Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 573 592
  • 3 046

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kumpikos seuraavista vaihtoehdoista tuottaa parempaa tulosta?

- 1km kävely ja aikaa menee vaikkapa 20min
- 2km pyöräily ja aikaa menee vaikkapa 10min

Kummassa vaihtoehdossa paino tippuu paremmin? Kummassa yleiskunto nousee paremmin? Jos oletetaan, että ruokavalio edes vähän alusta "sinnepäin".

Suosisin kävelyä, tai vaikkapa juoksua vain 10min per päivä jos tämä on tiukka aikataulukysymys. Älkää tuojottako niihin treenin aikana kuluviin kaloreihin vaan siihen että se päivittäinen lyhytkin urheilu laittaa kropan kymmeniksi tunneiksi tilaan missä kulutus ja aineenvaihdunta on merkittävää.

Samasta asiasta, se joka urheilee kerralla pidempään todennäköisesti syö myös enemmän. Mutta jos teet lyhyet urheilut päivittäin sillä ruokavaliolla mikä olisi järkevää ilmankin liikuntaa niin laihdut.


_
 
Jos tavoitteena on yleiskunnon parantaminen, niin silloin itse ainakin suosisin säännöllistä reippailua omaan tasoonsa nähden. Jos olet normaali kunnossa oleva suomalainen, niin 6-7 vkossa käytävä lenkki pitää jo yleiskunnon hyvällä tasolla, jos ruokavaliokin on edes sinne päin. Nämähän voi korvata sitten joillain muilla aerobisilla harjoitteilla, kuten vaikka sähly, sulis yms.

Rasvanpoltossa ei oikein hyviä tuloksia synny lyhyillä harjoitusmäärillä, ellei niitä tee heti aamulla ennen aamiaista. Tällöin pakotetaan kroppa käyttämään rasvaa energiana ja luonnollisesti silloinhan sitä lähtee myös veke. Tässä on haittavaikutuksena tietenkin jaksaminen ja muutenkin väsyminen illan mittaan.

Helpoin tapa omasta mielestäni rasvanpoltossa on pitkäkestoinen aerobinen treeni ja siinnä samassa myös voimatreenaaminen, jossa tähdätään lihasten kasvuun. Aerobisena treeninä käyvät tietenkin pitkät lenkit matalla teholla, joihin voi myös välillä yhdistää esimerkiksi hieman kovemmat vedot, joilla saadaan sykkeeseen vaihtelua. Sykkeen rytmityksellä saadaan rasva palamaan nopeammin. Jos kyse on juoksemisesta on syke pidettävä kuitenkin 75-80% tasolla maksimista n. 30-45min ajan, koska tämä antaa aineenvaihdunnale huomattavasti suuremman sysäyksen. Lihasten kasvu myös lisää huomattavasti aineenvaihduntaa ja myös tekee sitä treenin jälkeen. Joten jos on vain suinkin mahdollista, niin 1-2 voimatreeniä viikossa tekee jo hemmetisti lisää.

Paras harjoitusmuoto on kuitenkin mielestäni juurikin intervalli-treeni ja tätä pääsee minusta parhaiten toteuttamaan spinnigissä. Välillä on treenissä voitu polttaa lähes 400-500 kaloria, joten vaikutusta on. Toki ruokavalion täytyy muuttua, jos rasvaa on päässyt kertymään. Parhaiten energiaa jää, kun syö säännöllisesti aamupalan, lounaan ja päivällisen yhdistettynä 2-4 välipalalla, jotka voivat olla vaikkapa leipä, banaani, omena yms. Ikinä ei saisi syödä vatsaansa täyteen, vaan antaa keholle vain jatkuvia energiapiikkejä. Näitä vinkkejähän nyt on netti täynnä, joten sieltä kyllä apua saa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Rasvanpoltossa ei oikein hyviä tuloksia synny lyhyillä harjoitusmäärillä, ellei niitä tee heti aamulla ennen aamiaista. Tällöin pakotetaan kroppa käyttämään rasvaa energiana ja luonnollisesti silloinhan sitä lähtee myös veke. Tässä on haittavaikutuksena tietenkin jaksaminen ja muutenkin väsyminen illan mittaan.
Tuo on lähes bullshittiä. On totta, että tyhjällä vatsalla treenaaminen kuluttaa enemmän rasvoja kuin aamiaisen jälkeen tehty treeni, mutta hyöty on marginaalinen. Puhutaan luokkaa ~muutama gramma. Ja se on taas tutkimalla osoitettu, että tyhjällä vatsalla treenatessa elimistö menee säästöliekille lepotilassa, kun taas painonpudotuksessa merkittävää on se, että rasvaa poltetaan koko vuorokauden ympäri. Ja edelleen tutkimalla on todettu, että aamiaisen jälkeen tehty treeni kiihdyttää energiankulutusta ja rasvanpolttoa jopa vuorokauden ajan. Ei ole siis oikeastaan mitään järkeä kuntoilla heti ennen aamiaista, jos tarkoituksena on tehostaa rasvanpolttoa. Muuten se on ihan suositeltavaa niille, joille se sopii. Esimerkiksi minulle aamulenkki sopii parhaiten päiväohjelmaan ihan puhtaasti ajankäytön takia.

Edit. Linkki tutkimuksen tiivistelmään
 
Viimeksi muokattu:

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Minusta aamulla on paras juosta; silloin on virkeimmillään ja vatsa on tyhjä. Minulla menee ainakin kaksi tuntia ennen kuin voin syömisen jälkeen lähteä liikkeelle, muuten meno on todella raskasta ja vaikeaa. Rasvanpolttaminen ei ole mun päätavoitteeni vaan kunnon nostaminen, joten on mulle on sama, palaako rasva tehokkaimmin vai ei. Mutuna olen uskonut, että palaa.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Alkoholi kuuluu jollain asteella lähes jokaisen suomalaisen elämään, enemmän tai vähemmän. Monet pitävät tipattomia tammikuita ja välillä muuten vain haluavat pitää taukoa juomisesta. Monet, jotka laihduttavat miettivät varmasti paljon liikuntaa ja ruokavaliotaan - ainakin aluksi, mutta myöskin alkoholi pitäisi ottaa mietintöihin mukaan, ihan konkreettisesti painon takia. Tämän pohdiskelun aloitin, kun löysin netistä Päihdelinkin kalorilaskurin.

Olen lihonut noin viimeisen vuoden aikana 10kiloa ja vaikka olenkin edelleen ihan normaalipainoinen niin silti jotain täytyy tehdä, kun kaikki läski on mennyt mahaan. Tapa, jonka olen aloittanut silloin kun painoa on alkanut olla on se, että ostan usein pari olutta saunaan ja juon pari olutta jääkiekkokierroksen aikaan jne. Täysin kohtuullista käyttöä, mutta kun syötin arvoni tuohon Päihdelinkin kalorilaskuriin niin jopas jotakin, jos en koko vuotena joisi yhtään pisaraa niin se n.5 kiloa lähtisi pois. Siihen urheilut ja ruokavalion muutos niin saisin samat pois mitä olen kerännyt.

En aio alkoholin juontia lopettaa, mutta kaljaa ei aina jääkiekon seiraamiseen tai saunaan tarvita. Jokaisen kannattaa miettiä sitä itsekin. Esimerkiksi, jos juot joka viikko yhden viinipullon niin jos lopetat sen tavan niin paino tipahtaisi 4,4kg.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Aiheesta on tutkimuksia molemmin puolin, mutta tämä oli täysin oma kokemukseni ja mielestäni itselläni tuo toimii paremmin noin.
Tutkimuksia on joo, mutta ei taida olla tieteellisesti näytetty kuitenkaan toteen suuntaan eikä toiseen. Tuo linkkaamani tutkimuskin on kohtalaisen pienellä otoksella. Jälkipoltosta olisi kyllä kiva nähdä joku kattava ja riittävällä tieteellisellä tarkkuudella tehty tutkimus. Ainoa yhtenäinen tulos kaikilla hiukankaan tieteellisillä kokeilla on se, että treeninaikaista rasvanpolttoa ei voi tehostaa merkittävästi muuten kuin treenin tehoa kasvattamalla. Siksi en oikein tykkää siitä, että tyhjällä vatsalla treenaamista aamuisin suositellaan tuon myytin perusteella.

Jonkin verran kaivelin asiaa joutessani ja konsensus lienee, että tuo aamusyömisjuttu on henkilökohtaisista mieltymyksistä kiinni aika puhtaasti. Toiset (minä mukaan lukien) lähtevät suurin piirtein suoraan pedistä, kunhan kuteet heittää niskaan. Toiset syövät jotain pientä alle, koska muuten pökräävät omien sanojensa jo alkumetreillä. Nakkeja ja pekonia en usko kovin monen vetävän alle.

Meikäläisen hölkät ovat kuitenkin suhteellisen keveitä, eli "treenin" teho ei kyllä kärsi pätkääkään, vaikka tyhjin vatsoin liikkeelle lähdenkin. Minulla syömättömyys johtuu siitä, että minulla ei vain ole nälkä aamulla vielä tuohon aikaan. Ei siis tee edes mieli syödä mitään, kuin vasta joskus tunti-pari heräämisen jälkeen.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Alkoholi kuuluu jollain asteella lähes jokaisen suomalaisen elämään, enemmän tai vähemmän. Monet pitävät tipattomia tammikuita ja välillä muuten vain haluavat pitää taukoa juomisesta. Monet, jotka laihduttavat miettivät varmasti paljon liikuntaa ja ruokavaliotaan - ainakin aluksi, mutta myöskin alkoholi pitäisi ottaa mietintöihin mukaan, ihan konkreettisesti painon takia. Tämän pohdiskelun aloitin, kun löysin netistä Päihdelinkin kalorilaskurin.

Olen lihonut noin viimeisen vuoden aikana 10kiloa ja vaikka olenkin edelleen ihan normaalipainoinen niin silti jotain täytyy tehdä, kun kaikki läski on mennyt mahaan. Tapa, jonka olen aloittanut silloin kun painoa on alkanut olla on se, että ostan usein pari olutta saunaan ja juon pari olutta jääkiekkokierroksen aikaan jne. Täysin kohtuullista käyttöä, mutta kun syötin arvoni tuohon Päihdelinkin kalorilaskuriin niin jopas jotakin, jos en koko vuotena joisi yhtään pisaraa niin se n.5 kiloa lähtisi pois. Siihen urheilut ja ruokavalion muutos niin saisin samat pois mitä olen kerännyt.

En aio alkoholin juontia lopettaa, mutta kaljaa ei aina jääkiekon seiraamiseen tai saunaan tarvita. Jokaisen kannattaa miettiä sitä itsekin. Esimerkiksi, jos juot joka viikko yhden viinipullon niin jos lopetat sen tavan niin paino tipahtaisi 4,4kg.
Täysin paskapuhetta nämä laskurit ja samaten tekstisi.

Jos oletetaan, että joka ikinen alkoholista saatu kalori jää elimistöön ja kulutus on täysin sama kuin ilman alkoholia, niin varmasti olisit oikeassa.

Mutta oletko ikinä miettinyt, mitä alkoholille tapahtuu kun sitä juo. Ei se mihinkään vyötärölle kerry, vaan maksa polttaa sen. Ja tähän ylimääräiseen työhön kuluu energiaa. Alkoholin palamien kuluttaa joidenkin tietojen mukaan noin 4 kcal per gramma. Alkoholigrammassa on 7 kcal energiaa, joten siitä periaatteessa läskiksi siirtyy vain 3kcal, eli alle puolet nautitusta. Ei se maksa ilmaiseksi sitä työtä tee, vaan tarvitsee polttoainetta.

Ja tuo laskuri vasta naurettava onkin. Jos laittaa lukemaksi sellaisen, että saa 9000 kcal energiaa (eli vastaa tasan yhden rasvakilon kalorimäärää), niin se väittää, että nämä väliin jättämällä laihtuu 1,3 kiloa. Jälleen kerran moraalinvartijoilta aikamoista liioittelua. Väittävät käytännössä, että litran verran vettä kun juo, niin painonousee 1,3 kiloa. Mutta kun nimi on päihdelinkki, niin mitäpä muuta voi odottaa.

Puhtaan alkoholin lihottamisvaikutuksisa on n. 90 prosentilla ihmisistä täysin väärä kuva. Jos puhutaan esim. kaljasta, niin kuva on oikeanlainen, koska joukossa on hiilareita reippaasti, jotka tuovat ylimääräisiä kaloreita, jotka kertyvät sitten läskiksi. Mutta jos kirkasta vetelee, niin ylimääräisen rasvan kertyminen ei ole lainkaan niin merkittävää, mitä suurin osa ihmisistä kuvittelee.

Jos haluatte dieetillä ryypätä, ottakaa kirkkaita. Voi ottaa välillä ihan turvallisin mielin. Kunhan sen kanssa ei mene sitten mitään roskaruokaa, kaloripommilantrinkeja tai vastaavaa.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Täysin paskapuhetta nämä laskurit ja samaten tekstisi.

Puhtaan alkoholin lihottamisvaikutuksisa on n. 90 prosentilla ihmisistä täysin väärä kuva. Jos puhutaan esim. kaljasta, niin kuva on oikeanlainen, koska joukossa on hiilareita reippaasti, jotka tuovat ylimääräisiä kaloreita, jotka kertyvät sitten läskiksi. Mutta jos kirkasta vetelee, niin ylimääräisen rasvan kertyminen ei ole lainkaan niin merkittävää, mitä suurin osa ihmisistä kuvittelee.

Jos haluatte dieetillä ryypätä, ottakaa kirkkaita. Voi ottaa välillä ihan turvallisin mielin. Kunhan sen kanssa ei mene sitten mitään roskaruokaa, kaloripommilantrinkeja tai vastaavaa.

Minä en ole sanallakaan maininnut kirkkaita tekstissäni vaan omalla kohdallani kaljan juomisen ja lihomisella on jokaiseen ihmiseen yksilölliset vaikutukset. Ei se kalja ole se syy mikä mulla yksistään vatsaa lihottaa, mulla on taipumuksena kerryttää massaa suurimmaksi osaksi sinne. Se on geeneissä. En edes kirjoittanut siitä, että miten helposti humalassa ja darrassa sitten ottaa juurikin kaloripommeja niinkuin pizzaa, kebabia yms., tämähän lienee päivänselvää jokaiselle laihduttajalle? Tuohon kalorilaskurin luotettavuuteen en ota kantaa, koska minulla ei siitä tarkkaa tietoa ole.

Aina Pata, tuon itsestäänselvyyden ymmärtää varmasti jokainen, mutta onhan se nyt helvetin hyvä tiedostaa mistä niitä kaloreita saa. Jos lopetat sokerin laittamisen teehen ja kahviin, puolitat kaljan lipittämisen, vähennät rasvaa ja leikkeleitä leivän päältä ja lisäksi alat liikkua kolme tuntia viikossa enemmän niin painon tippumiselle on hyvät edellytykset. Sillä edellytyksellä siis, ettei näitä muutoksia korvaa sitten muulla napostelulla. Lähinnä yritin tekstilläni tuoda esille sitä, että baari-illoillakin tai saunakaljoilla on vaikutusta läskin kertymiseen, vaikka kuinka tsemppaisi muuten.
 

scholl

Jäsen
Kalja ei kyllä lihota yhtään. Kaikki on kiinni siitä, kuinka pitkiä lenkkejä juoksee. Jos juoksee 25km, kuluu enemmän energiaa kuin jos juoksee 5km. Oon juonut vuosia joka päivä kaljaa, eikä ole käynyt mitään. Pikemminkin olen laihtunut urheilun vuoksi. Pahimpia lihottavia ovat lääkkeet, joita on joutunut vetämään joskus, jos on ollut vakavasti sairas.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kalja ei kyllä lihota yhtään. Kaikki on kiinni siitä, kuinka pitkiä lenkkejä juoksee. Jos juoksee 25km, kuluu enemmän energiaa kuin jos juoksee 5km. Oon juonut vuosia joka päivä kaljaa, eikä ole käynyt mitään. Pikemminkin olen laihtunut urheilun vuoksi.
Juot vain liian vähän kaljaa. Tuplaa määrät, kunnes alkaa näkyä vyötäröllä.

Huvittaa kyllä lievästi, että pitää edes keskustella siitä, mikä on kalorien ja painon kertymisen korrelaatio.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Huvittaa kyllä lievästi, että pitää edes keskustella siitä, mikä on kalorien ja painon kertymisen korrelaatio.

Heh, totta.

Muistaakseni tässä ketjussa joku heitti aika hyvin että alkaa jossain sopivassa kohden markkinoimaan sellaista ihmedieettiä "syö vähemmän, kuluta enemmän". Siis kunhan on kulunut tarpeeksi kauan sellaista aikaa että jengi alkaa kyllästymään siihen että kustaan ketoositikkuihin ja henki haisee vanhalle viinalle.
 

scholl

Jäsen
niin mutta läskit kuten jokinorsut ovat laiskoja. Mättäävät kaikkea moskaa naamariin, mutta eivät viitsi kuntoilla ollenkaan. Sitten tulee karppausta ja muuta poppakonstia mieleen. Jos eläisivät kohtuudella niin ikinä ei tarvitsisi stressata ja olisivat 50-55 kiloa naiset ja 60-65 kiloa miehet. Ei tämä mitään rakettitiedettä (rekisteröity tavaramerkki JHag) ole. Mitä vain voi syödä jos syö kohtuudella ja käy lenkillä. Itekin vedän paljon suklaata ja muita herkkuja, mutten vietä koko vapaa-aikaani jääkaapilla.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
niin mutta läskit kuten jokinorsut ovat laiskoja. Mättäävät kaikkea moskaa naamariin, mutta eivät viitsi kuntoilla ollenkaan. Sitten tulee karppausta ja muuta poppakonstia mieleen. Jos eläisivät kohtuudella niin ikinä ei tarvitsisi stressata ja olisivat 50-55 kiloa naiset ja 60-65 kiloa miehet. Ei tämä mitään rakettitiedettä (rekisteröity tavaramerkki JHag) ole. Mitä vain voi syödä jos syö kohtuudella ja käy lenkillä. Itekin vedän paljon suklaata ja muita herkkuja, mutten vietä koko vapaa-aikaani jääkaapilla.
Mitä!? Oletko tosissasi? Kyllä saatkin varmaan usein vetää sitä suklaata seksin korvikkeena jos olet tuollainen satiaisen kokoinen. Kyllähän normaalin urheilullisen aikuisen miehen pitää painaa päälle 80 kiloa. Isot ja vahvat äijät menevät sitten jo toisella sadalla. Jäät kyllä vahvojen & menestyvien jalkoihin niin että sinua ei edes huomata, poju. Suosittelen sinulle syömisen ja treenaamisen aloittamista, äläkä välitä siitä vaikka pötsikin vähän kasvaisi. Vastalahjaksi saat sitten piparia muutenkin kuin maksamalla siitä. Voi herrajumala, 13-vuotias teinipoika saakin olla tuon kokoinen, mutta joku järki noihin juttuihin nyt sentään... Eihän tuon kokoisia miehiä löydy kuin keskitysleiriltä tai DTM:n narikasta valomerkin aikaan, kun varakkaammat "wanhat herrat" nappavat pikkuruisia pojanhupakoita tulevan aamuyön leikkikaluikseen.
 
Viimeksi muokattu:

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Mitä!? Oletko tosissasi? Kyllä saatkin varmaan usein vetää sitä suklaata seksin korvikkeena jos olet tuollainen satiaisen kokoinen. Kyllähän normaalin urheilullisen aikuisen miehen pitää painaa päälle 80 kiloa. Isot ja vahvat äijät menevät sitten jo toisella sadalla. Jäät kyllä vahvojen & menestyvien jalkoihin niin että sinua ei edes huomata, poju. Suosittelen sinulle syömisen ja treenaamisen aloittamista, äläkä välitä siitä vaikka pötsikin vähän kasvaisi. Vastalahjaksi saat sitten piparia muutenkin kuin maksamalla siitä. Voi herrajumala, 13-vuotias teinipoika saakin olla tuon kokoinen, mutta joku järki noihin juttuihin nyt sentään...

Miehiäkin on eri kokoisia. Jollekin 165cm pitkälle miehelle voi toi 65 kiloa olla juurikin sopiva määrä.
 

Greffin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pittsburgh Penguins
Tämän vuoden alku on tullut kiinnitettyä huomiota aiempaa enemmän ruokavalioon ja hieman lisännyt aerobista liikuntaa.

Aina on liikuntaa tullut harrastettua aika paljon, mutta viimeisimmät pari vuotta on mennyt 3krt viikossa puntti ja päälle kaksi salibandyvuoroa.

Nyt olen käynyt kuntosalilla 4-5 kertaa viikossa ja tehnyt kuntosalilla niin, että polkenut kuntopyörää aina vähintään puoli tuntia ja siihen päälle lihaskuntotreeni. Lisäksi salibandyssa treenit 2-3 kertaa viikkoon.

Ruokavaliosta olen karsinut kaiken ylimääräisen turhan poi. Roskaruuan, alkoholin ja pullan ynnämuun olen jättänyt pois. Eli terveelliset eväät, paljon proteiinia ja sopivasti hiilareita + rasvaa, kaikki mahdollisimman hyvistä lähteistä ja mahd. monipuolisesti. Vettä olen myös juonut melko paljon. Kasvisten määrää olen lisännyt myös ja rajoittanut hieman punaisen lihan syöntiä. Jos syön punaista lihaa, niin mahdollisimman laadukasta.

Aika lailla kuukausi on takana ja paino on tullut alas 74 kilosta noin kolmisen kiloa. Oma mututuntuma on se, että lihakset ovat säästyneet hyvin vaikka painoa on lähtenyt. Eli lähinnä nesteet ja vähän rasvaa on saatu liikkeelle. Peilikuva alkaa olla sillä mallilla, että kilo tai kaksi vielä pois ja sitten ei ole enää varaa pudottaa painoa, koska kaikki tulisi lähtemään näistä lähes olemattomista lihaksista.

Tärkeähköä on syödä tasaisin väliajoin, jotta ei tule syötyä liian vähän. Nopeasti normaalia laadukkaammilla ruuilla tullaan tilanteeseen, että näläntunteen mukaan syöminen jäisi aivan liian vähäiseksi.

Painonpudotus tulee luonnollisesti pienenemään, mutta tuohon Helmikuun loppuun jos saisi vielä ylimääräisiä pois ja sitten siirrytään ylläpitävään vaiheeseen painonhallinnassa. Hieman voisi yrittää lihasmassaa kasvattaa.

Placeboa tai ei, mutta olo on ollut energisempi kuin koskaan. Lisäksi unenlaatu on parantunut huomattavasti, ennen aamuisin olen ollut todella väsynyt vaikka olen nukkunut määrällisesti saman verran kuin nyt. Liikunnan lisääminen + ruokavalio on varmasti vaikuttanut tähän.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse aloitin eilen "erittäin" vähähiilihydraattisen ruokavalion ja tarkoitus olisi vetää tällä tiukalla systeemillä 5 viikkoa. Hiilarit siis tuolla 20-35g/päivä ja kokonaiskalorit miinuksella sen 500-1000/pvä.

Omaan tilanteeseen päivitystä sen verran, että olin tosiaan aluksi viikon verran ketodieetillä, jonka jälkeen piti olla 3 yötä sairaalassa (iloisista syistä johtuen), jolloin tuo ketoosi katkesi. Nyt taas takana 8 päivää ketodieetillä ja rasva palaa iloisesti.

Tammikuussa on paino pudonnut nyt 5 kg ja treeni (lenkkeily ja puntti) maistuu. Hiilarit on todella alhaalla. Eilen 3,1g koko päivänä ja tänään mennään varmasti aikalailla samoihin.

Tämä viikko olisi tarkoitus vielä mennä tällä ja sitten lisätään kasviksia, raejuustoa, maitorahkaa yms. herkkuja ruokavalioon. Ei tunnu ihan terveeltä olla pitkiä jaksoja esimerkiksi kokonaan ilman kurkkua ja tomaattia.

Käsittääkseni ketodieetin siirtymävaiheessa on hiilarit pakko pitää alle 20g/vrk (yksilöllistä vaihtelua varmasti on), mutta ylläpito ainakin jonkinasteisena pitäisi onnistua tuollaisilla alle 50g hiilaria/vrk annoksilla. Se tuntuisi tällä hetkellä jo ihan juhlalta.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Helpoin tapa omasta mielestäni rasvanpoltossa on pitkäkestoinen aerobinen treeni ja siinnä samassa myös voimatreenaaminen, jossa tähdätään lihasten kasvuun.

Lihasten kasvu myös lisää huomattavasti aineenvaihduntaa ja myös tekee sitä treenin jälkeen. Joten jos on vain suinkin mahdollista, niin 1-2 voimatreeniä viikossa tekee jo hemmetisti lisää.

Otetaan näistä nyt vähän kiinni. Pointtisi on siinä mielessä hyvä, että toki voimaharjoittelu on dieetillä tärkeää lihasten maksimaalisen ylläpidon ja energiankulutuksen kannalta, MUTTA lihaksen kasvattaminen ja rasvan polttaminen (= miinuskaloreilla oleminen) ei ole yhtäaikaisesti mahdollista ilman ulkoisia stimulantteja eli hormoneita.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
MUTTA lihaksen kasvattaminen ja rasvan polttaminen (= miinuskaloreilla oleminen) ei ole yhtäaikaisesti mahdollista ilman ulkoisia stimulantteja eli hormoneita.
Tämähän nyt ei taas pidä paikkaansa. Toki lihaksen kasvattaminen ja rasvan polttaminen samaan aikaan on hankalaa varsinkin, jos on kokeneempi treenaaja, mutta turha sitä on kategorisesti julistaa mahdottomaksi. Jos repäisee jonkun ylipainoisen ja treeniä tehokkaasti väistelleen taikinanaaman tietokoneen ja sipsipussin äärestä noudattamaan terveellistä ruokavaliota ja veivaamaan punttia, niin pomminvarmasti kehoon tulee lisää pihviä samaan aikaan, kun rasvaa häviää. Paljon on sitten treenin ja ravinnon määrästä sekä laadusta, kuin myös perintötekijöistä kiinni se, kuinka hyvin keho ohjaa energiavaroja lihaskudoksen kasvattamiseen.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämähän nyt ei taas pidä paikkaansa.

Selitätkö minulle mistä lihas saa energian kasvamiseen miinuskaloreilla oltaessa. Ihminenhän siis kuluttaa tällöin enemmän kuin syö.

Keho ei ohjaa rasvaa muuntautumaan lihakseksi, vaikka mitä tekisit.

Olemassaoleva lihas varmasti tulee esimerkkisi mukaisella ihmisellä laihduttaessa esiin, se kerää treenatessa nestettä, se voi kiinteytyä, mutta se ei kyllä voi kasvaa.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Selitätkö minulle mistä lihas saa energian kasvamiseen miinuskaloreilla oltaessa.
Syödystä ravinnosta.

Jos siis tarkkoja ollaan, niin kehossa ei juuri samalla hetkellä voi tapahtua sekä lihaskasvua että rasvan palamista, mutta ravinnon ja treenin oikea-aikaisella ajoituksella voidaan varsinkin aloittelijoille saada esim. 3kk aikajaksolla aikaiseksi sekä lihaskasvua että rasvan palamista. Eli yksinkertaistettuna - vedät punttitreenin, jonka lopussa keho on katabolisessa tilassa. Hyvällä aterialla tuo tila käännetään anaboliseksi ja keho kasvattaa pihviä. Treenien välissä keho sitten kärsii ravinnon puutteesta ja paikkaa tuon energiavajeen rasvakudoksesta.

Jos ihan tutkimusdataa kaipaat, niin tässä yksi, johon linkki kopioitu aiemmin tässä ketjussa mainitun Juha Hulmin sivuilta. Hulmi itse toteaa blogissaan suoraan, että "Suurella osalla aloittelijoista, erityisesti ylipainoisilla, on jopa painonpudotusdieetillä mahdollisuus kasvattaa lihaksia.".

Resistance training in overweight women on a ketogenic diet conserved lean body mass while reducing body fat

Linkki vie Nutrition&Metabolism-sivustolle.
 
Viimeksi muokattu:

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuossa kohdassa kun olit tarkkana, olimme hetken samaa mieltä. Hieno homma.

En ehdi nyt tutustua tuohon linkkaamaasi juttuun, mutta hyvin erikoiselta nyt kuulostaa. En ole koskaan edes kuullut, että kukaan uskaltaisi väittää lihaskasvun mahdollisuutta dieetillä. Siinä ei ole kertakaikkiaan mitään järkeä.

Hulmin nimi tuntuu nyt tulevan esiin usein näissä vähän epäilyttävimmissäkin yhteyksissä.

edit: Miksi tämä on mahdollista vain 3kk:n ajanjaksolla? Helvetin epäilyttävä väite.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ehdi nyt tutustua tuohon linkkaamaasi juttuun, mutta hyvin erikoiselta nyt kuulostaa. En ole koskaan edes kuullut, että kukaan uskaltaisi väittää lihaskasvun mahdollisuutta dieetillä. Siinä ei ole kertakaikkiaan mitään järkeä.
Et ehdi tutustua, mutta silti teilaat väitteen. Erikoista.

Hulmin nimi tuntuu nyt tulevan esiin usein näissä vähän epäilyttävimmissäkin yhteyksissä.
Missä epäilyttävimmissäkin yhteyksissä?

edit: Miksi tämä on mahdollista vain 3kk:n ajanjaksolla? Helvetin epäilyttävä väite.
Mikä väite? Tuo 3kk oli vain esimerkkinä siitä, että kun ottaa vähän pidemmän jakson, vaikkapa esimerkiksi 3kk, niin tuona aikana treenaaja saattaa olla kokonaisuudessaan miinuskaloreilla ja laihtua, mutta pihviä tulee silti lisää. Ihmiskehon metaboliahan toimii yksinkertaistettuna siten, että se on joko anabolisessa tai katabolisessa tilassa. Jos keholle antaa ravinteita (=syö) anabolisessa vaiheessa, pihvi kasvaa. Jos ravintoa ei anna, pihvi ei kasva. Katabolisessa vaiheessa sitten pyritään maksimoimaan rasvavarastojen käyttö energiaksi ja tadaa, lihas kasvaa ja rasva vähenee. Ei tämä ole niin vaikeeta.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Et ehdi tutustua, mutta silti teilaat väitteen. Erikoista.

Olen jonkunverran ollut tekemisissä isojenkin miesten kanssa ja tätä asiaa on aina suorastaan naureskeltu. Samoin esim. pakkotoisto.comin keskustelupalstalla asia on tyrmätty sellaistenkin tahojen toimesta, joiden sanaan näissä asioissa luotan.

Tämä on siis asia, jota olen aina pitänyt päivänselvänä. Siksi teilasin väitteen suoralta kädeltä.

Katabolisessa vaiheessa sitten pyritään maksimoimaan rasvavarastojen käyttö energiaksi ja tadaa, lihas kasvaa ja rasva vähenee. Ei tämä ole niin vaikeeta.

Mikäli elimistö on miinuskaloreilla eli edelleen ihminen kuluttaa enemmän kuin syö, niin hän "laihtuu". Niin lihas kuin rasva "palaa". Ihmisen rasvan tai lihaksen määrä ei voi nousta ellei hän saa energiaa enemmän kuin hän kuluttaa. Ihmisen elimistö ei voi tehdä rasvasoluista lihassoluja, vaikka kuinka treenaisi.

En tiedä tästä tutkimuksesta mitään, enkä ala sitä nyt lukemaan. Olen pahoillani. Mikäli olen väärässä, niin mukanani menee satoja ellei tuhansia vuosia kuntosalia/bodausta harrastaneita ihmisiä. Ihmisiä, jotka ovat AINA kasvattaneet lihasta bulkilla ja sitten dieetillä ylläpitäneet niitä tuona aikana kasvaneita lihaksia niin hyvin kuin mahdollista. Hormonit toki tekevät ihmeitä, mutta niistä ei käsittääkseni tässä ole nyt puhuttu.

edit: Ehkäpä nämä tekstit voisi siirtää tuonne punttisaliketjuun? Laihduttajille (kuten minä itsekin) suosittelen monipuolista liikuntaa ja toki myös punttitreeniä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös