Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 576 872
  • 3 046

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikäli elimistö on miinuskaloreilla eli edelleen ihminen kuluttaa enemmän kuin syö, niin hän "laihtuu". Niin lihas kuin rasva "palaa". Ihmisen rasvan tai lihaksen määrä ei voi nousta ellei hän saa energiaa enemmän kuin hän kuluttaa. Ihmisen elimistö ei voi tehdä rasvasoluista lihassoluja, vaikka kuinka treenaisi.
Kun keholle ja lihaksille on annettu treenaamalla kasvuärsyke, niin mistä se tietää olevansa miinuskaloreilla, jos sille tarjotaan ravintoa ja rakennusaineita heti treenin jälkeen, jolloin ns. "anabolinen ikkuna" on parhaimmillaan? Eikös maalaisjärkikin sen jo sano, että aloittelevan treenarin, jolla on reilummin rasvakudosta, keho voi hyvinkin imeä syödyn ravinnon tehokkaasti lihasten kasvattamiseen ja samaan aikaan käyttää kehon omia rasvavarastoja muuhun kulutukseen.

En tiedä tästä tutkimuksesta mitään, enkä ala sitä nyt lukemaan. Olen pahoillani. Mikäli olen väärässä, niin mukanani menee satoja ellei tuhansia vuosia kuntosalia/bodausta harrastaneita ihmisiä. Ihmisiä, jotka ovat AINA kasvattaneet lihasta bulkilla ja sitten dieetillä ylläpitäneet niitä tuona aikana kasvaneita lihaksia niin hyvin kuin mahdollista.
Bodaus- ja kuntosaliharrastajat ovat varsin tunnettuja monista urbaanilegendoista ja salitotuuksista, joiden haastaminen kuitataan sillä, että "näin on aina tehty ja siksi se on oikein". Varsinkin perinteisen bulkkaamisen hyödyttömyydestä on netti väärällään tutkimuksia, mutta silti sitä harrastetaan paljon varsinkin "isojen poikien" keskuudessa. Lopputuloksena on sitten pyöreät posket, huono aerobinen kunto ja maha, joka peitetään GASPin hupparilla. "Pääasia että on iso!".

Siitä olemme samaa mieltä, että kuntosaliharjoittelu ja mikä tahansa liikunta on ihmiselle hyvästä ja edistää painonhallintaa.
 

timop

Jäsen
Suosikkijoukkue
jyp
Bodaus- ja kuntosaliharrastajat ovat varsin tunnettuja monista urbaanilegendoista ja salitotuuksista, joiden haastaminen kuitataan sillä, että "näin on aina tehty ja siksi se on oikein". Varsinkin perinteisen bulkkaamisen hyödyttömyydestä on netti väärällään tutkimuksia, mutta silti sitä harrastetaan paljon varsinkin "isojen poikien" keskuudessa. Lopputuloksena on sitten pyöreät posket, huono aerobinen kunto ja maha, joka peitetään GASPin hupparilla. "Pääasia että on iso!".

Eräs vanhempi punttipate joskus vuodatti tuosta aiheesta. Kuulema aikanaan aina joku iso kaveri oli keksinyt jonkun villityksen jolla arveli kasvaneensa/voimistuneensa ja sit koko konkkaronkka teki perässä. Makeasti kyllä nauroi kun muisteli niitä kaikkia tempauksia mitä on tullut tehtyä.

Tiedän pari podauskisoissa menestynyttä henkilöä jotka ovat olleet muistaakseni viimeiset 3-5v vähintään ns rantakunnossa 365 päivää vuodessa.

Itse tosiaan suosittelisin vaan sitä että nöyrästi lukee Hulmin abstraktit, tutkimukset ja sit puuttuu tutkimustekstistä löytämiinsä epäkohtiin esimerkiksi koejärjestelyjen ym suhteen. Perinteitä on mutta kannattaako sinne isolle kirkolle lähteä hevosrattailla kauppaan vuonna 2013?

e: ja itse päässyt 10+ liikakilosta eroon kun lisäsin viime kesänä aerobista liikuntaa selkeästi (ja olen jatkanut aerobista liikuntaa siitä lähtien) plus vähensin herkkujen mussutusta noin 95%.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ilvekselle YV, Malmivaara huitomisesta boksiin.

Juuri näin.

No, en ala vääntämään tästä enempää. Minun maalaisjärkeeni ei mene se asia, mistä edellisessä viestissäni kirjoitin. "Mistä kroppa tietää olevansa miinuksilla". Jep, ei mistään.
 

bulftrik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins, MM, LHC
Juuri näin.

No, en ala vääntämään tästä enempää. Minun maalaisjärkeeni ei mene se asia, mistä edellisessä viestissäni kirjoitin. "Mistä kroppa tietää olevansa miinuksilla". Jep, ei mistään.

Näin käy kun on > 20 välilehteä auki. :(

Tuli muuten 1-0 tuosta ylivoimasta, että ei siinä.
 

timop

Jäsen
Suosikkijoukkue
jyp
Juuri näin.

No, en ala vääntämään tästä enempää. Minun maalaisjärkeeni ei mene se asia, mistä edellisessä viestissäni kirjoitin. "Mistä kroppa tietää olevansa miinuksilla". Jep, ei mistään.

Siinähän se suurin ongelma tulikin: maalaisjärki. Harva kaveri on niin lahjakas/selvännäkijä että ymmärtää kroppansa toimintaa pelkän intuition avulla maalaisjärjellään. Vähän kuin osaisi tuosta vaan johtaa kvanttifysiikan kaavoja kunhan ensin oppii pitämään kynää parin vuoden iässä kädessään.

Nuo mekanismit kuitenkin alkaa olla melko hyvin tiedossa, nykyään aletaan jo tulemaan siihen loppupäätelmään että plussala tai miinuksella olokin saattaa olla ihan yhdentekevää kun pelkällä ruokailurytmillä voidaan estää ylipaino
Time-restricted feeding without reducing caloric ... [Cell Metab. 2012] - PubMed - NCBI
(linkki tutkimuksen abstraktiin jossa todetaan lontooksi että identtinen ruokavalio mutta erilaiset ruokinta-ajat aiheuttaa toiselle ryhmälle ylipainoa ym mutta toinen ryhmä säilyy normaalina)
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kyllä miinuskaloreilla pystyy mielestäni kasvattamaan lihasta joissakin erikoistapauksissa. Siis silloin kun kyseessä on ylipainoinen ja heikko ihminen.

Kuvitellaan vaikka mies 18v. On viettänyt sohvaperunan elämää eikä siten omista lihaksia kuin nimeksi, painoa on kuitenkin roskaruualla saatu kerättyä 170cm varteen vaikkapa 120kg ja päivittäiset kalorit 4000. Jos tämä hemmo laitetaan dieettaamaan ja syömään vaikka 3200 kcal/päivä niin ollaan miinuskaloreilla. Treenejä aloittaessa klassisessa voimaliikkeessä, penkkipunnerruksessa, on noussut vaivalloisesti 45 kg. Kahden kuukauden treenauksen jälkeen miekkosen paino on pudonnut 15kg ja penkkitulos noussut 65 kiloon. En usko että pelkällä hermotuksen parannuksella tämä on tullut. Nuo luvut nyt on sitten ihan summittaisia, niihin ei kannata sen kummemmin juuttua, mutta kyllä mielestäni miinuskaloreilla voi joku aloittelija kasvattaa lihasta kunhan kaloreita on kuitenkin tarpeeksi eikä olla millään auschwitz-dietillä.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En tiedä mitä on tapahtunut, mutta kun aloitin pienen lenkkeilyn niin ensimmäisen 2vk aikana paino putosi 700 g. Sen jälkeen 1,5vk saldo on -3 kg eli vajaassa 4.ssä viikossa paino on pudonnut ~4 kg. Aika hyvin kun en ole mitään pitkiä lenkkejä tehnyt, joinakin pävinä tosin repäisen jonkun tuplamatkan, mutta pääsääntöisesti n. 1- 1,5 km on olleet lenkkeilymatkat. Toki iltasyönti on jäänyt pienemmälle volyymille ja herkkuja en ole enää paljoa syönyt, silloin tällöin toki, mutta kaikenmaailman hampparit yms roskaruoat on jääneet kokonaan pois. Tämän päiväinen punnitus antoi kyllä uskoa ja iloa jatkoon, että kyllä tästä vielä noustaan ja päästään sinne tavoiteltuun 85 kg tietämille jo ehkä kevään korvilla. Nyt kun vielä on kutosaliprokkis mietinnässä, sellainen 3kk kuntopyöräily ja painojennostoa olisi suunnitteilla, niin kyllä tässä iloisin mielin kevättä odottaa! Tarkoitus olisi käydä 2-3 kertaa viikossa kuntosalilla, ihan sen mukaan miten kunto antaa myöten. Tsemppiä vaan kaikille laihduttajille, minä olen elävä esimerkki siitä, että jo pienellä panostuksella ja tsemppauksella saa tuloksia aikaan.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Siinähän se suurin ongelma tulikin: maalaisjärki.

Dennis aloitti puhumaan maalaisjärjestä, johon vastasin käyttäen samaa termiä.

Johtopäätösten veto on keskustelupalstalla liian helppoa. Mielipiteitä ja disinformaatiota on helvetisti joka paikassa. Joskus on toki hyvä käyttää omaa järkeä ja kokemuspohjaansa asioita pohtiessa.
 

timop

Jäsen
Suosikkijoukkue
jyp
Dennis aloitti puhumaan maalaisjärjestä, johon vastasin käyttäen samaa termiä.

Johtopäätösten veto on keskustelupalstalla liian helppoa. Mielipiteitä ja disinformaatiota on helvetisti joka paikassa. Joskus on toki hyvä käyttää omaa järkeä ja kokemuspohjaansa asioita pohtiessa.

Joskus kokemuspohjasta on hyötyä, mutta silloin kannattaa pitää sellainen terve kritiikki ja perspektiivi mukana touhussa: "olenko varmasti eliminoinut kaikki mahdolliset muuttujat?".

Denniksellä maalaisjärki ottaa mukaan enemmän muuttujia samaan aikaan kun sinun maalaisjärkesi on sitä mieltä, että ollaan joko plussalla tai miinuksella ja kaikki tapahtuu siitä lähtökohdasta. Kuten tuosta mun linkistäkin voidaan todeta, kalorimäärä ei välttämättä ole se määräävä tekijä vaan pikemminkin se, millaisella syklillä niitä kaloreita kroppaan tungetaan.

Kroppahan ei tiedä koskaan että mennäänkö plussalla vai miinuksella, ainoastaan sen että millaista ruokaa on mätetty aikaisemmin suuhun. Kroppa ei tiedä mitä meinaat vielä tänään syödä. Jos tietää PID -säätöjä niin tuo mun selostus saattaa jopa jollekulle ehkä toivottavasti aueta kun kuvittelee ruoansulatusmekanismit prosessisäädöksi.

Mutta siis aiheeseen palatakseni ja mahdollisimman ympäripyöreäksi ohjeeksi joka toimii about kaikille: Kannattaa syödä mahdollisimman monipuolisesti ja liikkua vähintään suositusten verran. Ja ei kannata syödä herkkuja. Ja mikä tärkeintä: vakioida kaikki vähintään kuukauden jaksoihin. Eli jakson sisällä ei muuteta yhtään mitään vaan mennään jo aikaisemmin päätetyllä jakso loppuun. Jostain olen lukenut että kropalla on noin 2 viikon viive kaikessa reagoinnissa jonka jälkeen tuloksia alkaa vasta oikeasti näkymään. Jos ekan viikon jälkeen muuttaa aina kurssia kun mitään ei tapahdu niin sit aletaan menemään tosissaan metsään.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Joskus kokemuspohjasta on hyötyä, mutta silloin kannattaa pitää sellainen terve kritiikki ja perspektiivi mukana touhussa: "olenko varmasti eliminoinut kaikki mahdolliset muuttujat?".

Denniksellä maalaisjärki ottaa mukaan enemmän muuttujia samaan aikaan kun sinun maalaisjärkesi on sitä mieltä, että ollaan joko plussalla tai miinuksella ja kaikki tapahtuu siitä lähtökohdasta. Kuten tuosta mun linkistäkin voidaan todeta, kalorimäärä ei välttämättä ole se määräävä tekijä vaan pikemminkin se, millaisella syklillä niitä kaloreita kroppaan tungetaan.

Niin, kyllähän minulla on varmasti liian matemaattinen lähestyminen tähänkin asiaan. Tämän takia viittaankin kylmästi kintaalla myös tälle jälkimmäiselle väitteelle.

Mikäli kulutat 3000kcal/vrk ja syöt 2500kcal/vrk, niin laihdut 500g/viikko riippumatta siitä mihin aikaan vuorokaudesta ravinnon itseesi työnnät.

edit: Se täytyy kyllä omakohtaisista kokemuksista todeta, että ketoosissa tuo tahti on kovempi. Itseltä on lähtenyt 2kg/viikko, vaikka olen tuollaiset 500-800kcal/vrk miinuksella.
 
Sanokaapas viisaat vastaus tähän. Tiedän nimittäin täsmälleen, mikä itsellä ja suhteellani omiin vatsaläskeihin on vikana. Tiedän myös miten saisin ne tällä liikuntamäärällä helposti vähemmäksi ja ajan kanssa poiskin. Mutta mutta..

Miten onnistun syömään vähemmän? Ei tarvitsisi edes hirveästi määrällisesti syödä vuorokaudessa vähemmän, mutta miten harjoitellaan syömään kerta annoksella vähemmän? En ole viisasten kiveä löytänyt ja käytännössä aina otan hyvää ruokaa vähän lisää. Johtunee siitä, että pidän hyvästä ruuasta enkä nykyisin viitsi pahaa ruokaa syödäkään.

Mikähän sellainen harjoitus tai ohjenuora olisi annoskoon pienentämiseksi?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mikähän sellainen harjoitus tai ohjenuora olisi annoskoon pienentämiseksi?

Jos mietin itseäni niin suurin muutos tuli kun jätti ylenpalttisen hiilarin syönnin vähemmälle. Tilalle salaattia.

Itsekin tykkään kokkailla ja hyvän ruoan perään perso.

Eihän se pottu,riisi, pasta edes kovin hyvää ole. Ota vain hitunen sitä, viereen kunnon proteiini jostain lihasta/kalasta. Sekä kunnon vihreä salaatti hyvällä oliiviöljyllä ja viinietikalla. Ja kaikki makea on turhaa. Hedelmiä vaikkapa jälkiruoaksi/välipalaksi.

Tämä toimi itsellä.

_
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Mikähän sellainen harjoitus tai ohjenuora olisi annoskoon pienentämiseksi?

Pienempi lautanen toimii ihan hyvin kunhan pystyy pysymään samassa määrässä lautasellisiakin kuin isompia käyttäessä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Mikähän sellainen harjoitus tai ohjenuora olisi annoskoon pienentämiseksi?

Määrittele itsellesi päivän ruuat:

Aamupala ...
Välipala ...
Lounas ...
Välipala ...
Päivällinen ...
Välipala ...
Iltapala ...

Eli pisteiden paikalle suunnittelet ruuat. Lounas ja päivällisen otat lautasmallin mukaisesti (½ salaatti, 1/4 peruna, pasta, riisi... ja 1/4 liha, kana, kala).

Noudata tätä systeemiä 6/7 päivää viikossa ja yhtenä päivänä voit vähän repsahtaa. Tärkeitä on suunnitelmallisuus, ettei mene jääkaapille katsomaan mitäs täällä olisi...
 

timop

Jäsen
Suosikkijoukkue
jyp
Mikäli kulutat 3000kcal/vrk ja syöt 2500kcal/vrk, niin laihdut 500g/viikko riippumatta siitä mihin aikaan vuorokaudesta ravinnon itseesi työnnät.

Sen verran vielä pakko kysyä että millä menetelmällä olet mitannut tuon kulutuksesi? Ja minkälaisella otannalla tehnyt mittaukset? Näyttää että se on nyt määritelty vakioksi vaikka oikeassa elämässä se ei sitä ole.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sen verran vielä pakko kysyä että millä menetelmällä olet mitannut tuon kulutuksesi? Ja minkälaisella otannalla tehnyt mittaukset? Näyttää että se on nyt määritelty vakioksi vaikka oikeassa elämässä se ei sitä ole.

Ei tuo ole minun kulutukseni vaan kyseessä oli esimerkki. Sillä ei ole mitään merkitystä miten sen mittaa vai mittaako sitä ollenkaan. Mikäli kuitenkin asiat menee esimerkkini mukaisesti 3000/2500/vrk, niin laihtuu 500g/vk.

Oikeassa elämässä pitää mennä näissä asioissa suurinpiirtein meiningillä ja itse veikkaan, että olen arvioinut kulutukseni hieman alakanttiin. Pääasia kuitenkin, että paino putoaa, joten sikäli aivan se ja sama.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viime viikolla Ranskassa ollessa tuli kiinnitettyä huomiota siihen, että siellä ihmiset ovat pääasiassa laihoja. Esimerkiksi Suomessa lihavia ihmisiä tulee kadulla vastaan selvästi useammin. Paikallisen perheen luona asuessa tuli myös paikalliset ruokailutottumukset selviksi ja ne olivat kutakuinkin päinvastaiset kuin mitä täällä. Aamupalaksi oli aina viereisestä leipomosta haettua tuoretta leipää, yleensä patonkia. Päivällä syötiin kevyt lounas, mutta päivän pääateria oli päivällinen. Se syötiin yleensä noin kahdeksan aikoihin, kun lapset olivat menneet nukkumaan.

Päivällisen kanssa juotiin pari lasia viiniä ja muutaman kerran se koostui kolmesta ruokalajista, tosin jälkiruoka oli yleensä hedelmä. Jotain jälkiruokaa oli kuitenkin aina. Alkuruoka saattoi olla esimerkiksi pastaa, johon päälle laitettiin juustoa. Maitoa ei juonut kuin lapset, ja hyvä niin, sillä rasvaa siinä oli 3,6 %.

Toisin sanoen ruokaa vain kolme kertaa päivässä, leipä on vaaleaa, juustoa syötiin paljon, aina lasillinen tai pari viiniä ja maito ei todellakaan ollut mitään rasvatonta. Ainoa järkevältä kuulostava juttu oli, ettei sokerisia pullia yms. syöty kovinkaan usein. Kaloreiden kokonaismäärä ilmeisesti kuitenkin on pienempi ja se pitää ihmiset laihoina.
 

eepee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, ex-Kärpät(ei kaikki) ja NHL:n suomalaiset
Mikähän sellainen harjoitus tai ohjenuora olisi annoskoon pienentämiseksi?

Painin muutamia vuosia sitten samaisen ongelman kanssa, hyvää ruokaa oli aina kertakaikkiaan pakko ottaa lisää.
Vaimoni neuvosta rupesin toimimaan seuraavasti:
Joka kerta kun lautanen oli tyhjä ja teki mieli hakea lisää, n. 10 minuutin tauko(kävin esim. koneella ym.), jonka jälkeen tarve hakea lisää oli tiessään. Ja eikun kaljupääkahvit jälkiruuaksi!

Tämä toimii vielä vuosien jälkeenkin ja painokin on nykyisin hyvin hallinnassa(vaatii tosin omasta geeniperimästäni johtuen paljon muutakin).
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pienempi lautanen toimii ihan hyvin kunhan pystyy pysymään samassa määrässä lautasellisiakin kuin isompia käyttäessä.

Muistan nähneeni tästä ihan jotain tutkimustakin. Tutkimuksen mukaan ihmismielen ihmeellisyyksistä johtuen täyteen ahdetusta pienestä lautasellisesta tulee täydempi olo kuin samasta ruokamäärästä isommalla lautasella.

Minä aloin laihduttamisen kolmisen viikkoa sitten kun huomasin kiloja tulleen pelottavasti hiipien. Laihdutusmenetelmäni on sama kuin joskus vuosia sitten pudottaessani opiskeluaikojen juhlahumujen myötä tulleita kiloja: matematiikka. Kirjaan ylös excel-taulukkoon, mitä olen syönyt minäkin päivänä ja myös arvioin kulutustani. Peruskulutuksen olen laskenut muistaakseni Wikipediasta löytämälläni kaavalla. Lisäkulutuksen liikuntasuoritusten aikana arvioin älypuhelimen Endomondo-sovelluksen avulla tai sitten jollain internetin laskusreista. Ruoka-aineet kirjaan Elintarvikkeiden koostumustietopankki - Terveyden ja hyvinvoinnin laitos - Fineli -sivuston tai elintarvikepakettien tietojen perusteella.

Tutkin samalla todellisen ja laskennallisen painon putoamisen eroja. Näyttää siltä, että nyt todellinen ja laskennallinen putoaminen vastaavat melko hyvin toisiaan. Parin ensimmäisen viikon aikana paino putosi tuplasti laskennallista tahtia enemmän, johtuen pitkälti kai siitä, että joulun sekä vuoden alussa tehdyn sukulaisvierailun aikana tuli syötyä melkoisen tukevasti, ja kropassa oli vielä ylimääräistä "pöhöä".

Tuo on minusta kätevä tapa. Työläs ehkä, mutta palkitseva. Samalla oppii kätevästi huomaamaan, mitkä ruoat ovat niitä yllättäviä kaloripommeja.

Kolmen viikon aikana paino on siis pudonnut 2.6 kiloa. Laskennan mukaan sen olisi pitänyt pudota 1.1 kiloa. Vielä pitäisi ainakin viisi kiloa lähteä. Liikuntaa olen muutenkin lisännyt, joten eiköhän tuo ole ihan toteutettavissa oleva suunnitelma...
 
Joka kerta kun lautanen oli tyhjä ja teki mieli hakea lisää, n. 10 minuutin tauko(kävin esim. koneella ym.), jonka jälkeen tarve hakea lisää oli tiessään. Ja eikun kaljupääkahvit jälkiruuaksi!

Mahtavaa. Ensimmäinen konkreettinen ehdotus, jota on pakko kokeilla. Kaikki laihdutukselliset asiat on kyllä tiedossa, mutta toteutus on ollut se kompastuskivi. Full speed or nothing tyylillä on kyllä aina tullut tuloksia, mutta nyt ei saa sellaista aloitettua.. ei ole kyllä aikaakaan.

Vaan tuosta se lähtee ja heti seuraavalla ruualla alan testailemaan. Jos vain saan annoskokoja vähänkään pienemmiksi, niin arvaan painoni tippuvan suht nopeasti ja helposti alle sadan.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Laihdutusmenetelmäni on sama kuin joskus vuosia sitten pudottaessani opiskeluaikojen juhlahumujen myötä tulleita kiloja: matematiikka. Kirjaan ylös excel-taulukkoon, mitä olen syönyt minäkin päivänä ja myös arvioin kulutustani.

Tämä on oikein hyvä ja toimiva tapa. Itse käytän netissä toimivaa kalorilaskuria, mutta periaate on täysin sama. Samalla näkee vielä hh/prot/rasva/kuitu jne. määrät grammoina ja prosentteina.

Tärkeintä tässä on se, että tosiaan merkkaa aina kaiken sinne. Esim. sixpack Koff Lite- olutta on heti 500kcal eli eipä tarvitse kaukaa hakea syitä lihomiselle, jos esim. silloin tällöin muutaman olusen nappaa. Tuo Lite tosin on vielä "kevytolutta".

Toinen kompastuskivi tuossa on itselläni ollut viikonloput. Perjantaisin voi muka ottaa vähän rennommin ja lauantaina hiukan herkutella jne. Mikäli vielä sattuu haalimaan itselleen krapulan, niin sittenhän täytyy toki vetää roskaruokaa yms. Näin ollen viiikosta menee helposti 3 päivää päin persettä syömisten osalta eivätkä nuo 4 tsempattua päivää riitä sitä katastrofia korjaamaan.
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Itselle tuli viime kuun aikana mieleen, että ehkä olisi syytä pyrkiä pienentämään vaatekoota kevään mittaan. Sen verran maha on päässyt kasvamaan, tai siis olen sen itse tehnyt. Tuo asia nyt on ollut tiedossa jo pitkään, mutta ei vain ole pystynyt saamaan aikaan tarvittavia muutoksia.

Nyt olen sitten siirtynyt kevyempään ruokavalioon, esimerkiksi olen selvästi lisännyt hedelmien ja kasvisten syömistä entiseen nähden. Lounaan aikana olen usein tehnyt niin, että olen ottanut salaattia enemmän ja jättänyt perunat, riisin ja leivän pois. Yksi asia on sekin, että olen panostanut aamupalaan. Se tulee syötyä säännöllisesti niin töissä kuin vapailla. Se on tarkoittanut sitä, että loppupäivän aikana on tullut syötyä vähemmän ja fiksummin. Yksi asia, mihin olen kiinnittänyt huomiota, on että syön aiempaa säännöllisemmin.

Olen myös muuttanut kaupassakäymistapojani. Aiemmin saatoin nappaa kaupasta pussin sipsejä tai karkkeja, ja vetäistä sisällön parissa päivässä sohvan edessä. Viime aikoina olen korvannut tuon tavan sillä, että olen ostanut niiden sijasta esimerkiksi viinirypäleitä tai klementiinejä. Iso asia on myös se, että olen päättänyt olla ostamatta mitään herkkuja varmuuden vuoksi varastoon.

Tänään otin myös tuon ylläkin mainitun lautaskikan käyttöön. Muistin että kaapissa oli paketissa normaalia ruokalautasta astetta pienempiä lautasia, kaivoin ne esiiin ja laitoin tiskikoneeseen odottamaan käyttöä. Lisäksi aloitin juuri ennen tämän viestin kirjoittamista ruokailupäiväkirjan, kuun 1. vaikutti ok:lta aloituspäivältä.

Syömisen lisäksi myös liikunnan määrää olen pyrkinyt kasvattamaan. Käymme yhden kaverini kanssa sulkkista pelaamassa melko säännöllisesti, mutta lisäksi olen aloittanut salilla käymisen. Tarkoitus on käydä siellä 2-3 kertaa viikossa, se on jopa helppoa, koska työpaikallamme on sali. Heinäkuussa pitäisi taas mennä Sulkavalle soutamaan, joten siinäkin on yksi konkreettinen kohde, mihin tähdätä. Tarkoitus on toki tähytä pidemmälle, lopullinen maali on saavuttaa ja nimenomaan säilyttää normaalipaino.
 

Mdawg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen pudottanut 9 kk:n aikana -25 kiloa. Paino on pudonnut 115 kg:sta 90 kiloon. Tänä aamuna tuli tasan se 25 kiloa täyteen. Tavoitteena on näyttää hyvältä omissa häissä heinäkuussa, joten ainakin 5 kiloa ajattelin vielä pudottaa. 85 kiloa painoa ja 30 kilon pudotus on mielestäni ihan hyvä projekti yhden vuoden ajanjaksolle.

Alussa painoa lähti aika vauhdilla, mutta koko joulukuun se junnasi paikoillaan eikä meinannut enää pudota, kunnes lisäsin liikuntaa ja nyt se on pudonnut joulusta taas pari-kolme kiloa.

Käyn kahdesti viikossa lenkillä ja olenkin kehittänyt "oman" lenkkityylini. Juoksen aina vähintään 5 km, mutta aina vain 4 minuuttia kerrallaan ja sitten kävelen reipasvauhtista kävelyä minuutin, jotta syke laskee ja taas juoksen sen ylös seuraavat 4 minuuttia. 5 km lenkin jälkeen kävelen vielä ns. power walkia noin 4 km. Tämä kaikki kahdesti viikossa (ma ja to). Oikeastaan pidän lenkkeilyä ihan homojen hommana ja ehkä maailman tylsimpänä urheilumuotona, mutta huomasin, että se on se paras keino mulle pudottaa painoa- Salillekaan en viitsinyt mitään 2 vuoden sopimusta ostaa 29,90 / kk.

Lisäksi käyn kerran viikossa harrastuspohjalta pelaamassa jalkapalloa (ke) ja kerran viikossa pelaamassa squashia parin kaverin kanssa (pe). Siinä on 4 päivää urheilua. Tiistaisin teen kotona omaan tahtiin vatsalihaksia ja lauantaisin olen aniharvoin käynyt aamulenkillä. Sunnuntaisin kiroan maailmaa, että huomenna on taas maanantai.

Paino lähti nousemaan kun muutin tänne Saksaan ja sitä tuli ensimmäisinä vuosina vauhdilla, lähinnä kai siksi, että ruokailutottumukset lähtivät aivan käsistä. Täällä kun ihmiset syövät lämmintä ruokaa ja sen ”päivällisen” kello 20-21 illalla ja sitten venhäoluiden tai viinien jälkeen nukkumaan viikolla lähes joka päivä.

Olen huomannut nyt laihdutusprojektin aikana, että se ei sovi ainakaan mulle ja aineenvaihdunnalleni yhtään. Jos avaan jääkaapin ja katsonkin jotain kermajogurttia päin niin olen jo lihonnut 2 kiloa. 150 grammaa juustokakkua suuhun ja vaaka räjähtää. Ja niin poispäin.

Esim. yksi kavereistani istuu kotona, katsoo urheilua ja syö döneriä neljä kertaa viikossa. Sunnuntaina se skarppaa ja hakee vaihtelun vuoksi Schnitzelin, mutta ei liiku kuin sohvalta jääkaapille ja kaveri on varmasti painanut sen 79 kiloa koko elämänsä. Useamman kerran olemme katsoneet urheilua yhdessä ja syöneet dönerin. Multa irtoaa nappeja housuista, mutta kaverilla on vielä nälkä ja tekee itselleen leivän.

No niinpä lopetin iltasyömisen kokonaan, mitä nyt joskus teen itselleni munakkaan tai syön hedelmäsalaattia. En tiedä voiko mua kutsua miksikään karppaajaksi, mutta olen painottanut syömisen aamuun (kananmunia, pekonia) ja päivään. Lisäksi syön viikolla mahdollisimman vähän turhia hiilihydraatteja ja sokerin olen jättänyt melkein kokonaan pois. Viikonloppuisin tosin annan itselleni luvan syödä esim. suklaata tai lakritsia ja juoda kokista tai syödä jäätelöä. Sunnuntaisin syön myös sitten vähän tuhdimmin eli pizzaa tai muuta mättöä, jos mieli tekee.

Painoa on lähtenyt suurinpiirtein sellainen 0.5 kg per viikko sen jälkeen kun alussa sitä lähti oikein vauhdilla ja jossain vaiheessa se stoppasi. Vaatteista sen pudotuksen näkee aina parhaiten. Vaatekoko etenkin paidoissa on pienentynyt kahdella ja farkut jouduin kaikki ostamaan uusiksi. Vyötä olen joutunut kiristämään eli tekemään uusia reikiä monta senttiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös