vastaantulija
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Määrätietoisesti HPK
Vastaus: kulutat enemmän kuin syöt.
Spoilereihin tällaset
Vastaus: kulutat enemmän kuin syöt.
Spoilereihin tällaset
Ja jääkiekko pelin voittaa tekemällä enemmän maaleja ko vastustaja. Ei sekään sen kummempaa ole.Tossa vaan tiivistettynä tämä peli, ei se sen kummempaa ole.
Ja jääkiekko pelin voittaa tekemällä enemmän maaleja ko vastustaja. Ei sekään sen kummempaa ole.
Niin kuin taisin jo tossa kirjotella, niin itse koin aika hyväksi kun aloin nojaamaan ihan viralliseen lääketieteeseen ja esim. THL on hyvä tietolähde. Elintavat ja ravitsemus - Elintavat ja ravitsemus - THL Vois jopa sanoa, että tästä terveellisestä elämäntavasta on tullut itelleni jonkin sortin harrastus. Ja vois kai sitä harrastuksensa huonomminkin valita. Monen mielestä liian tarkka tekeminen voi varmasti olla liian haastavaa, mutta ite tosiaan opin löytämään mielenkiintoa siitä, että tekee oikeesti suunnitelmallisesti ja aika tarkkaan juttuja. Sitten pystyy paljon paremmin näkemään syy seuraus vaikutuksiakin. Suunnitelmallisuus auttaa siinä, että ei tarvitse koko ajan miettiä mitä sitä pitäisi syödä tai punnita annoksia.Tämä ketju olisi ollut minullekin ajankohtainen jo pitkään. Mutta nyt vasta olen kokenut jonkin sortin herätyksen. Herätyksen olen kokenut ajauduttuani syyskuun lopulla kohta jo lähes yhteen kyytiin kuukauden kestäneeseen sairauslomakierteeseen.
Minulla on välillä pahojakin kipuja jalkapohjissa jotka vaivaat erityisesti silloin kun rasitus kasvaa, eli esimerkiksi just töissä. Oli siellä sitten mikä tahansa lopulta syynä näihin osin mystisiinkin jalkapohjakipuihin niin on liiankin todennäköistä että iso syy tähän tai näihin kivun aiheuttajiin on ollut liikalihavuudella. Ja laihduttaminen varmasti parantaisi tilannettani jo yksistään aika paljonkin.
Onhan tämä jo kohta tosiaan kuukauden lähes tulkoon yhtiin kyytiin kestänyt sairauslomakierre ollut hyvä herätys minulle. Ja olen aika paljon syyllistänytkin itseäni vaikka ei näistä kehtaa suoraan huudellakaan missä tahansa. Olen just se työpaikan läski ihminen joka on jatkuvasti saikuttamassa liikalihavuutensa vuoksi
No, pidän isona asiana kuitenkin sitä taas että olen herännyt itsekin tilanteeseeni. Ja tuskin tässä mitään peruuttamatonta on vielä tapahtunut.
Se mitä tavoittelen on elintapojen terveellistäminen. Joka nyt minun kohdallani tarkoittaa eritoten terveellisempää syömistä, pienempiä annosmääriä ja vähemmän herkkuja. Ja leivonnaiset on nimenomaan ollut niitä minun herkkuja. En tavoittele siis dieettiä ja laihduttamista sen avulla sekä sen jälkeen palaamista entiselleen jonka jälkeen tulee kilotkin varmaan takaisin. Vaan kyllä nyt tavoittelen kokonaisvaltaisempaa, pysyvämpää ruokavalion terveellistämistä.
Aikoinaan olen onnistunut laihduttamaan melkein 30 kiloa eräänkin dieetin aikana. Mutta ne tuli sitten korkojenkin kanssa takaisin. Nyt pitäisikin pistää paremmaksi, siis tavoitella sitä että kilot eivät palaa takaisin. Vinkkejä ja tsemppejä saa kirjoittaa tänne minulle ja voin lukea aikaisempiakin kirjoituksia ketjusta ja kokemuksia.
Liikkuminen ei ole minulle moniin vuosiin ollut juurikaan ongelma. Vaan olen huolimatta isosta määrästä läskiä kehossani liikkunut melko aktiivisesti ja se on ollut elintapani. Sairauslomakierteelle ajautuessani se on kyllä jäänyt mutta täytyy lääkäriltä ja/tai jalkaterapiassa kysyä voisiko tällä sairauslomallakin vaikka pyöräillä. Etenkin jos saikku vaan jatkuu...
Tässä on koko vuosi mennyt päätä seinään hakaten, ja vähän aikaa olen miettinyt ketogeenisen ruokavalion kokeilemista. Pari viikkoa sitten päätin aloittaa ja tein vähän suunnittelutyötä. Katselin videoita ja lueskelin aiheesta, sekä pyörin kaupassa tutkimassa erilaisten tuotteiden ravintosisältöjä, Tasan viikko sitten oikeasti aloitin.
Ruokavalio tuntuu toisaalta aika rajoittavalta, mutta jännä oli huomata kuinka se jatkuva näläntunne ja naposteluntarve vaan katosi, kun oikeasti aloitti. Turvotus katosi parissa päivässä ja olo on paljon energisempi.
Liikuntaa en ole lisännyt siitä, millä tasolla se on jo pitkään ollut. Käytännössä siis arkipäivien työmatkapyöräily, ehkä kerran viikossa joku muuten vaan -pyörälenkki, ja pitkään olen jo pitänyt kiinni siitä, että päivittäinen askelmäärä aina ylittää 10 000. Työpäivinä tuo tapahtuu jo itsestään, eli viikonloppuina lähinnä täytyy vähän erikseen tsempata.
Mutta asiaan.
Muutos, joka tapahtui mulla nyt yhdessä viikossa
Paino 98,1 kg --> 95,5 kg ( -2,6 kg )
Vyötärö 105 cm --> 103 cm ( -2 cm )
Katsotaan mitä ensi viikko tuo tullessaan, mutta jatkan kyllä tätä ruokavaliota toistaiseksi.
Olet @vilperi hyvällä tiellä. Tuloksien näkyminen motivoi ainakin itseäni eniten omalla matkallani.
Yhden vinkin haluan antaa, minkä varmaan jo tiedätkin. Kun teet muutoksia elämäntapoihisi ja ruokavalioosi, niin tee ne sillä ajatuksella, että ne ovat pysyviä ja mielekkäitä. Älä koita mitään poppaskonsteja. Pidemmän päälle painonhallinnassa ei ole juuri mitään hyötyä muutoksesta, mikä ei ole pysyvä. Jos jättää vaikkapa jonkun tuotteen pois ruokavaliosta ja laihtuu sen ansiosta nopeastikin, mutta ottaa kyseisen tuotteen samalla volyymilla myöhemmin takaisin ruokavalioon, niin kyllä ne kilot palaavat.
@vilperi Mulla auttoi annoskoon pienentämiseen yhden lautasen taktiikka. Linjastolounaalla siis ensin salaatit ja raasteet lautaselle, niin jäi paljon vähemmän tilaa länpimälle ruualle. Kun tuohon tottui, niin aika hyvin oppi hahmottamaan, mikä määrä sapuskaa oli sopiva eikä sen jälkeen tehnyt edes mieli harrastaa mitään jättiannoksia. Paitsi lihapullapäivinä. Jotain siimaa saa sentään itselleen antaa. Herkkuja en syö kovinkaan usein, joten niissä mulla ei oikeastaan ole ikinä ollut viilattavaa.
Itsekin katselin elämäntaparemontin alkukuukausina Hengenvaarallisesti lihavat ohjelmaa. Naureskelin, kauhistelin, säälein ja melkeinpä huusinkin noille läskeille :D Onhan heidän toimintansa kaikin puolin järjen vastaista. Ja siis enhän minä oikeasti ketään ihmisiä arvota ulkoisten seikkojen vuoksi tai vielä vähemmän sairauksien takia, mutta tuo oli itselleni terapiaa ja itsehypnotisointia elämäntapamuutoksen edesauttamiseksi. Ja siinä samalla tietenkin nauroin itselleni, koska itsekin samoissa ongelmissa painin, vaikka ne eivät ainakaan vielä olleet ihan noin pahoissa mittakaavoissa.Olen alkanut katselemaan näitä Olet mitä syöt-ohjelman jaksoja. Minulla on käytössäni Cmore ja siellähän näitä jaksoja on katseltavissa aina ensimmäistä tuotantokaudesta alkaen. Täytyy sanoa että en ole koskaan aiemmin kyseistä ohjelmaa katsellut mutta onhan tämä ihan kiinnostava ohjelma. Etenkin nyt kun itsekin on omassa elämässään kiinnostunut vastaavista asioista.
Jossain määrin tässä ohjelmassa haiskahtaa kyllä liioittelunkin maku ja että jotain asioita ollaan korostettu ohjelman teon vuoksi. Mutta en tiedä, onko oikeasti näin? Esimerkiksi noiden ihmisten jääkaapit ovat olleet järkyttävän täynnä tavaraa. Ei ole tämän ketjun alhe sinänsä mutta tuo on pistänyt ihmetyttämään. Onko oikeastikin ihmisten jääkaapit noin paljon täynnä ruokaa?
Toisaalta jos on, niin en ihmettele enää läheskään niin paljoa että tulee niin paljon ruokahävikkiä. Puhutaan kuitenkin jääkaapista jossa säilytetään yleensä niitä herkästi pilaantuvia raaka-aineita. Minulla itselläni on jääkaapissa usein vain noin 2-3 vuorokauden ruokatarpeet ja just se määrä mitä oikeasti tarvitsen. Joskus voi olla tyyliin juustopakkaus ja öljypullo pidempään siellä kaapissa. Aika usein on kyllä myös tilanne että ei siellä kaapissa ole oikeastaan kuin valo.
No, sitten siihen tämänkin ketjun varsinaiseen aiheeseen. Eli kun katsoo mitä nuo ihmiset vetävät kurkusta alas yhden viikon aikana ensin ennen kuin niitä aletaan ohjaamaan niin kyllähän se on jopa minun mielestäni järkyttävän näköistä. Tosi paljon ja nimenomaan varsin erilaisen näköisiä herkkuja, mättöjä ja hirveät määrät ruokaa muutenkin.
Joko olen ollut sokea itse omalle tilanteelleni mutta uskallan sanoa että ei minun tilanteeni ole noin paha ollut vaikka ylipainoa on reilusti. En nyt välttämättä osaa sanoa missä on suurimmat erot, mutta yritän pukea ajatuksiani sanoiksi.
Eli olen itse aiemminkin jo pitkään syönyt sinänsä suht terveellisesti. Sekin jo kun olen syönyt usein töissä vähintään aamupalan ja lounaan. Ja meillä töissä on tarjolla aika ravitsevaa ja tyypillistä ns. kotiruokaa. Ja saan töistä usein mukaani joko ilmaiseksi (ei kyllä saisi huudella ääneen ettei tämä etu lähde pois) tai pientä maksua vastaan näitä samoja ruokia joita sitten olen syönyt kotonakin.
Eli hyvin usein syömäni ruoka on ollut sinänsä ihan terveellistä koska työssä oleva ruoka on rinnastettavissa tyypilliseen kotiruokaan ja sehän nyt on yleensä aika terveellistä? Vielä kun työpaikkani on tosiaan osa Hämeenlinnan sairaalan palveluitakin ja siksikin täällä panostetaan kyllä siihen ravitsemukseen. Lisäksi työssä on tarjolla runsas salaattipöytä päivästä toiseen jonka sisältöä minäkin syön aktiivisesti. Aamupalalla on usein tarjolla taas puuroa, itse leivottuja sämpylöitä, perusleipätarvikkeet eli margariinia, juustoa, makkaraa, salaattia sekä muuta kasvista.
Eli uskallan syöneeni jo pidemmän aikaa sinänsä jo ihan hyvin ja terveellisesti. Kun vielä olen syönyt kuitenkin rajoitetusti pitsoja ja muita mättöruokia, erilaisia herkkuja etenkin leivonnaisia sekä olen muun muassa syönyt aika paljon kotona näitä työmaan ruokiakin. Olen pitkään lisäksi jo syönyt kaksi lämmintä ateriaa päivässä, näiden lisäksi aamu-ja iltapalan sekä nykyään vielä myös pienen välipalan. Ja aika harvoin juon kuitenkaan limujakin.
Ongelmani ovatkin olleet mielestäni siinä että silloin kun syön niin olen syönyt aivan liian isoja annoksia. Kyllähän se ravitsevakin ruoka käy lopulta mahan päälle jos sitä vetää liian ison annoksen kerralla? Väitän että tuossa on se isoin asia johon ruokavalioni kaipaa oikaisua. Eli kerralla syötävän ruoan määrää on selkeästi vähennettävä. Ja toinen on sitten se että kyllä niitä salaatteja voisi vieläkin enemmän syödä, etenkin kun niitä töissä ollessakin on kyllä hyvin tarjolla. Ja näistä salaateista kannattaisi valita enemmänkin niitä joissa ei ole majoneeseja esimerkiksi.
Sitten silloin kun olen syönyt herkkuja niin kyllähän silloin ennen on ollut vaikea vastustaa mielitekoja. Eli tyyliin keksipaketti, puolet itse leivotusta piirakasta, jopa litran jäätelöpakkaus ja joku valmiskääretorttu ovat menneet kerralla melkein alas kurkusta. Ja kun olen tehnyt ja syönyt iltapalaksi jotain muuta kuin leipää niin taas se sama ongelma on korostunut. Eli pannukakkua on mennyt yhdessä illassa puolikas pellillinen, samoin pitsaa, ja myös rikkaita ritareita tehdessä olen vetänyt pullan siivuja vähintään puolikkaan pussillisen. En joka päivä näitä herkkuja ole kuitenkaan syönyt vaan tyyliin yksi-kaksi kertaa viikossa on saattanut olla muuta iltapalaa kuin leipää.
Korostaisin yhä omalla kohdallani tuota että annoskoot pitäisi olla kohtuullisemman kokoisia. Ja sama kohtuus on hyvä ja ajankohtainen sana muutenkin. Mutta ehkä jokin pieni toivon kipinä on että ongelmani saattaa olla vielä suht kivuttomasti oikaistavissa.
Tästä olen ihan samaa mieltä. Jos haluaa pudottaa painoa, ei voi syödä ihan älyttömästi energiaa. Ja jos tästä vajaasta energiamäärästä käyttää vielä osan muutaman minuutin huumaan, niin muu aika päivästä täytyy vetää tosi isosti vajaalla energialla ja lisäksi väkisinkin jää jotain tärkeitä ravinteita saamatta. Sitten kun on kokonaan isosti vajailla energioilla ja ravinteilla, niin on taas vaikeampi tehdä niitä hyviä päätöksiä ja noidankehä jatkaa kulkuaan.Leivonnaiset kokonaan pois. Niissä on ihan törkeästi energiaa.
No ei se ole mustavalkoista. Mä esimerkiksi pudotin 12 kg muuttamatta ruokavaliota. Aloitin säännöllisen lenkkeilyn. Olisin toki pudottanut enemmän, jos olisin jättänyt itseni hemmottelun viikonloppuisin vähemmälle. Se hemmottelu oli joku suolapähkinäpussi parin kaljan kanssa. Pari kaljaa siis pe ja la. Mutta sen kyllä allekirjoitan, että jos lihominen johtuu syömisestä, syömisen korjaamisella aloitetaan. Parhaat tulokset saa kuitenkin elämäntapamuutoksen kautta. Jos mitään muuta korjattavaa ei ole kuin ruokavalio, niin olkoot se sitten se. Mutta kohtuullisen usein sitä arkiliikuntaa voi lisätä ihan huolella ja huoletta.Yksi erittäin valaiseva tekijä itselleni tuossa ohjelmassa oli se, että liikunnalla ei laihduteta. Laihduttaminen tehdään syömällä. Lähes jokainen Hengenvaarallisesti lihava jossain vaiheessa selittelee, että varmaan siksi paino kääntynyt nousuun, kun ei ole pystynyt liikkumaan paljoa. Ja eivät syö mitään muuta kuin ohjelman mukaan...paitsi joskus harvoin, mutta sitä ei piiskurille tarvitse kertoa. Monet ovat vakuuttuneita, että heissä on joku ongelma, että paino ei vain putoa. Lopulta KAIKKI tiputtavat helvetisti painoa, kun heidät otetaan valvottuihin oloihin ja katsotaan varmasti, että he syövät ohjelman mukaan. Tämä siis silloinkin kun vain makaavat sairaalassa.
Joo ei tietenkään ole mustavalkoisia ja kukin etsiköön omalla kohdalla sen parhaan ratkaisun. Itsellä ei ole kokemusta mitä tuntemuksia ja vastoinkäymisiä koetaan kun esim. jotain viimeistä 10 kg tai edes viimeinen 20kg tiputetaan enne kuin päästään ihannepainoon. Itse keskustelenkin lähinnä siitä näkökulmasta, kun asia on oikeasti iso ongelma.No ei se ole mustavalkoista. Mä esimerkiksi pudotin 12 kg muuttamatta ruokavaliota. Aloitin säännöllisen lenkkeilyn. Olisin toki pudottanut enemmän, jos olisin jättänyt itseni hemmottelun viikonloppuisin vähemmälle. Se hemmottelu oli joku suolapähkinäpussi parin kaljan kanssa. Pari kaljaa siis pe ja la. Mutta sen kyllä allekirjoitan, että jos lihominen johtuu syömisestä, syömisen korjaamisella aloitetaan. Parhaat tulokset saa kuitenkin elämäntapamuutoksen kautta. Jos mitään muuta korjattavaa ei ole kuin ruokavalio, niin olkoot se sitten se. Mutta kohtuullisen usein sitä arkiliikuntaa voi lisätä ihan huolella ja huoletta.
No yksinkertaistettuna sitä, että syö yleensäkin aivan liikaa, mutta ei pelkästään se määrä, vaan myös se laatu (pizzat, ranskalaiset, limut, lihottavat jälkkäri). Silloin painonnousu johtuu ensisijaisesti ravinnosta eikä liikunnan puutteesta.Yksi mitä ihmettelen, että mitä tarkoitat "jos painon nousuu johtuu syömisestä"?
Tämä on toki näin, mutta teeppä sama laskelma henkilölle joka haluaa pudottaa painoa. Jos olet haluat tiputtaa painoa 1kg/viikko se tarkoittaa 1000kcal miinusta / päivä ja jos kulutus on tuo 3000kcal se tarkoittaa, että saa syödä 2000kcal / päivä. Jos kuitenkin yhtenä päivänä syöt tuon mainitsemasi 8300kcal, niin muina päivinä täytyisi selvitä n. 950:llä kalorilla. Tuolla määrällä jos meinaa saada tarpeeksi rasvaa ja proteiinia, niin voi ruveta vähän vituttamaan, sillä ruokavalio on kutakuinkin rahkaa ja kukkakaalia.Jos repsahtaa max kerran viikossa, niin ei sillä ole pitkässä juoksussa mitään väliä, joten niistä ei kannata juuri murehtia. Ratkaisevaa on se päivittäinen tekeminen ja jos lähes päivittäin saa ylimääräistä energiaa liian isojen annosten/tissuttelun/herkuttelun seurauksena, niin se on tuhoisampaa kuin yksittäiset tapahtumat.
Jos henkilön keskimääräinen kulutus on esim. 3000 kcal päivässä ja saa päivittäin 3500 kcal energiaa, niin viikossa tulee 3500 kcal yli kulutuksen ja rasvaa kertyy teoriassa puoli kiloa lisää.
Jos syö kuutena päivänä viikossa 2700 kcal ja yhtenä päivänä 8300 kcal, niin rasvaa ei varmasti kerry viikossa puolta kiloa, vaikka kokonaisenergiansaanti on sama. Toki ei kannata varmaan viikoittain ihan tuollaista päivää pitää siltikään....