Ongelmia on nyt kaksi.
1. Herkuttelukontrolli lähtee liian helposti laukalle. Perjantaina oli aika havahduttava kokemus, kun ostin kaupassa irtokarkkeja. Kun laskin sen pussin lopuksi vaa'alle, niin ei jumalauta. 1,6 kg! No, täytetty pussi on ostopäätös, joten ei siinä kehdannut kuin maksaa ja ottaa pussin mukaan. Arvatkaa onko siitä pussista enää mitään jäljellä?
2. Jalkakipu alkoi kesäkuun alussa, eikä vaan ole parantunut. Vasemmalla jalalla on kivuliasta astua, varsinkin ilman kenkiä, ja erityisesti aina makaamisen jälkeen. Kipu on erityisesti kantapäässä ja enemmän sisäsyrjässä, eli nettidiagnoosina kuulostaisi plantaarifaskiitilta. Aina välillä se on alkanut tuntua vähän paremmalta, ja kengät jalassa se ei niin pahalta tunnu, mutta jos erehtyy vähänkin juoksuaskeleita ottamaan, niin seuraavat päivät on aika tuskaa. Reipas ja runsas kävelykin pahentaa asiaa, niin liikunta on jäänyt kesällä suureksi osaksi tuon pyörän varaan. Juu, en ole käynyt lääkärissä.
Minä itse en nyt tällä hetkellä koita tietoisesti laihduttaa vaikka se varmasti hyvää tekisi minullekin. Aikoinaan muutamia vuosia sitten laihdutin pois kehostani jopa yli 25 kilon verran kiloja pois mutta ne ovat tulleet takaisin vuosien aikana ja korkojen kera. Yksi iso syy tähän on ollut se että elämä lähti sivuraiteillekin vuosia sitten ja esimerkiksi alkoholi alkoi maistumaan liikaa.
Mutta luin nämä sinun ongelmasi ja vaikka en laihdutakaan nyt niin samaistuin niihin liiankin hyvin. Ja koitan kirjoittaa jotain näihin ongelmiin liittyen.
Eli minullakin on tuota vikaa että herkuttelu lähtee liian nopeasti laukalle ja se lähtee laukalle varsinkin vapaiden alkaessa. Joku siinä vain on että minulla just tuo viikonlopun tai muuten vapaiden alku saa kontrollin pettämään herkästi.
Vuosi sitten kun kokeilin elää ilman antabustakin niin vaikeinta aikaa oli silloinkin just se kun vapaat alkoivat. Eikä vain sen vuoksi että silloin pystyi juomaan kun seuraava päivä oli vapaapäivä vaan syytä oli myös siinä innostuksessa. Ja sitten innostuksissaan kontrolli petti herkemmin.
Ehkä minulle ainakin toimisi koittaa oppia nauttimaan elämästä muulla tavoin kuin herkuttelemalla. Tekemällä asioita joista pitää ja nyt kun näitä tapahtumia alkaa olemaan niin osallistumalla niihin.
Mutta sitten tämä jalkaongelma. Minähän olen kirjoitellut tänne palstalle myös omista jalkaongelmista, en tähän ketjuun tosin mutta kuitenkin tälle palstalle. Minulla esiintyi sitä pahaakin ja kivuliastakin kipua jalkapohjissa. Joka esiintyi etenkin kyllä minulla töissä, työkengät jalassa, liikkuessa ja sen jälkeen kun olin ollut just pitkään paikoilani ja lähtenyt sen jälkeen taas liikkumaan.
Minä kyllä olen käynyt ongelmani vuoksi lääkärissä, jalkahoidossa ja fysioterapiassakin. Ja minulla todettiin olevan just ainakin tuota plantaarifaskiittia. Noh, minä olen lähes kokonaan onnekseni päässyt nyt kyllä eroonkin tuosta kivusta. En tiedä millaista työtä sinä teet mutta minä teen fyysistä keittiötyötä jossa pitää paljon liikkua ja minua on auttanut muun muassa se että hankin sitten lopulta tukipohjalliset työkenkiini. Enää tuota samaa kipua ei tunnu kuin välillä töissä ja lähinnä kun nousen yön jälkeen sängystä ylös. Eli on tuo kipu minulla paljon hellittänyt.
Ja olisi niistä fysioterapiasta saamillani jumppaohjeillakin varmaan jotain hyötyä ollut ja varmaan olikin mutta kun olen laiska jumppaamaan niin se jumppaaminen on taas jäänyt. Minultakin jäi kyllä muutamaksi kuukaudeksi myös kokonaan liikunta tauolle koska en tykkää oikein pyöräilystä ja kävelyä en uskaltanut tuon kivun takia harrastaa hetkeen. Sitten vain aloin lopulta liikkumaan taas ja yllättävän vähän se liikkuminen on lopulta vaikuttanut siihen jalkakipuun. Kun vauhtiin pääsin niin ei se kipu sitten oikein haitannut, paitsi töissä.
Mutta juu, varmaan samansuuntaisten ongelmien kanssa olen myös paininut kuin sinä. Tsemppiä sinulle ja suosittelen tosiaan sinulle myös noita fysioterapioita ja lääkäreitä. Ja jos on tietynlainen työ ja ei vielä ole niin myös lopulta oikein kunnon tukipohjallisia.
Ja minua välillä muuten ärsyttää se oletus että läskeys tarkoittaa samaa lähinnä kuin laiska liikkumaan. Minä ainakin liikun hyvinkin aktiivisesti mutta kun syönkin paljon niin paino ei juuri putoa. Lähinnä päinvastoin. Tämä ei tosin liittynyt tuohon lainaamaani viestiin mutta on tullut muuten tässä mieleeni. Tietäisin kyllä keinot niiden kilojen lähtemiseen koska olen siinä varsin hyvin aikoinaan onnistunutkin. Tavallaan laihtuminen ei mitään taikakeinoja vaadi vaan on yksinkertaisimmillaan siitä kiinni että kuluttaisi enemmän kuin mitä saa.