Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 576 830
  • 3 046

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
Sattui silmiin YLE:n tosi-tv ohjelma aiheesta "Dieetit puntarissa"tjsp. Ohjelmassa viisi erilaista ruokavaliota ja puolenvuoden aikana tulokset kaikilla suht samat noin 10%. Yhteistä taisi olla, että syömisiin kiinnitetään huomiota ja karsitaan syötyjä kaloreita. Loppu sitten omien mieltymysten mukaista eli haluaako noudattaa millaista ruokavaliota.

Eikö tuo nyt ole päivänselvää? Se on niin yksinkertainen asia.

Syö vähemmän kuin kulutat.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Lisäksi vanhat vaivat (krooninen ihottuma etenkin) ovat hävinneet täysin.
Mulle kävi muuten samoin, vaikkei pudotus ihan samaa luokkaa ollutkaan. 78 -> ~64, ja sääriä vuosikausia vaivannut kumma ihottuma lähti litomaan. Eipä mokomasta bonuksesta osannut haaveillakaan, kun kuntoa aikanaan lähti parantamaan.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Mulle kävi muuten samoin, vaikkei pudotus ihan samaa luokkaa ollutkaan. 78 -> ~64, ja sääriä vuosikausia vaivannut kumma ihottuma lähti litomaan. Eipä mokomasta bonuksesta osannut haaveillakaan, kun kuntoa aikanaan lähti parantamaan.
Herranjestas, mitä painoluokkia. 191cm tässä.

Tiputin reilun vuosi sitten 129kg -> 104kg, mutta sitä suuntaa häiritsi ikävä sisemmän pohjelihaksen repeämä: 3kk ilman mitään liikuntaa. Nyt olen vuosi noista puheista, ja olosuhteista johtuen melko helvetin tiiviisti takaisin 110kg listoilla. Tietysti jokin painaa rasvaa enemmän.

Ruokavaliolla voi muuttaa suuntaa, liikunnalla voi muuttaa suuntaa. Edellämainittujen yhdistelmällä voi jo voittaa... mutta itsekurista se vain lopulta on kiinni.

Löytyykö salille kaveria Oulusta? Miten ois sulkapallo? Entä pyöräily (en spandexpyöräile)? Soutu?

Minun vaivani painonpudotuksessa ovat työpaikan eineet ja lapsellistuneet kaverit. Seuraa ei löydy endorfiinihumalaa hakemaan.
 

#76

Jäsen
Eikö tuo nyt ole päivänselvää? Se on niin yksinkertainen asia.

Syö vähemmän kuin kulutat.
Erilaisissa läski- ja ruokavalioketjuissa ihmiset helposti ylistää an ruokavalionsa ainoaksi oikeaksi tavaksi pudottaa painoa, niin siinä mielessä tuo epätieteellinen ohjelma oli ihan piristävä osoitus, että eri tavoilla lopputulos oli aika sama.
 

axe

Jäsen
Parhaita viime aikoina esillä käyneitä dieettejä on emäksinen ruokavalio, jonka "perusajatuksena on saada kehon happo- ja emästasapaino kuntoon." Julkkikset kuulemma ovat hurahtaneet tähän hienoon ruokavalioon.

No miten tämä tasapaino saadaan, niin että paino alkaa pudota? "Perusajatuksena on pysytellä salaateissa, tuoreissa kasviksissa, terveellisissä pähkinöissä ja öljyissä. Vettä tulisi juoda päivittäin noin 2-3 litraa. Happamia ruoka-aineita, joita tulisi vältellä, ovat rasvainen liha, maitotuotteet, juusto, makeiset, suklaa, alkoholi ja tupakka. Valmisruoissa on usein piilotettuja suoloja ja sokereita."

Jumalauta! Että salaatteja ja kasviksia pitäisikin syödä eikä rasvaa ja sokeria ja valmisruokia! Miksei kukaan oo keksinyt tällaista aiemmin?
 

McJokke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Sharks, Pelaajat: Joe Thornton,Ron Hextal
Menköön tänne ketjuun hieman vaikka sopisi varmaan naisasiat ketjuunkin.
Eli n.pari kuukautta sitten päättyi 5,5vuotta kestänyt suhde aivan yllättäen, naisen lähdettyä toisen miehen matkaan. En osannut odottaa ollenkaan tätä ja tilannetta voi verrata puuntakaa päähäntaklaukseen. Kaikki tuntui romahtavan.
Paljon oli erossa muitakin syitä, mutta lause vailla suurempaa merkitystä jäi kummittelemaan päähän. Olet lihonut, etkä enää pidä huolta itsestäsi...

Rupesin miettimään tätä irrelevanttia lausetta ja tiesin sen olevan totta. Olinhan lihonut tapaamisestamme n.40 kiloa. Vaaka näytti 127kiloa nyt juhannuksen tienoilla ja mittaa on varressa 186cm.
Juhannuksen jälkeen normaalina arkipäivänä olin sitten kaupungilla ja päätin käydä heräteostoksilla kaverin sporttiliikkeessä. Matkaan tarttui uudet lenkkikengät. Kengät ei juoksijaa tee eikä ne itseään ulkoiluta, joten siitä alkoi pururadan juokseminen. Huomasin, että vaaka alkoi olla armollinen kun kiloja alkoikin karista jopa helposti. Aloin tarkkailla hivenen ruokaani en kuitenkaan muuttanut liioin sitä. Jätin vain ottamatta kaikista rasvaisimman pihvin tai kahvin kanssa sen perinteisen berliininmunkin.

Nyt olen näiden kahden kuukauden aikana juossut ja uinut pahaa oloani pois miltei päivittäin (joojoo kolmet festarit kävin välissä) ja saanut siitä tyydytystä ja mielen rauhaa samalla kun kilot ovat karisseet alkoholin käytöstä huolimatta. Tuntuu hyvältä. Ja nytkin iltavuorossa istuessani ajattelen jo huomista juoksulenkkiä ja kilsan uintia.
Tavoitteet on, että vuoden loppuun mennessä vaaka näyttää kaksinumeroista lukemaan. Tällä hetkellä se on 110kiloa.

Ainoa mikä tässä pelottaa tai no jännittää on se, että entä kun pääsen yli menneisyydestäni niin kestääkö into ja mieli jatkaa treeniä. Tiedän. Painonpudotus on helppoa, mutta sen alhaalla pitäminen on toinen asia.
Vittu kun ymmärtäisi, että teen tätä itselleni en kenelläkään muulle.
 
Minua säälittää oikeastaan jokainen ylipainoinen ihminen (40 % suomalaisista!), vaikka tiedänkin että osa heistä on itsensä kanssa ihan sinut.

Voisin kannustaa omiin kokemuksiini nojaten, että kannattaa rohkeasti jättää niitä eläinrasvoja ja sokereita ja suolan määrää pois, niin eipä mene aikaakaan kun jo ihmettelee että kuinka sitä on koko tähänastisen elämänsä voinut moisesta moskasta pitää.

Tässä artikkelissa on hyvin tiivistetty kaikki oleellinen terveellisestä ruokavaliosta ja painonhallinnasta. Ei kannata liikaa takertua tuohon raakaruokaan, sillä artikkeli toimii kyllä ihan yleispätevänä ohjenuorana vaikka ruokansa köyhdyttäisikin kypsentämällä :) Raakaruoalla loppu laihduttamiselle
 
Viimeksi muokattu:

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tässä artikkelissa on hyvin tiivistetty kaikki oleellinen terveellisestä ruokavaliosta ja painonhallinnasta. Ei kannata liikaa takertua tuohon raakaruokaan, sillä artikkeli toimii kyllä ihan yleispätevänä ohjenuorana vaikka ruokansa köyhdyttäisikin kypsentämällä :) Raakaruoalla loppu laihduttamiselle
Meni sarjaan "lukematta tuubaa". Tosin tuo kannattaa lukea. En pysty väittämään vastaan ainoallekaan artikkelin argumentille. Ja se on todella harvinaista. Ajattelin silti jatkossakin kypsentää ruokani :) Aina sitä silti jotain pientä viilaamista omassa ruokavaliossa löytyy.
 
Ainoa mikä tässä pelottaa tai no jännittää on se, että entä kun pääsen yli menneisyydestäni niin kestääkö into ja mieli jatkaa treeniä. Tiedän. Painonpudotus on helppoa, mutta sen alhaalla pitäminen on toinen asia.
Vittu kun ymmärtäisi, että teen tätä itselleni en kenelläkään muulle.

