Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 573 011
  • 3 046

Sandersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Porin Ässät
Ampumalla niitä päähän.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eiköhän tuossa usein ja vähän syömisessä ole suurin idea se, että verensokeri pysyy aikalailla samoissa sfääreissä jolloin ei tule sitä suurta näläntunnetta ja tule syötyä itseään ähkyyn. Jos verensokeri pääsee laskemaan alas ja sitten yhtäkkiä tankkaa vatsaan täyteen niin verensokeri nousee nopeasti jolloin taas insuliinitaso jyrkästi nousee ja tiputtaa verensokerin nopeasti takaisin alas. Tämä taas ilmenee uutena näläntunteena vaikka vatsa onkin täynnä ja taas ollaan jääkaapilla. Tasaisesti ja maltilla syöden nämä heilahtelut ovat lievempiä ja sitä syömistä on helpompi hallita.
Verensokerin tasaisena pitämiseeen toimii parhaiten nimenomaan harvoin syöminen >> toimivin ja luonnollisin ateriarytmi ihmiselle on 2-3 kunnon ateriaa päivässä ja ei turhia välipaloja. Toki kesällä voi napostella jotain marjoja tms. Mitään fysiologista tarvetta ihmisellä ei usein syömiseen ole ja se on opittu tapa. Siirtyminen usein syömisestä harvempaan ateriarytmiin ei toki ole täysin kivuton juttu ja juuri silloin voi tulla näitä "nälkäkohtauksia", jolloin tulee ahmittua jos jonkinlaista moskaa. Kuitenkin - kun harvoin syömiseen pääsee kunnolla kiinni, monilla esim. makeanhimo talttuu ja ei tee edes mieli vetää karkkia, sipsejä ym. tärkkelysmättöä.

Oman aineenvaihduntansa nopeutta on kenenkään vaikea arvioida ja suhteuttaa mihinkään. Aineenvaihduntahan on paljon muutakin kuin se, kuinka usein täytyy käydä vääntämässä tortut pönttöön. Monesti tuntuukin hassulta, että ihmisiä mm. ohjeistetaan syömään paljon kuituja ja viljatuotteita, jotka eivät sinänsä ole kenellekään pakollisia (oikeastaan kaikkea muuta), mutta esim. rasvojen syönnistä annetaan joko vääriä ohjeita (= kasviöljyjen ja margariinien suosiminen) tai ei ohjeita lainkaan. Rasvat kuitenkin ovat mm. aivo- ja hormonitoiminnan kannalta tärkeitä ja onkin hyvä kysyä, että kumman toiminta on tärkeämpää ylä- vai alapään?
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Verensokerin tasaisena pitämiseeen toimii parhaiten nimenomaan harvoin syöminen >> toimivin ja luonnollisin ateriarytmi ihmiselle on 2-3 kunnon ateriaa päivässä ja ei turhia välipaloja. Toki kesällä voi napostella jotain marjoja tms. Mitään fysiologista tarvetta ihmisellä ei usein syömiseen ole ja se on opittu tapa. Siirtyminen usein syömisestä harvempaan ateriarytmiin ei toki ole täysin kivuton juttu ja juuri silloin voi tulla näitä "nälkäkohtauksia", jolloin tulee ahmittua jos jonkinlaista moskaa. Kuitenkin - kun harvoin syömiseen pääsee kunnolla kiinni, monilla esim. makeanhimo talttuu ja ei tee edes mieli vetää karkkia, sipsejä ym. tärkkelysmättöä.

No ensinnäkin otin kantaa lähinnä tuohon kerran päivässä kilo ranskalaisia ja HK:n sininen juttuun, joten on tuo kolmekin ateriaa huomattava parannus siihen nähden. Olen samaa mieltä siitä, että varsinaisten aterioiden määränä tuo on varsin passeli. Väitän kuitenkin, että useimmille tekee hyvää ottaa niiden välissä välipalana vaikkapa joku hedelmä sen näläntunteen kurissa pitämiseksi. Verensokerin suhteen voin olla väärässä, mutta muistaakseni jostain suht luotettavasta lähteestä olen asian selvittänyt kuvailemallani tavalla olevan.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
...se, että tietty määrä läskiä olisikin terveellistä, se suojaisi kehoa jopa joiltakin tietyiltä vakavilta sairauksilta, jos on "terve läski" eli ei ole verenpainetta eikä sokeritautia ja muuten kunnossa, vaikka on ns. läski.

Täähän on vanha juttu mutta jos on laiha ja huonokuntoinen niin kuolee nuorempana kuin läski ja hyväkuntoinen.

Tähän faktaan olen pyrkinyt perustamaan elämänfilosofiani.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Sen verran sillä on muutenkin mielestäni väliä mitä syö ja milloinkin, että aamulla/päivällä hiilaripainotteisesti kun taas illalla enempi rasvoja ja proteiineja. Tämä siksi, että yöllä nukkuessa kulutus on pieni jolloin hiilareita ei tarvita niin paljoa, kun taas aamulla on hyvä tankata varastoja päivän suorituksia varten. Ja hiilareista niitä pitkäketjuisia tai sitten lyhytketjuisia sellaisessa muodossa ettei imeydy liian nopeaan. Ja hiilari-/rasva-/proteiinipainotteinen ei siis tarkota sitä, että vedetään pelkästään hiilareita/rasvoja/proteiineja vaan pääpaino on niillä.

Miksi pitäisi syödä hiilareita?


Mutta älkää hyvät laihduttajat luopuko rasvoista ja siirtykö näihin "vähä rasvaisiin herkkuihin". Sillä ihminen tarvitsee rasvoja, tai siis lähinnä ihmisen elimistö tarvitsee rasvoja.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Miksi pitäisi syödä hiilareita?


Mutta älkää hyvät laihduttajat luopuko rasvoista ja siirtykö näihin "vähä rasvaisiin herkkuihin". Sillä ihminen tarvitsee rasvoja, tai siis lähinnä ihmisen elimistö tarvitsee rasvoja.

Itse laihduin lähemmäs 40 kiloa ihan normaalilla ruoalla, laskematta hiilihydraatteja, syön edelleen pullaa ajoittain (toki vähemmän jälkkäreitä), melko paljon ruisleipää ja pastaa jne., koska ovat hyviä energianlähteitä urheiluun ja liikuntaan. Käytän erittäin suurena osana ruokavaliota vähärasvaisia tuotteita, jotka toimivat minulle aivan hyvin (juustoista en erityisesti vähärasvaisina välitä, mutta niitäkin).

Jotkut voivat niitä atkinseja käyttää, jotkut normaalia ruokavaliota. Pitkällä aikavälillä ratkaisevaa on kuitenkin se, kuinka paljon syö ja kuinka paljon kuluttaa. Tällä ruokavaliolla on juostu maratonia jne. jossain määrin menestyksekkäästi, joten kylläpä ne light-tuotteetkin toimivat. Olennaista kai on se, että on itselleen rehellinen ja muuttaa ruokavaliotaan sellaiseksi, jossa voi pysyä. Vaalea pullamainen leipä jne. nyt ei liene erityisen terveellistä kenellekään, mutta kyllä minulle ovat perunat, pasta, riisi, perusleivät jne. maistuneet oikein hyvin.

EDIT: Todetaan vielä, etten kyllä ainakaan minä saa fiilistä paremmaksi tai kiloja alas ilman liikuntaa, muttei sitäkään tarvitse tehdä kuin hullu. Se on hyvä apu laihdutuksessa ja erityisesti painonhallinnassa silti.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Anteeksi, että edes kysyn mutta mitä tekemistä heterona olemisella on painonhallinnan kanssa? Oliko se seksuaalisuus ihan pakko vetää mukaan tähänkin asiaan?

Noh, jos nyt katsotaan tilastoja niin homoista huomattavasti suurempi osa on vegejä/vegaaneja kuin heteroista. Ja huomattavasti suurempi osa kannattaa Vihreitä. Ja katsoo sisustohjelmia. Eikä tykkää jääkiekosta. Ja heittää palloa kuin naiset. Ja kusee istualtaan.

Vakavasti ottaen, tuolla tarkoitettiin ihan normi suomalaista miestä. Jotka siis ovat heteroita.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Miksi pitäisi syödä hiilareita?

Siis yleensäkö? Ne kuuluvat aika olennaisena osana ihmisen ravintoon. En nyt ala esitelmää aiheesta pitämään, koska googlettamalla kyllä löytyy tietoa kun etsii.

Jos taas kysyit, että miksi aamulla/päivällä niin sen takia, että päivän aikana ihminen kuluttaa jotain ja silloin on hyvä huolehtia energian saannista syömällä sopivasti hiilareita. Yöllä ihminen yleensä nukkuu ja silloin kulutus on pienin mahdollinen eikä illalla näin ollen tarvitse mitenkään erityisesti tankata hiilareita.

Korostan vielä, että kun sanon hiilaripainotteisesti en tarkoita, että hiilareita pitäisi vetää kuin viimeistä päivää ja sama asia tietysti muidenkin aineiden kohdalla. Asiasta ei muutenkaan voi ihan mustavalkoista tehdä. Jos olet esim. käynyt urheilemassa illalla niin sen jälkeen on hyvä syödä hiilareita, jotta palautuminen pääsee käyntiin. Muistutetaan nyt vielä, että tärkeintä hiilareista puhuttaessa on se missä muodossa niitä syö. Eli ei sitä hiilarikiintiötä voi sokerilla täyttää vaikka jossain tilanteessa sekin toimii ihan hyvin kuten esim. pitkäkestoisen urheilusuorituksen lomassa.

Summasummarum. Kuten aika monet ovat jo todenneet niin näissä asioissa ei pitäisi olla mustaa ja valkoista vaan jotain siltä väliltä. Kovin pahasti ei mene pieleen kun pyrkii syömään sopivasti ja tasapuolisesti ihan tavallista ruokaa ja jättää ainakin valtaosan herkuista pois.

Mutta älkää hyvät laihduttajat luopuko rasvoista ja siirtykö näihin "vähä rasvaisiin herkkuihin". Sillä ihminen tarvitsee rasvoja, tai siis lähinnä ihmisen elimistö tarvitsee rasvoja.

Tämä on erittäin totta. Homma toimii myös niin, että on aivan eri asia syödä pelkästään hiilihydraatteja sisältävää ruokaa kuin nauttia samalla kertaa hiilihydraatteja ja rasvoja. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa keho pystyy hyödyntämään yleensä hiilihydraatit paljon tehokkaammin siihen mihin niitä tarvitaan eivätkä ne varastoidu rasvaksi kroppaan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Hyviä juttuja tullut esille. Kaikkea kohtuudella on ihan hyvä ohje. Rasvoja, sokeria ym tosiaan tarvitaan ja niitä voi ihan huoletta syödä kohtuudella.
Tärkeää on vain että saa riittävästi hyviä rasvoja ruoan mukana tai sitten syö vaikka jotain omega3 kapseleita lisänä jos ruokavalioon ei kuulu oliiviöljy ja kala.
Neitsytoliiviöljy on hyvää tavaraa ja sitä voi käyttää lähes kaikkeen ruoan laittoon.
Hiilareita tarvitaan, mutta jättäkää pois jos mahdollista tavallinen riisi, kaikki vaaleat jauhot ja vaaleat leivät ja korvatkaa ne täysjyvä riisillä ja ruisleivällä. Ruispastaakin saa kaupasta ja yllätys, on ihan hyvää ja täyttää mahan pienemmällä määrällä kuin tavallinen pasta.
Tummissa viljoissa ja täysjyväviljoissa hiilarit ovat ns hitaassa muodossa, mikä on taas hyvä juttu.
Reilusti salaattia mukaan joka annokseen, paljon porkkanoita, tuoreita kotimaisia vihanneksia, marjoja ym

Helppo ohje hyvään kalaruokaan jos ei jaksaisi kalaa tehdä:
Osta uunivuokaan sopiva lohifile (ei kirjolohta-ei niin hyvää)
Laita uuni 175 astetta, kaksi purkkia creme fraicea (löytyy vähärasvaista versiotakin) kaada syvälle lautaselle, lisää 1 sitruunan mehu, tilliä, 1/2tl sokeria, vähän suolaa, valkopippuria, muita mausteita maun mukaan ja sekoita kastike.
Kun uuni on lämmin, laita voideltuun vuokaan kala nahkapuoli ylöspäin uuniin ja ota aikaa. 5 min ja kala pois uunista, nahka lähtee irti kuin itsestään isona palana. Sitten kaadat tuon creme freice sekoituksen kalan päälle niin että kala peittyy. ja uuniin noin 25-30 min. Voila. Tarjoillaan täysjyväriisin kanssa.
Tuossa on pariksi päiväksi terveellistä syötävää.

Sitten liikkuu riittävästi eli kuluttaa enemmän kuin syö.
Ei se mitään rakettitiedettä tarvi oikeasti olla.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Tänään tulee sitten kuukausi täyteen laihdutuskuuria. Ensimmäisen kuukauden aikana painoa on lähtenyt pois 8 kiloa.

Ruokapäiväkirjaa on tullut pidettyä ahkerasti ja tarkkaan olen seurannut mitä syön ja paljonko saan kaloreita. Aika hyvin olen saanut tasaantumaan päivittäisen kalorisaannin noin 1500:aan. Se on mielestäni hyvä määrä kaloreita päivässä, ainakin olen ihan terveiden kirjoissa pysynyt.

Herkkuja olen pystynyt välttämään ainakin toistaiseksi ja minkäänlaiseen mässäilyyn en ole vielä toistaiseksi sortunut. Joskus tulee kyllä jotenkin herkuteltua, mutta se on kyllä sallittuakin aina välillä, mutta kohtuudella. Kaikkeahan saa lähestulkoon syödäkin, mutta kohtuus on tärkeää.

Kasvisten määrää ruokavaliossa olen lisännyt huomattavasti. Ennen en oikeastaan mitään vihertävää syönyt ruoankaan kanssa, mutta nyt olen pyrkinyt syömään kasviksia sen suosituksen verran, että lautasen sisällöstä puolet on kasvista.

Oluttakaan en ole kovinkaan paljon sortunut juomaan. Sen sijaan kokista menee reilusti enemmän kuin ennen, mutta kokis on zeroa. Kokis zero on muuten huomattavasti parempi versio kuin kokis light.

Aterioita on tullut päivittäin syötyä 4, niin kuin oli tavoitteenikin. Aamupala, lounas, välipala, iltapala tahdilla. Liikuntaakin olen entisestään vain lisännyt.

Hyvältä näyttää nyt ja tulosta on tullut hyvällä tahdilla. Elimistökin on tottunut hyvin pienempään ravintomäärään vaikka alku oli kamala.

Tästä on hyvä jatkaa!
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
päivittäisen kalorisaannin noin 1500:aan.
Tuo on hyvin vähän. Kevyttä toimistotyötä tekeville naisille suositellaan 2000 kcal/vrk. Tuolla kalorimäärällä tulee raja vastaan jossain vaiheessa, kun nuppi ei enää kestä. Siinä on iso vaara isoon repsahdukseen. Suosittelisin esim. toista lämmintä ateriaa päivään. Etenkin, jos liikunta alkaa maistua vielä enemmän.

Muuten tuo taparemonttisi kuulostaa oikein hyvältä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Tuo on hyvin vähän. Kevyttä toimistotyötä tekeville naisille suositellaan 2000 kcal/vrk.

Ei pidä paikkaansa. Esim. oma päivittäinen kulutus - jos makaan krapulassa sohvalla - on n. 1550 kaloria. Elopainoa on 55 kiloa. Jos makaisin päivät pitkät krapulassa sohvalla, lihoisin ihan mukavaa tahtia niillä 450 ylimääräisellä päivittäisellä kalorilla. Omaa arvioitua kulutustaan voi tsekata esimerkiksi osoitteessa www.kalorilaskuri.fi.

Siinä olet kyllä oikeassa, että aikuiselle miehelle 1500 on liian vähän.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Ei pidä paikkaansa. Esim. oma päivittäinen kulutus - jos makaan krapulassa sohvalla - on n. 1550 kaloria. Elopainoa on 55 kiloa. Jos makaisin päivät pitkät krapulassa sohvalla, lihoisin ihan mukavaa tahtia niillä 450 ylimääräisellä päivittäisellä kalorilla. Omaa arvioitua kulutustaan voi tsekata esimerkiksi osoitteessa www.kalorilaskuri.fi.
En vetäisi toimistotyön ja koko päivän sohvalla makoilemisen välille aivan suoria yhtäläisyysmerkkejä. En toki kiellä, että kevyet naiset voivat kuluttaa alle 2000kcal/vrk, jos eivät tee mitään. Harva vain jaksaa maata koko päivää sohvan pohjalla.

Edit: Linkkisi voi mielenkiintoiselle sivulle. Minun pitäisi saada 3000kcal tuon mukaan vuorokaudessa.
 
Viimeksi muokattu:

Jomppa75

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Itsekin on nyt noin kaksi kuukautta tullut vähän tarkkailtua tekemisiään ja ennenkaikkea syömisiään aika huolella ja tulosta on tullut. Lähtiessä painoa oli huimat 98 kg 175 cm varteen, joten melkoinen pöllykkähän sitä oli. Salilla tosin olen käynyt pitkään, mutta ei tuo paino missään nimessä lihasta ollut vaan ihan silkkaa laardia suurimmaksi osaksi.

Nyt homma on edennyt siten, että tänä aamuna paino oli tasan 91 kg. Laskeskelin, kun himppasen pedanttisuuteen taipuvainen olen, kalorit alkuun hyvin tarkkaan. Tuli hankittua oikein digitaalinen keittiövaaka, jolla punnitsin kaiken minkä suuhuni laitoin. Päivittäiset kalorit 1700-2000 kcal ensimmäiset kolme viikkoa. Hyvä apuväline, ennenkuin silmä oppi arvioimaan ruuan määrää ilman puntareita. Äkkiä sekin kyllä lopulta tapahtuu.

Noilla kaloreilla kävin 4-5 kertaa viikossa salilla ja muutama lyhyt aerobinen lenkki pöyräillen tai kävellen siihen päälle. Mutta mutta, mitäs kävikään? Paino kyllä laski, mutta maha ei pienentynyt yhtään. Ensin hävisi varmaan 3 kiloa nesteitä, tapahtui tämä nimittäin reilussa puolessatoista viikossa, ja sen jälkeen hävisi virrat. Salilla ei enää jaksanut tehdä muuta kuin vuotaa vettä, treenistä ei tullut tasan mitään.

Niinpä nostin kalorit 2500-2800 kcal/vrk riippuen päivän ohjelmasta ja jätin puntin vähemmälle. Aloin pyöräillä ja kävellä tuon 4-5 x vko ja salilla vaan ylläpitävää treeniä tuo 1-3 x vko lisäksi. Onpa meno muuttunut. Nyt on viitisen viikkoa menty näin ja aerobinen suorituskyky on parantunut roimasti. Kun alussa jaksoin nipinnapin hölkätä tooodellla rauhallisesti sen reilun kilometrin verran niin nyt eilen JUOKSIN 7,5 km lenkin ilman vaikeuksia. Niin se kehitys kehittyy.

Tuolla kalorimäärällä ei ole muuten tullut mitään ihme mielitekoja, joita aiemmin aina tuli. Onnistuin tosin välttymään ahminnalta, mutta helvetin vaikeaa oli pitää itsensä kurissa, kun oikein iski ruuan ja makean himot.

Normaalia kotiruokaa olen saanut syödä ihan hyvänkokoisia annoksia ilman punnitsemisia 2 lämmintä ateriaa, sekä puuroaamiainen ja kolme välipalaa päivässä. Mitään ravintolisiä en ole toistaiseksi käyttänyt. Pullat on jäänyt pois, samoin karkit. Virvoitusjuomia poislukien kalja en harrasta muutenkaan ja kaljaakin olen ottanut nyt kaksi kertaa, kunnon kumarat molemmilla kerroilla.

Pikaruokaa ei ole tullut syötyä, tosin siinä ei ole mitään uutta. Olen kotiruokamiehiä, annoskoossa taisi aiemmin olla "hieman" pienentämisen varaa. ja kahvipyödän herkut ovat olleet hyvin hankalia vastuksia, niihin on tullut sorruttua aiemmin.

Yksi päivä viikossa on ollut nyt hankkeen aikana sellainen, että en ole arvioinut edes silmämääräisesti syömisiäni. Maha ei vaan enää vedä yksikertaisesti niin älyttömiä annoksia kuin aiemmin. Myös kaffeleipää olen tuolloin saattanut syödä, jos on mieli tehnyt. Aina ei ole. Karkinsyönti on loppunut täysin eikä ole mitään tuskaa sen takia ollutkaan. herkutella kuitenki saa, kunhan pysyy holtti mukana. Yhden päivän syönnit ei viikkotasolla ainakaan minulla vaikuta tuon taivaallista.

Liikuntamäärät ovat olleet nyt ajallisesti viimeisen viiden viikon aikana 4-5 tuntia aerobista (pääosin hölkkää ja pyöräilyä) ja 2-3 tuntia salitreeniä. Mahtuu siihen yksi täysi lepopäiväkin viikkoon, sitä vietän parasta aikaa tämän viikon osalta

Eli se vanha viisaus on aivan totta, katso mitä syöt ja liiku enemmän. Se mitä tuo tarkoittaa itsekunkin kohdalla, on vaan kokeiltava. Syömisten kohdalla pois turhat rasvat, sokerit vaaleat viljat jne, ne vanhat tutut. Tietysti voi turvata ammattilaiseen, jos niin tahtoo ja siinä ei mitään pahaa olekaan. Välttääpähän tuon mihin itse sorruin, liian tiukkaan alkuun. Se näköjään piti kokeilla kantapään kautta että painoa pudottaessa PITÄÄ syödä, mutta oikeaa tavaraa. Syömättä kun ei jaksa liikkua tarpeeksi, että paino putoaisi oikeassa muodossa eli läskistä eikä lihaksesta.

Nyt on olo kyllä muutenkin oikeasti aivan erilainen, olen saanut monta pikkuhommaa, joista vaimo on naputtanut pitkään tehtyä, kun nyt jaksaa jotain tehdäkin. Olen todella tyytyväinen siihen miten kuntoni on kohentunut ja paino pudonnut, vyötä on saanut lyhentää. Mutta valmis en ole vieläkään, mietiskelin tuossa tänään, että kasiviiteen pudotan tällä tavalla ja sen jälkeen alan ottaa taas vähän oikeaa lihasta kroppaan. Tuossa painossa olin vielä 10 vuotta sitten ja ei kyllä kukaan lihavaksi päässyt haukkumaan, semmonen jällykkä kun tuo kropan malli on aina ollut. Hartiat nilkkojen tasalla, mutta leveät.

Tulipas pitkät jutut, toivottavasti joku saa jotakin tästä omaan projektiinsa tueksi. Painonpudotus on toisaalta helppoa, mutta elintapojen muutos, joka on tuon edellytys voi olla toisinaan aika vaikeaa. Mutta kyllä se onnistuu, joka päivä kun selviää aamusta iltaan sortumatta, voi taputtaa itseään selkään ja sanoa että hyvä mie! Kyllä sen on ihan ansainnut! Onnea ja juhdan sitkeyttä kaikille aiheen parissa kamppaileville, itseni mukaan lukien!
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
En vetäisi toimistotyön ja koko päivän sohvalla makoilemisen välille aivan suoria yhtäläisyysmerkkejä. En toki kiellä, että kevyet naiset voivat kuluttaa alle 2000kcal/vrk, jos eivät tee mitään. Harva vain jaksaa maata koko päivää sohvan pohjalla.

Eipä niitä kovin käyrään tarvitse laittaakaan. Riittää kun valitsi tuolta sen ensimmäisen vaihtoehdon, "Todella kevyt, Istumatyö tai oleilua".

Ja joskus on todella rentouttavaa maata koko päivä sohvan pohjalla, esim. rankemman duuniputken jälkeen tai kankkusessa.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Nyt on olo kyllä muutenkin oikeasti aivan erilainen, olen saanut monta pikkuhommaa, joista vaimo on naputtanut pitkään tehtyä, kun nyt jaksaa jotain tehdäkin. Olen todella tyytyväinen siihen miten kuntoni on kohentunut ja paino pudonnut, vyötä on saanut lyhentää. Mutta valmis en ole vieläkään, mietiskelin tuossa tänään, että kasiviiteen pudotan tällä tavalla ja sen jälkeen alan ottaa taas vähän oikeaa lihasta kroppaan. Tuossa painossa olin vielä 10 vuotta sitten ja ei kyllä kukaan lihavaksi päässyt haukkumaan, semmonen jällykkä kun tuo kropan malli on aina ollut. Hartiat nilkkojen tasalla, mutta leveät.

Alkaisin kylla jo tassa vaiheessa vahentamaan aerobista liikuntaa ja keskittamaan kuntoilun lihasmassan kasvattamiseen. Jos keskityt liikaa aerobiseen liikuntaan, polttaa se rasvan lisaksi myos lihaksia pois kehosta nain ollen tekevan sinulle jo valmiiksi vaikean tien kasvattaa lihasmassa sielta kasiviiden paikkeilta kun ei ole mitaan mista kasvattaa.

Lihasmassan kasvattaminen polttaa omien kokemuksien mukaan tehokkaimmin rasvaa (lihasmassan yllapitoon keho kuluttaa joka 5 kiloa lihasta kohden 350 kaloria itsestaan joka vastaa 26 minuutin porraskavelya paivittain) ja muokkaa kehosi haluamaasi suuntaan. Aerobinen liikunta itsessaan ei muokkaa kehoasi haluttuun suuntaan, esimerkiksi jos sinulla on paarynanmuotoinen vartalo ja teet paaosin aerobista liikuntaa, lopputulos nayttaa pienemmalta paarynalta. Aerobinen liikunta on muutenkin taysin yliarvostettua ja naiset varsinkin vannovat taman nimeen saamatta mitaan sen jarkevampia tuloksia aikaan. Nykyaanhan monet kunto-ohjaajat ovat ottaneet tunneilleen kasipainoja mukaan juurikin taman takia etta pelkka aerobinen liikunta ei riita jos haluat muuttaa kehoasi ja kasvattaa lihaksia.

Tama on oma mielipiteeni, mutta suosittelisin keskittamaan treenin salin puolelle tassa vaiheessa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Edit: Linkkisi voi mielenkiintoiselle sivulle. Minun pitäisi saada 3000kcal tuon mukaan vuorokaudessa.
Oma arvioitu kulutukseni tämän päivän osalta oli tuon mukaan n. 4100 kcal.

Sen kummemmin laskematta väitän, että syötyä on tänään tullut n. 2500-3000 kcal, eikä siis ihme että nytkin on snadi näläntunne vatsanpohjalla vaikka vasta äskettäin tuli muutama grillattu kanankylki popsittua. Aika pahasti miinuksella ollaan siis päivän ravinnon suhteen, etenkin ottaen huomioon että kehon ravinnontarve lienee jatkuvasti melkoinen kun nytkin on takana jakso, jonka aikana esim. viimeiseen kuukauteen mahtuu muistaakseni kolme tai neljä lepopäivää urheilusta.

Omassa urheilemisessani ei ole kyse painonhallinnasta vaan kondiksen kasvattamisesta tai ylläpitämisestä, mutta oma reseptini satunnaisiin parin-kolmen kilon pudottamistavoitteisiin ja niihin pääsemiseen on varsin selvä. Liikuntaa vaan lisää niin että kilot putoaa ja samalla kunto ja keho kokonaisuudessaan kiittää, suosittelen.

Kaikilla on toki oma tyylinsä, elämäntilanteensa, lähtökohtansa ja aikataulunsa, mutta jos nyt ruokailutottumukset ovat suurinpiirtein kohdallaan ja muutamista kiloista kaipaa eroon, on mielestäni ylivertaisin tyyli ilman muuta kunnon treenimäärien nostaminen eikä liiallinen ruokamäärillä ja -koostumuksilla "leikkiminen" ja minimikaloreilla eläminen. Liikkeelle vaan!

Toki jos tottumukset ovat aivan perseellään on syytä muuttaa niitä dramaattisesti, mutta omasta mielestäni ei ole liikunnan voittanutta eli jos alkaa pienet vatsamakkarat ärsyttää tai haluaa ennalta niitä ehkäistä, joka päivä vaan ankaraa lenkkiä tai futistreeniä, punttia väliin tai mitä vaan kunnolla kuluttavaa raastamista, niin johan toimii.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Lihasmassan kasvattaminen polttaa omien kokemuksien mukaan tehokkaimmin rasvaa (lihasmassan yllapitoon keho kuluttaa joka 5 kiloa lihasta kohden 350 kaloria itsestaan

Taitaa olla näitä laihduttamiseen liittyviä huhuja. Olen lukenut monesta lähteestä, ettei näin olisi.

http://www.potku.net/artikkeli_rasvanpoltto.php

"Lihasmassan lisääminen on paljon suositeltu keino energiankulutuksen lisäämiseen. Anekdotaalisesti kuulee huhuja muka jopa 300 kcal energiankulutuksen lisäyksestä hankittua lihaskiloa kohden. Tämä on räikeää yliarviointia, sillä yksi hankittu lisäkilo lihasmassaa kuluttaa tutkimusten mukaan (Heymsfield ym. 2002) vain noin 14 kcal (55 kJ/kg) energiaa perusaineenvaihdunnassa – vertailun vuoksi todettakoon, että rasvamassakin kuluttaa energiaa noin 20 kJ/kg, mutta sisäelimet yli nelinkertaisesti lihasmassaan verrattuna (225 kJ/kg)."
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Kaikilla on toki oma tyylinsä, elämäntilanteensa, lähtökohtansa ja aikataulunsa, mutta jos nyt ruokailutottumukset ovat suurinpiirtein kohdallaan ja muutamista kiloista kaipaa eroon, on mielestäni ylivertaisin tyyli ilman muuta kunnon treenimäärien nostaminen

Liikunnassakin rajat tulevat yllättävän nopeasti vastaan. Näin on ainakin pitkäkestoisessa temmeltämisessä kuten hiihdossa. Kuntokaan ei harjoittelussa nouse, vaan kunnon nousemiseen tarvitaan paljon lepoa.

Huippuhiihtäjät harjoittelevat n. 700-900 tuntia vuodessa eli pari tuntia päivässä. Sen perusteella voi mietiskellä, miten paljon keskikuntoinen ihminen reipasta hiihtoa sietää. Suomalaisten hiihtäjien 900 tuntiakin on kyseenalaistettu. Ulkomailla harjoitellaan vähemmän ja pärjätään paremmin.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Taitaa olla näitä laihduttamiseen liittyviä huhuja. Olen lukenut monesta lähteestä, ettei näin olisi.

Anteeksi, nyt en ymmartanyt. Oletko sita mielta ettei lihastreeni kuluta tehokkaammin rasvaa kuin aerobinen liikunta vai sita mielta etta "lukemistasi lahteista" ei ole loytynyt tarpeeksi tukea vaitteelle etta 5 kiloa lihasmassaa kohden kuluisi 350 kaloria?

e:

Luin tuon Steven Heymsfieldin tutkimuksen "Body-size dependence of resting energy expenditure can be attributed to nonenergetic homogeneity of fat-free mass" johon Potku.net kirjoituksessaan viittaa. Siina perehdytaan sellaiseen faktaan etta lepokulutuksen (REE) suhde rasvattomaan massaan (FFM), REE/FFM, on suurempi henkiloilla joilla on pieni rasvaton massa. Elikka maalaisjarjen vastaisesti, jos on vahemman rasvatonta massaa (lihaksia, luita, jne.) kuluttaa energiaa levossa tehokkaammin. Tama johtuukin siita yksinkertaisesta havainnosta etta metabolisesti aktiivinen kudos (esim. aivot) muodostaa suuremman osuuden pienesta massasta, ja siten REE/FFM on suurempi. Eraanlainen tilastollinen harha. Tuossa tutkimuksessa oli pointtina osoittaa etta FFM ei ole yksi suuri kimpale, vaan etta jotkut vartalon osat kuluttavat tehokkaammin energiaa kuin toiset.
 
Viimeksi muokattu:
Senttejä on varressa 182 ja kiloja 88 ja vaikka lihastakin tuossa massassa on kohtuullisen paljon, niin ylimääräisistä makkaroista mahan ympäriltä (siitähän ne näemmä viimeiseksi lähtevät) olisi pyrkimys päästä eroon ja saada vaaka näyttämään lukemaa 82. Tahti on melko maltillinen ja nämä kuusi kiloa otetaan pois vähintään seuraavien viiden kuukauden kuluessa ennen talvella alkavaa inttiä samalla lisäten mielellään hieman lihaksiston määrää kehon ympärillä. Tosin hyvin todennäköiseltä tuntuu, että siirtäisin tässä intin sitä seuraavaan heinäkuuhun, joten sitten talven jälkeen saa katsoa onko vielä menetettävää vai onko tavoitteena sitten vain pitää läskit erossa pitäen peruskunnon ja lihaksiston kunnossa.

Jo pidempään on tullut syötyä suhteellisen terveellisesti koko ajan hieman tuunaten ruokavaliota parempaan suuntaan. Esimerkiksi proteiineja lisätty ja turhia hiilareita sekä rasvoja vähennetty. Liha, (tonni)kala, siipikarja, vihannekset, marjat, hedelmät, peruna/tumma riisi, puuro, kananmuna, juusto, maito, jogurtti sekä runsas määrä vettä plus hiilihydraatteja täysjyvätuotteista ja siinä lyhyesti suuhun pistettävät tällä hetkellä. Aamupala klo 7, lounas klo 10:30/11/30, päivällinen klo 15/16 ja kevyt iltapala noin klo 19. Roskaruokien suhteen on ollut itsellä nollatoleranssi, kun tiedän itsestäni, että helposti sitten napostelu pikku hiljaa lisääntyy, jos vauhtiin vähän pääsee.

Nyt loman loppuessa viikkoon tulee kuuluumaan kaksi vajaan tunnin (kunto)pyöräilyä ja kaksi yhtä pitkää kävelylenkkiä. Kotona pienehköllä, mutta monipuolisella kuntosalilla sitten edelleen kolme intensiivistä 45 minuutin sessiota viikossa. Uintikin voisi lisääntyä, kun pian autokortin saan. Ainoa ärsyttävä asia tässä koko hommassa oikeastaan onkin tuo hermojen vajaatoiminnan takia surkastunut (ja sivuilta käytännössä lihakseton) oikean jalan reisi, mikä on tässä ollut vaivana jo viisi vuotta kaikesta tästä kuntoutuksesta huolimatta. Niin ja tietysti se yksi päivä akkujen lataamiseenkin viikossa.
 
Viimeksi muokattu:

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Anteeksi, nyt en ymmartanyt. Oletko sita mielta ettei lihastreeni kuluta tehokkaammin rasvaa kuin aerobinen liikunta vai sita mielta etta "lukemistasi lahteista" ei ole loytynyt tarpeeksi tukea vaitteelle etta 5 kiloa lihasmassaa kohden kuluisi 350 kaloria?

En usko tuota 350 kilokaloria. Enkä kyllä usko sitäkään, että lihastreeni kuluttaisi ratkaisevasti tehokkaammin rasvaa kuin aerobinen liikunta käytännössä, koska luotan kohtuullisen paljon kaloriteoriaan. Aerobisessa treenissä käytännössä kuluu enemmän energiaa kuin saliharjoittelussa siksikin, että usein aerobisen liikunnan kesto on pitkä.

http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/energycosts.pl?session_id=ed6071c6b42021d1b8a754a512944432

Kuntosaliharjoittelu tavanomainen, 90 minuuttia, 82 kiloa: 774 kcal
Hiihto vauhdikas (vaihtoehdot rauhallinen, vauhdikas, erittäin vauhdikas, kilpahiihto, maksimiponnistus), 90 minuuttia, 82 kiloa: 1162 kcal

Pitkiä suorituksia tekevien (naparetkeilijät, pitkiä päiviä ajavat maailmanympäripyöräilijät jne.) ihmisten perusongelma on riittävä energian saanti. Kulutus pitkissä suorituksissa on niin suuri, että tarvittavaa energiamäärää on vaikea niellä. Siksi naparetkilläkin syödään mm. puhdasta voita.
 

HemmoP

Jäsen
1 gramma rasvaa = 20 kerrosta portaita. Noin niinkuin kulutuksen kannalta.
1 gramma rasvaa = n 9kcal = Bigmac ateria 1004 kcal

Edellinen toki hieman yksinkertaistaen, mutta antaa kuvaa.

Jos edes meinaa laihtua, niin on ennen urheilun kcal-arvailuiden sijasta laittaa ruokavalio todella kuntoon ilman lipsumisia. Olen laihtunut vuodessa 95-82kg vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ja lähinnä marginaalisella liikunnan määrällä. Tosin nyt tulee liikuttua ihan huomaamatta enemmän kun ei ole 15kg ylimääräistä repussa.

Jos on joku tavoitepaino jonka haluaa pudottaa, esim 20kg, niin kannattaa käydä konkretisoimassa se 20kg itselleen ja kanniskella hetki vaikkapa 20kg painoa mukanaan... Saman verran roikkuu vyöllä.

Edellä mainitusta kestävyysurheilun kulutuksesta, niin TourdeFrancen kuskit kuluttivat keskimäärin n 9000kcal/päivä. Tuo kulutus paikataan aamutankkauksella ja energiaruoilla joita vedetään koko päivän ajan.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
En usko tuota 350 kilokaloria. Enkä kyllä usko sitäkään, että lihastreeni kuluttaisi ratkaisevasti tehokkaammin rasvaa kuin aerobinen liikunta käytännössä, koska luotan kohtuullisen paljon kaloriteoriaan. Aerobisessa treenissä käytännössä kuluu enemmän energiaa kuin saliharjoittelussa siksikin, että usein aerobisen liikunnan kesto on pitkä.

Se ettet usko kyseista asiaa ei toki muuta kyseista vaitetta epatodeksi. Ja ettei menisi sekavaksi: kysehan oli 350 kaloria per 5 kiloa lihasmassaa, eli 70 kaloria kiloa kohti.

Mutta olet tuossa taysin oikeassa etta aerobinen liikunta kuluttaa kaytannossa enemman energiaa kuin lihastreeni, valitettavasti en sita missaan vaiheessa vaittanytkaan ettei nain olisi. Pelkalla aerobisella liikunnalla tai siihen keskittymisella on toki haittapuolensa ja jos olet tiimalasi- tai paarynavartaloinen, et sita kylla millaan saa muokattua pois pelkalla pururadan hinkkaamisella. Tama oli siis se pointtini, ymmarsitko?

Voisitkin seuraavaksi alkaa miettia liiallisen aerobisen treenin vaikutusta lihasmassaan, jossa alkuperaisessa viestissani viittasin.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös