Tehdääs paluuta ketjuun vuosipäivän vuoksi. En viime kesänä löytänyt ketjua heti alusta, joten siitä epäsuhta päivien osalta. Mennyt vuosi jakaantuu vahvasti kahteen puolikkaaseen. Ensimmäisen puolen vuoden aikana suli painoa reilu 22 kiloa ja toisella puolikkaalla reilu kilo. Jälkimmäisellä puolikkaalla paino pysynyt aika vakaan 79 kilossa. Pari kertaa ollut yli puoli kiloa alle tuon ja kerran puoli kiloa yli tuon. Siinä mielessä ollut tosi tyytyväinen, miten olen saanut vakautettua tilanteen. Viikottain käyn vaa'alla vakiintuneena aikana ja päivänä.Pikkuhiljaa vuosien saatossa kertynyt painoa ja nyt otin järjestelmällisyyttätekemiseen. Vähensin hiilareiden syömistä ja kokeilen 16:8 ruokailua. 102kg lähtötilanneja tavoite päästä alle 90kg.
Vuoden aikana olen käynyt kahdesti InBody-kehonkoostumus mittauksessa. Ensimmäisellä kerralla olin BMI:n normaalipainossa ylärajan tuntumassa, mutta viskeraalirasvaa oli reilusti liikaa. Toisessa mittauksessa olin normaalipainon alarajan tuntumassa ja viskeraalirasvaa oli kadonnut reilusti. Terveyden kannalta siis tuo alkuperäinen alle 90 kilon tavoite oli vajaa. Pelkän painon seuranta olisi siis ollut harhaanjohtava kohdallani.
Nyt tarkoitus mennä vielä kolmannen kerran InBodyyn vuoden lopussa. Mittaukseen olisi tavoite rasvaa vielä polttaa pois 1-2 kiloa, mutta kerryttää lihaksia. Rasvan kadotessa on paljastunut karu totuus. Lihasmassaa on yksinkertaisesti liian vähän. Menossa onkin salitreenien ohella punnerrushaaste. Kolme kertaa viikossa punnerran 10 sarjaa. Aloitin 2 toiston sarjoilla ja joka viikko lisään yhden toiston sarjaan. Ensi kuussa olen 10 x 10 päivissä ja sen jälkeen kasvatan toistoja enemmän, mutta sarjojen määrä vähenee, kunnes tavoite olisi kyetä tekemään 1 x 1000 punnerrusta. Nyt jo huomannut, että hei mullehan kehittymässä taas rintalihaksia. Jotenkin ne 20+ vuotta sitten kehitetyt lihakset eivät treenaamatta säilyneet. Selvä suunnitteluvirhe Jumalalta tekovaiheessa. Kerran saavutettu pitäisi kyllä olla loppuiäksi hallussa. Vieläköhän voisi reklamoida?
InBodyssa mitattiin peruskulutus. 89 kiloisena lukemaksi tuli 1779 kcal. 78,3 kiloisena sama kulutustulos oli 1763 kcal. Jopa yllättävän liki toisiaan lukemat.