Jokainen ihminen on yksilö mutta mikset tekisi kokonaisvaltaista elämäntapamuutosta? En ole koskaan ollut samanlaisessa tilanteessa mutta tarinasi perusteella uusi elämä on lähtenyt hyvin käyntiin, ei kannata pyrkiä radikaaleihin muutoksiin vaan pikkuhiljaa askel eteenpäin. Ensin alkaa vähän liikkumaan ja pikkuhiljaa viilaa ruokavaliota parempaan suuntaan, sitten ottaa ehkä jonkun uuden tavoitteen tulevaisuuteen. Kukaan ei väitä etteikö se olisi helppoa ja ettei "repsahduksia" sattuisi, sehän on vain inhimillistä. Päivä kerrallaan ja jokainen pieni asia on porras kohti parempaa.

Älä pudota painoa vaan muuta elämäntapaasi, kannattaa myös muistaa että hyvä kantaa hyvää ja paha pahaa. Erittäin paljon tsemppiä valitsemallesi tielle!
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Voisihan sitä tännekin päivittää jotain infoa nykytilanteesta. Tammikuussa 2012 paino käväisi 150kg hujakoilla jonka jälkeen tuli vastaan tilanne että aloin etsimään tietoa laihdutusleikkauksista. Onneksi päätin kokeilla ruokavalion muokkaamista järkevämmäksi ja pääsiäisenä paino oli tullut 145 kiloon. Pääsiäisviikolla kaverini teki minulle kuntosaliohjelman ja aloin käymään kuntosalilla. Aika nopeaan tahtiin lähti 10kg pois mutta kesällä olen ollut laiskempi käymään salilla joten paino on jämähtänyt tähän 135 kiloon. Onneksi nyt tietää että tämä paino tippuu aika tasaiseen tahtiin kun jaksaa käydä kuntosalilla sen kolme kertaa viikossa ja syö kevyemmin. Huomenna alkaisi painonhallintaryhmä terveyskeskuksessa jota mielenkiinnolla odotan.

Mites muut painonsa kanssa taistelevat Jatkoaikalaiset, onko miten tippunut tai noussut paino?

-Tinke
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
>90kg jo kymmenen vuotta välillä käyden 86-87 kun jaksoin kuukauden elää terveellisesti. Ihannepaino kai olisi tuolla 80-83kg tietämillä.

Aika paljon maratoonin juoksijalle mutta läpi mennään taas syyskuussa. Harmittaahan tuo kun ei kertakaikkiaan pysty terveellisesti elämään.
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
Tälläisenä laihaläskinä on kyllä tympeää olla. 177/67 ja rasvaprosentti on aivan liian korkea. Punttisalilla käydään 4 kertaa viikossa ja kolmesti käydään juoksulenkillä. Toisaalta sitä haluaisi alkaa kunnolla kasvattamaan lihasmassaa, mutta ennen sitä urakkaa täytyy saada rasvat kehosta minimiin ja saada palikat mahassa näkymään. Sitten aletaan syömään ja treenaamaan niin, ettei palikat lähde näkyvistä pois.
 
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers 92-93
146kg näytti viisari viime toukokuussa. Onneksi tuossa määrässä on hiukan lihastakin mukana niin mahdun sentään ovesta ulos. Entinen ennätys oli 141kg alkuvuodesta 2001. Viimeisten muutamien vuosien aikana tullut tehtyä joitakin puolivillaisia yrityksiä pudottaa painoa. Meikäläiselle tällaisena tasaläskinä (ei isoa kessiä vaan iso joka puolelta) ei toimi mittanauhametodi laihduttamisen onnistumiseen, koska painoa saattaa tippua toistakymmentä kiloa, mutta vyötärönympärys ei pienene kuin pari senttiä. Sain sitten tosiaan keväällä vaa' an ostettua ja laihduttamisen aloittaminen oli heti oleellisesti mielekkäämpää kun näki lukemista läskin palavan. 3,5 kuukaudessa on tultu hiilareiden vähentämisellä ja ennen kaikkea viinan juonnin karsimisella alas ~15kg. Ei mitään ihmeitä siis, mutta tyhjää parempi ottaen huomioon ettei liikuntaa ole vielä oleellisesti lisätty ja tässä on ulkomaanmatkaa ja lomaa muutenkin takana. Sellaiset kymmenisen kiloa olisi tavoitteena karistaa tämän vuoden puolella, eli sinne 120kg tietämille. Lopullinen maali pyörii siinä 95-100kg kiepeillä, jolloin vanhan tietämän mukaan pyöritään 12-14% rasvoissa.
 

Surprise Me

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gus Polinski - Polka king of the midwest
Tässä on monelle jojo-laihduttajalle hyvä teksti, joka kannattaa lukea. Varsinkin juuri sinulle, jolle makkara tulee takaisin ensin lautaselle ja lopuksi vyötärölle, vaikka olet laihduttanut kovalla työllä 20kg. Miksi toinen onnistuu ja toinen taas ei? Tässä vastauksia:
Tässäkö kaikki tällä kertaa? | Joni Jaakkola
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ikää 33. Itsellä pituutta 176 ja paino niin paino... Se heittelee jojomaisesti 76 ja 78 kilon välimaastossa erittäin sinnikkäästi. Tavoite ei ole niinkään painon tiputtaminen vaan vyötärön kaventaminen vaivalla hankittu pieni lihasmassa säilyttäen. Alkutilanne oli jotain 96 senttiä ja nyt se on 94. Olen käsittänyt, että sen pitäisi kokoisellani kaverilla olla pienempi. Otetaan lähtökohdat, eli painoin vielä joku 5 vuotta sitten reilusti alle 70, joten salihommilla on kyllä jonkun verran tulostakin tehty. Olen aina ollu ruumiinrakekenteeltani hoikka, mutta vatsan seudulla on aina myös ollut hieman sitä ylimääräistä rasvaa. Jopa ihan pikkumuksuna, vaikka olin muuten aivan kuin rannan kaisla. Talvella peilistä jossain saunaillassa itseäni katsoessa päätin, että nyt tuo maha lähtee pois edes kerran elämässäni. Kova treeni + ruokavalio kuntoon ja tätä olen noudattanut jo useamman kuukauden: Punttisali, juoksutreeni, rullaluistelu, proteiinipitoinen ja myös paljon kasviksia (varmasti alikaloreilla) sisältävä ruokavalio. Tulokset: Lihaserottuvuus parantunut ja juoksukunto parantunut selvästi, mutta se itse tavoite eli vyötärön kaventaminen jäänyt minimaaliseksi. Aluksi lähti pari senttiä, mutta sitten hyytyi. Paino kävi alle 76 kilon, mutta sitten yksi viikonloppu mökillä dokaamassa ja 3 kiloa lisää, joka tosin lähti nopeasti pois. Salitreeni nostaa painoa myös aina sen pari kiloa ja tiedän, että lihakset keräävät nestettä, mutta kyllä pitkässä juoksussa sen painon pitäisi kuitenkin tippua. En tiedä kerääkö kroppani jotenkin poikkeuksellisen paljon nestettä ja mitä sille asialle voisi tehdä. Tuntuu että salitreenikin turvottaa mahan seutua. Yksi ilta, kun tein normaalista kovemman vatsatreenin, niin koko maha turposi, kuin ilmapallo ja vatsan ympärysmitta oli 98 senttiä. Peilistä näkyi kaveri, joka näytti siltä, kun ei olisi koskaan treenanut muuta, kuin kaljan juontia.

Vähän erilaisia nämä ongelmat, kuin monella muulla täällä, mutta tavoite kai kuitenkin sama. Olen jopa ruokavalion ja treenin suhteen valmis koviinkin ratkaisuihin, mutta tulosta pitäisi jo pikkuhiljaa tulla, muuten alkaa turhauttaa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ikää 33. Itsellä pituutta 176 ja paino niin paino... Se heittelee jojomaisesti 76 ja 78 kilon välimaastossa erittäin sinnikkäästi. Tavoite ei ole niinkään painon tiputtaminen vaan vyötärön kaventaminen vaivalla hankittu pieni lihasmassa säilyttäen.
Olen samanpituinen, mutta massaa on 84 kg tällä hetkellä. Kesällä alkanut kuntokuuri on sulattanut rasvaa sellaiset 3-4 kg. Vielä on varaa muutama kilo. Jos pääsisin tuohon 78 kiloon, niin olisi aika kireä olo. Mulla on isot luut.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers

scholl

Jäsen
Eihän tuossa mitään uutta ole. Minä olen vartioinut painoani tuolla menetelmällä jo yli 20 vuotta ja hyvin on dieetti pitänyt muutamaa notkahdusta lukuunottamatta. Ei ole paino päässyt karkaamaan mihinkään.

Luin yksi ilta triathlonlehteä jonkun tunnin verran kun treenasin samalla crosstrainerilla. Siinä yksi jossain muistaakseni P-Carolinassa asusteleva 37 vuotias huipputriathlonisti kehui olutta. Sillä on monia positiivisia vaikutuksia kuulemma huippu-urheilijallekin. Jos on treenannut kovaa niin voi ottaa pari palkkioksi ja sitten jos joku kerta ottaa enemmän kuin pari niin tulee morkkis ja haluaa treenata vielä kovempaa. Tipattomuutta ei siis missään tapauksessa kannata harjoittaa, jos haluaa pärjätä urheilussa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Enää viikko niin saa "oikeaa ruokaa"! 9 viikkoa ja melkeen 380 "pirtelöpussia" siis takana. Melkein 25 kiloa on läskiä palanut ja askel on kyllä kevyempi kuin ennen.

25 kiloa 10 viikossa on huikea suoritus. Mielenkiinnosta kysynkin, että mikä tilanne on tällä hetkellä?

Itse aloitin eilen "erittäin" vähähiilihydraattisen ruokavalion ja tarkoitus olisi vetää tällä tiukalla systeemillä 5 viikkoa. Hiilarit siis tuolla 20-35g/päivä ja kokonaiskalorit miinuksella sen 500-1000/pvä. Tämän jälkeen lisään ruokavalioon hillitysti ruisleipää ja muita pitkäketjuisia hiilareita, mutta pidän kalorit edelleen miinuksella. Katsotaan miten äijän käy. Aiempien kokemusten mukaan tämä hiilihydraattien rajoittaminen on itselleni ehdottomasti järkevin ja paras keino painonpudotukseen. Samalla lihaksetkaan eivät häviä ihan niin helvetisti kuin "nälkäkurkidieetillä".
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Huomenta kaikki painonsa kanssa taistelijat! Tänään olisi ensimmäinen tapaaminen HUSin kokeiluprojektissa jossa otan kuukauden verran kännykällä kuvia ruoka-annoksista ja lähetän ne aina MealTrackerin kautta HUSin ruokaterapeutille. Ihan mielenkiinnolla odotan mitä tästäkin tulee.

MealTracker

-Tinke
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
En tiiä oonko mulla joku ylitehokas aineenvaihdunta mutta pienellä ponnistelulla apaut kymppi lähtenyt.

Lähinnä elmäntapojen säännöllistäminen on ollut tämän takana ja sitten toki edes vähän jotain pulssia kohottavaa liikuntaa. Sählyä ja jotain random lenkkejä on tullut vedettyä.

Huvittavintahan tässä on se että monet huomaat painonpudotuksen ennen kuin itse huomaa mitään muutosta. Omat silmäni aukesivat kun sovitin 2011 kesällä ostettua pukua. Ei perkele miten oli iso mötkö! Pakko oli käydä ostamassa uusi istuva.

En tosiaan tietoisesti ole edes laihduttanut, mutta nyt kun alkuun päästy nin mennään Jutin opeilla ETEENPÄIN!
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Mealtrackeria olen nyt käyttänyt pari päivää ja aika nopeasti on tullut itsenäisesti huomattua missä on ruokailutottumusteni heikot kohdat. Jos et viitsi sijoittaa mealtrackeriin rahojasi niin ota kamerakännykälläsi kuva ruoka-annoksistasi (myös välipaloista) ja upi ne vaikka dropboxiin. Katso viikon päästä mitä olet syönyt ja moneen aikaan. Itsellä ainakin paljastui se että aamupalaa ei oikein olisi varaa jättää syömättä ja että turhan usein otan ruokaa lisää vaikka annoskoot ovat jo muutenkin kohtuu isoja meikäläisellä. Taistelu lisäkiloja vastaan jatkukoon.

-Tinke
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kumpikos seuraavista vaihtoehdoista tuottaa parempaa tulosta?

- 1km kävely ja aikaa menee vaikkapa 20min
- 2km pyöräily ja aikaa menee vaikkapa 10min

Kummassa vaihtoehdossa paino tippuu paremmin? Kummassa yleiskunto nousee paremmin? Jos oletetaan, että ruokavalio edes vähän alusta "sinnepäin".
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kumpikos seuraavista vaihtoehdoista tuottaa parempaa tulosta?

- 1km kävely ja aikaa menee vaikkapa 20min
- 2km pyöräily ja aikaa menee vaikkapa 10min

Kummassa vaihtoehdossa paino tippuu paremmin? Kummassa yleiskunto nousee paremmin? Jos oletetaan, että ruokavalio edes vähän alusta "sinnepäin".

Noin lyhyt, pikainen pyöräily ei kyllä tee mitään. Ja jos kävelet kilsan/ 20 min niin ei sekään. Mieluummin kannattaa mennä baariin. Kävely on hyvä, 6 km/tunti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös