Kuinka päästä läskeistä eroon?

• 592 124
  • 3 054

Philly22

Jäsen
1.9 / 90.8kg
14.9 / 88.0kg
17.9 / 87.5kg
21.9 / 86.9kg
27.9 / 87.7kg

20.9 nilkka nyrjähti sählyssä, nyt nilkkatuella ollut viikon, koiran pitkät lenkitykset ollut tauolla kans. Lankesinpa herkuttelemaankin viime viikolla. Nyt rupee nilkka olemaan parempi, mies takas ruotuun kyl se tästä.

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Tässä on koko vuosi mennyt päätä seinään hakaten, ja vähän aikaa olen miettinyt ketogeenisen ruokavalion kokeilemista. Pari viikkoa sitten päätin aloittaa ja tein vähän suunnittelutyötä. Katselin videoita ja lueskelin aiheesta, sekä pyörin kaupassa tutkimassa erilaisten tuotteiden ravintosisältöjä, Tasan viikko sitten oikeasti aloitin.

Ruokavalio tuntuu toisaalta aika rajoittavalta, mutta jännä oli huomata kuinka se jatkuva näläntunne ja naposteluntarve vaan katosi, kun oikeasti aloitti. Turvotus katosi parissa päivässä ja olo on paljon energisempi.

Liikuntaa en ole lisännyt siitä, millä tasolla se on jo pitkään ollut. Käytännössä siis arkipäivien työmatkapyöräily, ehkä kerran viikossa joku muuten vaan -pyörälenkki, ja pitkään olen jo pitänyt kiinni siitä, että päivittäinen askelmäärä aina ylittää 10 000. Työpäivinä tuo tapahtuu jo itsestään, eli viikonloppuina lähinnä täytyy vähän erikseen tsempata.

Mutta asiaan.

Muutos, joka tapahtui mulla nyt yhdessä viikossa

Paino 98,1 kg --> 95,5 kg ( -2,6 kg )
Vyötärö 105 cm --> 103 cm ( -2 cm )

Katsotaan mitä ensi viikko tuo tullessaan, mutta jatkan kyllä tätä ruokavaliota toistaiseksi.

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Laitetaas myös päivitystä. Reippaita pyörälenkkejä ja lähes paleo-ruokavaliota noudatettu orjallisesti kesäkuun alusta. Lähtöpaino 103-104 kg. Menneellä viikolla päästiin ekaa kertaa alle 90 kg. Hieman meinasi jo epätoivo iskeä yhdessä vaiheessa, kun paino junnasi useamman viikon 94 kilossa, mutta viimeisen 3 viikon aikana tullut taas kovaa vauhtia alas. Melkoisen duunin saa kyllä tehdä 37 vuoden iässä tuollaisen 13 kilon pudottamiseen. Alle kolmekymppisenä riitti puolihuolimaton karppaus.

Tavoite on nyt siis saavutettu. Eiköhän mennä seuraavaksi normaalipainon ylärajalle, eli 86 kiloon !

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässä on koko vuosi mennyt päätä seinään hakaten, ja vähän aikaa olen miettinyt ketogeenisen ruokavalion kokeilemista. Pari viikkoa sitten päätin aloittaa ja tein vähän suunnittelutyötä. Katselin videoita ja lueskelin aiheesta, sekä pyörin kaupassa tutkimassa erilaisten tuotteiden ravintosisältöjä, Tasan viikko sitten oikeasti aloitin.

Millaisilla päivittäisillä hiilarimäärillä olet mennyt? Itse olen ottanut noin 4vk ketoosin pari kertaa ja kummallakin kerralla painoa on lähtenyt hyvin ja virtaa on ollut kuin pienessä kylässä.

Ketoosista poistuminen onkin sitten ollut vähän haastavampaa kun jokainen leipä tuntuu tarttuvan samantien kylkiin ja paino nytkähtää myös mukavasti ylöspäin ellei siinä ole tosi tarkkana. Toinen huono puoli on runsas kovan rasvan määrä ja vielä kun söin punaista lihaa niin sitähän tuli vedettyä oikein helvetisti tuon kuurin aikana.

Mielessä on kyllä ollut, josko ottaisi taas pienen ketoilun jossain vaiheessa ilman punaista lihaa ja onhan se parhaimmillaan hyvä alkupotku dieetille. Pitkäkestoisesti en sitä osaa harjoittaa.

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Millaisilla päivittäisillä hiilarimäärillä olet mennyt?

En jaksanut alkaa siihen, että kaiken tarkkaan laskisi. Ajattelin, että kokeilen aluksi niin, että en vaan syö mitään, missä on yli 5% hiilareita. En osaa siis ihan varmaksi sanoa, että mikä se hiilarimäärä on, mutta suhde on niiden osalta varmasti oikea

Pitkäkestoisesti en sitä osaa harjoittaa.

Joo, no ei tää ihan koko elämän ruokavalio tunnu itsellekään olevan, mutta koko ajan opin uusia juttuja.

Ja ykkösjuttu mulle on se, että tämä todella auttoi pääsemään sokerista eroon, ja napostelun tarve katosi

Suosikkijoukkue
Ässät
Itekin aikanaan about keto dieetistä innostuneena opin paljon asioita. Paino tuli toki takaisin korkojen kera, mutta oppia kertyi verensokerin vaihtelujen vaikutuksista ja ruokavalion vaikutuksista riippuvuuden hallinnan näkökulmasta. Sittemmin uuteen trendidieettiin nimeltä ruokaympyrä hurahtaneena noitakin oppeja on voinut hyödyntää.

Kaikesta herkuttelusta pystyy vierottumaan myös huomattavasti monipuolisemmalla ruualla kuin keto dieetissä. Samalla pystyy syömään kaikin puolin terveellisesti ja ne energiatasotkin on tasaisesti tapissa. Ja kun alkuun vierottuu jonkun aikaa kaikesta herkuttelusta, on suhteellisen helppo tuoda hallitusti sopivissa määrin ns. herkuttelua ruokavalioon. Jos sen tarpeelliseksi kokee.

Ja tässä ruokaympyrän mukaan elellessä on huomannut myös sen, että tosiaan se hiilihydraattipitoinen ruoka sitoo elimistöön vähän enemmän nestettä ja poistamalla hiilarit pystyy vaakaa vähän huijaamaan ja siksi sillä saa tosi hyviä tuloksia painon pudotuksen suhteen. Ainakin lyhytaikaisesti.

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En jaksanut alkaa siihen, että kaiken tarkkaan laskisi. Ajattelin, että kokeilen aluksi niin, että en vaan syö mitään, missä on yli 5% hiilareita. En osaa siis ihan varmaksi sanoa, että mikä se hiilarimäärä on, mutta suhde on niiden osalta varmasti oikea

Ok. No sehän riittää, että homma toimii. Itse laskin kaikki ja ennätys taisi päivittäisessä hh-määrässä olla alle 2 grammaa. Alle 20g päivässä oli se tavoite missä piti muistaakseni jonkun ohjeen mukaan pysyä jonkun aikaa aluksi ja sitten määrää sai vähän nostaa. On muuten aika taiteilua päästä tuonne alle 10g lukemiin.

Mikäli sulla on keskimääräisesti syömissäsi ruuissa vaikkapa 2,5g/100g hiilaria ja syöt vaikkapa 2kg päivässä niin siitäkin tulee jo 50g hiilihydraattia päivässä.

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Sittemmin uuteen trendidieettiin nimeltä ruokaympyrä hurahtaneena noitakin oppeja on voinut hyödyntää.

Itsekin ajattelen toki näin, että järkevintähän se olisi syödä tasapainoisesti ja oikeita määriä. Henkilökohtainen ongelmani vaan taitaa olla se, että olen sokerinarkkari ja mielialasyöjä, ja mun on todella vaikeaa, ellei mahdotonta, onnistua syömään jatkuvasti noin.

Olen aikanaan onnistunut tekemään 35 kilon painonpudotuksen 2-3 vuoden ajanjaksolla. Silloin oli avaintekijöinä hiilarien vähentäminen (ei näin raju) ja liikunta. Ne tulokset pysyi vuosikausia sillä, että vaikka välillä antoi herkkuhimolle periksi, niin huolehti, että se ei ole jatkuvaa. Onhan painon ylläpitäminen kuitenkin lähtökohtaisesti paljon helpompaa kuin laihtuminen.

Se muutos, mikä tapahtui silloin vajaa 15 vuotta sitten, oli 116 kg --> 81 kg. Siinä vaiheessa, kun paino laski alle sadan, niin siihen vedin henkisen rajan - ei koskaan enää sinne. Vuosikausia menikin ihan hyvin, mutta hiljalleen on muutosta tapahtunut väärään suuntaan, kunnes viime kesänä jouduin toteamaan, että raja on rikkoutunut, ja tarvitaan muutosta. 104 kg oli lähtötilanne viime kesänä ja jouluun mennessä oltiin 92-93 kg luvuissa. Se tapahtui silloin kovalla liikunnan lisäämisellä, ruokarytmillä ja herkkujen välttelyllä. Nyt taas vähän takapakkia tultu tämä vuosi, ja tässä heilutaan 95-98 kg välillä.

Jos nyt jotain positiivista kuitenkin tässä tarpomisessa, niin kaukana olen pysynyt siitä 116 kilosta, josta aikanaan lähdettiin.

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onhan painon ylläpitäminen kuitenkin lähtökohtaisesti paljon helpompaa kuin laihtuminen.

Hyvää työtä olet tehnyt. Tästä lainauksesta olen kuitenkin vähän eri mieltä ja uskoisin, että näin on myös suurin osa alan ammattilaisista. Laihtuminen on tavallaan helppoa mikäli vaan pystyy orjallisesti noudattamaan tiettyä kaavaa ja syödä vähemmän kuin kuluttaa. Mutta kun tavoitteeseen ollaan päästy niin helposti kuvitellaan projektin olevan ohi ja ne painoa hitaasti lisäävät tavat hiipivät hiljalleen takaisin ruokavalioon. Tämän takia usein isommissa ja pitkäkestoisemmissa painonpudotusprosesseissa otetaan ylläpitojaksoja, joiden aikana painon ei tarvitse laskea, mutta se ei saa myöskään nousta. Se on yllättävän hankalaa löytää se balanssi miten paino pysyy uusissa lukemissa ja useat tuossa epäonnistuukin.

Paperilla tämä on aika helppoa, mutta toteutus ei todellakaan ole yhtä helppoa.

Viimeksi muokattu:

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Paperilla tämä on aika helppoa, mutta toteutus ei todellakaan ole helppoa. Kokemusta on.

Jep, käytännön toteutuksena kyllä haastavampaa, mutta viittasin helppoudella siihen, että aktuaalinen kalorimäärä saa olla korkeampi ylläpidossa kuin laihdutuksessa.

Itselläni toimi laihtumisen jälkeen vuosia ylläpidossa kyllä tällainen karkkipäivä-ajattelu, eli jaksan vetää 6 päivää vyö kireellä, kun tiedän, että edessä häämöttää se päivä, jolloin saa vetää vyön auki. Laihtumisessa tämä taas ei oikein toimi itselläni. On tästä aiheesta ollut ennenkin täällä ajatuksia suuntaan ja toiseen. Johtuu tietysti siitä, että "karkkipäivän" sisältö tarkoittaa jollekin yhtä 200g karkkipussia ja toiselle jotain ihan muuta.

Suosikkijoukkue
Ässät
Mun korvaan sana dieetti on ihan samanlainen kuin tupakkalakko tai tipaton tammikuu. Se alkaa ja se loppuu. Sitten ollaan takaisin vanhassa.
Näinhän se on ja tämä siis ei ole hyvä asia. Itsekin tuota termiä käytin puoli läpällä ruokaympyrän yhteydessä. Ja tämä liittyy varmaankin isolta osin tuohon mistä @Näkkäri ja @vastaantulija keskustelivat. Ylläpitovaihe on tosiaan monille vaikeaa, ehkä jopa vaikeampaa kuin laihduttaminen, koska ollaan dieetillä, jonka päätyttyä opetellaan taas elämään vanhaa normaalia. Tuo vanha normaaliin saattaa sitten vähän aikaa pysyä lähes hyvin hallussa, mutta "yllättäen" ne vanhat rutiinit johtaa lopulta samaan lopputulokseen.

Ihmisten, joilla asian kanssa on ongelmia, kannattaisi jatkaa työn tekemistä sen eteen, että myös se ylläpitovaihe / "normaali elämä" pysyy hyvin hanskassa. Autopilotilla ajellessa homma lähtee kuitenkin niin helvatan helposti lapasesta. Todellisuudessa se ylläpitovaihe on väkisinkin helpompi kuin laihduttaminen, mutta kuten sanoin, niin jotain työtä sen eteen todennäköisesti täytyy tehdä.

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Mun korvaan sana dieetti on ihan samanlainen kuin tupakkalakko tai tipaton tammikuu. Se alkaa ja se loppuu. Sitten ollaan takaisin vanhassa.

Joo muuten mutta tuo tipaton tammikuu on monesti hyvä "reality check".

Röökilakko saattaa tarkoittaa myös, että voi olla yritystä lopettaa kokonaan. Ei aina, mutta joskus.

Dieetti-sanasta ei tosiaan mitään hyvää tulee mieleen. Tai sitten sitä sanaa käytetään useinkin väärin tai väärässä yhteydessä, kun sekoitetaan pysyvämpään painonpudotukseen.

Kipinä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset
Todellisuudessa se ylläpitovaihe on väkisinkin helpompi kuin laihduttaminen, mutta kuten sanoin, niin jotain työtä sen eteen todennäköisesti täytyy tehdä.
Tämä on täysin totta. Itse olin ennen kanssa sitä mieltä, että laihduttaminen on paljon helpompaa, koska en tajunnut painon ylläpitämisen vaatiivan myös suunnittelua ja työtä.

40 vuotta kun tuli elettyä elämää käytännössä ilman liikuntaa, niin onhan tämä aika opettelua ollut viimeiset kolme vuotta. Pikkuhiljaa homma helpottaa ja ehkä tästä tulee lopullinen elämäntapa.

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Ihmisten, joilla asian kanssa on ongelmia, kannattaisi jatkaa työn tekemistä sen eteen, että myös se ylläpitovaihe / "normaali elämä" pysyy hyvin hanskassa. Autopilotilla ajellessa homma lähtee kuitenkin niin helvatan helposti lapasesta.

Tämähän se on. Itse olen ihminen, joka tietää kyllä ihan riittävästi siitä, miten syödään ja liikutaan terveellisesti. Tunnen itseni sen verran pitkältä ajalta, että voin sanoa tuon oman autopilottini olevan rikki. Se ei vaan toimi, eikä se korjaannu ainakaan tietoa lisäämällä tai pitkäjänteisellä harjoittelulla. Vanhaa mainoslausetta lainatakseni, mä syön kyllä elääkseni, mutta mä haluan silti lisäksi elää syödäkseni.

Multa sekä laihtuminen että ylläpito edellyttää keskittymistä, seurantaa ja motivointia. Ymmärrän hyvin dieetin käsitteen ongelmallisuuden, mutta en pysty loppuelämän kestävään elämäntapamuutokseenkaan. Sen takia nyt ehkä projektiluontoisuus sopii mulle kuitenkin paremmin. Ollaan sitten laihtumis- tai ylläpitovaiheessa.

Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä on täysin totta. Itse olin ennen kanssa sitä mieltä, että laihduttaminen on paljon helpompaa, koska en tajunnut painon ylläpitämisen vaatiivan myös suunnittelua ja työtä.

40 vuotta kun tuli elettyä elämää käytännössä ilman liikuntaa, niin onhan tämä aika opettelua ollut viimeiset kolme vuotta. Pikkuhiljaa homma helpottaa ja ehkä tästä tulee lopullinen elämäntapa.
Itellä on aikusena ollut ihan vaan muutama jakso kun olen liikkunut vähän enemmän. Lapsena ja nuorena tuli liikuttua koko ajan, mutta tosiaan pian 20 vuotta on mennyt pääasiassa lusmuillessa. Olen vasta nyt alkanut opettelemaan liikunnan tuomista osaksi arkea ja alkanut tekemään niistä rutiineja. Itseluottamus sen suhteen, että muutos on pysyvää on ihan tapissa. Ja miks ei olis, onhan liikkuminen ja varsinkin ulkoilu niin isosti mieltä ylentävää, että idioottihan sitä on ollut kun ei ole tullut ulkoiltua.

Suunnitelmallinen, tieteellinen ja analyyttinen näkövinkkeli on itselle ollut sitten lopulta se paras ratkaisu. Tähän on ollut helppo nojata, kun todistetusti itse ei ole osannut niitä oikeita valintoja tehdä. Sitten kun itsekin joskus pääsen siihen ylläpitovaiheeseen, niin aion jatkaa suunnitelmallista tekemistä silloinkin. Tuntosarvet täytyy pitää kokoajan ylhäällä ja olla itselleen rehellinen. Muuten vanhoihin oravanpyöriin jää varmasti helposti jumiin.

Itsekin ajattelen toki näin, että järkevintähän se olisi syödä tasapainoisesti ja oikeita määriä. Henkilökohtainen ongelmani vaan taitaa olla se, että olen sokerinarkkari ja mielialasyöjä, ja mun on todella vaikeaa, ellei mahdotonta, onnistua syömään jatkuvasti noin.

Olen aikanaan onnistunut tekemään 35 kilon painonpudotuksen 2-3 vuoden ajanjaksolla. Silloin oli avaintekijöinä hiilarien vähentäminen (ei näin raju) ja liikunta. Ne tulokset pysyi vuosikausia sillä, että vaikka välillä antoi herkkuhimolle periksi, niin huolehti, että se ei ole jatkuvaa. Onhan painon ylläpitäminen kuitenkin lähtökohtaisesti paljon helpompaa kuin laihtuminen.

Se muutos, mikä tapahtui silloin vajaa 15 vuotta sitten, oli 116 kg --> 81 kg. Siinä vaiheessa, kun paino laski alle sadan, niin siihen vedin henkisen rajan - ei koskaan enää sinne. Vuosikausia menikin ihan hyvin, mutta hiljalleen on muutosta tapahtunut väärään suuntaan, kunnes viime kesänä jouduin toteamaan, että raja on rikkoutunut, ja tarvitaan muutosta. 104 kg oli lähtötilanne viime kesänä ja jouluun mennessä oltiin 92-93 kg luvuissa. Se tapahtui silloin kovalla liikunnan lisäämisellä, ruokarytmillä ja herkkujen välttelyllä. Nyt taas vähän takapakkia tultu tämä vuosi, ja tässä heilutaan 95-98 kg välillä.

Jos nyt jotain positiivista kuitenkin tässä tarpomisessa, niin kaukana olen pysynyt siitä 116 kilosta, josta aikanaan lähdettiin.
Oot kyl aika hienosti saanut hommat pidettyä aikalailla hanskassa ja onhan toi kehitystä, että reagoit nyt nopeammin korjausliikkeiden kanssa. 35 kiloa on aika huikee tiputus ja säähän oot päässy varmaan ihan täysin terveellisiin lukemiin. Noissa lukemissahan on jo hyvin puskuria jo vaikeidenkin aikojen varalle. Ja näin pystyy todennäköisesti tekemään korjausliikkeitä jo ennen kuin terveys on ihan hälytystilassa.

Ite oon koko aikuisikäni ollut ylipainoinen ja sitten kun tälleen keski-ikäistyessä tuli vähän isompiakin vaikeuksia, niin homma karkasi totaalisen lapasesta. Ja kun olin jo valmiiksi ollut tuolla terveydellisen sietokyvyn ylärajoilla, niin vaikeat ajat vei kokonaisuuden pitkälle sinne miinuksen puolelle.

Nyt oon tän vuoden aikana onnistunut opettelemaan terveellisen ja säännöllisen elämäntavan ja onhan tää ihan helvatan siistiä. Oon pystynyt syömällä kutakuinkin THLn suositusten mukaisesti, aktivoimalla arkea, mutta melkein ilman liikuntaa, tiputtamaan painoa 45kg helmikuun alusta lähtien, mutta vielä on pitkä matka terveellisiin lukemiin. Nyt on sitten tosiaan menossa seuraava etappi, ja se on liikunnan lisääminen arkeen.

Sellaisia terveisiä voisin sanoa niille, ketkä on oikeesti tosi huonossa jamassa, että vaikka matka sinne maaliin oliskin ihan hiton pitkä, niin kannattaa alottaa muutos tänään. Vaikka ylipainoa ois kuinka hemmetisti, niin jo muutama viikko tai korkeintaan 1-2kk jälkeen se saatu hyöty ja parannus olotilaan on ihan järisyttävä. Elimistön energiansaanti tasaantuu ja jatkuvan överitilan aiheuttama tulehdustila alkaa todennäköisesti laantua tosi nopeasti. Kaikkien päätösten tekeminen helpottuu tästä irtoavan energian ansiosta.

Suosikkijoukkue
Ässät
Tämähän se on. Itse olen ihminen, joka tietää kyllä ihan riittävästi siitä, miten syödään ja liikutaan terveellisesti. Tunnen itseni sen verran pitkältä ajalta, että voin sanoa tuon oman autopilottini olevan rikki. Se ei vaan toimi, eikä se korjaannu ainakaan tietoa lisäämällä tai pitkäjänteisellä harjoittelulla. Vanhaa mainoslausetta lainatakseni, mä syön kyllä elääkseni, mutta mä haluan silti lisäksi elää syödäkseni.

Multa sekä laihtuminen että ylläpito edellyttää keskittymistä, seurantaa ja motivointia. Ymmärrän hyvin dieetin käsitteen ongelmallisuuden, mutta en pysty loppuelämän kestävään elämäntapamuutokseenkaan. Sen takia nyt ehkä projektiluontoisuus sopii mulle kuitenkin paremmin. Ollaan sitten laihtumis- tai ylläpitovaiheessa.
Joo, eihän näihin oo mitään yhtä oikeeta vastausta. Tärkeintä olis kait just opetella tuntemaan ittensä ja olemaan tietonen valinnoistaan, ettei vetäis ihan pelkällä autopilotilla. Siis jos se on rikki, niin kuin minullakin.

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Tämä ketju olisi ollut minullekin ajankohtainen jo pitkään. Mutta nyt vasta olen kokenut jonkin sortin herätyksen. Herätyksen olen kokenut ajauduttuani syyskuun lopulla kohta jo lähes yhteen kyytiin kuukauden kestäneeseen sairauslomakierteeseen.

Minulla on välillä pahojakin kipuja jalkapohjissa jotka vaivaat erityisesti silloin kun rasitus kasvaa, eli esimerkiksi just töissä. Oli siellä sitten mikä tahansa lopulta syynä näihin osin mystisiinkin jalkapohjakipuihin niin on liiankin todennäköistä että iso syy tähän tai näihin kivun aiheuttajiin on ollut liikalihavuudella. Ja laihduttaminen varmasti parantaisi tilannettani jo yksistään aika paljonkin.

Onhan tämä jo kohta tosiaan kuukauden lähes tulkoon yhtiin kyytiin kestänyt sairauslomakierre ollut hyvä herätys minulle. Ja olen aika paljon syyllistänytkin itseäni vaikka ei näistä kehtaa suoraan huudellakaan missä tahansa. Olen just se työpaikan läski ihminen joka on jatkuvasti saikuttamassa liikalihavuutensa vuoksi

No, pidän isona asiana kuitenkin sitä taas että olen herännyt itsekin tilanteeseeni. Ja tuskin tässä mitään peruuttamatonta on vielä tapahtunut.

Se mitä tavoittelen on elintapojen terveellistäminen. Joka nyt minun kohdallani tarkoittaa eritoten terveellisempää syömistä, pienempiä annosmääriä ja vähemmän herkkuja. Ja leivonnaiset on nimenomaan ollut niitä minun herkkuja. En tavoittele siis dieettiä ja laihduttamista sen avulla sekä sen jälkeen palaamista entiselleen jonka jälkeen tulee kilotkin varmaan takaisin. Vaan kyllä nyt tavoittelen kokonaisvaltaisempaa, pysyvämpää ruokavalion terveellistämistä.

Aikoinaan olen onnistunut laihduttamaan melkein 30 kiloa eräänkin dieetin aikana. Mutta ne tuli sitten korkojenkin kanssa takaisin. Nyt pitäisikin pistää paremmaksi, siis tavoitella sitä että kilot eivät palaa takaisin. Vinkkejä ja tsemppejä saa kirjoittaa tänne minulle ja voin lukea aikaisempiakin kirjoituksia ketjusta ja kokemuksia.

Liikkuminen ei ole minulle moniin vuosiin ollut juurikaan ongelma. Vaan olen huolimatta isosta määrästä läskiä kehossani liikkunut melko aktiivisesti ja se on ollut elintapani. Sairauslomakierteelle ajautuessani se on kyllä jäänyt mutta täytyy lääkäriltä ja/tai jalkaterapiassa kysyä voisiko tällä sairauslomallakin vaikka pyöräillä. Etenkin jos saikku vaan jatkuu...

Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä ketju olisi ollut minullekin ajankohtainen jo pitkään. Mutta nyt vasta olen kokenut jonkin sortin herätyksen. Herätyksen olen kokenut ajauduttuani syyskuun lopulla kohta jo lähes yhteen kyytiin kuukauden kestäneeseen sairauslomakierteeseen.

Minulla on välillä pahojakin kipuja jalkapohjissa jotka vaivaat erityisesti silloin kun rasitus kasvaa, eli esimerkiksi just töissä. Oli siellä sitten mikä tahansa lopulta syynä näihin osin mystisiinkin jalkapohjakipuihin niin on liiankin todennäköistä että iso syy tähän tai näihin kivun aiheuttajiin on ollut liikalihavuudella. Ja laihduttaminen varmasti parantaisi tilannettani jo yksistään aika paljonkin.

Onhan tämä jo kohta tosiaan kuukauden lähes tulkoon yhtiin kyytiin kestänyt sairauslomakierre ollut hyvä herätys minulle. Ja olen aika paljon syyllistänytkin itseäni vaikka ei näistä kehtaa suoraan huudellakaan missä tahansa. Olen just se työpaikan läski ihminen joka on jatkuvasti saikuttamassa liikalihavuutensa vuoksi

No, pidän isona asiana kuitenkin sitä taas että olen herännyt itsekin tilanteeseeni. Ja tuskin tässä mitään peruuttamatonta on vielä tapahtunut.

Se mitä tavoittelen on elintapojen terveellistäminen. Joka nyt minun kohdallani tarkoittaa eritoten terveellisempää syömistä, pienempiä annosmääriä ja vähemmän herkkuja. Ja leivonnaiset on nimenomaan ollut niitä minun herkkuja. En tavoittele siis dieettiä ja laihduttamista sen avulla sekä sen jälkeen palaamista entiselleen jonka jälkeen tulee kilotkin varmaan takaisin. Vaan kyllä nyt tavoittelen kokonaisvaltaisempaa, pysyvämpää ruokavalion terveellistämistä.

Aikoinaan olen onnistunut laihduttamaan melkein 30 kiloa eräänkin dieetin aikana. Mutta ne tuli sitten korkojenkin kanssa takaisin. Nyt pitäisikin pistää paremmaksi, siis tavoitella sitä että kilot eivät palaa takaisin. Vinkkejä ja tsemppejä saa kirjoittaa tänne minulle ja voin lukea aikaisempiakin kirjoituksia ketjusta ja kokemuksia.

Liikkuminen ei ole minulle moniin vuosiin ollut juurikaan ongelma. Vaan olen huolimatta isosta määrästä läskiä kehossani liikkunut melko aktiivisesti ja se on ollut elintapani. Sairauslomakierteelle ajautuessani se on kyllä jäänyt mutta täytyy lääkäriltä ja/tai jalkaterapiassa kysyä voisiko tällä sairauslomallakin vaikka pyöräillä. Etenkin jos saikku vaan jatkuu...
Niin kuin taisin jo tossa kirjotella, niin itse koin aika hyväksi kun aloin nojaamaan ihan viralliseen lääketieteeseen ja esim. THL on hyvä tietolähde. Elintavat ja ravitsemus - Elintavat ja ravitsemus - THL Vois jopa sanoa, että tästä terveellisestä elämäntavasta on tullut itelleni jonkin sortin harrastus. Ja vois kai sitä harrastuksensa huonomminkin valita. Monen mielestä liian tarkka tekeminen voi varmasti olla liian haastavaa, mutta ite tosiaan opin löytämään mielenkiintoa siitä, että tekee oikeesti suunnitelmallisesti ja aika tarkkaan juttuja. Sitten pystyy paljon paremmin näkemään syy seuraus vaikutuksiakin. Suunnitelmallisuus auttaa siinä, että ei tarvitse koko ajan miettiä mitä sitä pitäisi syödä tai punnita annoksia.

Kun ite oon addikti ja leivoksien ja muiden herkkujen kohdalla ei oma harkintakyky riitä mihinkään. Siks löin ite kaikki paukut siihen, että pystyy tekemään mahdollisimman helposti/todennäköisesti hyviä valintoja. Hyvä vireystila nousee tässä keskiöön ja siksi unirytmin vakiinnuttaminen oli itelle (ja tieteen mukaan monelle muullekin) tosi tärkeetä. Myös unen ajotuksella on merkitys ja siksi oonkin siirtänyt itteäni "vanhusmoodiin" ja meen nukkumaan tosi aikasin. Herääminen aamulla on tervettä.

Säännöllinen unirytmi mahdollistaa sitten myös säännöllisen ateriarytmin. On tärkeetä, että yötä kohti ruokaenergia elimistössä vähenee ja siksi nukkumaan meno ei saa venähtää. Jos nukkumaan meno venähtää esim. pari tuntia, niin voi tulla liian nälkäseksi ja sit täytyy syödä just ennen nukkumaan menoa. Se ei tee hyvää levolle.

Ja kun elimistö on päässyt yönaikana nollaantumaan ruokaenergiasta, niin se on heti aamulla kivasti vastaanottavainen sitä ruokaenergian suhteen. Kunnon aamupala ja sopivan tiivis ruokailuväli sitten mahdollistaa sen, että tankissa on ns. koko ajan bensaa. Ja jos tähtää siihen, että illan sijaan syö ennemmin aamulla/päivällä, niin ei joudu koko päivää taistelemaan energiavajeen kanssa... silloin niitä hyviä valintoja on helppo tehdä. Itteäni pelotti alkuun hemmetisti, että mitäs nyt kun iltaan ei jää lainkaan kaloreita käytettäväks naposteluun. Tuohon kuitenkin tottui kohtuu nopeesti, että ilta on sitä elimistön ja mielen rauhottelun aikaa. Siinä valmistaudutaan uneen ja seuraavaan päivään.

Lisäksi jopa välttelin niitä tilanteita, missä en pysty tekemään hyviä valintoja. Jonkun verran tai jopa aika tavalla elämä tässä muuttuu, mutta täytyy vaan luottaa siihen, että muutos on hyvästä. Ja täytyy laittaa paukkuja siihenkin, että suunnittelee sitä uutta arkea ja juhlaa, että miltä se vois näyttää.

Nii juu ja ko vauhtiin pääsin ni paasataan nyt vielä sen verran, että jos itte lähtisin nyt tähän leikkiin, niin pyhittäisin ensimmäisen kuukauden sille, että syön helvatasti oikeesti terveellistä ruokaa. Ja kiinnitän huomion vaan tuohon ruoka ja unirytmin opetteluun. Ekan kuukauden jälkeen voi sitten ruveta tiputtamaan ruuan määrää jos sen kokee tarpeelliseksi.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy