassa. 5 viikkoa takana, pudotusta 5,7 kiloa.

Toihan se on, kun kyykkäät, niin seuraavana päivänä painoa onkin kilo lisää, kun reidet täynnä verta. Siinä vaiheessa, kun otat 1-2 viikon breikin, niin painostasi yhtäkkiä häviääkin se 1-2kg kuin pieru Saharaan. Itselläni puntarillakäynnin mielekkyyttä sinänsä tuo söi, kun ei näe suoraan painon putoavan silmissä, vaan paino heittelee isossa haarukassa. Ennen kun vain käveli ja katsoi mitä söi, niin seuraavana aamuna näki aina tuloksen käytännössä.

Oma paino polkee tässä paikallaan nyt n. 83 kilossa.
 

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
Täällä purjehditaan taas kilon verran kevyempänä sitten viikon takaisen viime päivityksen, eli 97,1 kiloa massaa tällä hetkellä. Salikäyntejä tulee tähän kuukauteen tasan 15 kappaletta ja hyvin on jaksanut painaa, vaikka toki nyt huomaan olossani että miinuskaloreilla mennään. Paino on nyt isossa kuvassa pudonnut ihan aikataulussa, ja muutenkin ihan perushyvä fiilis. Puolisentoista kuukautta nyt takana uutta elämäntapaa ja kokonaispudotusta nyt 6,7 kiloa. Mites muilla etenee prosessi?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös